۲۰ بازیکن زن فوتبال در استرالیا به دلیل حضور بازیکنان تراجنسیتی از لیگ انصراف دادند

پیروزی‌های آسان باشگاه فوتبال فلایینگ بتس باعث شد اتحادیه فوتبال شمال غرب سیدنی در جلسه‌ای غیررسمی به مسائل مربوط به امنیت فیزیکی رسیدگی کند.

۲۰ بازیکن زن فوتبال در استرالیا به دلیل حضور بازیکنان تراجنسیتی از لیگ انصراف دادند

به گفته یکی از منابع لیگ فوتبال سیدنی، نگرانی درخصوص امنیت فیزیکی بازیکنان زن فوتبال که با ورزشکاران تراجنسیتی رقابت می‌کنند، باعث شد دست‌کم ۲۰ بازیکن از لیگ فوتبال انصراف دهند.

باشگاه فوتبال فلایینگ بتس که خود را «بزرگ‌ترین باشگاه فوتبال زنان ال‌جی‌بی‌تی و غیرباینری جهان» می‌خواند، به دلیل میدان دادن به ۵ بازیکن تراجنسیتی خودخوانده، با دست‌کم ۹ بازیکن تراجنسیتی در اتحادیه بزرگ شمال غرب، به تیتر اول خبرگزاری‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

منتقدان می‌گویند یکه‌تازی فلایینگ بتس در رقابت‌های چهار هفته‌ای پیش‌فصل، موسوم به جام بریل آکروید، که به دنبال یک فصل بدون شکست در سال ۲۰۲۳ با اختلاف امتیازی بسیار زیاد با تیم‌های دیگر برگزار می‌شود، نتیجه مستقیم میدان دادن به بازیکنان تراجنسیتی مرد است.

به گزارش ردوکس، از منابع خبری آنلاین فمینیست و حامی حقوق زنان، رئیس باشگاه فوتبال سنت پاتریک، فرانک پاریسی، گفت: «صحبت‌های پیرامون پیروزی‌های آسان باشگاه فوتبال فلایینگ بتس در ماه مارس باعث شد جلسه‌ای غیررسمی با ذینفعان اتحادیه فوتبال شمال غرب سیدنی برگزار کرده و به نگرانی درباره امکان پیروزی تیم‌ها در برابر فلایینگ بتس و مسائل مربوط به امنیت فیزیکی رسیدگی کنیم.»

باشگاه‌های دیگر نیز که از یکه‌تازی فلایینگ بتس در لیگ عصبی هستند، از هیئت فوتبال نیو ساوت ولز خواستند این باشگاه را به بازی در لیگ‌های مختلط وادارد.

یکی از مقامات باشگاه به دیلی تلگراف گفت: «دخترهای ما دنبال لذت بردن از فوتبال هستند و انتظار دارند در مسابقات زنان بازی کنند. آن‌ها برای شرکت در مسابقات مختلط ثبت‌نام نکرده‌اند. مشاهده تفاوت عظیمی که در توانایی بازیکنان وجود دارد بسیار مأیوس‌کننده است و آن‌ها را از پا درمی‌آورد.»

ورود ورزشکاران تراجنسیتی به حیطه ورزش جزو موضوعات داغ این‌روزها محسوب می‌شود، چرا که سیاستگذاران با چالش ایجاد تعادل بین تأثیر وارده به بازیکنان زن در مقابل «حقوق» بازیکنان زنی که به لحاظ بیولوژیکی مرد هستند، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

موافقان می‌گویند افراد تراجنسیتی باید بتوانند با توجه به هویت جنسیتی مورد نظر خود در رقابت‌های ورزشی شرکت کنند اما مخالفان درباره عدالت و مزیت رقابتی ابراز نگرانی می‌کنند.

تأثیر سطح تستوسترون بر عملکرد ورزشی یکی از مواردی است که محل اختلاف بوده است.

تستوسترون بر توده عضلانی، قدرت و استقامت فرد تأثیر می‌گذارد و مردان تراجنسیتی که تحت هورمون‌درمانی قرار گرفته‌اند، همچنان سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان سیسجندر دارند و از این حیث در ورزش زنان مزیت رقابتی پیدا می‌کنند.

طرفداران شمول تراجنسیتی‌ها می‌گویند افراد باید بتوانند با توجه به هویت جنسیتی مورد نظر خود در رقابت‌ها شرکت کنند و توجه به سطح هورمون لزومی ندارد. آن‌ها می‌گویند حذف ورزشکاران تراجنسیتی از ورزش زنان تبعیض‌آمیز است و با اصول شمول و برابری مغایرت دارد.

تیم‌ها به دلیل انصراف از بازی جریمه خواهند شد

به‌رغم استدلال‌های موافق و مخالف، شواهد از آسیب‌های شدید بازیکنان زن در بازی مقابل فلایینگ بتس حکایت دارند.

در فایل صوتی جلسه اتحادیه فوتبال شمال غرب سیدنی که در شبکه‌های اجتماعی درز پیدا کرده، فرانک پاریسی جزئیات حادثه‌ای را شرح می‌دهد که در آن پای یکی از بازیکنان زن در جریان بازی دچار شکستگی شد.

آقای پاریسی گفت: «یکی دو سال پیش، یکی از بازیکنان تیم فلایینگ بتس پای یکی از بازیکنان ما را در جریان بازی شکست. از پشت تکل خشن زده بود. پای بازیکن ما از دو نقطه شکست و دیگر نمی‌تواند فوتبال بازی کند. این اتفاق نتیجه مستقیم حضور یک بازیکن خشن و قدبلند در بازی بود… حتی کارت قرمز هم نگرفت. اتفاق همیشه رخ می‌دهد اما می‌توانستیم جلوی این یکی را بگیریم.»

«یکی از بازیکنان ما با عجله به سمت او رفت تا کمک کند. از شدت درد فریاد می‌کشید. در آن لحظه حرف‌های توهین‌آمیزی به بازیکنان فلایینگ بتس زد که ما هم عذرخواهی کردیم. خودش نیز ۸ هفته محروم شد. هیچ اتفاقی برای بازیکن فلایینگ بتس نیفتاد.»

رایلی دنیس، فعال تراجنسیتی و یوتیوبر سابق، نیز در لیگ نیو ساوت ولز بازی می‌کرد و در حین بازی برای اینتر لاینز در لیگ برتر زنان نیو ساوت ولز به دلیل آسیب زدن به یک بازیکن زن که او را روانه بیمارستان کرد، مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای پاریسی در این جلسه گفت ۲۴ زن از تیم باشگاهی خود انصراف داده‌اند.

«تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارد. ما یک باشگاه خیلی کوچک هستیم و فقط هفت تیم داریم… و اکنون هردو تیم زنان خود را از دست داده‌ایم و این اتفاق به‌خاطر حضور تیم فلایینگ بتس رخ داده که مردان را در مسابقات زنان به میدان می‌فرستد.»

این مسائل پیچیده نتیجه رویکرد لیگ نیو ساوت ولز و لیگ ملی استرالیا هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهد «براساس هویت جنسیتی مورد نظر خود در مسابقات فوتبال شرکت کنند.»

این رویکرد با دستورالعمل‌های کمیسیون حقوق بشر استرالیا در رابطه با مشارکت ورزشکاران تراجنسیتی در رقابت‌ها مطابقت دارد.

متیو جراسیتانو، مدیر اتحادیه فوتبال شمال غرب سیدنی، در مصاحبه با دیلی میل گفت شنیده است تیمی که تصمیم می‌گیرد در برابر فلاینگ بتس بازی نکند، ممکن است به دلیل «رفتار تبعیض‌آمیز» جریمه شود.

«در پاسخ به پرسش مستقیم یکی از اعضا، اتحادیه فوتبال شمال غرب سیدنی به ذینفعان یادآوری کرد که مقررات انضباطی و تنبیهی اتحادیه در مورد تیم‌هایی که از بازی‌های خود انصراف می‌دهند اعمال می‌شود و این مقررات از سال‌ها پیش وجود داشته است.»

منبع: اپک‌تایمز فارسی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها