شاهزاده جوان نه راه پس دارد و نه راه پیش

جنگ با یمن اندکی ارام گرفته اما مشخص نیست که این ارامش به صلحی پایدار می انجامد یا نه ؟

شاهزاده جوان نه راه پس دارد و نه راه پیش

کمتر از یک ماه قبل محمدبن سلمان خبر از پایان جنگ طولانی یمن بعد از سال ها داد و همراه آن از طرح صلحی پرده برداشت که قرار بود بین دولت مستعفی ربه هادی و جدایی طلبان جنوب منعقد شود. اما در این میان نقش انصارالله خالی ماند. توافق نامه ای که در ریاض بسته شد، همانطور که حوثی ها گفتند هیچ ارتباطی به مردم یمن نداشت و تنها یک موافقت نامه میان امارات متحده عربی و عربستان بود که در ماه های گذشته با یکدیگر در یمن به اختلاف خورده بودند.

توافق ریاض که بر اساس آن قرار بود ربه هادی به عدن برگردد و دولت تشکیل دهد، نشد و همه چیز به امضای دو طرف در کاخ پر زرق و برق ملک سلمان ختم شد.

شاهزاده دیگر پول ندارد

عربستان در پی حمله انصارالله به ارامکو از نظر اقتصادی ضربه شدیدی دید و بیش از دو میلیارددلار از درآمد نفتی اش را از دست داد و برای بازسازی اسیب های وارد شده به بخشی از ارامکو باید پول زیادی هزینه کند. این حمله و بعد از آن دستگیری تعدادی از سربازان سعودی به دست یمنی ها، به سعودی ها نشان داد که انصارالله بیش از هر زمان دیگر قدرت گرفته و توان به بازی گرفتن امنیت و اقتصاد عربستان را هم دارد. به اعتقاد بسیاری از ناظران همین حمله بود که سعودی ها را به فکر انداخت که هرطور که شده خودشان را از باتلاقی که در یمن ایجاد شده بیرون بکشند. همزمان مشخص شد که اگر شاهزاده سعودی بخواهد یمن را ترک کند، باید راهی برای گفت و گو با انصارالله داشته باشد. تکثر قدرت در این کشور و قدرتی که حوثی ها در یک سال اخیر به دست اورده اند، چیزی نیست که بن سلمان بتواند از آن چشم پوشی کند.

شاهزاده جوان نه راه پس دارد و نه راه پیش

میانه مهرماه پیشنهاد اتش بس محدود از سوی حوثی ها به ائتلاف سعودی داده شد و تقریبا از سوی عربستان مورد قبول قرار گرفت و از شدت حملات به صنعا کم شد. در اخرین گزارش سازمان ملل، گفته شده که از میزان حملات ائتلاف سعودی به فقیرترین کشور عرب، 80 درصد کاسته شده است. همین موضوع باعث شده که کارشناسان احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات را بالا ببینند. این مذاکرات از ماه پیش با پادرمیانی عمان و در سفر برادر کوچک تر بن سلمان به مسقط شکل رسمی و آشکاری به خود گرفته است. با این حال به نظر می رسد که حوثی ها چندان اعتمادی به عربستان در گفت و گوها ندارند و احتمال می دهند که به محض دست یافتن به یک نتیجه از سوی سعودی ها و اماراتی ها، نادیده گرفته شده و حذف شوند و احتمالا به همین دلیل است که هنوز خبرهایی از حملات موشکی به امارات را منتشر میکند.

دورنمای مذاکرات قابل حدس نیست

با رضا میرآبیان در مورد احتمالات مطرح شده در خصوص مذاکره حوثی ها و عربستان به گفت و گو نشستیم. به عقیده این کارشناس مسائل یمن، آینده را نمی شود چندان پیشبینی کرد ولی در حال حاضر، سعودی ها به همان پیشنهادی که از سوی تهران مطرح شده بود تن داده اند. اینجا می توانید گفته های این کارشناس را بخوانید:

«مذاکرات عربستان و انصارالله در ماه های گذشته در جریان بوده است. بعد از ماجرای آرامکو در شهریورماه رئیس شورای عالی امنیت یمن پیشنهاد آتش بس از روی حسن نیت را مطرح کرد و گفت ما اتش بس می دهیم و اگر سعودی ها از آن استقبال کردند، آن را تا حصول نتیجه ادامه می دهیم و اگر آنها نپذیرفتند، حملات انصارالله به ائتلاف ادامه خواهد یافت. با اینکه هم اکنون مذاکرات به وساطت عمان در جریان است، اما اخیرا حوثی ها تهدید کرده اند که اگر عربستان جدی نباشد، انصارالله بار دیگر حملاتش را دوباره شروع می کند.

نکته مهم آن است که عربستان هم بلاخره فهمیده که بحران یمن راه حل نظامی ندارد. سعودی ها به صورت دوفاکتو انصارالله را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک نیروی تاثیرگذار در آینده یمن با آنها مذاکره می کنند. پیش از این با وجود اینکه ایران طرح هایی را برای یافتن راه حل غیرنظامی در این کشور اعلام کرده بود اما از سوی عربستان استقبالی از این موضوع صورت نمی گرفت. چرا که عربستان اصرار داشت از موضع قدرت و راه حل نظامی موضوع را به نفع خود پیش ببرد و جای پای خودش را در یمن محکم کند و از سوی دیگر برای آنها مذاکره با انصارالله خوشایند نبود و نمی خواستند که با حوثی ها سر میز مذاکره بنشینند.

فعلا دورنمای مذاکرات قابل حدس نیست و شرایط هم به گونه ای نیست که بشود در مورد آن پیشبینی ارائه کرد. ایران از مدت ها پیشنهاداتی را برای حل مشکلات ارائه داده بود که عربستان قبول نداشت اما حالا این کشور ناچار شده همان راه را برود و به دنبال دست یافتن به یک صلح با حوثی ها باشد.»

آنچه که واضح است اینکه برای عربستان بعد از چهارسال هزینه مادی و معنوی در جنگ با یمن، پذیرش شکست و عقب نشینی کار آسانی است و از سوی دیگر ادامه وضعیت کنونی در حالی که حوثی ها هر روز قدرت بیشتری می گیرند هم منطقی نیست. عربستان در هر دو صورت هزینه زیادی را برای عملی شدن یک رویا پرداخته و سر آخر به آن دست نیافته و تنها میلیاردها دلار ضرر به اقتصاد خود وارده کرده است.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها