کشف DNA انسان ۵۷۰۰ از تکه چوبی در دانمارک

شاید تصور کنید تنها انسان‌های امروزی به استفاده از آدامس، دهانشویه و... برای تغییر طعم دهان خود علاقه‌مند هستند، اما جالب است بدانید که انسانهای نخستین نیز همین کار را انجام می‌دادند.

کشف DNA انسان ۵۷۰۰ از تکه چوبی در دانمارک

محققان در دانمارک DNA یک انسان را از یک قطعه چوب 5700 ساله یافته اند. محققان حدس می زنند این تکه چوب حکم آدامس را برای انسانهای نخستین داشته است.

این نمونه سنگ حاوی اطلاعات کافی برای تعیین هویت فردی بود که DNA خود را روی سنگ جا گذاشته بود. درواقع آنچه او آخرین بار خورده بود و میکروب موجود در دهانش از همین تکه چوب به دست آمد. همچنین این تکه سنگ نشان داد که این انسان نخستین احتمالاً موهای تیره، پوست تیره و چشمان آبی دارد.

آنها به این نتیجه رسیدند که از نظر ژنتیکی، این نمونه ژنتیکی بیشتر با شکارچیانی از سرزمین اصلی اروپا مرتبط است تا افرادی که در آن زمان در مرکز اسکاندیناوی زندگی می کردند.هانس شرودر از دانشگاه کپنهاگ به خبرگزاری فرانسه گفت: "این اولین بار است که ژنوم انسانی باستانی کامل از چیزی غیر از استخوان های انسان استخراج می شود."

آنها این نمونه را هنگام حفر باستان شناسی در سیلتولم در جنوب دانمارک پیدا کردند. محققان همچنین اثری از DNA گیاهان و حیوانات را کشف کردند و تأیید کردند که باستان شناسان قبلاً درباره افرادی که در آن زمان زندگی می کردند اطلاعاتی داشتند. اما آنها هنوز مطمئن نیستند که چرا انسان نخستین این تکه چوب را می جویده است. آیا او قصد داشته شیره چوب را خارج کرده و آن را به چسب تبدیل کند؟ آیا برای تمیز و خوشبو کردن دهانش چوب می جویده یا هدفش پایان دادن به گرسنگی بوده است؟

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها