عقرب زدگی در هرمزگان همچنان قربانی می گیرد

رئیس شبکه بهداشت و درمان جاسک با بیان اینکه پسر بچه ۶ ساله جاسکی براثر عقرب گزیدگی جان باخت، تصریح کرد: این کودک که از اهالی روستای تنگدف، نوگین و گشیدان حوزه جانوری از دهستان سورک جاسک بود.

عقرب زدگی در هرمزگان همچنان قربانی می گیرد

دکتر احمد چنگایی افزود: بعلت سختی راه، این کودک ابتدا با موتور سیکلت به روستای آگی بند بست منتقل و سپس با آمبولانس ساعت ۱۱ شب، به مرکز بهداشتی و درمانی لیردف رسید و نخستین سرم ضد عقرب را دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه با هدف ادامه درمان کودک ساعت ۲ بامداد به بیمارستان خاتم الانبیاء جاسک منتقل، و دو سرم ضد عقرب دیگر دریافت کرد، اظهار کرد: ساعت ۱۱ صبح کودک دچار افت شدید هوشیاری شده و هنگام انتقال به مرکز استان جان باخت.
چنگایی با اشاره به اینکه احتمالا این عقرب گزیدگی از نوع گادیم بوده است، بیان کرد: خرابی راه، خاکی بودن مسیر و گذشت زمان طلایی درمان که در کودکان بین سه تا چهار ساعت است، موجب جان باختن این کودک شده است.

پیش از این طی روزهای گذشته دختر ۷ ساله بشاگردی ساکن روستایی در شهر گافر دچار عقرب گزیدگی و سپس به مرکز درمانی سیت و ماسیتی منتقل و پس از اقدامات اولیه راهی بیمارستان سردشت و سپس میناب می‌شود انتقالی که به دلیل مشکلات همیشگی جاده‌های شهرستان بشاگرد بیش از سه ساعت به طول می‌انجامد و شاید همین از دست دادن وقت طلایی سبب مرگ کودک بشاگردی می‌شود.

استان هرمزگان معمولاً رتبه دوم میزان عقرب گزیدگی در کشور را دارد و هرساله بیش از ۱۰ مورد مرگ ناشی از عقرب گزیدگی گزارش می‌شود.

یافته‌ها نشان داد که گونه گادیم خطرناک‌ترین کژدم کشور و عامل اصلی مرگ‌ ومیر ناشی از عقرب‌زدگی در هرمزگان است.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که عقرب گادیم دارد این است که سم بسیار کمی دارد و وقتی وارد بدن فرد می‌شود ممکن است خود فرد متوجه گزیدگی نشود و هیچ دردی را حس نکند و پس از دو روز متوجه درد در ناحیه گزیدگی شود.

البته سم این عقرب تأخیری است و پس از چند روز عوارض خود را نشان می‌دهد و آن زمان دیگر دیر شده است.

علائم ناشی از نیش عقرب توسن زودتر بروز می‌کند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها