خراسان‌ جنوبی امسال ۷۰۰ بار لرزیده است/ مردم و مسئولان مراقب باشند

مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ زمین‌لرزه در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری خراسان جنوبی به‌ ثبت رسیده، گفت: خراسان‌جنوبی با داشتن ۵۰گسل فعال به‌طور متوسط هر ۱۲ سال میزبان زلزله‌ای شدید است.

خراسان‌ جنوبی امسال ۷۰۰ بار لرزیده است/ مردم و مسئولان مراقب باشند

علی هاشمی‌ گازار با بیان اینکه طی ۵۰ سال اخیر رکورد بیشترین زلزله‌های بزرگتر از هفت ریشتر را در کشور داشته‌ایم، اظهار داشت: شکستگی سطحی به طول ۱۲۵ کیلومتر مربوط به زلزله اردوکول در سال ۷۶ است لذا وضعیت زلزله‌ها و گسل‌های استان به گونه‌ای است که بیشترین انرژی در سطح بوده و میزان تخریب‌ها زیاد خواهد بود.

وی به فعالیت ۱۲۵ ایستگاه لرزه‌نگاری در کل کشور اشاره کرد و بیان داشت: هم‌اکنون ۱۴ ایستگاه لرزه‌نگاری در خراسان‌جنوبی فعال است که از این تعداد پنج ایستگاه دارای تجهیزات فرسوده و قدیمی هستند.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند تصریح کرد: براساس استاندارد جهانی در هر ۵۰ کیلومتر باید یک ایستگاه لرزه‌نگاری وجود داشته باشد که در خراسان‌ جنوبی به‌دلیل وسعت زیاد، با این استاندارد فاصله زیادی داریم.

به روزرسانی تنها یک ایستگاه لرزه‌نگاری!

هاشمی‌گازار بروزرسانی این پنج ایستگاه را نیاز ضروری شبکه لرزه‌نگاری بیرجند عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل نوسانات ارزی و تحریم‌ها، بروزرسانی تجهیزات این ایستگاه‌ها میسر نیست و تنها تجهیزات یک ایستگاه خریداری شده که تا اردیبهشت‌ماه سال آینده بروزرسانی خواهد شد.

وی به آمار زمین‌لرزه‌های استان از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ زمین‌لرزه در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری استان به‌ ثبت رسیده است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند با بیان اینکه فعال‌ترین زمین‌لرزه‌ها در محدوده اسدیه، گزیک، قاین، دیهوک، طبس، سربیشه، مود و بیرجند بوده است، خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی با داشتن ۵۰ گسل فعال به‌طور متوسط هر ۱۲ سال میزبان زلزله‌ای شدید بوده که باید مردم و مسؤولان استان در برابر این مهمان ناخوانده آماده باشند.

وقوع ۱۲ هزار زلزله طی ۱۰ سال اخیر

هاشمی‌گازار با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته ۱۲ هزار زلزله در خراسان‌جنوبی به ثبت رسیده است، یادآور شد: پس‌لرزه‌ها به‌عنوان زنگ خطر محسوب می‌شوند، بنابراین باید حواسمان را جمع کنیم.

وی به تشریح گسل‌های فعال در شهر بیرجند پرداخت و بیان داشت: شهر بیرجند متأثر از سه سامانه گسلی شامل گسل جنوب بیرجند (در محدوده رشته کوه باقران)، گسل شمال بیرجند (تحت عنوان گسل شکراب) و گسل مرکز بیرجند (بافت فرسوده) است.

آخرین وضعیت گسل‌های شهر بیرجند

مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند با بیان اینکه گسل شمالی شهر از حوالی مهرشهر تا خوسف، گسل مرکزی از بُجد تا بلوار صیاد شیرازی، بافت قدیمی و امیرآباد و گسل در امتداد رشته کوه باقران است، اعلام کرد: این گسل‌ها فعلا فعالیت خاصی را نشان نمی‌دهد و فقط گسل جنوبی بیرجند سمت باقران کمی فعال‌تر است.

هاشمی‌گازار با تأکید بر اینکه زمین‌لرزه‌ها قابل پیش‌بینی نیست، مطرح کرد: باید در محدوده شهری نسبت به ساخت و سازها در محدوده گسل‌ها توجه جدی صورت پذیرد.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها