شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

قصرشیرین در غرب کرمانشاه از مناطق راهبردی کشوربه شمار می رود و ظرفیت‌های فراوانی دارد ، تلاش دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته با یک هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان این شهرستان مرزی را بر مدار پیشرفت و توسعه قرار داده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

شهرستان قصرشیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است که اکنون کارکرد اقتصادی آن ها باعث شده تا این منطقه قطب اقتصادی کشور قرار گیرد و نقشی ملی و فرا ملی ایفا کند.

این شهرستان مرزی با جمعیت بیش از ۲۷ هزار تن نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی است که در زمان هشت سال دفاع مقدس آماج حملات گسترده استکبار و رژیم بعثی قرار گرفته و این منطقه به تلی از خاک تبدیل شد و ساکنان آن به اجبار برای چندین سال آن را ترک کردند و آواره دیگر شهرهای کشور شدند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و بازگشت مردم برای ساخت دوباره شهرشان، نظام نیز با استقبال از حضور مرزنشینان برای بازگشت به خانه و کاشانه خود، حمایت های همه جانبه ای از مردم داشته و خدمات بسیار خوبی در منطقه صورت گرفت.

خدمات بسیار گسترده ای از سوی نظام در قصرشیرین صورت گرفته و باعث شده این منطقه همچون نگینی درخشان در کشور بدرخشد و اکنون با مرزهای فعال خسروی و پرویزخان و مجموعه برنامه ریزی مسوولان برای انجام طرح های توسعه ای در هفت سال گذشته از سوی دولت تدبیر و تزریق اعتبارات بسیار خوب و چشمگیر در بخش های مختلف آب و خاک، گردشگری و سدها افق روشنی در انتظار این منطقه است.

دفتر ایرنای قصرشیرین در یک میزگرد خبری با حضور مرادعلی تاتار فرماندار این شهرستان، دستاوردهای بزرگ نظام در قصرشیرین را مورد بررسی قرار داد که مشروح آن بدین شرح است:

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

نگاه ویژه دولت تدبیر به قصرشیرین با تزریق یک هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان

فرماندار قصرشیرین گفت: دولت تدبیر و امید که برای توسعه و عمران و آبادانی مناطق مرزی اهتمام ویژه ای دارد همواره نگاه خاصی به شهرستان راهبردی قصرشیرین داشته که در مجموع یک هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف این منطقه باعث ایجاد رونق بیش از پیش مرزها و همچنین توسعه کشاورزی و باغات و تولیدات گلخانه ای و ... شده است.

مرادعلی تاتار افزود: هزینه یک هزار و ۹۱۵ میلیاردی در قصرشیرین افتخار بزرگی برای مرزنشینان این منطقه است چون دولت تدبیر در شرایطی نگاه ویژه ای به این منطقه داشته که با هجمه های بسیاری از سوی دشمنان و همچنین مشکلات اقتصادی مواجه است.

او اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین پتانسیل های بزرگی دارد که نظام، دولت و تمامی مسوولان تمام توان خود را برای پیشرفت این منطقه به کار بسته اند و از جمله این ظرفیت ها می توان به وجود ۲ مرز رسمی و بین المللی خسروی و پرویزخان، منابع آب سدها و موقعیت ژئوپولوتیکی و جغرافیایی و سرمایه گذاری های فراوان در این منطقه اشاره کرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

قصرشیرین با موقعیتی راهبردی

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: ۲ مرز رسمی و فعال با موقعیت راهبردی با داشتن زیرساخت های مناسب هم اکنون در ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان و امنیت پایدار نقشی بسیار مهم دارند که پرویزخان در قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.

وی اظهار داشت: کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

تاتار گفت: ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از مرز پرویزخان انجام می شود و این مرز که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و با وجود نداشتن زیرساخت های مناسب در عراق بهترین مسیر برای سرمایه گذاری کشورمان در این کشور و کردستان عراق است.
وی ادامه داد: روزانه به طور میانگین یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

اجرای طرح جامع پرویزخان با ۷۰ میلیارد تومان

فرماندار قصرشیرین گفت: در دولت تدبیر و امید اجرای طرح جامع توسعه گمرک پرویزخان با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار و در ۲ مرحله آغاز شد که شامل ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است و اجرای کامل این طرح تا سه سال به طول می‌انجامد.

تاتار گفت: در مجموع برای ساخت پایانه های مرزی و محوطه سازی گمرک ۳۶ میلیارد تومان هزینه شده که شامل ۲ میلیارد تومان برای ساخت و اتمام ساختمان تجاری و مسافری پایانه مرز پرویزخان و ۳۴ میلیارد تومان نیز از محل طرح جامع برای همچنین محوطه سازی مرز پرویزخان با پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

بازگشایی مرز خسروی

فرماندار قصرشیرین بازگشایی مرز رسمی خسروی را یکی از بزرگترین هدایای دولت تدبیر به مرزنشینان این شهرستان و پایانی بر سال انتظار این مردمان برای میزبانی زائران امام حسین (ع) بیان کرد که در شهریورماه ۹۷ تحقق یافت.

تاتار ادامه داد: مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی، ۲۰ کیلومتر با قصرشیرین فاصله دارد و نزدیکترین نقطه به کربلای معلا است که پارسال در اولین سال بازگشایی بیش از ۳۰۰ هزار زائر اربعین از این مرز به عراق تردد کردند.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در این رابطه در دولت تدبیر برای ایجاد زیرساخت ها و تقویت آن میلیارد تومان از محل اعتبارات اربعین هزینه شد که این اعتبارات برای احداث ۱۳۰ هکتار پارکینگ و توقفگاه با ظرفیت بیش از ۸۰ هزار خودروی سواری، ایجاد امکانات رفاهی، عمران شهری، احداث راه و پوشش مخابرات، افزایش گیت ها و ...هزینه شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در جریان سفر دکتر روحانی و هیات دولت به استان کرمانشاه مطرح و اکنون این طرح در آستانه تصویب نهایی قرار دارد.
تاتار افزود: اشتغال پایدار، رونق در بخش اقتصادی و معیشت مرزنشینان از مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که با وجود این طرح چهار سایت سوخت در این منطقه از سوی سرمایه گذاران ایجاد شده و مابقی اراضی نیزآماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

منطقه ویژه اقتصادی

فرماندار قصرشیرین گفت: ابلاغ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ است که در مرحله نخست آن یک هزار و ۳۳۵ هکتار زمین به این امر اختصاص یافته است.
تاتار بیان کرد: از این میزان ۳۰۰ هکتار آن طراحی شد که شامل زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، فاضلاب و سایت شهری است که در ۱۲۲ هکتار آن، عملیات تسطیح، محوطه سازی، راهسازی، احداث توقفگاه خودرو، آب، برق و فاضلاب، سایت مخازن سوختی، معابر و مجتمع اداری انجام شده است.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۳۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی هزینه شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

هزینه بیش از یک هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان برای مهار آب های مرزی و سدسازی در قصرشیرین
فرماندار قصرشیرین گفت: دولت برای مهار آب های مرزی در مجموع یک هزار و ۲۴۶میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سدها و مهار آب های مرزی و اجرای سامانه گرمسیری در این شهرستان مرزی هزینه کرده که در مجموع با بهره برداری این منابع آبی ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه به سامانه نوین آبیاری تجهیز می شوند.

تاتار اضافه کرد:هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.
به گفته وی، محصولات تولیدی مرکبات خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه درکشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد که قصرشیرین با داشتن بیشترین سطح گلخانه های استان در این زمینه سرآمد است و این مهم در بهبود معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه حایز اهمیت است.

وی گفت: در مجموع برای اجرای سد و شبکه های تحت فشار سد تنگه حمام با حجم ۶۰ میلیون متر مکعب آب و اجرای شبکه های پایاب این سد در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده ۴۳۰ میلیارد تومان و برای احداث سد مخزنی زاگرس با حجم ۵۳ میلیون متر مکعب ذخیره آب و شبکه های آبیاری سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن وارد مدار بهره برداری شده ۴۹۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

فرماندار قصرشیرین هزینه اجرای سد شرفشاه با حجم ۶۰ میلیون متر مکعب و شبکه های پایاب این سد را به میزان یک هزار و ۷۰۰ هکتار نیز ۵۹۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

سامانه گرمسیری
فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
وی گفت: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: رونق کشاورزی و باغداری، توسعه شیلات منطقه و تولید آبزیان گرمابی، میگوی آب شیرین و خاویار و در نهایت اشتغال و توسعه منطقه از مزایای اجرای طرح سامانه گرمسیری است.

تاتار ادامه داد: اجرای سامانه گرمسیری در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نیز با ۱۵ میلیارد تومان از خدمات دولت تدبیر در راستای عمران و آبادانی شهرستان مرزی قصرشیرین در حوزه آب و کشاورزی است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

بازسازی نفت شهر
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: دولت تدبیر و امید در راستای عمران و آبادانی مناطق مرزی ۲۰ میلیارد تومان به بازسازی شهر مرزی نفت شهر اعتبار داد که با ساخت و تکمیل ۵۰ واحد مسکونی و واگذاری آن به خانواده های زیرپوشش کمیته امداد، شاهد استقرار دوباره مرزنشینان در نفت شهر و شروعی دوباره برای بازگشت دیگر اهالی به این منطقه مرزی خواهیم بود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

برخورداری پنج هزار و ۶۳۶ مشترک از گاز خانگی
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هم اکنون شهر قصرشیرین با پنج هزار و ۱۳۶ مشترک و ۲۴ روستای شهرستان از توابع بخش مرکزی از نعمت گاز برخوردارند.
وی اظهار داشت: عملیات گاز رسانی به ۲۴ روستای بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین که ۱۲ روستای آن در دهستان فتح آباد واقع است پارسال به همت دولت تدبیر پایان یافت و هم اکنون عملیات گاز رسانی به ۱۱ وستای دیگر نیز با پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در در دست اقدام است .

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

طرح های هادی روستایی

تاتار گفت: دولت همواره نگاه ویژه ای به توسعه روستاها و احداث راه ها و اجرای طرح های هادی روستایی دارد که طرح های هادی ۲۵ روستای این شهرستان با ۶۰ درصد میانگین پیشرفت فیزیکی در قالب پروژه های عمرانی در دست اقدام است و این ۲۵ روستا دارای تهیه طرح هادی هستند که همچنین برای چهار روستای خالی از سکنه نیز طرح هادی تهیه شده که در مجموع یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح ها در قصرشیرین هزینه شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

حوزه راه

فرماندار قصرشیرین گفت: در دولت تدبیر و امید راه های شهرستان همواره مورد توجه دولتمردان بوده و در مجموع ۷۰ میلیارد تومان برای بهسازی و احداث راه های این منطقه هزینه شده است.

وی مهم ترین اقدام های صورت گرفته در بخش راه را بهره برداری از قطعه هشت پروژه چهار خطه نمودن بزرگراه کربلا در سال ۹۷، اجرای پروژه قطعه ۹ چهار خطه نمودن بزرگراه کربلا که هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرای عملیات چهار خطه نمودن قطعه ۱۰ بزرگراه کربلا با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیان کرد که در مجموع این قطعات شامل کمربندی سرپل ذهاب به سمت قصرشیرین تا سه راه نصرآباد به سمت خسروی است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

بازسازی زلزله های ۹۶ و ۹۷

شهرستان مرزی قصرشیرین در جریان زلزله مهیب و مرگبار ۷.۳ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ و ۶.۴ و ۵.۹ سال ۹۷ دچار خسارات مادی و جانی بسیاری شد که تلاش و اهتمام دولت تدبیر و امید برای بازسازی واحدهای مسکونی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی چشمگیر است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

بازسازی واحدهای مسکونی با ۱۱۲ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض

فرماندار قصرشیرین گفت: کار احداث ۳۹۰ واحد مسکونی شهری و ۴۳۳ واحد مسکونی تخریبی روستایی روستایی خسارت دیده زلزله، در قصرشیرین پایان یافته است و چهار هزار و ۷۲۴ واحد نیز تعمیر شده است که در مجموع در این بخش ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

تاتار با بیان اینکه در زلزله غرب کرمانشاه آبان پارسال در مجموع ۹۶۰ واحد مسکونی تخریب شد، اظهار داشت: از واحدهای تخریبی، ۶۵۰ واحد مسکونی شهری و ۳۱۰ واحد مسکونی روستایی است.
وی گفت: پنج هزار و ۳۵۲ تن از مالکان واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی ناشی از زلزله ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان پارسال برای دریافت تسهیلات مورد نیاز بازسازی به بانک های عامل این شهرستان معرفی شده اند.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین عنوان کرد: از مجموع واحدهای معرفی شده به بانک های عامل، مالکان پنج هزار و ۲۶۶ واحد مسکونی با عقد قرارداد با بانک های عامل، موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز شدند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

اعطای زمین به مستاجران واحدهای تخریبی

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: یک اقدام ارزشمندی در دولت تدبیر برای فرصت سازی از قبل زلزله صورت گرفت که در شهرستان قصرشیرین ۲۱۴ خانوار مستاجر واحدهای تخریبی با تایید مدیریت بحران و بررسی های انجام شده مشمول واگذاری زمین و اعطای تسهیلات شدند.

فرماندار قصرشیرین گفت: در مرحله نخست ۶۹ قطعه زمین برای ۱۳۸ خانوار هر ۲ خانوار یک قطعه به مالکان زلزله زده واگذار شد که از مجموع ۶۰ پلاک واگذار شده ساخت و ساز با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است که ۹ قطعه زمین نیز از مجموع زمین های مرحله اول باقی مانده و قرار است با قطعات مرحله دوم واگذار شود.

وی اظهار داشت: همچنین در مرحله دوم نیز قرار است ۳۸ قطعه زمین به ۷۶ خانوار واگذار شود که کار واگذاری زمین ها و اعطای تسهیلات به مستاجران واجد شرایط در دست بررسی است.

فرماندار قصرشیرین گفت: البته این زمین ها به مستاجرانی واگذار می شود که فاقد هرگونه ملک و یا زمین باشند و تاکنون هیچ گونه تسهیلات مسکن نیز استفاده نکرده باشند و قابلیت نقل و انتقال و فروش ندارد و تنها مالکان به عنوان بهره بردار حق سکونت در آن را دارند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

حوزه مسکن

فرماندار قصرشیرین گفت: طرح ۳۰۰ واحدی مسکن مهر قصرشیرین در ۲ مرحله در دست ساخت است که مرحله نخست آن شامل ۱۶۰ واحد تکمیل شده و مرحله دوم آن نیز با ۱۴۰ واحد، هم اکنون با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا است.

تاتار افزود: اجرای مرحله دوم آن با ۱۴۰ واحد مسکونی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این طرح ۳۰۰ واحدی در مجموع ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده که از این میزان ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلوین سهم آورده متقاضیان و مابقی تسهیلات اعطایی دولت است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

پرداخت خسارت به بخش کشاورزی و دام

وی ادامه داد: در جریان زلزله سال های ۹۶ و ۹۷ در مجموع سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۲ برای جبران خسارات بخش باغات، دام و طیور و همچنین بازسازی واحدهای دامی و تاسیسات آب و خاک پرداخت شد.

فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز برای بازسازی کاروانسرای شاه عباسی اختصاص یافته که هم اکنون عملیات تعمیر و مرمت آن آغاز شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

۶۲ میلیارد تومان برای انجام زیرساخت های شهرستان

تاتار گفت: ۶۲ میلیارد تومان برای انجام زیرساخت های شهرستان در بخش های مختلف هزینه شده که این یرساخت ها در جریان زلزله دچار آسیب شدند و این اقدام ارزشمندی بوده از جمله می توان به ساخت پنج خانه بهداشت روستایی در روستاهای شیرین آب، آقابرار، سیداحمد، کرکهرک و گراوه تازه آباد، تعمیر ۹ مسجد شهری و ۱۶ مسجد روستایی با چند حسینیه، بازسازی چهار مدرسه در قصرشیرین و ساختمان های اداری و ... اشاره کرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در مدار توسعه

بهره برداری از ۲۵ طرح در ایام هفته دولت امسال در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: هفته دولت امسال ۲۵ طرح با ۲۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان در بخش‌های مختلف عمرانی، خدماتی و تولیدی در این شهرستان به بهره‌برداری می رسد.

تاتار با تجلیل از تلاش های دولت تدبیر در راستای توجه به عمران مناطق مرزی افزود: این اعتبار برای اجرای در این شهرستان در بخش های مختلف شامل بهره برداری از ۱۶۰ واحد مسکونی مسکن مهر، اجرای روکش آسفالت، جدول گذاری، بهسازی راه های روستایی و افتتاح واحد پرورش مرغ تخمگذار هزینه شده است.

وی اظهار داشت :حجم بالای اقدامات انجام شده در قصرشیرین از سوی دولت تدبیر باعث پیشرفت این منطقه شده و باید رسانه ها برای ایجاد نشاط و پویایی در سطح جامعه و تقویت روحیه امید در مردم ،خدمات صورت گرفته را تشریح کنند و مردم نیز به طور یقین می دانند که دولتمردان نگاهشان برای رفاه آن هاست و تلاش خود را برای توسعه مناطق به کار گرفته اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها