نحوه عرضه میوه شب عید امسال اعلام شد / پای میوه‌های لوکس به هفت سین ۹۹ باز می‌شود!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود رشد چند برابری تولید و ذخیره سازی مناسب، احتمال واردات میوه‌های لوکس دور از انتظار نیست.

نحوه عرضه میوه شب عید امسال اعلام شد / پای میوه‌های لوکس به هفت سین ۹۹ باز می‌شود!

بازار میوه به عنوان یکی از محوری ترین اقلام سبد غذایی با نوساناتی در آستانه سال جدید, رو به روست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

با وجود رشد چندبرابری تولید محصولات باغی نسبت به سال قبل و ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال به عنوان دو قلم اصلی در سبد میوه خانوار انتظار می رود که در ایام پایانی سال قیمت میوه نوسان چندانی نداشته باشد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با احیای وزارت بازرگانی احتمال واردات میوه های لوکس برای بازار شب عید بسیار بالاست که این امر منجر به نگرانی باغداران شده است

چرا که در صورت تحقق این امر ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می شود. حال به سراغ مسئولان ذی ربط میرویم تا از اخرین جزییات تنظیم بازار میوه شب عید و تاثیر واگذاری وظایف بازرگانی وزارت جهاد به وزارت صمت با خبر شویم:

احتمال واردات میوه لوکس در شب عید!

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، رشد چند برابری تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل و ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال کمبودی در عرضه میوه شب عید وجود ندارد.

وی افزود: با احیای وزارت بازرگانی و واگذاری وظایف وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی احتمال واردات میوه لوکس برای شب عید بسیار بالاست که در صورت تحقق تین امر ضربه مهلکی به تولید وارد می شود.

خان محمدی ادامه داد: با وجود رشد ۳ تا ۴ برابری محصولات باغی اعم از سیب درختی، پرتقال، کیوی و ... نیازی به واردات میوه شب عید نداریم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان درباره قیمت میوه شب عید گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین و هزینه حمل و نقل، احتمال نوسان قیمت میوه دور از انتظار نیست.

نحوه عرضه میوه شب عید امسال اعلام شد / پای میوه‌های لوکس به هفت سین ۹۹ باز می‌شود!

نیازی به واردات میوه شب عید نداریم/صادرات سیب در ازای واردات آناناس سیاست مناسبی نیست

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره آخرین وضعیت تنظیم بازار میوه شب عید، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مطلوب تولید محصولات باغی و رشد چند برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل، نیازی به واردات میوه و تره بار برای تنظیم بازار شب عید نداریم.

وی افزود: بنابر آخرین آمار، تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از شرایط مطلوب بارندگی سه تا چهار برابر رشد داشته است، به عنوان مثال امسال به سبب وضعیت مطلوب تولید سیب درختی، حدود یک و نیم میلیون تن از این محصول باید به بازارهای هدف صادر شود که متأسفانه تا کنون اتفاقی نیفتاده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: برخی از تجار بازارهای هدف حاضرند در برابر صادرات سیب و نارنگی پاکستانی به ایران بدهند که تا کنون تصمیمی راجع به تهاتر صادرات در ازاء واردات گرفته نشده است در حالیکه برای توسعه صادرات و جلوگیری از ماندن محصول روی دست باغداران، باید چنین تصمیماتی گرفته شود.

به گفته نورانی، صادرات سیب در مقابل واردات انبه، آناناس و کمپوت آناناس سیاست مناسبی نیست که در هیأت دولت اخیرا افراد به دنبال دریافت مصوبه‌ای مبنی بر واردات کمپوت آناناس هستند که این حرکات درست نیست چرا که اگر بخواهیم توسعه صادرات داشته باشیم، تهاتر کالا در ازاء انبه، آناناس و کمپوت آناناس درست نیست.

این مقام مسئول افزود: اگر بخواهیم ۲ دلار محصولات کشاورزی صادر کنیم و از آن طرف آناناس و انبه وارد کنیم، باید ارز بیشتری بدهیم که این توسعه صادرات نیست بلکه خروج از ارز است.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ صادرات سیب در ازاء واردات آناناس، کمپوت آناناس و انبه سیاست مناسبی نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه واردات جایگاه خود را دارد، از این رو واردات آناناس، انبه و کمپوت آناناس در مقابل صادرات سیب مناسب نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه نیازی به واردات میوه شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به فراوانی سیب، پرتقال و کیوی نسبت به مدت مشابه سال قبل، نیازی به واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید نداریم.

پای میوه های لوکس به بازار میوه شب عید می رسد/کمبودی در ذخیره سازی میوه شب عید وجود ندارد/گرانی به بازار میوه شب عید میرسد؟

کمبودی در ذخیره سازی میوه شب عید وجود ندارد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب عید وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به رشد چند برابری محصولات باغی، کمبودی در بازار شب عید وجود ندارد که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنیم.

به گفته وی، با توجه به رشد ۳ تا ۴ برابری تولید محصولات باغی در عرضه سیب و پرتقال شب عید، کمبودی وجود ندارد که بخواهد بر التهاب بازار تأثیر بگذارد از این رو با اعمال نظارت دقیق از سودجویی عوامل واسطه و دلال جلوگیری شود تا آنها نتوانند با کمبود تصنعی قیمت‌ها را افزایش دهند.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از آغاز ذخیره‌سازی سیب و پرتقال خبر داد و گفت: با آغاز ذخیره‌سازی سیب و پرتقال، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد برالتهاب بازار اثر بگذارد.

با توجه به فراوانی تولید و ذخیره‌سازی مناسب، کمبودی در عرضه وجود ندارد، به همین خاطر از مسئولان وزارت صمت انتظار می‌رود که به سبب واگذاری وظایف بازرگانی به این وزارتخانه نظارت دقیقی بر بازار صورت گیرد تا شاهد التهاب قیمت میوه در بازار نباشیم.

نحوه عرضه میوه شب عید امسال اعلام شد / پای میوه‌های لوکس به هفت سین ۹۹ باز می‌شود!

ناگفته نماند که امسال یکی از ضعف های عمده وزارت جهاد کشاورزی برای استقبال از سال نو, نبود وزیر جهاد کشاورزی در این جایگاه و گرداندن این مسئولیت با سرپرست سن و سال داری است که گویا قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارت خانه نیز به مجلس پیشنهاد شود و در صورت تایید صلاحیت, سن کابینه را بیش از پیش افزایش دهد. آن هم وزارت خانه ای که به طور مستقیم با معیشت مردم و سر و کار داشته و نیازمند تحرک وجنب و جوش بیشتری است!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها