بیکار شدن ۲۵۰۰ مربی مهدکودک به‌دلیل شیوع کرونا در گیلان

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به بیکار شدن ۲۵۰۰ مربی مهدکودک به‌دلیل شیوع کرونا در این استان گفت: تداوم شرایط فعلی منجر به ورشکستگی و تعطیلی دائم این مراکز خواهد شد.

بیکار شدن ۲۵۰۰ مربی مهدکودک به‌دلیل شیوع کرونا در گیلان

حسین نحوی‌نژاد صبح امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی در سالن غدیر استانداری گیلان اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی 497 مهدکودک که آموزش 14 هزار و 500 نفر از کودکان را در سطح استان بر عهده دارند آسیب‌های جبران‌ناپذیری نظیر از دست رفتن کامل منابع درآمد و بیکاری 2 هزار و 500 نفر از بانوان تحصیلکرده شاغل در این مهدکودک‌ها در پی داشت.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه اکثریت ساختمان‌هایی که مهدهای کودک گیلان در آن استقراردارند استیجاری است، بیان کرد: شرایط فعلی باعث شده است که مدیران مهدکودک‌ها دچار مشکلات اقتصادی حاد شوند و در بعضی موارد هم این موضوع منجر به ورشکستگی و تعطیلی دائم این مراکز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 497 مهد کودک فعال در سراسر استان گیلان وجود دارد تصریح کرد: این مراکز با مشکلاتی نظیر عدم تخصیص اعتبار آموزشی به مهدهای کودک از سوی دولت، راه‌اندازی مراکزی تحت‌عنوان خانه بازی و خانه دوست با صدور مجوز ادارات غیرمرتبط و بدون رعایت قوانین و همچنین هزینه‌های نابرابر و سنگین اجاره‌بها، لوازم آموزشی، بهداشتی و بیمه کارکنان مواجه هستند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه برای حل مشکلات فوق پیشنهاد می‌شود اعتبارات بلاعوض به مهدهای کودک با عنوان کسب و کارهای زیان‌دیده ناشی از تعطیلی به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا تخصیص یابد افزود: همچنین تخصیص اعتبار مضاعف به بانک‌هایی همچون صندوق کارآفرین امید جهت تسهیلات قرض‌الحسنه کم‌بهره بانکی از سازمان برنامه و بودجه گیلان پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان عنوان کرد: بازپرداخت تسهیلات بانکی با تنفس 6 ماهه، تسریع در پرداخت حق بیمه بیکاری از سوی تامین اجتماعی، معاف از پرداخت مالیات از اسفند سال گذشته تا شهریور 99، استمهال اقساط قبلی بانک‌های عامل گیلان برای صاحبان امتیاز مهدهای کودک تا پایان کرونا در برون رفت از شرایط فعلی موثر است.

نحوی‌نژاد خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات تسهیلات خرید ملک برای مهدهای استیجاری، افزایش شهریه مهدهای کودک برابر با تورم، معافیت مالیاتی برای همه مهدهای کودک، بهره‌مندی از مزایای تامین اجتماعی جهت تقلیل یا بخشودگی حق بیمه پرسنل مهدهای کودک می‌تواند به‌عنوان اهداف میان مدت اثر گذار باشد.

وی افزود: همکاری شرکت‌های تحت نظارت نیرو (آب، برق، گاز) جهت برقراری شرایط ویژه برای بازپرداخت قبوض و اعمال معافیت و بخشودگی و تقسیط بدهی و تهیه بسته آموزشی متناسب با شرایط موجود و تامین اعتبار و تخصیص یارانه به اعضای مشارکت فرزندان در برنامه آموزشی و اخذ بازخورد مورد تایید از برنامه و بودجه استان و بهزیستی کشور پیشنهاد می‌شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بعد ما سرویس مدارسا چی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها