زباله دزد‌ها مانع اجرای طرح تفکیک زباله در کرمان

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفت: زباله دزد‌های شهرکرمان بزرگ‌ترین مانع برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در کرمان هستند.

زباله دزد‌ها مانع اجرای طرح تفکیک زباله در کرمان

محمدرضا نادری درخصوص وضعیت تفکیک زباله از مبدا واستقبال کرمانی‌ها از این طرح گفت:تعامل‌های خوبی دراین حوزه انجام دادیم آموزش‌ها انجام شد وبا مردم رودرو صحبت شد ومزایای طرح برای شهر ومحیط زیست برای آنان توجیه شد.

نادری افزود: سال‌ها در بحث تفکیک زیاله هرنهاد یا بخشی که ورود کرده است به قصد برون سپاری وحمایت از بخش خصوصی اقداماتی انجام شداما به نظرموفقیت آمیز نبود، اما به نظرشخص بنده اگربتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم که این مشارکت اجتماعی در اثر بالا رفتن نشاط اجتماعی در شهر‌ها ایجاد می‌شود قطعا می‌توان موفق بود.

درحال حاضر وضعیت تفیکک زباله شهری کرمان به چه شکل است وآیا این تعهد اجتماعی درمردم ایجاد شده است که تفکیک را درخانه انجام دهند؟

نادری: ما به شکل نظام‌مند این طرح را ازیک سال ونیم قبل در کرمان آغاز کردیم در حال حاضر هم اغلب مردم درمناطقی که طرح آموزش داده شده زباله تروخشک را جداسازی وتحویل می‌دهندبحث بازآموزی نیز دربرخی مناطق اجرا شده است و درکل از نظرما استقبال خوب بوده است وامید داریم با مشارکت بیشتر مردم این طرح در سال‌های آینده به جداسازی انواع زباله‌های ۵ گانه بیانجامد.

زباله‌های تفکیک شده توسط سازمان پسماند به چند نوع تفکیک می‌شوند؟

نادری: در سازمان پسماند زباله‌های دریافتی به ۵ نوع زباله تفکیک می‌شوند وبخش عظیمی از زباله ترشهر کرمان به ورمی کمپوست وکمپوست تبدیل می‌شود که ارزش افزوده خوبی دارد انچه مدنظرماست اینکه تفکیک زباله را بتوانیم به فرهنگ داوطلبانه مردمی تبدیل کنیم وبا مشارکت خود مردم برای شهر ومحیط زیست اطراف کاری انجام دهیم دراین راستا متاسفانه آموزش وپرورش علی رغم مکاتبات انجام شده همکاری لازم را با ما نداشت، اما برخی مدارس غیرانتفاعی خواستار آموزش دانش آموزان خود هستند هرچندکه در کشور‌هایی که در حوزه تفکیک زباله کار می‌کنند از مهدکودک زیرساخت اجرای طرح را با آموزش کودکان پایه ریزی می‌کنند ما در کرمان نیاز به کمک بهزیستی وآموزش وپرورش برای تقویت زیرساخت های این بخش داریم.

تعداد کلبه‌های بازیافت شهری چه تعدادی است وآیا برنامه تشویقی برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است؟

نادری: ۲۳ کلبه بازیافت زباله شهری در کرمان داریم که در دو شیفت کاری دریافت زباله خشک را انجام داده و در قبال آن پاکت زباله ویا اقلام شوینده را در اختیار مردم می‌گذارند البته اصناف همکاری خوبی با ماندارند والا در بحث تخفیف عوارش پسماند در قبال تفکیک زباله هایشان می‌شد آن‌ها را کمک کرد که باید اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی دراین امر فرهنگی مهم به ما یاری برسانند.

چرا بخش تفکیک زباله وجمع آوری آن درمجموع به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود؟

نادری:بخش خصوصی اگر طرح ناتمام تفکیک زباله را تحویل بگیرد از آنجایی که بحث سود وزیان خود را مطرح می‌کند با ریال سروکار دارد که قطعا بدلیل اثرات منفی ریال در این بخش وهزینه‌هایی که مقرون به صرفه نیست، پاپس می‌کشد مانند سال‌های قبل که این طرح واگذار شد ودرنهایت رهاشد.

درخصوص زباله گرد وزباله دزد‌ها توضیح دهید این افراد به خرید وفروش زباله‌های خشک مشغول ودرچرخه بازیافت تاثیرگذارند؟

نادری:از نظرما زباله دزد‌ها مافیایی کار می‌کنند وهمین قشراجازه اجرای کامل طرح‌های تفکیک زباله را به ما نمی‌دهند چرا که آن‌ها نرخ را به دلخواه بالا می‌برد وشهرداری کرمان بنا به محدودیت‌هایی که دارد عملا در حوزه نرخ گذاری نمی‌تواند تاثیری بگذارد، می‌توانم به جرات بگویم یکی از دلایل شکست شهردای‌های ایران در این حوزه همین مافیای زباله دزد هستند که اغلب میلیاردر بوده واگر شهرداری کرمان در حوزه تفکیک زباله اقلام مختلف را جایگزین ریال کرده است برای حذف این افراد در این چرخه است که خوشبختانه تاثیرات خوبی داشته وشاهد کاهش حضور آنان هستیم، عدم حضور این افراد درکنار پاکیزه ماندن محیط زیست ازپاره شدن پاکت زباله در ساعت شب به منظور جداسازی زباله‌های خشک ونیز آلوده کردن محلات شهر جلوگیری می‌کند واز بروز بیماری‌های مختلف انگلی وگوارشی وغیره که ناشی از حضور این افراد برای زباله گردی است ممانعت می‌کند.

چرا ازکمک تشکل‌ها وسمن‌های مردم نهاد استفاده نمی‌کنید؟ به ویژه سمن‌هایی که با اولویت زیست محیطی ایجاد شده وتعدادشان نیز کم نیست؟

نادری:هنوز تشکل مردم نهادی که دلسوزانه وارد عمل بشوند وبه ما دراین امرپاکسازی زیست محیطی کمک کنند نداریم اغلب دنبال استفاده ازهزینه تبلیغاتی ونیزکمک از شهرداری برای طرح هستندوتن‌ها به یک پاک سازی نصب بنر برای گزارش عملکرد اکتفا می‌کنند، قطعا اگر تشکلی بخواهد با هدف حفظ منافع شهری کارکند قطعا از راهنمایی وکمک ما برخوردارخواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها