مرحله اول کاوش قلعه خندان به پایان رسید/ گمانه زنی‌ برای راه های زیرزمینی

مرحله اول کاوش تپه باستانی قلعه خندان گرگان به پایان رسید اما هنوز کشف راه زیرزمینی که به بافت تاریخی گرگان منتهی می‌شود پیدا نشده و ادامه کاوش در فصل دوم اجرایی می‌شود.

مرحله اول کاوش قلعه خندان به پایان رسید/ گمانه زنی‌ برای راه های زیرزمینی

به گزارش خبر فوری ، 27 بهمن امسال بود که خبر کاوش در تپه باستانی قلعه خندان گرگان بر روی خروجی رسانه‌های گلستان قرار گرفت و در همان روزهای اولیه کاوش، پیدا شدن چند تکه سفال مربوط به اوایل دوره اسلامی خبر ساز شد.

از همان ابتدای کاوش گمانه زنی‌های زیادی از این عملیات در فضای مجازی منتشر می‌شد و برداشت از حدس و گمان‌ها این بود که فرمانداری گرگان و اداره کل میراث فرهنگی گلستان با هدف کشف گنج دست به این کاوش زده است.

بله ما دنبال گنج هستیم

فرماندار گرگان هم عنوان کرد که «بله ما به دنبال گنج هستیم». ابوالقاسم صفوی در گفتگو با خبر فوری، اظهار کرد: منظور ما از گنج پیدا کردن راه زیرزمینی ارتباطی از این قلعه به بافت تاریخی و یا دیوار گرگان است که با کشف آن و بستر سازی مناسب برای جذب گردشگر زمینه رونق اقتصادی برای مردم منطقه و شهر گرگان فراهم شود.

به سراغ مسئول کارگاه کاوش در تپه قلعه خندان رفتیم و با وی در خصوص آخرین فعالیت‌های انجام شده هم صحبت شدیم.

محمد ارشادی گفت: پژوهشگاه باستان شناسی مدت یک ماه را برای کاوش در تپه قلعه خندان مشخص کرده و مجوز ما از 27 بهمن امسال صادر شد و 26 اسفند به پایان رسید.

وی افزود: در این ایام سه نیروی کارگر، یک نگهبان، سه باستان شناس، عکس بردار هوایی و نقشه بردار در این کارگاه به فعالیت پرداختند و بیش از یک متر و 70 سانتی متر گود برداری انجام شده است.

ارشادی ادامه داد: طی این مدت از کاوش، معماری آشفته‌ای از چیدمان قلعه به دست آمده که منظم نیست، همچنین سفال‌های لعابداری با نقش افزوده در لایه‌های مختلف کشف شده که در نوع خودش سفال شاخصی است.

وی تصریح کرد: در این مدت روزی 10 تا 20 سانتی متر حفر می‌کردیم که آجری در دو ابعاد (24*24*5) و (22*22*4) کشف شده است.

درخواست تمدید مجوز برای مرحله دوم کاوش

مسئول کارگاه کاوش در تپه قله خندان در ادامه توضیحات خود گفت: تپه قلعه خندان در قسمت جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد و با توجه به گستردگی زندگی شهری مردم برای سکونت به این سمت کشیده شده‌اند، در سال 88 برای ساماندهی وضعیت این تپه بررسی کلی به سرپرستی شادروان قربان علی عباسی انجام شد.

ارشادی افزود: این تپه مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی است و سفال لعابدار پیدا شده و آجرها نشان می‌دهد از این تپه در دوران اسلامی هم به عنوان قلعه استفاده می‌شد.

وی افزود: در سال 1896 آقای ژاک دمورگان بازدیدی از این محوطه داشت و عکسی هوایی از این تپه به ثبت رسیده است که برج و باروی قلعه را نشان می‌دهد اما طی این سال‌ها و پس از تخریب این برج هم سطح شده است.

ارشادی بیان کرد: با توجه به گفته‌های مطرح شده این قلعه به بافت تاریخی گرگان راه دارد و هدف اصلی ما هم از کاوش در این منطقه بررسی این این گمانه زنی است.

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر تلاش می‌کنیم متوجه شویم آیا طبق عکسی که توسط دمورگان گرفته شده این قلعه واقعا بیضی شکل بوده یا خیر؟

مسئول کارگاه کاوش در تپه قله خندان در پایان گفت: مجوز ما برای کاوش یک ماه بود که به پایان رسید و درخواست تمدید مجوز داریم تا در مرحله دوم کاوش به جستجو ادامه دهیم.

منبع: خبر فوری

73

حجم ویدیو: 14.67M | مدت زمان ویدیو: 00:03:49 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها