خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمان وجود دارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان با آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشی وجود دارد.

خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمان وجود دارد

حسین رشیدی نژاد روز شنبه در نشست تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی افزود: خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد را از پرندگان وحشی باید مدنظر داشت زیرا استان کرمان کریدور مهاجرت پرندگان وحشی است و این پرندگان در مسیر خود در محل های تجمع آب فرود می آیند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین واکسن و ایمن نبودن بخش قابل توجهی از جمعیت طیور کشور در مقابل این بیماری، اهمیت تشخیص سریع و صحیح بیماری و بررسی راهکارهای جایگزین واکسیناسیون برای کنترل این بیماری حائز اهمیت ویژه است.

مدیرکل دانپزشکی استان کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه گوشت مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مخصوصا در تامین پروتئین مورد نیاز خانوارهای کم درآمد نقش مهمی دارد، شیوع این بیماری و اشکال در تامین این مواد غذایی، جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اعلام این مطلب که دستورالعمل های کنترل این بیماری باید بر اساس واقعیت های موجود تنظیم شوند و تمام افرادی که در زنجیره ارزش تولید مرغ و تخم مرغ دخیل هستند در نظر گرفته شوند، بیان داشت: هر چند واسطه های غیررسمی در نقاط مختلف زنجیره ارزش و واحدهای غیرمجاز پرورش طیور مورد تایید نیستند اما به دلیل تاثیر زیاد آنها در انتشار بیماری باید بر اساس شرایط موجود در برنامه های کنترل و پیشگیری برای آنها هم برنامه داشت.

وی در این رابطه، یافتن راهکارهایی مثل جوجه ریزی همزمان واح های کوچک یک منطقه، برنامه ریزی در مورد کشتار و همکاری و هماهنگی اتحادیه های پرورش دهندگان طیور و افراد و نهادهای ذیربط دیگر را موثر اعلام کرد.

رشیدی بیان داشت: کتابی تحت عنوان "مدیریت خطر بیماری های حیوانات با رویکرد زنجیره ارزش" تهیه شده توسط دکتر سعیده رزبان، دبیر تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی بزودی منتشر خواهد شد که در آن به اهمیت توجه به تمام افراد مرتبط با زنجیره های ارزش در مدیریت موثر بیماری ها و نقش محرک های اقتصادی در بروز رفتارهای پرخطر از نظر انتشار بیماری ها در طول زنجیره ارزش تولید محصولات دامی پرداخته می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها