شرکت گوگل به جاسوسی از کارمندان خود متهم شد / کشف نرم‌افزاری هوشمند که تجمعات اعتراضی را رصد می‌کند

گروهی از کارمندان شرکت گوگل مدعی شده‌اند که این شرکت با کمک یک نرم‌افزار داخلی نه تنها حریم خصوصی کارمندان را نقض کرده، بلکه فعالیت‌های آنها را نیز رصد می‌کند.

شرکت گوگل به جاسوسی از کارمندان خود متهم شد / کشف نرم‌افزاری هوشمند که تجمعات اعتراضی را رصد می‌کند

کارمندان گوگل کارفرمای خود را به ایجاد یک ابزار نظارتی متهم می کنند که در ظاهر به عنوان برنامه افزودنی تقویم استفاده می شود اما در باطن برای نظارت بر تجمعات بیش از 100 نفر طراحی شده است. درواقع این ابزار به محض این که متوجه شود ممکن است کارمندان در حال برنامه ریزی اعتراضات یا بحث در مورد سازماندهی اتحادیه باشند. شرکت مادر گوگل(آلفابت) را مطلع می کند. گرچه تمامی این اتهامات توسط گوگل رد شده است.

این اتهام، در یادداشتی به دست آمده توسط بلومبرگ بیان شده است که ادعا می کند این رفتار غیر اخلاقی از سوی کارمندان عالی رتبه گوگل سازماندهی شده است. گفته می شود آنها به یکی از تیمهای خود دستور داده اند یک افزونه مرورگر کروم را که روی همه دستگاه های کارمندان نصب خواهد شد و در درجه اول برای نظارت داخلی استفاده می شود طراحی کنند.

شرکت گوگل به جاسوسی از کارمندان خود متهم شد / کشف نرم افزاری هوشمند که تجمعات اعتراضی را رصد می کند

وجود این ابزار نرم افزاری نخستین بار در ماه سپتامبر و پس از آنکه کارمندان تیم بررسی حریم خصوصی متوجه آن شدند کشف شد. بعدها در ماه اکتبر ، کارکنان متوجه شدند که این ابزار به اجبار روی سیستمهای آنان نصب می شود و در نتیجه نگران شدند. این ابزار پس از ممنوعیت دسترسی به اسناد و مدارک شخصی کاربران روی سیستمهای آنان نصب شده است.

اما گوگل ادعا می کند که این، یک ابزار داخلی برای مبارزه با هرزنامه است. آلفابت نیز این اتهامات را رد و ادعا می‌کند این محصول ماه‌ها در حال آزمایش بوده و تحت بررسی استاندارد قانونی حریم خصوصی و امنیت قرار گرفته است. آلفابت در بیانیه ای تاکید کرده که این ادعاها درباره عملکرد و اهداف این پسوند کاملاً نادرست است. این یک یادآوری پاپ آپ است که از مردم می خواهد قبل از اضافه کردن جلسه به تقویم شمار زیادی از کارکنان مراقب باشند.

سخنگوی شرکت گوگل نیز به بلومبرگ تأکید کرد که این شرکت از اطلاعات عمومی کارمندان استفاده می‌کند و هرگز مانع از دعوت نامه ها، جلسات یا تجمع ها نمی شود، بلکه در عوض به گونه ای طراحی شده است که به کاهش اسپم تقویم و افزایش دسترسی کارمندان کمک می کند.

روابط رهبری گوگل و کارمندان در سالهای اخیر به طور فزاینده ای جنجالی شده است. این مشکلات از تبعیض‌های جنسیتی و آزار جنسی تا عدم رضایت کارمندان از همکاری گوگل با پنتاگون و راهپیمایی های گسترده اعتراضی آنها را شامل می شود. از سال 2016 ، کارمندان به تدریج ائتلافی فعالرا در گوگل پرورش داده‌اند تا بتوانند تیم رهبری گوگل را ملزم به پاسخگویی قوی تر کنند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها