استخراج ۵ میلیون تن ماده معدنی از معادن چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌ گذشته حدود ۵ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج شد، واگذاری معادن متروکه نیز در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.

استخراج ۵ میلیون تن ماده معدنی از معادن چهارمحال و بختیاری

سجاد رستمی ۶ اردیبهشت‌ماه در نخستین جلسه شورای معادن در سال ۱۳۹۹چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۹۱ پروانه بهره‌برداری از معادن در استان صادر شده است، اظهارکرد: از این تعداد تنها حدود ۹۱ معدن فعال در استان وجود دارد که از آن‌ها ۸ ماده معدنی استخراج می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در سال‌ گذشته حدود ۵ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج شد، واگذاری معادن متروکه نیز در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرآوری مواد معدنی استخراج شده، اکتشاف معادن جدید، ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن از طریق تقویت زیرساخت‌ها نیز در دستور کار سازمان صمت چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

رستمی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن خاک نسوز از معادن چهارمحال و بختیاری استخراج شده است، برنامه ما افزایش این عدد به ۱۲ هزار تن است، همچنین امکان استخراج موادمعدنی سنگین نظیر طلا، مس و منگنز در برخی از مناطق استان نیز وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: طرح مطالعه ژئوتوریسم در منطقه مشایخ شهرستان اردل برای بازدید دانشجویان زمین‌شناسی نیز در دستور کار قرار دارد.

عمده مواد معدنی معادن فعال چهارمحال و بختیاری دارای ارزش افزوده کم هستند

در ادامه جلسه علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تنها ۵۰ درصد معادن استان فعال هستند، اظهار کرد: باید بررسی کنیم که چرا معدنی که به مرحله اخذ مجوز رسیده و آماده بهره‌برداری است در حال حاضر راکد شده است.

وی اضافه کرد: عمده مواد معدنی معادن فعال چهارمحال و بختیاری دارای ارزش افزوده کم هستند، بنابراین باید به سمت اکتشاف در معادنی برویم که ارزش افزوده بالاتری داشته باشد.

شهریارپور گفت: عمده موادمعدنی استخراج شده در چهارمحال و بختیاری برای فرآوری به سایر استان‌ها صادر می‌شود که می‌توان از این ظرفیت عظیم برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

مهرداد قاسمی معاون معادن سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: صاحبان ۲۴ معدن در استان درخواست استفاده از تخفیف قانون بخشودگی برای پرداخت حقوقات دولت را داشتند.

وی افزود: مجموع این تخفیفات ۲۹۸ میلیون تومان است که بیش‌ترین درخواست مربوط به معادن مستقر در شهرستان فارسان و کوهرنگ است.

اکتشافات معدنی در مناطق حفاظت شده ممنوع است

همچنین شهرام احمدی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: اکتشافات معدنی در مناطق حفاظت شده ممنوع است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها