خطر حذف سرخابی‌ها از آسیا/ از بدهی فدراسیون به ویلموتس تا کمک به استقلال/ بانک ملت هم از خرید پرسپولیس کنار کشید؟

در حالی که گفته می‌شود روز یازدهم فروردین ماه آخرین تعیین تکلیف تیم‌ها از نظر بدهی و مالکیت برای دریافت مجوز حرفه‌ای آسیاست شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس کاملاً روی هواست.

خطر حذف سرخابی‌ها از آسیا/ از بدهی فدراسیون به ویلموتس تا کمک به استقلال/ بانک ملت هم از خرید پرسپولیس کنار کشید؟

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم از لحاظ مالکیتی هم از لحاظ مالی هنوز نتوانسته‌اند شرایط مورد نیاز AFC را فراهم کنند. 

 استقلال بابت بدهی به باشگاه سانتاکلارای پرتغال در پرونده انتقال قرضی محمد محبی محکوم به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو شده بود که این مبلغ تا لحظه نگارش این گزارش پرداخت نشده. در روزهای گذشته گفته شد ۳۰۰ هزار یورو از این رقم از محل درآمدهای استقلال در فیفا پرداخت می‌شود و باقیمانده آن را باشگاه استقلال از طریق صرافی‌ها واریز می کند. با این حال طی روزهای قبل برخی رسانه‌ها مدعی شدند فدراسیون فوتبال تقبل کرده که ۲۰۰ هزار یوروی باقیمانده از محل مطالبات فدراسیون فوتبال در فیفا به سانتاکلارا پرداخت شود، اتفاقی که گویا تاکنون رخ نداده و بعید هم هست که رخ بدهد. 

در مورد کمک فدراسیون به استقلال باید گفت اولاً فدراسیون چنین چیزی را تایید نکرده و در ثانی اگر فدراسیون می‌توانست از محل مطالبات خود بدهی صاف کند، بدهی ویلموتس را پرداخت می‌کرد.

البته فدراسیون چند ماه پیش مدعی شده بود بدهی ویلموتس توسط فیفا پرداخت شده اما صورت‌های مالی فدراسیون در پایان سال ۱۴۰۲ نشان داد چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. طبق اطلاعات به دست آمده مهدی تاج مصوبه هیات‌رئیسه در مورد پرداخت بدهی ویلموتس از حساب فدراسیون نزد فیفا را ندارد و هیات‌رئیسه هم به شکل منطقی حاضر نیست تعهد هیات‌رئیسه قبلی فدراسیون (۵ سال قبل) را گردن بگیرد. از طرفی تاج نمی‌تواند با مسئولیت شخصی خود به فیفا نامه بزند. به همین ترتیب تاج مصوبه هیات‌رئیسه برای کمک به استقلال را هم ندارد. البته در مورد پرونده ویلموتس باید خاطرنشان کرد که هنوز مشکل داخلی این پرونده که تسویه‌حساب با شستاست نیز انجام نشده و در همین مدت بدهی فدراسیون به شستا به خاطر افزایش نرخ یورو بیش از ۱۰۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است. این در کنار ۳.۵ میلیون یورویی است که فدراسیون باید به ویلموتس پرداخت کند، ۳.۵ میلیون یورویی که در ابتدا بیش از ۶ میلیون یورو بود و در زمان فدراسیون قبلی (عزیزی خادم) با شکایت طرف ایرانی در دادگاه CAS به ۳.۵ میلیون یورو کاهش یافت.

گفتنی است در ساعات گذشته و در آخرین آپدیت فیفا مشخص شد پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بسته شده و این نگرانی هواداران را بیشتر از گذشته کرده است.   

پرسپولیس هم از لحاظ مالی با چند پرونده داخلی از جمله شکایت رضا اسدی بازیکن سابق خود روبه‌رو شده که گفته می‌شود شکایتش را در نهادهای بین‌المللی به ثبت رسانده است. 

از لحاظ مالکیتی نیز دو تیم شرایط مبهمی دارند. در چند ماه گذشته مقامات دولت و وزارت ورزش وعده دادند با واگذاری سهام اکثریت دو باشگاه به بنگاه‌های خصولتی مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه را برطرف کنند. اما در حالی که ابتدا نام شستا و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس مطرح شده بود به ناگاه و در فاصله چند روز تا پایان سال اعلام شد این مساله منتفی است و سرخابی‌ها به دو بانک واگذار می‌شود. در نهایت هم نام دو بانک ملت و تجارت مطرح شد و حتی مدیرعامل پرسپولیس تایید کرد روز یازدهم فروردین ۵۱ درصد سهام باشگاه به بانک ملت واگذار می‌شود. ولی در کمال تعجب یکی از مدیران ارشد بانک ملت اعلام کرد این بانک تمایلی به تملک پرسپولیس ندارد و در این زمینه هیچ مصوبه‌ای نیست! مریم لیلی‌دوست مدیر مالی بانک ملی گفت اظهارنظرها در این رابطه شایعه است و در حد فضای مجازی! البته ساعاتی پیش زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد یازدهم آخرین مهلت تسویه‌حساب مالی است اما در مورد تعیین تکلیف قطعی مالکیت اظهارنظر مشخصی نکرد و صرفاً گفت مهلت بارگذاری مدارک تا اردیبهشت‌ماه است.    

با توجه به جمیع شرایط به نظر می‌رسد سرخابی‌ها باز هم در لبه پرتگاه سقوط قرار دارند و خطر حذف از آسیا بیخ گلویشان است. با توجه به تعطیلی نهادهای خارجی در روز شنبه استقلال تنها ۴۸ ساعت فرصت دارد تا با متقاعد کردن فیفا یا از منبعی دیگر پول را به حساب سانتاکلارا واریز کند. پرسپولیس هم ظرف فردا یا شنبه باید تکلیف بدهی‌های داخلی خود را مشخص کند. 

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    ای کاش کل فوتبال ایران رو منحل وحذف بکنند چرا که جز حیف ومیل بیت المال کارایی دیگه ی ندارن

  • ناشناس
    0

    خصوصی‌سازی‌ چه مشکلی داره؟ همیشه از فواید و محاسن خصوصی‌سازی گفته‌اید، خواهشاً یه بار هم معایبش رو بگید، تا روشن بشه که چرا اینقدر سر راه خصوصی‌سازی سنگ می‌اندازند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لغت ولیسشان کم میشود

  • محمد
    0

    اگه قرار باشه تیم های پرسپولیس و استقلال به بانک هایی که اسمشون برده شده واگذار بشه بنده به شخصه همه اطرافیان که الان در این جمع نشسته بودیم و خبرشو خوندیم تمام حساب های خود رو در بانک های نامبرده میبندیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها