چرا خصوصی‌سازی بحرانی شد؟

از سال گذشته تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی کلید خورد. این ماجرا تا شکایت از سازمان خصوصی سازی و متقابلا شکایت این سازمان از یک نماینده مجلس پیش رفت.

چرا خصوصی‌سازی بحرانی شد؟

یازده دی‌ماه سال گذشته بود که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان سابق تهران درباره تخلفات در حوزه خصوصی‌سازی گفت: من در مورد سازمان خصوصی سازی این را بگویم که به زودی به این حوزه ورود می‌کنیم و بررسی‌های خودمان را آغاز می‌کنیم.

سال ۹۸ سال تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی در مجلس

تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی در اولین دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال جدید اعلام شد.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی، گزارش این کمیسیون مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز و املاک مربوطه و همچنین شرکت آذر چلیک توسط سازمان خصوصی‌سازی و گزارش کمیسیون انرژی در مورد تخلفات مرتبط با شرکت پالایش نفت کرمانشاه از جمله مواردی است که در دستور کار نمایندگان مجلس در نخستین هفته کاری خود در سال ۹۸ قرار گرفته است.

بازداشت پوری حسینی در حالی رقم خورد که بسیاری از پرونده های او نزدیک به پنج سال معطل ودچار اطاله شده بود. از سوی دیگر واگذاری برخی شرکت ها از سوی این سازمان نیز در برخی موارد با اعتراضاتی همراه بود. از ایرلاین ایرتور گرفته تا هپکو و کشت و صنعت هفت تپه

نمایندگان مجلس در حالی نخستین هفته کاری خود در سال جدید را با پرداختن به عملکرد سازمان خصوصی سازی آغاز کردند که از یک سو این سازمان در سال گذشته پرحاشیه ترین دوران تاریخ خصوصی سازی کشور را به همراه پوری حسینی، رئیس پرحاشیه اش طی کرده و از سوی دیگر تحقق شعار امسال که "رونق تولید" انتخاب شده، بدون شک در گرو اهمیت دادن به بخش خصوصی و اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی است.

نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه

از سوی دیگر احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه نمایندگان به آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه‌قضایئه برای برخورد با تخلفات رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد.

وی با بیان اینکه با همفکری که با ۱۰۰ نماینده هم‌سو داشتیم قرار بر این شد تا سئوال از رئیس‌جمهور درباره سازمان خصوصی‌سازی را منتفی کنیم، ادامه داد:به دلیل اینکه پروسه سوال از رئیس‌جمهور قدری طولانی است تصمیم بر این شد تا از قوه‌قضائیه کمک بگیریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد:۱۰۰ نماینده نیز طی تذکری به رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند که هرچه سریعتر رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی را برکنار و فرد دیگری را جایگزین‌ وی کند.

شکایت خصوصی سازی از نماینده مجلس

ماجرای تحقیق و تفحص از پوری حسینی تا بدانجا پیش رفت که ابتدای هفته جاری سازمان خصوصی سازی از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهاراتش در مورد واگذاری شرکت ایران ایرتور به دادسرای عمومی انقلاب اسلامی تهران شکایت کرد. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس اعلام کرد که سازمان خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در مشهد را بدون طی مراحل قانونی به بخش خصوصی‌ واگذار کرده است.

سازمان خصوصی سازی از این نماینده مجلس شورای اسلامی

بر اساس این گزارش، نماینده یاد شده به تازگی بدون ارائه هیچ مبنا و مرجع و یا سندی، یک بار قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان، سپس ۷۰۰ میلیارد تومان و در نهایت، ۱۰۰۰ میلیارد تومان را برای ارزش این شرکت اعلام و اظهار کرده که اخیرا شرکت ایران ایرتور از طریق مذاکره واگذار شده و خریدار نیز به تعهد خود عمل نکرده و وجه معامله را پرداخت نمی‌کند که همه موارد اعلامی خلاف واقع بوده است.

نگاهی به کارنامه سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۷ نشان می‌دهد در این مدت ۳۹هزار و ۴۱میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط این سازمان واگذار شده که در این میان ۳۸هزار و ۵۴۴میلیارد ریال از طریق مزایده، ۱۱۶میلیارد ریال از طریق بورس، ۲۱۷میلیارد ریال از طریق مذاکره و ۱۶۴ میلیارد ریال از طریق فرابورس فروخته شده است

در این زمینه «سید جعفر سبحانی»، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی به مطالب مطرح شده از سوی این نماینده مجلس اشاره و بیان کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور تا سال ۸۹-۹۰ به صورت دولتی در حال فعالیت بود اما از سال ۹۰ با مصوبه هیات واگذاری، قرار بر عرضه آن از طریق فرابورس با قیمت پایه حدود هفت میلیارد تومان شد.

وی افزود: شرکت ایران ایراتور را دو شرکت با یکدیگر به صورت مشترک با قیمت ۴۸ میلیارد تومان در مزایده برنده شدند که پرداخت ٢٥ درصد از این قیمت نهایی به صورت نقد و مابقی آن اقساط سه ساله بود.

استعفا و بازداشت رئیس سازمان خصوصی‌سازی

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها رئیس سابق سازمان خصوصی سازی از حدود ۲ هفته قبل استعفا داده و حدود یک هفته آخر نیز در مرخصی به سر می برد، اما روز چهارشنبه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از قبول استعفای وی، داوود خانی را به عنوان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی منصوب کرد.

این در حالی است که درست چند ساعت بعد از انتشار خبر جایگزینی خانی با پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به توسط شعبه نهم بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت تهران بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، با دستور دادستان تهران تمام پرونده های پوری حسینی جمع آوری و با اختصاص بازپرس ویژه در ظرف دو ماه اخیر تحقیقات بر روی این پرونده ها انجام شد که در نهایت، کار به برکناری و بازداشت وی کشیده شد.

بازداشت پوری حسینی در حالی رقم خورد که بسیاری از پرونده های او نزدیک به پنج سال معطل ودچار اطاله شده بود. از سوی دیگر واگذاری برخی شرکت ها از سوی این سازمان نیز در برخی موارد با اعتراضاتی همراه بود. از ایرلاین ایرتور گرفته تا هپکو و کشت و صنعت هفت تپه.

طبق امار ارائه شده تعداد بنگاه های لیست واگذاری را برای بوده است که طی چند ماه گذشته به دلیل عدم برگزاری جلسات هیئت واگذاری اقدام برای این کار با تاخیر روبرو شد. این در حالی است که نگاهی به کارنامه سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۷ نشان می‌دهد در این مدت ۳۹هزار و ۴۱میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط این سازمان واگذار شده که در این میان ۳۸هزار و ۵۴۴میلیارد ریال از طریق مزایده، ۱۱۶میلیارد ریال از طریق بورس، ۲۱۷میلیارد ریال از طریق مذاکره و ۱۶۴ میلیارد ریال از طریق فرابورس فروخته شده است.

بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، تا بدین ترتیب پرونده خصوصی سازی در کشور پس از ۴ سال تاخیر بسته شود. حال باید منتظر ماند و دید بعد از این جابجایی چه نتیجه ای در عملکرد سازمان خصوصی سازی دیده می شود.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها