دلایل ترک تحصیل در تایباد؛ فقر، ازدواج کودکان، دبستان مختلط و ...

در شرایطی که با آغاز سال تحصیلی شاهد حضور دانش آموزان در کلاس های درس هستیم اما از برخی شهرستان‌های محروم استان خبرهای ناراحت‌کننده‌ای مبنی بر ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان به گوش می‌رسد.

دلایل ترک تحصیل در تایباد؛ فقر، ازدواج کودکان، دبستان مختلط و ...

در شرایطی که با آغاز سال تحصیلی شاهد حضور دانش آموزان در کلاس های درس هستیم اما از برخی شهرستان های محروم استان خبر های ناراحت کننده ای مبنی بر ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان به گوش می رسد. درهمین باره چندی پیش درنشست شورای آموزش و پرورش تایباد امام جمعه اهل سنت شهرستان ، مولانا غلام نبی توکلی گفته بودکه تعداد 300نفرازدانش آموزان شهرستان مرزی تایباد ترک تحصیل کرده اند و آریامنش مدیر آموزش وپرورش تایباد نیز توضیح داده بود که 240 نفر بازمانده ازتحصیل داریم که عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی، ازدواج، اعتیاد والدین و گران شدن هزینه های تحصیل است. درابتدای دوره متوسطه اول و متوسطه دوم پایه دهم ترک تحصیل زیاد داریم، با والدین ارتباط می‌گیریم و در تلاش هستیم که برای بازگرداندن به تحصیل دانش آموزانی که استعداد تحصیلی دارند ، با خانواده ها تعامل ایجاد کنیم و دانش آموزان را به ادامه تحصیل بازگردانیم.
فرماندار تایباد نیز در شورای آموزش و پرورش از مسئولان آموزش و پرورش خواست دلایل ترک تحصیل دانش آموزان را دقیق تجزیه و تحلیل و در شورای آموزش و پرورش گزارش کنند تا چاره‌اندیشی شود.سیاح افزود: ترک تحصیل مربوط به هر مشکلی که هست باید بررسی و برایش راهکار پیدا شود. به گزارش خراسان رضوی ، شهرستان تایباد با داشتن 120هزارنفر جمعیت، 25هزار و 843 دانش آموز درمقاطع مختلف تحصیلی در سال گذشته داشته است که به گفته مدیر آموزش وپرورش، امسال این جمعیت 5 درصد رشد داشته است .
28 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید به تحصیل خواهند پرداخت
در سال تحصیلی جدید ۲٨ هزار دانش آموز در مدارس شهرستان به تحصیل خواهند پرداخت. تعدادی دانش آموز لازم التعلیم به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی خانواده ها، بدسرپرستی یا بی سرپرستی، اعتیاد خانواده ها، ازدواج و... از تحصیل بازمی مانند که در ابتدای سال آمار این دسته از دانش آموزان بعد از پایان زمان ثبت نام استخراج و پیگیری برگرداندن دانش آموزان به مدرسه انجام می شود که در سال جاری به علت پایان نیافتن ثبت نام هنوز آمار دقیقی وجود ندارد. کریم محمدی از معتمدان روستای شیزن تایباد می گوید : روستای ما دارای 164خانوار است متاسفانه فقط یک واحد آموزشی داریم که دانش آموزان دختر و پسر از پایه پیش دبستانی تا پایان دبیرستان به صورت مختلط مشغول تحصیل هستند و به دلیل اعتقادات مردم و مشکل مختلط بودن، خانواده ها مجبورند فرزندان خود را ازتحصیل بازدارند.

سن کم ازدواج دختران و فقر والدین ، باعث ترک تحصیل فرزندان در شهرستان تایباد می شود که باید در این خصوص هم دولت وهم والدین چاره اندیشی کنند

سید محمدی از معتمدان حاشیه شهر تایباد می گوید: درمحله برق مزار متاسفانه یک مدرسه مختلط و کلنگی وجود دارد که بارها ازطریق مسئولان خواستار بازسازی و تفکیک مدرسه شده ایم ولی تاکنون به دلیل محدودیت های اعتباری آموزش و پرورش اقدامی نشده است و مردم فرزندان خود را هم به دلیل فقر و هم به خاطر دوری مسیر مدارس و نداشتن تمکن مالی برای گرفتن سرویس درهوای گرم و سرد ، مجبور می شوند به مدرسه نفرستند.
مشکلات یک خانواده به روایت مادر
یکی از والدین دانش آموزان بازمانده از تحصیل که خواست نامش فاش نشود ، می گوید: من یک زن سرپرست خانوارم ، از شوهرم طلاق گرفتم ، پسر و دخترم با من زندگی می کنند. مسکن ندارم و توان تامین مخارج تحصیل فرزندم را هم ندارم .پدرش معتادبه کریستال وزندانی است ، فرزندم 12سال دارد. به حرفم گوش نمی کند و به مدرسه نمی رود ، نه توان مالی دارم و نه توان جلوگیری از ترک تحصیل فرزندم را. فرزندم بعضی روزها به کارگری می رود و اکثر اوقات هم درخیابان ها ول می گردد.
دیدگاه امام جمعه اهل سنت تایباد
مولانا توکلی امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد درخصوص بازماندن 300دانش آموزمی گوید: سن کم ازدواج دختران و فقر والدین ، باعث ترک تحصیل فرزندان در شهرستان تایباد می شود که باید در این خصوص هم دولت وهم والدین چاره اندیشی کنند. دکتر مقدم معاون آموزش و پرورش شهرستان تایباد نیز در خصوص ترک تحصیل دانش آموزان می گوید: عده ای مشکلات مالی و اقتصادی دارند و فرزندانشان را برای کار به خارج از شهرستان می برند و از تحصیل بازمی دارند.
خدادادی نایب رئیس شورای شهر می‌گوید: موضوع بازماندن از تحصیل دانش آموزان را باید در کنار پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان تایبادی و زحمات معلمان ومدیران آموزش و پرورش در نظر گرفت ، امسال آموزش و پرورش تایباد قبولی های مناسب و زیادی از نظر کمی و کیفی در رشته های متعدد دولتی داشته که قابل مقایسه باگذشته نیست و این تلاش شبانه روزی همه معلمان و فرهنگیان را می رساند.
وی افزود: ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل به آموزش و پرورش خیلی ارتباط ندارد. چند دلیل ترک تحصیل در تایباد وجود دارد که شامل مشکلات اقتصادی والدین، ازدواج زود هنگام ومخالفت شوهران با ادامه تحصیل همسران، اعتیاد والدین و خارج از وظیفه آموزش و پرورش است. وی می‌گوید: کمبود فضای آموزشی ،کمبود معلم، مختلط بودن مدارس دخترانه و پسرانه درشهرستان، مشکلات اقتصادی، اشتغال در شهرستان و ناامیدی ازآینده اشتغال فرزندان ازجمله دلایلی است که در ترک تحصیل دانش آموزان تایبادی موثر است.

منبع: روزنامه خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها