جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت‌ شده در کشور

رئیس اداره امور عشایری گیلان گفت: جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت شده در کشور است که ۱۰ سال پیش آمارگیری شده است.

جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت‌ شده در کشور

فرامرز هادی‌زاده گفت: کوچ دامداران گیلانی از قشلاق به ییلاق هر سال از اواسط فروردین آغاز می‌شود، اما امسال به دلیل سرمای هوا با یک ماه تاخیر از امروز آغاز شد.

وی افزود: ۵۲۷۴ خانوار دامدار گیلانی با ۷۵۶ هزار راس دام سبک و سنگین برای رونق تولید فرآورده‌های دامی تا اوایل پائیز در ییلاق می‌مانند.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: طبق آمارگیری عشایر کشور در سال ۸۷، جمعیت عشایری گیلان ۶۱۹ خانوار ثبت شده است و این در حالیست که جمعیت عشایری استان بسیار بیشتر از این عدد است.

وی تصریح کرد: امیدوار بودیم در سال ۹۸ آمار جدیدی از جمعیت عشایر گیلان در سطح کشور گرفته شود که محقق نشد.

رئیس اداره امور عشایری گیلان گفت: اگر جمعیت واقعی عشایر گیلان در کشور مشخص و ثبت شود، شاخص برخورداری این استان از سازمان عشایر کشور نیز درست می‌شود.

هادی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تامین آب آشامیدنی و راه دسترسی از مهمترین مواردی است که باید برای عشایر گیلان فراهم شود.

وی گفت: برای تامین آب آشامیدنی سالم عشایر گیلان ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و با تخصیص آن تا حد قابل توجهی از مشکلات عشایر در این خصوص حل خواهد شد.

رئیس اداره امور عشایری گیلان تصریح کرد: عشایر گیلان ۱۱ طایفه و ۳۶ تیره دارد و در مجموع نقش موثری در تولید گوشت قرمز، فراورده های لبنی و... دارند.

وی گفت: سالانه ۳۴۰۰ تن گوشت قرمز،۶۳۴۰ تن فرآورده های لبنی و ۷۰۰ تن کرک و پشم با ارزشی بالغ بر ۲۵۹ میلیارد تومان توسط عشایر تولید می‌شود.

تالش با ۱۶۷۳ خانوار دامدار بیشترین و صومعه‌سرا با ۳۰ خانوار کمترین تعداد دامدار کوچ‌نشین گیلان را دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها