افزون بر ۱۱۲ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان پلاک گذاری شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با اجرای طرح پلاک گذاری دام ها

افزون بر ۱۱۲ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان پلاک گذاری شد

میرحجت اکبرنژاد روز یکشنبه افزود: از این تعداد پلاک گذاری؛ ۸۰ هزار و ۲۳۰ راس گاو بومی، دو رگ و اصیل، ۲۷ هزار و ۶۶۱ گوسفند، سه هزار و ۲۷۶ بز، هزار و ۳۷۸ گاومیش و ۱۳ راس اسب "میکروچیت" بوده است.

وی با بیان اینکه دام های سبک و سنگین پلاک گذاری شده گیلان در سامانه جامع ثبت شده اند، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی تمامی این دامها در کشور با دریافت پلاک با کد ۱۵ رقمی در یک سامانه جامع هویت دار می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح استان های کشور به دو گروه الف و ب تقسیم شده اند که پلاگ گذاری دام در استان های الف "مرزی" چند سالی است که اجرایی شده اما این کار در گیلان که جزو استان های گروه "ب" است از مردادماه سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: سرشماری آسان و دقیق دام ها، امکان برنامه ریزی امور مدیریتی و اصلاح نژادی برای بهبود کمی و کیفی تولیدات دام، تسهیل در پردازش نهاده های دامی، جلوگیری از قاچاق دام و کنترل بازار از جمله اهداف پلاک گذاری دام ها است.

وی اظهار داشت: در شیوه نامه های ضوابط هویت گذاری دام تاکید شده که نگهداری دام زنده صرفا با نصب پلاک دام معتبر و ثبت مشخصات دام زنده در سامانه هویت دام و پنجره واحد کشاورزی مجاز است ضمن اینکه هر گونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع بوده و قاچاق محسوب می شود.

اکبرنژاد با بیان اینکه سازمان بر پلاک گذاری دام ها نظارت دارد، خاطر نشان کرد: انجام پلاک گذاری و هویت دار شدن دام ها بر عهده اتحادیه و تعاونی های دامداران و تشکل دامی و نظام مهندسی کشاورزی است و کار با روند خوبی انجام می شود.

استان گیلان دارای یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۰۳ راس دام سبک و سنگین است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها