غربی‌ها و پیشنهاد مذاکره ترامپ و روحانی/ رئیس جمهور آمریکا امتیاز بدهد تا ایران به مذاکره جذب شود

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ساعاتی پیش درباره موضع مذاکره احتمالی ایران و آمریکا واکنش نشان داد و گفت: ایالات متحده نباید فقط سلب (امتیاز) کند، بلکه باید چیزی به ایران بدهد تا بتواند با ایران توافق کند.

غربی‌ها و پیشنهاد مذاکره ترامپ و روحانی/ رئیس جمهور آمریکا امتیاز بدهد تا ایران به مذاکره جذب شود

به گزارش خبر فوری ، با آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های غربی به بررسی احتمال مذاکره ایران و آمریکا پرداختند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره ای را با آمریکایی ها قبل از بازگشت به برجام و لغو تحریمها ناممکن دانستند. با بیشتر متفکران و صاحب نظران ایرانی قائلند مذاکره با امریکا قبل از لغو تحریمها بی معنی است(درباره این موضوع اینجا بخوانید). با این حال، نکته جالب این است که اکثر غربی‌ها هم با این سخن هم صدا بوده و تاکید دارند که تا رئیس جمهور آمریکا اقدام غیرقانونی خودش یعنی خروج از برجام را جبران نکند، نمی‌توان از ایران توقع داشت که پای میز مذاکره بنشیند.

واکنش مقامات سیاسی

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ساعاتی پیش درباره موضع مذاکره احتمالی ایران و آمریکا واکنش نشان داد و گفت: ایالات متحده نباید فقط سلب (امتیاز) کند، بلکه باید چیزی به ایران بدهد تا بتواند با ایران توافق کند.

از طرف دیگر، با اینکه بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی همسو با مواضع دولت آمریکا و بر خلاف مواضع اعلامی لندن، توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی بد» توصیف کرد اما سه کشور اصلی اروپا(آلمان- انگلیس- فرانسه) روز گذشته درباره ایران یک بیانیه مشترک منتشر کردند. در این بیانیه سه کشور اروپایی مدعی شدند که همچنان از توافق هسته‌ای سال 2015 حمایت می‌کنند.

واکنش تحلیلگران

به جز مقامات سیاسی، تحلیلگران و اساتید دانشگاه هم نظر بالا را تایید می‌کنند. پل پیلار( استراتژیست مشهور آمریکایی) در گفتگویی با خبر فوری در این رابطه گفت: "ترامپ تا‌کنون بی اعتمادی بسیاری از خود در مورد رابطه با ایران نشان داده است. او نشان داده در مورد ایران هدف و نیت درستی ندارد. رئیس جمهور ایالات متحده به خصوص با خروج غیر موجه و غیر قانونی اش از برجام و اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران به خوبی دست خود را رو کرده و نیت غیر پاک خود را نشان داد. او هنوز ساختار مذاکره را نمی‌داند. او درک نمی‌کند که در یک معامله تو باید یک چیز را بدهی و یک چیزی را بگیری."

پیلار در ادامه می‌گوید: "ترامپ برای آغاز، همانطور که محمد جواد ظریف(وزیر امور خارجه ایران) گفته باید بخشی از تحریمهای نفتی سنگین خود علیه ایران را پیش از جدی شدن مذاکرات و برای نشان دادن درستی نیتش تعلیق کند."( مشروح گفتگوی پل پیلار با خبر فوری را اینجا بخوانید).

پروفسور وینسنتو فرارو(استاد دانشگاه آمریکایی) هم در گفتگویی با خبر فوری بر این امر تاکید که مذاکره با آمریکا قبل از لغو تحریمها بی معنی است. او معتقد است گفتگوی مقامات ایران با شخصی مانند ترامپ که بدون دلیل موجه از قرارداد بین المللی برجام خارج شده، تا قبل از لغو تحریمها و انجام تعهدات طرف آمریکایی درست و سنجیده نیست.

واکنش رسانه‌ها

رسانه‌های امریکایی نیز نسبت به امکان مذاکره ایران و آمریکا و شروط مقامات کشورمان واکنشهای مختلفی را داشته اند. سی ان ان آمریکا در گزارش اخیرش تاکید دارد که آمریکا از دو طریق می‌تواند مقدمه کاهش تنش با ایران را فراهم کند. اول اینکه تحریمها (به خصوص تحریمهای نفتی) را پیش از هرگونه ملاقاتی بردارد و دوم اینکه پیشنهاد فرانسه مبنی بر اعطای کمک مالی 15 میلیارد دلاری به ایران را پذیرفته و مقدمات آن را فراهم کند. در غیر این صورت، نباید امیدوار باشد که مقامات ایران پای میز مذاکره با او بنشینند( اینجا بخوانید).

بلومبرگ هم در چند گزارش از این خبر داد که ترامپ مادام که تحریمها را برندارد نمی‌تواند امیدوار باشد که با روحانی ملاقات کند. این وبگاه خبری مدتی پیش در گزارشی اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا حتی پیشنهاد کرده برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با رئیس‌جمهور ایران تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند که این پیشنهاد با مخالفت جان بولتون، مشاور اکنون عزل‌شده امنیت ملی کاخ سفید روبرو شده است.

نیویورک تایمز، واشنگتن پست و چند رسانه عربی و غربی دیگر هم با نوشتن گزارشهایی از این گفتند که آمریکا نباید قبل از رفع تحریمها انتظار معجزه یا دیدار با مقامات ایران را داشته باشد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها