کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرفوری:

مصلحت‌ تهران در دیدار احتمالی روحانی و ترامپ موثر است / تحقق طرح 15میلیاردی مکرون دور از انتظار است

کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه مصلحت‌های تهران در دیدار احتمالی روحانی و ترامپ موثر است، گفت: در شرایط کنونی تحقق طرح 15میلیاردی مکرون دور از انتظار است.

مصلحت‌ تهران در دیدار احتمالی روحانی و ترامپ موثر است / تحقق طرح 15میلیاردی مکرون دور از انتظار است

محمدرضا هاشمی- سفر رییس‌جمهور ایران به نیویورک در بازه‌های زمانی مختلف همیشه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است، این حاشیه‌ها که قبل از سفر آغاز می‌شود، در طول سفر ادامه پیدا می‌کند و در بیشتر مواقع پس از آن هم مورد توجه قرار می‌گیرد، همواره وجود داشته و با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شرایط خاص حاکم بر رابطه ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر باعث شده که سفر امسال حسن روحانی به نیویورک با حاشیه‌ها، حدس‌ها و گمان‌های زیادی همراه باشد. عواملی که باعث شد در روزهای اخیر اظهارنظرهای زیادی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح شود و توئیت «کریستین امانپور» که ادعا کرده بود: "وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، امروز به من گفت که رئیس‌جمهوری حسن روحانی مایل است این هفته در نیویورک با رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ دیدار کند". درست در زمانی که روحانی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد، باعث تقویت این شایعات تقویت شد.

این سفر و دیگر موضوعات روز در رابطه ایران و آمریکا باعث شد که با «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی انجام دهیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

خبر فوری : آقای روحانی پیش از سفر به نیویورک از طرحی سخن گفته‌اند که در سازمان ملل درباره ائتلاف امید و طرح صلح هرمز سخن می‌گویند، فکر می‌کنید این طرح‌ها فرصتی برای گفت‌وگوی او و آقای ترامپ فراهم می‌کند؟

ابوالفتح: طرحی که آقای روحانی می‌خواهد در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد بدهد مربوط به تقویت امنیت یا امنیت جمعی در منطقه است، که دلیل آن هم بروز برخی مشکلات امنیتی در منطقه است. اینکه امنیت خلیج فارس برقرار نیست، بنابراین طرحی مطرح شد که کشورهای خارجی بیایند به کمک کشورهای منطقه. آقای روحانی طرحی را مطرح می‌کند که مشارکت جمعی کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس که ممکن است احیانا مشارکت کشورهای فرا منطقه‌ای را داشته باشد یا نداشته باشد.

موضوع دیدار احتمالی بین روسای جمهور ایران و آمریکا با یک سری مسائل دیگری حل و فصل می‌شود که موضوع خلیج فارس در آن دخیل نیست، و آن اینکه ایالات متحده و شخص آقای ترامپ مایل است و قادر است که فشار حداکثری را کنار بگذارد، تحریم‌ها را کاهش دهد و در این رابطه تجدید نظر کند و اینکه آیا می‌خواهد جنگ اقتصادی را تمام کند یا نه. اگر این اتفاق بیفتد شانس دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا بیشتر می‌شود اما اگر این اتفاق به هر دلیلی نیفتد، امکان ندارد دیدار انجام شود.

خبر فوری : درباره طرح «صلح هرمز» فکر می کنید، این همان ایده «برجام منطقه‌ای» است که قرار بود بعد از برجام هسته‌ای به نتیجه برسد؟

ابوالفتح: تا طرح آقای رییس جمهور ارائه نشود، نمی‌توان درباره آن حدس و گمان زد که عنوانش برجام منطقه‌ای باشد، یا هر عنوان دیگری. صرف یک توافق منطقه‌ای به منزله نادیده گرفتن نقش و حقوق ایران نیست، جزییات آن طرح مهم است. به نظر می‌رسد که این طرح یک نمونه طرح کوچک شده از یک طرح بزرگتر باشد. شاید غربی‌ها تمایل داشته باشند که یک طرح بزرگتر باشد. اما موضوع تنگه هرمز نهایتا متوجه کشوری چون عربستان خواهد بود و بخش کوچکی از خاورمیانه را درگیر خواهد کرد و در نتیجه نمی‌توان از آن با عنوان برجام منطقه‌ای یاد کرد.

خبر فوری : در مجموع فکر می‌کنید طرح فرانسه در نیویورک پیگیری شود یا ایران و آمریکا این طرح را کاملا زیر پا گذاشته‌اند؟

ابوالفتح: همه چیز در طرح فرانسه منوط به ایالات متحده است، چون طرف آمریکایی اعلام آمادگی کرده است که این طرح را بپذیرد. اجرایی شدن این طرح منوط به آمریکا است، چون مسائل مالی در آن وجود دارد. تا زمانی که این کشور تهدید تنبیهی علیه هرگونه نقل و انتقال مالی علیه ایران را برندارد، امکان نتیجه دادن این طرح وجود ندارد. نباید فراموش کرد که آمریکا هفته قبل بانک مرکزی ایران را ذیل قانون مبارزه با تروریسم قرار داد. محقق شدن طرح 15میلیاردی آقای مکرون دور از انتظار است، مگر اینکه آمریکا یک عقب‌گرد چشمگیری انجام دهد، و در نهایت جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند و راه انتقال پول را باز کند تا این طرح محقق شود. همینطور طرح اینستکس اروپا.

خبر فوری : اگر شما به جای آقای روحانی بودید، در این شرایط با رییس‌جمهور آمریکا مذاکره می‌کردید؟

ابوالفتح: اینکه اگر من در این شرایط جای آقای روحانی بودم با آقای ترامپ دیدار می‌کردم یا نه سئوالی است که ابتدایش غیر ممکن است و نمی‌شود درباره آن چیزی گفت. اگر آقای روحانی دیداری انجام بدهد، براساس مصلحت سنجی‌ها و هماهنگی‌هایی است که با تهران انجام شده است. چون این اتفاق یک کار بسیار بزرگ استراتژیک و بنیادین است و اگر این اتفاق نیفتد، بازهم براساس مصلحت‌ها بوده است. هر کسی جای آقای روحانی باشد اگر این مصلحت اندیشی‌ها را در نظر بگیرد، حتما کاری را خواهد کرد که آقای روحانی در نیویورک انجام می‌دهد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • مصلحت نظام رارهبر تعیین می کند نه رییس جمهور بی کفایت که چشم به غرب دارد
    0

    مصلحت را رهبر تعیین کردنند وفرمودنند مذاکر ه با امریکا یعنی تسلیم واگه روحانی با ترامپ ملاقات داشت یعنی تسلیم شده البته روحانی ازاول تسلیم غرب بوده

    نظرات شما -
    • اکبر
      0

      همین رئیس جمهوری که شما تشخیص دادید بی کفایت هستند. یاد آوری می کنم نماینده یک ملت80 میلیونی هستند حال چه به ایشان رای داده باشیم و یا رای نداده باشیم . لطفا به انتخاب مردم احترام بگذارید .

    • ناشناس۱
      0

      اولا ۸۰ ملیون رای ندادن ۲۵ میلیون دادن که الان ۹۰ درصدش ناراضین بعدشم اگه امید به این بستید که مذاکره با آمریکا به جایی میرسید سخت در اشتباهید آمریکا دیگه به ایرانی جماعت فرصت زیستن نمیده

    • ناشناس
      0

      خیلی ها از همین مردم در دوره دوم یه اسکناس هزارتومانی رو با یه دلار کنار هم میگرفتن و دستبند بنفش دستشون بود یعنی با رای به روحانی دلار هزار تومن میشه اما گذشت زمان بی فکری و سطحی نگری و نادانی بعضی ها رو آشکار کرد خدایا شکرت

  • ش. معلم.
    0

    حتما مصلحت کشور و مردم در دیدار ترامپ و روحانی خواهد بود. ما هنوز تبعات جنگ ایران و عراق را داریم پس میدهیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه شما از پیش خدا اومدی که انقدر با اطمینان میگی حتما مصلحت در دیداره؟؟؟؟

  • كاوه
    0

    خود انديشمندان آمريكايي متحيرن كه چرا برخي از داخل ايران خواهان گفتگو با آمريكا هستند!!!!!!! آخه چرا خودتونو بخواب زديد ؟ چرا اين همه كشور رو معطل و عقب نگه داشتيد تا آمريكا دلش براتون بسوزه يه كاري كنه ؟؟؟؟ آمريكا عاشق شماست ؟؟؟؟ عقل .... عقل ... عقل خوب چيزيه

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      دانشمندان امریکایی خبر از بدبختی ملت ایران از نظر اقتصادی ندارند و از روی شکم سیری حرف میزنند

    • ناشناس
      0

      بدبختی ملت ایران رو خود ملت ایران با انتخاب آدم بی کفایت رقم زدنند

  • کاربر ناشناس
    0

    ما شهید دادیم و جانباز و اثرات بمب های،شیمیایی عراق باعث بیماریهای خونی و جهش ژنی در نسل های ما شده . چرا باید نتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. مگر عراق دشمن مستقیم ما نبود ولی چندین سال دوست شده دیگر یعنی آمریکا از عراق بدتر است یا،اینکه منافع بعضی ها در داخل و خارج ایجاب میکند ایران را جنگ طلب نشان دهد و ایران رابیشتر منزوی کند و تحریم بر این مردم مظلوم بیشتر شود. هیچ دوستی مطلق نیست همانطوریکه هیج دشمنی نمی تواند مطلق باشد.

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی ها دوست دارند چه در داخل چه خارج ایران درگیر جنگ شود تا منافع بیشتری از ایران درگیر جنگ بدست آورند و در مجامع بین المللی ما را جنگ طلب نشان دهند.پیامبر (ص): میگوید به دشمنت هم سلام کن و جویایی حالش باش اگر ناخوش است. این یک سیاست خارجی است چرا بعضی ها نکته ها را نمی بیند. باید دید از جنگ و گوشه گیری ایران جه کسانی سود میبرند همانها در این رابطه مخالف هستند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خواهش میکنم حدیث پیامبر (ص) را تفسیر به رای نکنید

  • ناشناس
    0

    این عزیزانی که این نظرات گهربار رو دادن یا اخبار رو دنبال نمیکنن یا اهل تفکر نیستن اولا ما با عراق دشمن نبودیم و یه صدام و رژیم بعث بود با ما میجنگید صدام برانگیخته شده بود اما حساب آمریکا فرق میکنه امریکا جهانخواره آمریکا هدفش دست اندازی به کل منابع ثروت تو خاورمیانه و کل جهان هست اگه میشد به آمریکا اعتماد کنیم چرا بعد از برجام و تعلیق هسته ای تحریم ها رو بر نداشتن بلکه بیشتر کردن واقعا خدا به بعضی ها عقل بده اونایی که فکر میکنن روحانی اهل تدبیره و اونایی که فکر میکنن آمریکا دست و دلش به حال ملت ما سوخته اگه آمریکا دلسوز ما بود که اصلا تحریم نمیکرد بعضی ها انگار نمیفهمن واقعا جای بسی تاسف هستش چه مغز های متفکری داریم این آقای تحلیل گر هم از فامیلای خودشونه عیب نداره میگذره اینم میگذره خدا نکنه این دیدار صورت بگیره چون شاید افتضاح جدید روحانی خواهیم بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها