۳۱۴ هزار نوجوان بر اساس شاخص‌های سلامت در کردستان غربالگری شدند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس سامانه سیب ۳۱۴ هزار و ۳۹۰ نوجوان سال گذشته در استان طبق شاخص‌های سلامت این رده سنی غربالگری شدند.

۳۱۴ هزار نوجوان بر اساس شاخص‌های سلامت در کردستان غربالگری شدند

ابراهیم قادری امروز با اشاره به مراقبت‌های دوره‌ای نوجوانان پنج تا ۱۸ ساله در استان کردستان در سال گذشته، اظهار کرد: یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر دوره تحصیلی، سلامت جسمانی و روانی آنان است.

وی افزود: سلامت جسمی و روانی تمامی دانش آموزان باید از لحاظ آموزشی کنترل عوامل افت تحصیلی و از نظر بهداشتی پیشگیری از بیماری‌ها و بروز معلولیت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: هدف از معاینات غربالگری جستجوی بیماری یا اختلال به وسیله آزمون‌های عملی و سریع ، معاینه و یا روش‌های دیگر در افرادی است که ظاهراً سالم به نظر می رسند.

قادری ذکر کرد: در مراقبت‌های بهداشتی درمانی نوجوانان، برای شناسایی برخی از بیماری و نقایصی مانند اختلالات رشد، مشکلات بینایی و شنوایی، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان، گواتر و کم خونی، اختلالات رفتاری، انحراف ستون فقرات واختلالات عملکرد دستگاه‌های بدن معاینات غربالگری به صورت هر سه سال یکبار انجام می‌شود که شامل معاینات پزشکی وارزیابی مقدماتی نوجوانان ۵ تا ۱۸ ساله بوده و نتایج آن در سامانه سیب ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه همه نوجوانان ۵ تا ۱۸ ساله استان از دوره پیش دبستانی تحت مراقبت‌های دوره ای پزشک و غیر پزشک قرار می‌گیرند، عنوان کرد: در همین راستا طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان همه ساله همسو با برنامه‌های کشوری در اواخر خرداد ماه تا پایان شهریور اجرا می‌شود که در سال ۹۸ این طرح در کل استان با ۱۴ پایگاه ثابت اجرا شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سال گذشته تعداد ۲۷ هزار و ۴۰۹ نو آموز در استان در طرح سنجش سلامت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

قادری به شاخص‌های ارزیابی شده طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در این طرح مراقبت نو آموزان با ۱۰۰ درصد پوشش، اختلال شنوایی ۲.۵۲ درصد، اختلال بینایی ۴.۷۱ درصد، کوتاه قدی شدید یک دهم، لاغری شدید یک دهم، چاقی ۲.۵ دهم، دندان سالم ۳۴.۳ دهم، پدیکلوزیس ۳.۷ دهم گزارش شد.

وی با بیان اینکه هدف از معاینات غربالگری نوجوانان، جستجوی بیماری یا نقص با استفاده از آزمون‌های علمی، عملی و معاینه در افرادی است که ظاهرا سالم به نظر می‌رسند، بیان کرد: این معاینات شامل دو بخش ارزیابی مقدماتی و معاینات پزشکی است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، برخی از بیماری‌ها و نقایصی مانند بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان، غدد، قلب و عروق ،شکم، اختلالات رفتاری ،مشکلات بینایی وشنوایی وغیره توسط این روش به صورت روتین هر سه سال یکبار دنبال می‌شود.

قادری به تعدادی از شاخص‌های سلامت نوجوانان در سال گذشته گریزی زد و گفت: بر اساس سامانه سیب در مدت زمان یادشده ۳۱۴ هزار و ۳۹۰ نوجوان در استان غربالگری شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این شاخص‌ها ۱۶.۲۹ درصد نوجوانان تحت مراقبت‌های دوره ای پزشک، ۱۰۰ درصد مراقبت‌های دوره ای غیر پزشک، ۵۱ درصد مراقبت از نظر بینایی، ۵۵ درصد مراقبت از نظر شنوایی، ۱.۲۶ درصد کوتاه قدی و۱.۴۷ درصد از لحاظ کوتاه قدی شدید قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها