محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی،

اصلاح قانون انتخابات راه حلی برای ایجاد رغبت مردم جهت مشارکت در انتخابات است

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: قانون انتخابات هر چقدر به مقوله نظارت استصوابی و نوع نظارت شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها خدشه وارد و آن را شفاف‌تر و قانونی‎تر کند، شانس کمتری برای تایید دارد.

اصلاح قانون انتخابات راه حلی برای ایجاد رغبت مردم جهت مشارکت در انتخابات است

اصلاح قانون انتخابات به تازگی در مجلس شورای اسلامی به اجرا درآمده است، موضوعی که به نظر می‌رسد باب طبع اعضای شورای نگهبان نیست. بعد از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، ابتدا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از طرح دیرهنگام اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. پس از آن هم روز چهارشنبه 17 اردیبهشت، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از طرح اصلاح قانون انتخابات انتقاد کرد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به این طرح که در روزهای پایانی مجلس به جریان افتاده است، درباره مواد تصویب‌شده در مجلس گفت: «متاسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.»

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، با اشاره به اصلاح موادی از قانون انتخابات و اهمیت انجام این اصلاحات در مجلس گفت: به هر میزان که انتخابات برای جمهوری اسلامی مهم باشد، سازوکار مشارکت مردم و مداخله حاکمیت در چگونگی انتخاب شدن و انتخاب کردن اهمیت پیدا می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با تاکید بر تغییر خصوصیت انتخابات در کشور توضیح داد: امروز تقریباً به دلایلی انتخابات از فرم انتخاب کردن واقعی و مستقیم خارج شده و انتخاب غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: یعنی اول هر کاندیدایی باید توسط شورای نگهبان گزینش شود، اگر مناسب تشخیص داده شد، مردم می‌توانند او را انتخاب کنند. در چنین شرایطی تقریباً غیرممکن است گزینه‌ای از صافی نظارت سلیقگی شورای نگهبان عبور نکرده، بتواند کاندیدا شود و در انتخابات شرکت کند.

جوادی‌حصار با اشاره به انتقاداتی که از سوی برخی اعضای شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون انتخابات مطرح شده است، عنوان کرد: این حساسیت زمانی از طرف شورای نگهبان به وجود می‌آید که خدشه‌ای به این فرآیند وارد شود.

عضو حزب مرکزی حزب اعتمادملی در ادامه درباره تلاش دیرهنگام نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون انتخابات گفت: به هر ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این واقعیت تلخ پی برده‌اند که اکثریت مردم با متدی که الان اجرا می‌شود دیگر رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند. بنابراین آخرین تلاش‌های خود را می‌کنند تا شاید بتوانند سازوکاری فراهم آورند که به واسطه آن میل و رغبت مردم به حضور در عرصه‌های انتخاباتی را افزایش دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: شورای نگهبان اعتقادی به انتخابات بدون نظارت استصوابی ندارد.


جوادی‌حصار با اشاره به مشارکت پایین مردم تهران در انتخابات مجلس یازدهم که اسفندماه 98 برگزار شد، عنوان کرد: به همین خاطر است که وقتی در انتخابات اخیر در تهران سطح مشارکت پایینی داشت باز هم این اتفاق برای اعضای محترم شورای نگهبان مهم نیست که انتخاباتی با مشارکت 20 درصد یا کمتر مردم برگزار شود و نمایندگانی با این سطح از پشتوانه مردمی به مجلس بروند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درباره نوع برگزاری انتخابات و افرادی که در آن کاندیدا می‌شوند گفت: آنها معتقدند مردم باید گزینه‌های خود را از بین افرادی انتخاب کنند که از صافی شورای نگهبان با مقوله نظارت استصوابی عبور کرده‌اند. به نظر من باید دید آخر این پویش و تلاشی که از مجلس آغاز شده به کجا می‌رسد و خروجی آن چه خواهد بود. آن خروجی اهمیت دارد.

جوادی‌حصار در پایان تاکید کرد: این قانون در خروجی نهایی هرچه ابهام بیشتری داشته باشد و دست شورای نگهبان را برای تایید یا احراز صلاحیت بیشتر باز بگذارد، شانس تایید بیشتری خواهد داشت.

منبع: اعتماد

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ا ا
    0

    دلقک جان مردم کالبد جدیدی میخواهند

  • بیطرف
    0

    مجلس شورای اسلامی یعنی وردست شورای نگهبان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها