سقوط نرخ رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد / ایران، پیرترین کشور جهان در ۳۰ سال آینده

مشاور عالی وزیر بهداشت با اعلام اینکه امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت، گفت: نیازمند حرکتی جهشی برای حل این مشکل که روز به روز سخت می‌شود، هستیم.

سقوط نرخ رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد / ایران، پیرترین کشور جهان در ۳۰ سال آینده

در متن پیام دکتر محمد اسماعیل اکبری به مناسبت روز ملی جمعیت جمهوری اسلامی ایران آمده است: «این نوشته به مناسبت روز سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت جمهوری اسلامی ایران تقدیم می شود. امروز جهان و کشور ما درگیر مقوله ای به نام آلودگی با ویروس کروناست که با توانمندی، ساختارهای سلامت اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعی و حتی روابط خانوادگی را تحت تاثیر قرار داده است، تاکنون قریب ۴.۵ میلیون نفر در جهان مبتلا شده اند و قریب ۳۰۰هزار نفر از آنان فوت کرده اند. همه افراد در همه سنین مبتلا شده‌اند، اما ابتلای سالمندان به دلیل نقصان‌های ایمنی و بیماری همراه، بیشتر است. میانگین سن بالاتر از ۵۰ سال و سن افراد فوت شده هم بیشتر در گروه سالمندی است.

کشورهای غربی به دلایل مختلف که مهمترین آنها ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و سالمندی بود، تسلیم پذیری بیشتر داشتند. آنها با علم و کاربران علمی بیشتر نتوانسته اند نقاط ضعف سالمندی را جبران کنند و در مقابل آن درمانده اند و گاهی به اقدام های غیر اخلاقی متوسل شده اند، این درحالیست که کشورهای غربی با تکنیکهای «موثر» «مهاجر پذیری» توانسته اند گروه مولد در سن کار خود را تامین کنند و از نظر اقتصادی پاسخگوی رشد اجتماعی باشند، اما ملاحظه کردیم که همین گروه مولد و کارا نتوانست با هجمه بیماری در جمعیت سالمند مقابله کند و درمانده از ارائه خدمات شایسته شد. نگاه مصداقی به این مولفه روشن نشان می‌دهد که حتی با ثروت بالا و توانمندی علمی نتوانستند از عهده پاسخگویی به نیازهای سلامت سالمندان برآیند، سالمندان در بخش سلامت بطور کلی ۱۰-۵ برابر میانسالان وجوانان نیازهای سلامتی دارند. نیازهای حیاتی، روانی، اجتماعی، اقتصادی که باید توسط گروه های مولد جوان تامین شود.

در تحقیقات بزرگ چهار دلیل مرگ در جهان عبارتند از رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، استعمال دخانیات و دیابت. هر چهار عامل با بالا رفتن سن بیشتر می شوند؛ به طوری که تنها ۲۴ درصد افراد سالمند (بزرگتر از ۶۵سال) از میوه و ۴۰ درصد از سبزی مناسب استفاده می کنند. بیش از ۶۴ درصد همین افراد به فشار خون مبتلا هستند، یعنی از هر ۲۰ نفر سالمند ۱۳نفر فشار خون دارند و از هر ۱۰ نفر سالمند ۶ نفر دیابت دارند و قریب ۸۰ درصد سرطان ها را سالمندان مبتلا می شوند. هزینه‌های مرتبط با مراقبت از این بیماری و نگهداری سالمندان بالاترین هزینه‌های حوزه سلامت است که باید توسط جوانان تامین شود.

نگرانی اساسی که وجود دارد آیا جوانان امروز به فکر دوره سالمندی خود هستند؟ آیا آنها به اندازه کافی فرزند دارند که پاسخگوی نیازهای خودشان در سالمندی باشد. همانطور که در پاندمی کرونا دیده شد، هیچ کشور ثروتمندی با ساختارهای تامین اجتماعی نتوانست پاسخگوی این نیاز باشد و لازم است همه چیز بر خانواده و فردیت انسان برگردد. اما وضعیت ما در رابطه با سالمندان چگونه است؟ جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیر تر شده است، یعنی میانه سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است، اما در ایران متاسفانه در حدود ۶۰ سال گذشته ۱۰سال پیر تر شده ایم و میانه سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است، این اتفاق ثابت نمی ماند و همچنان پیرتر می شویم. در حال حاضر کمتر از ۱۰درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم.

جهانیان در طول بحران کرونا شاهد بودند جوانان در هر زمینه ای ضروری بود در حوزه سلامت، در حوزه امنیت و در امور اجتماعی افتخار آفریدند. اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما سالانه در حال پیر شدن هستیم.

بطوریکه در ۲۰سال بعد، از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم؛ بطوریکه از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای ۶۰سال سن دارد. تصور اینکه در این مدت کوتاه چه اتفاقی برای مردم می‌افتد بسیار تلخ است و حتما تلخ تر از پاندمی کروناست. جوانان با چه زحمتی باید جبران مافات کنند و حتما مدیریت امروز ما را زیر سوال برده و مصائب خود را برای همیشه به نام مدیران امروز و دیروز و فردا ثبت خواهند کرد.

دنیا برای جبران این معضل فراگیر دو راه را انتخاب کرده است: ۱- تشویق به فرزندآوری پس از تشکیل خانواده که راه اصلی نجات یک جامعه است. ۲- مهاجر پذیری نیروهای کارآمد برای گرداندن چرخه اقتصاد.

پاندمی کرونا نشان داد اگرچه راه حل دوم تاکنون موثر بوده، اما به دلیل سالمندی و کاهش فرزندآوری در مقابل این عارضه تسلیم شد و اقتصاد مولد سرمایه داری نتوانست پاسخگوی نیازهای مردم باشد، آنچه می‌ماند ازدواج است و فرزندآوری که جبران این تلخی را می‌کند و آن‌را به شیرینی غیرقابل وصفی تبدیل می‌کند، آیا در دنیا سمت و موقعیتی بالاتر و والاتر و پویاتر و با عظمت‌تر از «مادری» وجود دارد، آیا هیچ زنی می‌تواند بگوید من مفتخر به فلان دانش و پست و مقام هستم؛ در حالیکه از عنوان «مادری» دور باشد.

افتخار مدیران موثر امروز زن جهان، مادر بودن آنها است، منظور عدم تامین جایگاه اجتماعی برای زنان نیست، اما مبادا کاری کنیم که این تعریف رفیع و ارزشمند و ماندگار را از آنها بگیریم. «مادربودن» نه تنها «خانواده» را بر پا می‌دارد، بلکه «جامعه» را می سازد، هیچ جامعه ای بدون مادران نمی تواند پابر جا بماند. پشتیبانی از مادری و مادر بقای اجتماعی را به همراه دارد. جامعه‌ای می‌ماند و رشد می‌کند که مادران بیشتر و موثرتری داشته باشد.

در تحقیقات بزرگ بین المللی هیچ متخصصی اعم از بیولوژیک، صنعتی نتوانست در مقابل سمت مادری برای رشد دوام بیاورد. تاریخ هم گویای همین واقیعت است. مادران سازندگان و ارتقا دهنده جامعه هستند. جوان ماندن جامعه در گرو وجود مبارک «مادران» است و این یعنی قدرت آفرینی برای کشور و رشد اقتصادی، علمی و فرهنگی یک جامعه. ما از پشتیوانه های قدرتمند مذهبی برای فرزندان برخورداریم، پیامبر اعظم (ص) به زیادی جمعیت ما افتخار می‌کند (نهج الفصاحه ج ۱۱۴۴)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی که رحمت خداوند بر او باد، جمعیت ۲۰۰-۱۵۰میلیونی را برای کشور درخواست می‌کند، رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) همین معنا را تعبیر می‌کنند و اصرار بر حل معضل دارند. سیاست های کلی جمعیت را سال ۱۳۹۳سی ام اردیبهشت ابلاغ می کنند، دولت جمهوری اسلامی به تصویب می رساند و ابلاغ می کند، اما روز به روز وضعیت بدتر می شود. امروز مادران اگر چه در میدان های ایثار گری می درخشند و معرفی می شوند، اما در ساختارهای اجرایی و مدیریتی امتیاز نمی گیرند.

پشتیبانی ساختار اجرایی و سیاست گذاری کشور از مادر بودن و مادر شدن آنقدر ضعیف است که تنها با ایثار جوانان این سمت «والاحفظ» می‌شود. در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۷ کمتر داشتیم و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم. اما ملاحظه کنید که هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی احساس ورشکستگی نکرد. کدام سرمایه است که از انسان و نیروی انسانی بالاتر باشد، چه اتفاقی افتاده است که با کوچکترین رشد اقتصادی خوشحال می‌شویم، اما با تولد یک فرزند ایرانی نه، چگونه است که با یک واقعه نابسامان زلزله و سیل به هیجان دچار می‌شویم، اما با کاهش ۱۷۰هزار تولد در طول یکسال اتفاقی نمی‌افتد.

روی سخن من با جوانان عزیز است، به آنها که خداوند تبارک و تعالی و معصومین سلام الله علیهم اجمعین و سیاست گذاران اصلی بزرگترین افق را برایشان «مادر شدن» و «پدر شدن » تعریف کرده اند. این حدیث شریف از باب الحوائج امام کاظم (ع) است که «روزی فرزند را خداوند عزوجل می‌دهد» (کافی جلد ۶-صفحه ۳) ما با شاخص‌های ابتر و ناقص ارزشیابی می‌کنیم اما فطرت چیز دیگری است.

مرد جوان در جایگاه رفیع پدر شدن است که می‌ماند و افتخار می‌آفریند، پدر است که با نگاه به آینده فرزندانش، کار می‌کند و افتخار آفرینی می‌کند. با این حرف بالای دینی و انسانی که برای مادر شدن و پدر شدن وجود دارد، واقعیت های کشورمان حاکی از کم توجهی به امور مربوط به آن می شود.

امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و متاسفانه ساختار جمعیتی به هم خورد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت. دنیا برای حل مشکل سال های طولانی است که برنامه ریزی کرده است. در کشور آلمان وزارت خانه‌ای تاسیس شده است، در این کشور برای ۳فرزند ماهانه قریب ۱۹۵ یورو و برای فرزند چهارم و بالاتر ۲۲۱ یورو در ماه پرداخت می‌کنند و نفرات بالا را بسیار بیشتر می‌دهند. ۷۰درصد ۴دوره درمان ناباروری را تامین می‌کنند. هرکس در آلمان به دنیا بیاید یک شهروند آلمان است.

در اسپانیا برای تولد هر بچه ۲۵۰۰ یورو به خانواده کمک کرده‌اند. کره جنوبی بیش از ۳هزار دلار می‌دهد. فرانسه با تخصیص قریب ۵درصد از درآمد ناخالص ملی، بیشترین باروری را در کشورهای اروپایی دارد. کشورهای شمال اروپا و ژاپن قوانین تشویق فرزندآوری دارند. در روسیه فرمان فرزندآوری را آقای پوتین به عهده گرفته است و اقدامات اعجاب‌آوری انجام می‌دهد. در انگلستان معافیت مالیاتی برای فرزندان، ۳سال مرخصی، حقوق برای مادران حداقل اقدامات است. همچنین در کشورهای پر جمعیتی چون چین و هند همه قوانین به فرزند آوری تغییر کرده اند.

ما نیازمند حرکتی جهشی برای حل این مشکل که روز به روز سخت می شود، هستیم، دو عامل اصلی در این قضیه موثر است :۱-سبک زندگی: جالب است که در تحقیقات ملی مشخص شده است بیشترین دلیل ازدواج دیررس و فرزند آوری کمتر، سبک زندگی است نه مسائل اقتصادی. افراد ثروتمند و شاغل دیرتر ازدواج کرده و با تاخیر کمتر فرزند می‌آورند. تغییر سبک زندگی با برنامه‌ریزی‌های علمی موثر و مدون و مستمر فرهنگی میسر است. همه رسانه‌های همگانی، سمعی، بصری و نوشتاری، همه محافل فرهنگی و مذهبی باید یکصدا برای تغییر سبک زندگی اقدام کنند. ۲-بسیج ملی عملیاتی: منظور فهم عالمانه موضوع توسط ساختارهای اجتماعی و حمایت همه جانبه از آن با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است. این بسیج باید مساعدت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در برگیرند و با مطالعه اقداماتی که در جهان انجام می‌شود کارهای موثری را در این زمینه طراحی و به اجرا درآورد. موضوع جمعیت و ساختار آن، تلخ‌تر از کرونا است، اما می‌توان آنرا با شهد تولد فرزندان در ایران زمین شیرین ساخت.»

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 199
  • .
    0

    همن ها را نون بدهید.افزایش جمعیت پیشکش.کشوری که ۸۰ درصد مردم ان زیر خط فقر هستند هرگز افزایش جمعیت نخواهد داشت.برید راهکارهای افزایش جمعیت را از کشورهای موفق بپرسید.افزایش جمعیت با دستور دعا و نذر و نیاز محقق نخواهد شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افرین واقعا درست کارگری که ماهی یه تومان حقوقش چجوری بچه دار هم بشه کرایه خونه پول اب برق گاز خرج خونه اخه مگه الکی وجوانی که تازه میخواد با پشتیبانی پدرش زن بگیره اونم باحقوق ناچیزی که دارن چجور ممکن طلا گرون عقد عروسی لباس خونهدکرایه خونه شما بگید چجوری زن بگیره مگه میشه اون توخرید حلقه مانده بقیش پیش کش جمعیت پیر به جهنم پدر ی که پیر شده و هنوز نتونس یه مسافرت یه روزه بره واز صبح تا شب کار میکنه و خسته و کوفته میاد خونه ویه غذای درست و حسابی نداره بخوره

  • حسن
    0

    با فقر موجود اجبارا به صفر می رسد رفاه و درامد جامعه اجازه رشد جمعیت را می دهد با وضع کنونی روز به روز بد تر می شود

  • ح
    0

    هر بلایی سر کشور آمد طی ۷ سال گذشته بود زمان احمدی نژاد هر فرزندی که به دنیا می آمد برایش حساب بانکی باز کرده دولت مبلغی به آن حساب واریز می کرد مضافا یارانه نه در این زمان که بی ارزش شد آن زمان برای آن تازه وارد ۴۰ دلار بود آقاجان نگویید ما از کشورهای اروپایی الگو بگیرم شما در دولت تدبیر و امید حضور مدیریتی داشته اید بفرمائید چه کاری انجام دادید..

    نظرات شما -
    • یواش!!!!!!
      0

      محض یادآوری به تو که عاشق سینه چاک جریان انحرافی هستی ،، حساب برای نوزاد باز میکرد اما اینم بگو که موجودیش ۱ ریال بود ، باقالی!!!

    • مسعود
      0

      همون موقع هم پول یک ماه پوشک بچه هم نمیشد

    • حق گویم و حق جویم
      0

      حق با شماست. مردمه نمک نشناسی داریم. همین دولت از سرشونم زیاده

  • حامدی
    0

    یکی از دوستان می گویید فرزندم سال هاست بیکاره وخودم مخارجش را می دهم برای این که به انحراف نیفتد متاهلش کردم هفته قبل اولین بچه اش به دنیا امدمخارج بیمارستانش ازبستری تاترخیص بیش از هفت میلیون تومان شد که من بازنشسته مفلوک ازجیب خالی ام دادم ، پسرم با شرمندگی گفت اگر می دانستم این چنین خرجی در انتظارم است بچه که جای خود اصلا زن نمی گرفتم .

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      ديگه پسرش خيلي بي غيرته ،اگه كار با درامد خوب نيس ولي كار معمولي زياده يه مشت تنبل تن پرور دنبال حقوق مديريتي رو بيكار حساب نكنيد !اون اگه غيرت داشت كار براش ريخته كه لااقل بخشي ازهزينه هاش جبران بشه،همون بهتر كه اين پدر ،بچه نياره

  • Ali
    0

    خدا پدر این گرونیها رو بیامرزه حداقل باعث شد زادو ولد کمتر بشه، تو سیستان یارو فلجه ، قدرت کار نداره اما هف،هشتا اولاد داره.

  • مرتضی
    0

    من با حقوق 3-4 تومن خرج خودمو به زور میدم از کجا بیارم خرج یه خونواده رو بدم . بچه که بدنیا بیاد اندازه 3 تا آدم بالغ خرج داره .

  • mohsen
    0

    مگه دیونم بچه بیارم ینفرو مثل خودم بدبخت کنم بچه دوست دارم ولی تو کشوری که 99درصد مسئولینش دزدن بچرو کجای دلم بزارم

  • علی
    0

    در این دور زمانه یک فرزند هم اضافه است در هر خانواده در ایران 2یا 3نفر با مدرک بالای لیسانس بیکار داریم فرزند اضافی =بیکاری اضافی =فشار بی حد بروالدین =فلج خانواده.............اقا نفست از جای گرم می اید دنبال افزایش جمعیت هستی. مالتوس 200سال قبل هشدار داده بود شما گفتید ان کس که دندان دهد نان دهد . این برای همه یکسان نیست اقای مشاور عالی وزیر محترم بهداشت شما در خواب هستی در کشور چند میلیو ن با تحصیلات عالی بیکار داریم افزایش برای چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    اخه موندم افزایش جعمیت برای چی. فکرکن ۸۰ میلیون جمعیت داریم اخه خ ر ج همه این ها درمیاد؟.مردم بدبختن یک،دو الان همه چی اینترنتی میشه شرکتا دستگاه های پیشرفته میارن کارگر نگیرن .واسه اینده شغلی نیست که کسی بره کارکنه .مشکلات خیلی کمه،! بعدا جمعیت بیشتر بشه .مشکلات هرخانواده چند برابر میشه.الان هی قاچاقی میگیرن ولی مابه چشم میبینیم ک معتاد زیاد شده هرروز ی نوع مواد افیونی به بازار میاد مردم مگه مغز خر خوردن مگه توی این دورزمونه نفهمن ک چندتا بچه بیارن خواسته های الان بچه ها رو نمیشه براورده کرد چند ساله دیگه بچه های اون زمون مگه مثل بچه های این زمونه رفتار میکنن ؟.تازه بنظر من از این به بعد بچه کمتر زندگی بهتر جمعیت ک کم باشه شغل هست خونه هست یا لااقل ادم فکر یکیو میکنه ،نه دویاسه تاکه.خلاصه مردم خر نمیشن سبک زندگی هم عوض شده.اونزمونی که چندتا هرخانواده بچه داشت تکنولوژی نبود.بهرحال کارهای دستی یایدی زیاد بود تازه زمانای قدیم جنگ زیاد بود بیماری زیادتر همه نسل ها تندتند ابدیت میشدن توهرسنی می مردن جاش یکی دیگه متولد میشد ولی حالا نیاز نیست بچه بیاری چون از عاقبتشون خبرنداری چی بسرشون میاد

  • ناشناس
    0

    برای اینا درست کردن این امور هیچ کاری نداره. به ریش ما فقط می خندند

  • کاربر ناشناس
    0

    اضافه کردن گدا و گشنه چه فایده ای داره مملکتی که به افراد نخبه و تحصیل کرده اش اهمیتی نمیده همان بهتر که فرزند اوری کمتر بشه

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      عزیز دل اینا غصه تو و من و نمیخورند که کارخونه ها امله جات و نگهبان میخواد یا نه

  • کارشناس
    0

    سلام اگر رشد‌جمعیت کم‌تر ا درصد است‌.رشد‌تولید‌GDPمنفی ۷ - درصد.یعنی تولید‌غذا‌کم‌تر‌از‌جمعیت‌‌است.بنابراین عدم‌تعادل است‌.این مسئله موجر‌به فقر و گرسنگی خواهد شد.لذا‌ اول تولید بعد زاد و ولد و رشد‌جمعیت .چرا یک‌عده چشم بسته فقط آدم‌ها‌را‌می بینند ولی‌ تولید نگاه‌نمی‌کنند.

  • ......
    0

    فرزند اوری دستوری نمیشه... اگه اوضاع اقتصادی خوب بشه مطمئنا فرزند اوری بیشتر میشه

    نظرات شما -
    • محمد حسن
      0

      نه لزوما، زوج های زیادی داریم که جزء قشر مرفه به حساب میام ولی بچه نمیخوان... البته اقتصاد و حمایت ضروریه ولی تنها شرط لازم نیست.

  • sia
    0

    من یادمه بچه بودم تو اردبیل ، شغل خیلیا کارگری سر مزرعه سیب زمینی بود ، اما امروز کار کاشت داشت و برداشت تراکتور انجام میده . تمام زمین ها به آبیاری بارانی مجهز شده و کار آبیاری زمین اتومات انجام میشه . مسلما با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگه به اینهمه کارگر و کارمند و ... نیاز نخواهد بود . بلکه جمعیت جوان نسل های بعدی به احتمال زیاد سربار و نون خور اضافی خواهند شد.

  • ماد
    0

    این سرریز جمعیت سالخورده همان ده 60 بدبخت فلک زده هستند که امار جمعیت و جوان گرده بودند و هیچ گلی هم فکر نکنم به سرشو ن زده شد اون از مدارس 4نفره نشستن سر یک میزتو کلاس (دیکته رو یادتونه یکی با زانو میشست وسط دونفر دیگه که تقلب نشه زانو یکی میشد) اون تز دانشگاه و سهمیه و پذیرش رشته های اینده دارش اون از بیکاری فارغ التحصیلاش اون از سربازیش ! اینم از وضع زندگی تو اختلاس و هزار گند دیگرش حالا اگه زحمتی نیست برای سالمندیمون ی برنامه بچینید ممنون میشیم !!!

  • azad
    0

    تولد کم شده چرا؟؟؟؟؟؟؟ بخاطر فقر بدبختی بیکاری گرانی بخدا مسولین در حق مردم ظلم میکنن. تمام دنیا ب فکر رفاه مردمه. مسولین ب فکر فلاکت مردم آمار گرانی های یکسال گذشته رو ببینید متوجه میشید چرا بچه کمتر بدنیا میاد

  • ساسان‌احمدی
    0

    وقتی‌نه‌میشه‌خونه‌خرید‌نه‌ماشین‌نه‌غذای درست‌حسابی بچه‌بیاریم‌که‌به‌فلاکت‌‌پدرو‌مادراشون‌دچارشن؟

  • بی نام
    0

    یادمه بچه بودیم پدر بزرگ 4 تا زن داشت 1500 تومن حقوق داشت 16 بچه داشت ولی من 25 پنچ سالمه سربازی رفتم هنوز پول تو جیمو از بابام میگیرم چه کنیم کار نیست

  • aa
    0

    روی پشت پفک هم می‌نوشتن فرزند کمتر زندگی بهتر یعنی الان زندگی بهتری داریم از اونا که این دستور رو دادن بپرسید چرا ما پیرترین شدیم

  • علی
    0

    واقعن خجالت بکشید با این وضع مملکت داری ،کی فکر بچه هستش، مملکت رو هوا اداره میشه،به خدا بعضی وقتا فکر میکنم این مردم چه جوری زنده هستن

  • ف,ر
    0

    خیلی هم عالی حداقل دریه آمار اول جهان میشیم خودمونو نمیتونیم جمع کنیم یه فسقلی بیاریم که حسرت بدل زندگی کنه مه مملکت پیره پیره که پیره

  • پرى بايرامى
    0

    شما اگر به سه نفر امكانات اقتصادى و رفاهى خوب بديد كه زندگى با كيفيت ترى داشته باشن بهتره يا به ١٠ نفر زندگى در حد بخور و نمير؟؟؟ جواب با شما

  • رادامین
    0

    گرانی گرانی گرانی

  • امید
    0

    اخه با مستاجری بچه براچی بیاریم مثل خودمون بدبختش کنیم

  • هموطن
    0

    اخه با چه رویی میگید ملت بچه دار بشن خیلی رفاه هست کار و درامد هست یه ملت بدبخت و افسرده ایم اگه بویی از انسانیت بردین فعلا برای همینا که هستن یه کاری انجام بدین خجالت اوره واقعا ایران به لجن کشیده شده

  • ایمان
    0

    سلام این خبر که شما خیلی هم پیگیریش هستین ایران پیرترین کشور جهان میشه یا شده طبیعیه حقیقیت همینه وقتی زوجی که با بدیختی تموم با خونه اجاره ایی دنبال شندرغاز تا 12 شب دو شیفت کار کنن چطور میتونم 5 تا بچه پس بندازن هر بچه اگر هم مادرش کهنه شوری هم بکنه ماهی 4 میلیون کم کم هزینه میندازه این واقعیت ها ما رو ناراحت تر میکنه مسولین نمی خونن اینهارو

  • حمید
    0

    اقتصاد/ گرانی / و عدم حمایت دولت و مجلس از فرزند آوری

  • زهرا سوری
    0

    آره صدرصد مساله اقتصاد و بدتر اون فاسد شدن جامعه و خیانت دروغ گویی ،وهرکي برا خودش داره زندگی میکنه براشون مهم نیست ،جامعه داره گند کشیده ميشه

  • حسین کوهستانی ورزنه
    0

    سلام امیدوارم زنده بمانم و چنین روزی را ببینم که نیروی کار کم شده و به کارگر التماس میکنن وحقوق و مزایای کارگر عادلانه شده است این کار علت سیاست غلطی است که طی چند دهه اخیر اعمال شده . وقتی تو رفاه ۸۵ ملیون نفر موندیم چطور توقع دارید بچه بیارن و نخواهند آورد

  • سیدامین
    0

    ینی واقعا نمیدونید خنده داره این سوالتون خوده سوال کننده چن تا بچه داره مسوولان عزيزمان چن تا آقازاده دارن چرا همه کارها رو باید مردم بکنن مگه موش آزمايشگاهی هستیم چرا مسؤولانی که هر ماه حقوق میلیونی میگیرن ب فکر جمعیت نیستن ولی مردم که تو نون شبشون موندن باید فرزدآوری داشته باشن

  • محمود
    0

    پرسیدن داره؟! ایشالا جمعیت صفر بشه!

  • بهروز
    0

    مگه چه گلی به سر جوون های امروز زدین ک ما ام بچه بیاریم؟

  • Saeeiidsfnrr
    0

    اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم طوری شده که اکثرا روابط و ازدواجها درست و کامل به سرانجام نمیرسه، اون اقلیتی هم که ازدواجهاشون تداوم دار میمونه تو خرج و مخارج خودشون و زندگی و امور روزمره شون موندن، بخاطر ترس از موندن تو مخارج فرزند علی رقم اینکه حتی خیلیها دوست دارن فرزندی داشته باشند از خواسته شون میگذرن، فارق از همه اینها به نظرم زوجهایی که حتی قادر به این امر هستند بیم اینو دارن که با توجه به رشد نرخ بیکاری آینده خوبی در انتظار فرزندشون نباشه!

  • سوادکوهی
    0

    سلام.من یه مادر شاغل هستم.واقعا بدون کمک و با مشقت بچه خودم بزرگ کردم.تو ایام کرونا مهدها تعطیل شده.ما گرفتارم نمی‌دونیم بچه چکار کنیم.حالا من با این وضعیت با نگرانی چطور به فکر بچه دیگر میتونم باشم.برای خانم باردار چه تسهیلاتی هست .چه کمکی به مادران شاغل میشه.

  • مشتبی
    0

    سه سالی هست که ازدواج کردیم و از همون اول هم اسم برای بچه انتخاب کردیم، ولی به خاطر عدم وجود هیچ امنیت شغلی، جرئت بچه دار شدن نداریم، به خاطر زیاد شدن اجاره ها و عدم کفاف حقوق یکی درمیون اومدیم خونه پدر مادرم زندگی میکنیم، و بار ها شده که بعد از چند ماه فقط دو ملیون حقوق بگیرم، واقعا اگر یه بچه تو این وضعیت به دنیا بیاد خیانت کردیم بش. حق یه بچه نیست و تو سختی و بیچارگی بزرگ شه.

  • فرزند ايران زمين!
    0

    براي فرزند آوري دولتهاي كشور هاي ديگه چه كار ميكنن،دولت تدبير و اميد!!!!! چكار كرده؟؟كه الان انتظار فرزند آوري داره،با اين وضع تورم و بيكاري و گروني خوب روتون ميشه اينهمه درخواست از مردم داشته باشيد! چرا درصد زارآوري پايين است؟ چو داني و پرسي سؤالت خطاست،لطفا برويد از مسؤولين بپرسيد برا اين جمعيت و فرزندان مملكت چكار كردند كه خانواده ها از فرزند آوري منصرف شدند!!!!

  • سارا
    0

    مگه من دیونه هستم بچه بیارم مثل خودم بدبخت بشه ،با این اقتصاد خراب ومسولین دزد

  • Qorbani.dec
    0

    ما بعد از هفت سال زندگی مشترک تصمیم گرفتیم بچه بیاریم. آوردیم دوقلو از آب دراومد ومن از سال ۹۷ که بچه هام به دنیا اومدن مجبورم از ساعت شیش صبح تا ۹شب بدون بیمه و تسهیلات کار کنم تا بتونم پوشک و شیرخشک و لباس و کرایه خونه رو بدم فکر کنم تا ده سال آینده هیچ پس اندازی که نمیتونم بکنم هیچ تازه کلی هم باید وام و قرض بگیرم الان همه مثل من هستن و فقط دل شما دولتی ها و وابستگان به نظام خوشه وگر نه ما نه امیدی به آینده داریم نه امیدی به شما زحمت کشان فقط یه لطفی بکنید از ما مردم اخاذی نکنید و بذارید به درد خودمون بمیریم قول میدیم اعتراضی هم نکنیم

  • ابوتراب صداقت مروجی
    0

    بااین شرایطی ک برای مردم درست کردین حتا یک فرزند هم درست نیست وقتی بچه های ما قرار بدبختر از ما زندگی کنن خط فقر 9 ملیون بنظرتون پایه 1ملیون 800 میشه چی تازه اکثرا ک همونم ندارن پس بهتره این شرایطو درست کنین تا ایران پیر نشود

  • علی
    0

    دولت فقط پول مای بی بی رو به عهده بگیره بخدا خودم 10تا بچه میارم. انصافا سه روزی یکی میخرم میشه 50تومن ماهی 500تومن کجا بیارم. اجاره هست پول اب برق گاز تلفن. اجناس خیلی گرون شده یکی هم خیلی زیاده. الان من دو تا بچه دارم. کارمندم هم نیستم. به شکل معجزه آسایی زنده موندیم

  • مجید
    0

    بنده دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی هستم ولی علارغم اینکه میتونم بگم در رشته خود از کسانی هستم که حرفی برای گفتن دارم، ولی به دلیل بیکاری و شرایط اقتصادی فعلا نمیتونم بچه دار بشم ، تا حالا در سه ازمون رتبه اول کسب کردم ولی در هرسه تا دوستانی که سهمه داشتن و مدرک کارشناسی پذیرش شدند ، با چه امیدی تلاش کنیم .چون میخوام ادم و انسان تربیت کنم و تحویل جامعه بدم و صرفا هدفم بچه آوردن نباشه . هزار انسان مفید در یک کشور بهتر از یک میلیون ادم بی ارزش و معتاد و مفت خور برای جامعه هست .

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      سخت نگير يعني پول نداشته باشي بچه ات بي تربيت ميشه ؟مگه مامان باباي تو پول داشتن كه الان تو داري دكترا ميخوني؟

  • مریم
    0

    نبودن امنیت اقتصادی و اجتماعی بزرگترین دلیل نا امیدی از فرزند آوری و ازدواج هستش هیچکس حاضر نیس راهی که خودش رفته رو فرزندانش برن... هیچ کسی در جایگاه با استعداد خودش قرار نداره چرا ریسک هیچی نشدن بچه هاش رو به جون بخره ...هرکسی هم که بچه دار میشه فقط فقط برا اینه که ی روزی از ایران بره

  • بینام
    0

    سیاست حکومت برای فرزند آوری برای استفاده از آنان در جنگ های لبنان سوریه عراق یمن است والا نظر مردم اصلا برای حکومت اهمیت ندارن مردم بچه دار بشن با کدوم توان آنها را بزرگ وچه شغلی داشته باشن همه منابع بجای خرج کردن برای مردم خرج نکبت زاده ها ومحور مقاومت وحشد انصار حزب الله میشود

  • ایمانی
    0

    اخه اینم سواله میپرسید معلومه که گرونی و نبود ثبات اقتصادی نگرانی از تامین اینده مانع تعدد فرزنده

  • محمد حسن
    0

    فرهنگیو که طی چند دهه خراب کردن و تازه جا افتاده رو نمیشه یه شبه اصلاح کرد. اون روزی که میگفتن فرزند کمتر زندگی بهتر باید فکر الانو میکردن. برای اصلاح اون فرهنگ غلط لازمه خیلی کارا بکنن و با حلوا حلوا کردن دهن کسی شیرین نمیشه. مسئولین میخوان فقط با نصیحت جوان هارو تشویق به ازدواج و زوج ها رو تشویق به بچه دار ‌شدن بکنن. نه مسئولین عزیز، لطفا فرزند آوری رو از همون آقازاده ها و سلاطینی که ساختید بخواید. امثال من که با سختی و کمک خانواده ازدواج کردیم و چیزی از دولت و حکومت ندیدیم از لج شماها هم که شده به این زودیا بچه دار نمیشیم. جدای از این بحث ها، کارهای زیر برای اصلاح فرهنگ غلطی که جا انداختن لازمه: اصلاح کتابای درسی، اصلاح فیلم ها و ساختن فیلم های مرتبط، دادن تسهیلات چشمگیر برای ازدواج، تقویت مباحث دینی در حرف و عمل مسئولین، دادن تسهیلات ویژه برای زوج های جوان و... این موارد هم شاید چند دهه زمان ببره تا به نتیجه ی مطلوب برسه.

  • اسداله ح
    0

    باعرض سلام وقتی دولت بیشتر درفکرخانواده های تک نفره یادو نفرمی باشدطرف یک نفرازنظرمعیشتی وغیره دریافتی خوبی دارد ولی کسی پنج وشش نفره هستند دریافتی کمتری دارندوضع اقتصاد مملکت هم نرخ همه چیز ساعتی درحال افزایش است

  • وحید
    0

    فعلا به فکر فلسطین باشید فرزند آوری ما پیشکش شما تا وقتی به فکر جهان اسلامی باشید ما همین بدبختای هستیم که می بینید لطفا دست از سر جامعه اسلامی بردارین

  • موسوی
    0

    من خودم دلم می خواست چهار تا بچه داشته باشم اما با این اوضاع و آینده نا معلوم نمی دونم هزینه خورد وخوراک پوشاک ومدرسه حتی دولتی چطور تاُمین کنم یه دختر دبیر ستانی دارم با یه پسر ابتدایی خیلی روزگارمون سخت شده

  • مهناز
    0

    والا من دختر یه خانواده فقیرم مجردم مستاجریم خرج خانواده رو من میدم به هزاران سختی و استرس...روزی صدبار میگم کاش منو به دنیا نمیوردن بعد دارید میگید فرزند آوری؟همون فرزندای قدیمتونو یه رسیدگی کنید مسکن تامین کنید بعد ازین حرفا بزنید ما پول طرح ملی مسکن نداریم شرکت کنیم کمیته امدادم که کلا جرئت نداریم بریم فقط با آدم دعوا میکنن...

  • مجید
    0

    صد در صد مربوط به وضعیت بد اقتصادی میشه

  • حامد نیکوفر
    0

    مشکلات اقتصادی تنها دلیلش هست

  • میترا شکیبا
    0

    تورو خدا یه نفر به گوش مسیولین برسونه به جای اینکه به خانواده های بچه دار دارن میگن بچه بیارید یه فکری برای افرادی که نازایی دارن و بچه ندارن بکنن بااین هزینه های سرسام آور نازایی و این همه زوج جوون و بی بچه ،اگر هزینه هارو رایگان کنن یا لااقل داروهاشو ارزونتر بکنن دیگه هم خیلی ها صاحب فرزندمیشن هم کشور امار تولدش بالا میره

    نظرات شما -
    • سورنا
      0

      اگ کسی پول داره خب،طبیعتا واس مداوا وبچه دار شدن مشکل مالی نداره و بچه دار میشه و بچه هم تو رفاه نسبی بار میاد ولی کسیکه پول مداوا نداره باید خیلی،احمق و خودخاه و بی مسولیت باشه ک بخاد ی گرسنه و بدبخت جدید رو ب جامعه تحمیل کنه بدون اینکه توان تامین مخارجش،رو داشته باشه و بچه باید یسره تو حسرت واه بزرگ شه واقعا گناه نابخشودنیه

  • فرهاد رزنی
    0

    با این وضع درآمد ها و گرونی ها و شرایط بد اقتصادی کدوم جوان حاضر میشه زندگی مشترک تشکیل بده دولت شرایط اوضاع مالیو گرونی رو به حالت اولش که قبلا بود مثلا سال 89 برگردونه من خودم نفر اولی هستم که ازدواج میکنم این همه تلاش کردیم درس خوندیم عمرمون به هدر رفت اخرش نتونستیم یه جای مناسب شغل پیدا کنیم حتی تو یه کارخونه.... دولت خودشو و خانوادشو یه ماه جای ما اقشار کم درامد بذاره دست به خودکشی میزنه

  • ناشناس
    0

    سلام...مشکل از این که میخان کلا ایرانی رو نابود کنن وقتی همینجور با تحریم واقتصاد داغون و بیکاری ادامه بدیم فرزند اوری کمتر کمتر میشه جمعیت پیر میشه و بعد ازبین میره میشه برای همونایی که میخاستن اسران به این روز بیفته

  • مسعود
    0

    آخه دوست من با این وضعیت اقتصادی و تورمی که داریم کسی مایل به ازدواج نیست، اونی هم که با هزار جور گرفتاری ازدواج میکنه با هزینه هایی که میبینه جرات فزند آوری نداره! بدنیا اومدن دهه شصتی ها که دست خودشون نبود تنها اختیاری که دارن و عاقلانست همینه که فرزندی نداشته باشن... به فکر معیشت مردم باشین امنیت اقتصاد فراهم کنید، امنیت شغلی فراهم کنید مردم خودشون بهترن تصمیمو میگیرن

  • بهزاد
    0

    جالب است که در تحقیقات ملی مشخص شده است بیشترین دلیل ازدواج دیررس و فرزند آوری کمتر، سبک زندگی است نه مسائل اقتصادی. افراد ثروتمند و شاغل دیرتر ازدواج کرده و با تاخیر کمتر فرزند می‌آورند يه لطفي بكنيد همين جا از بين نمونه هاي واقعي مردم نظرات رو بخونيد و يه امار گيري كنيد مطمين باشيد نتيجه مطمينم ضعف اقتصاديه دو نفرتو أين شرايط اقتصادي اگر ازدواج ميكنن هدفشون تشكيل خانواده هست شما با درخواستو،أمر كردن نميتوني فرزند اوري رو افزايش بدي برو اگه ميخواي اقتصاد درست كن،مخاطبي نداره حرفاتون و يعده فقط ميان درد دل ميكنن ميرن بي چشم و رو هنو دنبال جهاد مردمي هست

  • محمد علی ایرانشاهی
    0

    والا الان هر بچه ای که شما بخواین از زمان تولدش تا دیپلمش باید حداقل ماهی 1200 تا 1500 خرجش کنی حداقل حداقل -- بعدش هم چون به آینده و ایجاد شغل و مسکن و رفاه اصلا حتی یک درصد هم امیدی نیست همان یک فرزند هم خود پدر مادر باید برایش شغل ایجاد کنند خود پدر و مادر خانه تهیه کنند خود پدر مادر اتومبیل بخرند و خود پدر و مادر تمام مشکلات و کاستی ها را جبران کنند -- خب مگه پدر و مادر چه گناهی کردند اصلا صد سال سیاه بچه دار نمی شوند و این همه مصیبت و بدبختی را به دوش نمی کشند راحت -- این است مشکلات فرزند آوری .....

  • زهرا م
    0

    لطفا اول یک فکری به اقتصاد بکنند

  • بی نام
    0

    اخه واقعا با چه رویی میخواید به مردم بگید فرزندآوری داشته باشن من الان دوتا بچه دارم توش موندم چجوری براشون آینده خوبی درست کنم با وجود اینکه کارمندم و بعدازظهرهای هم کار آزاد میکنم.ولی بازم نمی رسم به همه احتیاجات.اون کارگر بیچاره که دو روز کار هست ۴روز بیکاره میخواد چجوری جوابگوی مخارج خانوادش باشه

  • محمد
    0

    من الان تو فکر اینم که با این گرونی بیکاری تورم اختلاس چجوری خودم رو که چهل سالم جمع و جور کنم چه برسه به ازدواج ..... فرزند که محاله

  • ناشناس
    0

    من اول ازدواج میخواستم چهار بچه بیارم اما تو اولی موندم با این اوضاع مسئولین بی کفایت چه انتظارهایی دارن.....

  • مسعود
    0

    علت: فقر، بیکاری، تورم

  • رضا
    0

    مگه میشه با این حقوق با این رفاه با این امکانات از خرج یه دونه بچه هم‌بر اومد پدر من ۸ تا بچه داشت فقط با یه حقوق همه رو بزرگ‌کرد الان با ۳ تا حقوق هم نمیشه کاری کرد از بس یه بچه هم بر نمیاد آدم،بعدش میگن بچه بیارین بابا اخه با چه دلخوشی؟مگه طرف خر مغزشو گاز گرفته؟بچه بیاریم که بشه کارگر آقازادها؟همون یه بچه کافیه.فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه با این مملکت داریشون

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      باباي من و باباي شما اون همه بچه رو به قول شما بزرگ كردن ولي اصلا چه ميدونستن بچه كلاس چندمه ،لباس و پوشاك هم كه مال بزرگترا ميرسيد به كوچيكترا و شايد سالي يه بار يه لباس عيد ميخريدن كه الان بهش فكر ميكنم بچه هاي اين دوره تو خونه هم تنشون نميكنن ،همه اش به خاطر اشتباه خودمونه نداشته هامون رو خواستيم به بچه هامون بديم و با توقعات بالا و نارضايتي از زندگي جوابش رو گرفتيم ،مشكل از تغيير سبك زندگي ماست نه ميزان حقوق ها كه قبلا هم باباهاي ما حقوقشون زير خط فقر بود منتها ما قانع بوديم

  • سید محمد رضا
    0

    خدا لعنت کنه اونی که فرهنگ و سبک زندگی ما رو عوض کرد یادم میاد بابای من با خرج یه بچه الان، پنج تا بچه رو مدیریت می‌کرد خوش و خرم هم زندگی می‌کردیم این همه خرج‌های اضافی و تجملات هم نبود الان بچه ۱۰ ساله موبایل سه ملیونی نداشته باشه سرخورده میشه

  • م.فراز
    0

    معلومه که مشکلات اقتصادی عامل کاهش فرزند آوری است،وقتی از پس زندگی خودتدبرنیایی چرا یه انسان دیگه رو به این وضعیت فلاکت بار اضافه کنی

  • مجید از ملارد
    0

    دولت باید سهم هر ایرانی را از بین المال بپردازد.مانند کشورهای عربی.چرا ما را با کشور های پیشرفته اروپایی مقایسه می‌کنند. خداوند روزی همه رو در این کشور به انداز کافی داده ولی متاسفانه این مسولین پرمدعا با حقوق های نجومی به اندازه 100 نفر حقوق می‌گیرند و یک عده از گرسنگی رنج می برند. هرانکس که دندان دهد نان دهد چه آنکس که مسول شود نان دیگران را با خود برد.الهم عجل لولیک فرج

  • سامانی
    0

    دلیل کاهش موالید را باید در بیکاری جوانان ، گرانی مسکن ، پایین بودن دستمزد ها ، سرکشی تورم ، فضای تحریمی کشور ، بی توجهی دولت به معیشت خانواده ها ، پایین بودن سطح خدمات بهداشتی ، عدم وجود عدالت اجتماعی مناسب و محدودیت های اقلیمی کشور جستجو کرد . ضمنا زیادی جمعیت بدون ارتقا سطح آموزش های همگانی و تخصصی افتخار نیست . جمعیتی سبب افتخار است که خوب آموزش دیده باشد و متخصصین آن بر بیکاران ، ولگرد ها ، بی خانمانها ، بیکاران افزونتر باشد .

  • علی رحیمی
    0

    با این وضعیت خراب اقتصاد خانواده مشکل گرونی کسی جرعت بچه آوردن میکنه مگه مثل مسئولین جمهوری اسلامی بدزدی تا بتونی زندگی خوش بگذره سفر آمریکا بری

  • ناشناس
    0

    معلومه که پای اقتصاد در میان.وقتی پدر خانواده به زور خرج خانواده رو درمیاره اونم با یه بچه که با کلی قناعت و خرج نکردن بتونه هر ماه مواد غذایی معمولی رو به بچه برسونه دیگه چطور میتونه یه بچه ی دیگه رو مدیریت کنه و بزرگ کنه.همه جای دنیا برای فرزند آوری خدمات ویژه قرار میدن مثل بیمه ،یا یارانه ی مخصوص فرزند یا خیلی چیزهای دیگه.توی کشور ما همون 45تومنو هم به موالید جدید نمیدن.بعد توقع دارن با هوا شکم بچه سیر بشه.ما دهه ۶۰ ی ها خودمون که هیچ خدماتی از سمت دولت دریافت نکردیم که کمی زندگیمونو بهتر کنه .هر کمبودی بود مینداختن گردن جمعیت دهه ۶۰ی ها حالا جمعیت فرزندانمون رو کنترل میکنیم که مسئولین بتونن کار و مسکن و خدمات رفاهی بهتری براشون فراهم کنن.هروقت خدمات دهی به همین جمعیت بهتر شد و قدرت خرید مردم بیشتر شد مطمئنا مردم برای فرزند آوری نیازی به دستور و توصیه ندارند و جمعیت هم افزایش پیدا میکرد.

  • هد
    0

    تا الان لااقل ميگفتيم يارانه يه ماه يه بسته پوشک ميشه برا بچه،که چند روز پيش همين يارانه رو از نوزاداي تازه متولد شده گرفتن

  • ثريا
    0

    اقتصاد بيمار ، دولت ناكارآمد ، فرهنگ غلط عدم فرزندآوري و در يك كلام تا مردم نفعي از ثروت جامعه نبرند و تورم مهار نشود ، فرزند كه چه عرض كنم ، بايد شاهد ازدواج هاي غير عرف هم باشيم . آقاياني كه تو بوق و كرنا ميكنيد كه ٣٠ سال ديگه جمعيت ايران پير ميشه ، دروازه هاي تحريم رو باز كنيد ، اقتصاد و تورم رو درست كنيد و بعد بگيد ملت بچه بياريد

  • رضا‌
    0

    خاک‌ تو سر این‌ ملت‌ بدبخت‌

  • لیلا
    0

    من در آستانه ی 38 سالگی هستم وتنها یک فرزند 11ساله دارم از دلایل فرزند نیاوردم 1 تورم ونبودن درآمد کافی2 نداشتن اعصاب برای نگهداری از فرزند چون بچه های این دوره نیاز به رسیدگی خیلی زیادی دارند وسطح توقع هاشون بالاهه ساعته دارند واسترس نگهداری‌ ن برای مادرا خیلی خیلی بالاهه

  • هاشم علی جان پور
    0

    با توجه به اوضاع بد اقتصادی غیر از این نباید انتظار داشت. از طرفی هم هیچ حرکت تشویقی و مثبتی ام از دولت و نهادهای مسئول دیده نمیشه.

  • حسین قمری
    0

    این دیگه فیزیک اتمی نیست که با گندی که از نظر اقتصادی زدن آقایون و دزدیهای بی شمار این آمارها اصلا عجیب نیست

  • سامان
    0

    اخه چرا چجوری من نخبه ام بیستا مقام کشوری دارم کلی اختراع دارم و تا دو سال پیش درس میخوندم بعد از درسم تا همین الان بیکارم و دنبال کار میگردم ۲۹سالم شده و امیدی به اینده خودم ندارم چه برسه بخوام زن بگیرم چه بسا پدر شم البته ارزو داشتم که بابا صدام کنه بچم ولی میبینید که اوضاع زو اونی که اقازاده بود یا پارتی داشت رفت سرکار اونی که استعداد داشت و پارتی نداشت نشست تو خونه ،هی میگن نیرو نمیگیریم ولی خوب فرزندای مدیران بین ادارات ردوبدل میشن،پسر این مدیر میره اداره اون یکی مدیر پسر اون مدیر میاد اداره این مدیر به همین سادگی ،نه اقا نمیتونیم بچه دار شیم چون بیکاریم چون بی پولیم

  • فرح سارانی
    0

    بااوضاع الان اقتصاد که نمیتونیم خرج دوتا بچه روبدیم چه انتظاری ازپدرومادرا دارین همین دوتا بچه هم گناه دارن بااین وضعیت به دنیااومدن.

  • فرزاد
    0

    فقط اقتصاد

  • محمد
    0

    در گذشته که اوضاع اقتصادی مردم در حد شکم هم نبود فرزند زیاد عار نبود الان تغییر سبک زندگی و فرهنگ غلط جای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را گرفته .اقتصاد در این روند زیاد تاثیرگذار نیست . خانمی و آقایی ماهی ۱ میلیون خرج سگی به اصطلاح خونگی می کنند ولی میگن بچه خرج داره از پس اون بر نمی آییم

  • یه دهه شستی بیکار
    0

    واقعا فکر میکنین با این عدم امنیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی که وجود داره آوردن یک انسان بی گناه به این دنیا کار درستی هست؟ زمانیکه بچه ای به دنیا میاد پراید ۲۵ میلیون و در یک سالگی ش ۹۰ میلیون بشه. همون بهتر که پیرترین کشور دنیا باشیم.

  • مهدی فهیم
    0

    کمبود فرزند آوری می تونه دلایل متعددی داشته باشه اما مهمترین دلیلش در کشور ایران کم شدن آمار ازدواجه، خوب مسلما وقتی ازدواج کم باشه فرزند آوری هم کم میشه اما دلیلی که باعث کم شدن ازدواج شده تو شهر های مختلف فرق می کنه مثلا تو شهر های بزرگی مثل تهران مشهد اصفهان شیراز تبریز، در دسترس قرار گرفتن افراطی دختران برای پسران هست و دلیل این رقتار دختران نیاز جنسی و بی میلی به مسئولیت پذیری می تونه باشه و در شهر های کوچیک هم اقتصاد بد می تونه عامل اصلی این بی رغبتی باشه. اما در کل کساییم که ازدواج موفقی دارن چون ساختارها تو کشور ما ساختار مناسبی نیست دوست دارن فقط یه فرزند داشته باشند ولی با موقعیت عالی نه ۴تا با موقعیت متوسطی که در آخر منجر به کارمند شدن یا کارگر شدنشون بشه. پس میتونیم اینطوری نتیجه بگیریم که عامل کمبود فرزند آوری در ایران به این شرحه :1.ترویج روابط خارج از شرع. 2.اقتصاد بی ثبات و سختی کسب در آمد 3.ساختارهای سست اجتماعی برای سامان دهی به استعدادهای گوناگون.

  • مشدی
    0

    این سوال پرسیدن داره اخه با این وضع اقتصادی و اختلاص و پارتی بازی و دزدی وحقوق های نجومی و له کردن کارگرا و وضع مسکن و خودرو و هزارتا کوفت و زهرمار انتظار دارن ازدواج زیاد بشه و هرکی ۵ بچه بیاره خرجشون رو کی میخواد بده نگران پیر شدن کشور نیستن ک نگران اینن که ۳۰ سال دیگ کارگری نخواهد بود ک مثل خر تو کارخونه هامون ازشون کار بکشیم

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      خوب چرا دكتر مهندسا بچه زياد نميارن ؟فقط كارگرا بايد مشكل ماليشون حل بشه تا كلي بچه بيارن ؟نه مساله اين نيست ،همه به تن پروري و آسايش عادت كرديم و نميخوايم آرامشمون با بچه به هم بريزه

  • ناهید
    0

    بنظرم بیشترین ظلم توی ایران به ما دهه شصتی ها شد از اول بچگی توی صف بودیم و آخرشم نرسیدن نصیبمون شد الان کلی از دختران دهه شصتی هنوزموفق به ازدواج نشدن که بتونن مادر بشن!! هنوز پسران دهه شصتی نمیتونن باندازه تشکیل خانواده درآمد داشته باشن! وقتی فقط یخچال ۶میلیون فرش ۴میلیون تلویزیون ۳میلیون باشه و حقوق یک کارگر ۲میلیون!! توقع فرزند آوری و ازدواج و تشکیل خانواده حماقت محض هست!! دولتی که توقع داشته باشه جمعیتش افزایش پیدا کنه اول باید نان موالید رو تامین کنه اگه دولت عرضه تامین معاش رو نداشته باشه یک کارگر مظلوم سرخورده بی پناه چطوری میتونه!!! بنظر من این آمار کاهش موالید یک رسوایی بزرگ برای دولت روحانی به حساب میاد!!

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      اگه اينطوره بايد پولدارا الان دو جين بچه بيارن ،نه مشكل جاي ديگه اس

  • مهدی دلیران
    0

    سلام، به نظر بنده سبک زندگی درصد خیلی کمی نسبت به مسائل اقتصادی داره، هزینه زیاد فرزند آوری از همان ابتدا، یا به قول معروف از همون از ب بسم‌الله، از هزینه های پزشکی گرفته تا مواد مصرفی نوزاد، باعث شده کمتر کسی به فکر فرزند باشه، لااقل در بین اطرافیان من که نود در صد در سن فرزند آوری هستند، همگی گلایه از هزینه زیاد پزشکی و غیر پزشکی دارند، به طوری که برای فرزند دوم کاملا دل سرد هستند و اصلا بهش فکر نمی‌کنند. یادمه زمانی که حضرت آقا سیاست جمعیتی رو ابلاغ کردند، تقریبا دو ماه بعد هزینه سونوگرافی 400 برابر شد، که نشون داد یه عده‌ای در داخل خلاف دستور رهبری اقدام و درصدد تخریب بودند، به هر حال برای تشویق مردم به فرزند آوری و ازدواج نیاز به یه انقلاب عظیم داریم، نیاز به مسوولان دلسوز هستش که با اجرا درآوردن سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری جامعه رو از پیر شدن نجات دهند.

  • مریم
    0

    ملت بچه دار شن بعد اسلام بگه با ساطور و داس بیافتین جونشون چون حلاله

    نظرات شما -
    • ؟؟؟؟
      0

      تا این قوانین نکبت و داعشی هست وتا فقر مالی هست بچه دار شدن حماقتی بیش نیست

    • ایرانی
      0

      اتفاقی که چند روز پیش افتاد همون دختر بخت برگشته به اسم رومینا دل مردم ایران رو به درد آورد حالا اگه این اتفاق توی آمریکا می افتاد هر روز روزی 100 بار توی صدا و سیما نمایش میدادن واقعا ننگ به باعث و بانی این اتفاق

    • طه
      0

      ابله کی اسلام این حرفو زده چرا توهمی حرف میزنی نادان سفیه

    • سید محمد رضا
      0

      اسلام گفته؟؟؟!!!

    • مریم
      0

      هر وقت پدر رومینا و پدر رومیناها از زندان ازاد شد متوجه میشی سفیه نادان منم یا تو

  • ناشناس
    0

    من اصلا موافق نیستم به خاطر شرایط اقتصادی ست الان از نزدیکان ما بچه ی چند ماهه دارد میگه دلم لک زده برای سفر و بچه رو مانع خوشگذارنی میدونه تازه بعد چند سال این اولین بچه شان هست ...در این حد خودخواه. مشکل اصلی اصلی اصلی دیگر شرایط بد زنان هست اصلا رسیدگی نمیشه به خانمها یعنی از وقتی که میفهمی بارداری باید تمام تن و بدنت بلرزه که باید نه ماه و بعلاوه زایمان و مشکلات بعدش التماس منشیهای دکتر رو واسه ویزیت بکنی . بچه مشکلات و خاطرات بدی رو یادآوری میکنه واسه همین کسی دوست نداره چند بار تجرش کنه . ولی امیدوارم کلا دولت برای کسانی که دوست دارن بچه بیارن تسهیلات و حمایت های اجتماعی از مادر و بچه هاش انجام بده .

  • غفوریان
    0

    بزرگترین مشکل ازدواج و فرزند آوری فقط اقتصاده. مسئولینی هم که مسائلی مانند فرهنگ سازی و غیره را مطرح می کنند و مشکل اقتصادی را نفی می کنند فقط به دنبال پاک کردن صورت مسئله و فرافکنی هستند.

  • علی
    0

    دلیل خیلی واضح است کار دادن افراطی به زنان که بیایند بیرون از خانه کار کنند

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      زن و مرد فرق نمیکنه همه انسانند و حق زندگی دارن اگه وضع مملکت خرابه کسایی دیگه نابودش کردن ربطی به کار زنان نداره اگه راست میگی برو جلوی این فساد مالی و رانت خواری رو بگیر

    • .....
      0

      بابک زنجانیها و افرادی که خودشون رو مالک ایران دانستن خاوری که فرار کرد و.........

    • رضا
      0

      خوردن بستنی طلا در برج میلاد زمانی که مردم به گدایی افتادن حتی ترامپ هم بستنی طلا نخورده که اینا خوردن پس دهنت رو ببند

    • توحید
      0

      یا خری یا خودت رو به خریت زدی که از حال و روز مردم و علتش خبر نداری ابله

    • علی
      0

      ابله کسی است که خودش را به خواب بزند معلوم نیست مسوول نظرات کی هست هر چرتی را منتشر می کند

    • اوی
      0

      چرت تویی که درمورد خانمها نظر چرت میدی

    • @@@
      0

      تو فقر فرهنگی داری وگرنه هیچوقت اینو نمیگفتی

    • به علی
      0

      واقعا چه کسی نظرات رو منشر میکنه که اراجیف تو رو زده توی کانال

    • علی
      0

      نیازی نیست چند تا پیام پشت سر هم بنویسی و از فرهنگ چاله میدونی.... ات رونمایی کنی برای ما!

  • ناشناس۲۰۲۰
    0

    ماتوسیرکردن شکم خودمون موندیم اونای ک ای ن حرفومیزنن نفسشون ازجای گرم درمیاد

    نظرات شما -
    • اوی
      0

      چرت تویی که در مورد خانمها نظر چرت میدی

    • ....
      0

      معذرت این نظر درمورد کامنت پایین بود اشتباها به شما فرستادم

  • محمدشیری
    0

    سلام.وقتی برنج رفته کیلوی ۱۵ هزارتومان وقتی من نمیتونم یه پرایدخرابه ۵ملیونه که کردین ۷۰ملیون ووووووووووخیلی چیزهای دیگه اونوقت میگین تحریمیم همش تقصیرمیندازین گردن تحریما ۸۰درصدازچیزهاربطی به تحریم ندارن چطورجون بتونه ازدواج کنه که بچه بیاره

  • محمد
    0

    فرزند

  • خ.ب
    0

    وااای خدای من من عاشق بچه م ولی وقتی ساعت به ساعت جنس درحدوحشتناک درحال گرون شدنه بچه روبیاریم گشنگی وبدبختی بکشه که بعدش هم ازسوءتغذیه مریض بشه وبمیره ماخودمونوبه زورداریم ردمیکنیم نمیریم ازگرسنگی ولی گناهم گردن اونایی که این وضع بعدمملکت رودرست کردن ومن جرات ندارم ازاین همه گرونی بارداربشم وهم سنم وهم وقتم داره میگذره

  • اریو
    0

    شاید تنها دغدغه حاکمیت و روحانیت از بابت پیری جمعیت کمبود همال واس نوکریشونه وگرنه اگر دغدغه ایران رو داشتن این وضعیت معیشتی و محیط زیست و ارزش پول،فساد وکل کشور ......نبود با وضع موجود فرزنداوری درایران خیانت ب بچه و روح انسانیت هست وبچه باید اینهمه دردسر و گرسنگی و بدبختی واسترس رو صرفا واس ارامش،یعده اقلیت متوهم تو جامعه تحمل کنه

  • حق گویم و حق جویم
    0

    هر موقع وضعیت مسکن و بیکاری جوانان حل شد . اونوقت براتون بچه میارن . من ۲۸ سالمه. بچه که هیچی هنوز ازدواجم نکردم. لیسانس مکانیک دارم . کار ندارم . کار هستا ولی عمله گی . ۱۲ ساعت در روز حقوقت ماهی ۲ میلیون. کشوره ما برخلاف شعارهایی که میدن یک کشوره سرمایه داری هستش. فقط اون ۵ درصد بالای جامعه خوش گذرانی میکنن. شما بیا خونه و ماشین و وسایل زندگی رو ارزون کن ببین ما چطوری بچه میاریم. اصلا چنتا زن میگیریم زیاد بچه میاریم. پس بیخود این حرفای چرتو پرتو نزنید. خودتونم میدونید وقتی رفاه بالا بره تعداد موالید ام زیاد میشه. ولی با این شرایط به نظر من جامعه ی ما روز به روز بدتر هم میشه. فعلا تا ۱۴۰۰ با روحانی همه ی مشکلاتمون حل شده

  • عابدین عبدی
    0

    مگر می‌شود دلیلی غیر اقتصاد داشته باشد اکنون 3فرزند برادر و 2فرزند خودم و5فرزند خواهر که سن‌شان بین 32 تا 40میرسد فقط به خاطر نداشتن مسکن و درآمد مناسب نتوانستند متاهل شوند

  • مهرانا
    0

    اگر مشکلات کشور امروزه زیاده و جوانان میلی به فرزندآوری ندارند صرفا بخاطر زیاده خواهی مسئولان هست که عرصه معاش رو به ملت تنگ کردند که خودشون به نون نوا برسند ! حتی به خودشون تنها بسنده نکرده بلکه هفت پشت خودشونم با حق ملت بستند و تو رفاه بسر میبرن! بدون اینکه کوچکترین قدمی برای مردم پیش ببرند !

  • محمود علی پور
    0

    جواب سوال خیلی نیاز به فکر کردن نداره خیلی هم جواب پیچیده و طولانی نیاز نداره جوابش یه دو کلمه ست : مشکل اقتصادی

  • مصطفی نبوی
    0

    پدر ومادران ما ملت ایران بچه بدنیا آوردند وخون دادن وظلم دیدن و سختی کشیدن ودر فقر وبدبختی بچه بزرگ کردن و اما....اما همچنان فقیر وآرزو بدل ماندن.از اون طرف مابچها کوچکترین خدمتی نتونستیم براشون انجام بدیم....لذت اون همه خون و بدبختی ومصیبتها رو یه عده از خدا بیخبر و مفت خور دارن میبرن...پس به چه امیدی بچه بیاریم!؟بچه بیاریم تا مثل خودمون از بدو تولد تا دم مرگ تو زجر زحمت باشین!؟

  • فاطمه کلوندی
    0

    بله مشکل اصلی اقتصاد نابسامان کشوره شب میخوابیم صبح بیدار میشم چند قلم جنس افزایش قیمت خورده اونم نه بعد یکسال هر دو سه ماه یکبار برای ملت سورپرایز دارن حقوقا ۲۰ درصد افزایش پیدا میکنه اجناس ۱۰۰ درصد افزایش قیمت میخوره اجاره خونه که دیگه نگو با چه امیدی بچه دار بشیم بچه خرج داره تو این شرایط برای اینکه دو نفر بتونن زندگی بخور ونمیر داشته باشن هر دو باید کار کنن کاش یکمم به فکر مردم بودن آقایون مسئول

  • ق
    0

    من خودم الاان سه سال به فکر یه فرزند هستم ولی بخاطر همین گرونی ها نظرمون عوض شد و منتظر موندیم تا وضع اقتصادی بهتر بشه ، ولی میبینیم ک روز به روز بدتر میشه ، تنها دلیلش تقریبآ برای همه همین گرونی ها و وضع اقصادی بد هستش

  • س م ع
    0

    تو کشوری که تورم از سر وکولش داره بالا میره، هر روز داره شکاف طبقاتی عمیق تر میشه، تو کشوری که یه سری آدم مثل بختک سایه انداختن رو اقتصاد واین کشور رو ارث آبا واجدادیشون میدونن وفقط مرگ بازنشسته شون میکنه، تازه بعد مرگشون هم بچه هاشون که تو ناز ونعمت بزرگ شدن وتو دانشگاه‌های مطرح دنیا درس خوندن وبا رانت وپارتی میشینن جای پدرانشون، مگه مردم دیوانه شدن بچه داربشن، چرا باید حمال اضافه کنن من خودم به شخص اگر ده درصد آگاهی که الان دارم رو قبلا داشتم غلط میکردم بچه دارم.

  • مریم
    0

    بنظرتون توی آپارتمان ۵۰متری باقیمت ۲میلیاردچندتابچه جامیشه؟؟؟

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      چه خبره بالا شهر تهرون نريد بشينيد

  • مصطفی نبوی
    0

    حقوقهای نجومی باید متعادل بشه وهر نفر حداقل حقوق داشته باشه و برای همه افراد و نفس کش تو مملکت سقف حقوق باشه تا امید بزندگی برگرده.یه عده پول پارو میکنند و عده ای زندگیشون بفنا رفته... حداقل درامد برای همه ...حداکثر وسقف حقوق و درامد برای عموم...

  • فهيمه
    0

    القاي حس نااميدي با اختلاس و دزدي و فشار به مردم توسط مسوولين ،بي ديني در لباس دين و سركوب ،و از طرفي چشم و هم چشمي و توقع بالا از زندگي ،انگيزه و اشتياق رو از مردم گرفته ،وگرنه قبلا كسي ميخواست ازدواج كنه و بچه بياره اونقدر شور و شوق و انگيزه داشت كه مشكلات براش هيچ بودن

  • seyyed
    0

    سلام به ایرانی های عزیز. همه می دونیم که پدر و مادر و اجداد ما شرایط اقتصادی خیلی بدتری داشتند ولی چندبرابر ما بچه داشتند . وبه تعداد زیادشون افتخار می کردن حتما شما هم تو خاطرات بزرگترا شنیدین. الان هم خانواده های مرفه خیلی کمتر از متوسط و ضعیف بچه میارن و شرایط اقتصادی بهانه است. کم فرزندآوری، بی فرزندی و سگ پروری رو غربیها و اسراییلی ها انداختن تو سر ملت مسلمون برید ببینید خودشون ۷-۸ تا کمتر بچه نمیارن باز نگید چون پولدارن. ثروتمندای ما یکی شو به زور میارن. این شبکه ها و آموزش های مجازی فاسد مردم رو خودخواه و بی مسئولیت کرده. این دنیا جای خوشگذرونی و تن پروری نیست بلکه عرصه ایست برای تلاش، پیشرفت و تغییر. هر کس وظیفه داره از نعمت های خدا درست استفاده کنه تا عاقبت به خیر بشه. چه نعمتی بالاتر از پدر ومادر شدن وتلاش برای تربیت درست اونها و کمک به رشد جامعه ی انسانی و اسلامی. یکی از مهمترین فواید فرزندآوری رشد و تعالی خود پدر ومادر هست که کمتر مورد توجه هست. امیدوارم اونایی که هنوز فرصت دارن، تغییر رویه بدهند و اجازه بدهند نسل بعدی تنها و بی خواهر و برادر نباشند و اطراف شون فقط پیرمردها و پیرزن ها نباشند. ناگهان چه زود دیر می شود... در پناه حق✋

    نظرات شما -
    • فهيمه
      0

      عالي ،احسنت

    • محسن ارکانی بخشایش
      0

      هه هه هه... خندیدیم،میتونی از منبر پیاده شی. مثل اینکه ایران زندگی نمیکنی یا اینکه آقازاده تشریف دارین

    • نگین
      0

      فرزند را در کنار سگ اوردید اصلا قابل قیاس نیستند این دو سگ را اگر نخواستی رد می کنی بره ایا با فرزند هم می توان این رویه را داشت در این دوره زمونه مردم به تنهایی نمی توانند خودشون را هندل کنند چه برسد به این که تشکیل خانواده بدهند هیچ دخل و خرج با هم همخوانی ندارد کرایه خونه ایاب ذهاب خدای نکرده مریضی خورد و خوراک امدو رفت دید و بازدید که البته به لطف رژیم ان هم کم شده با تلفن از هم جویای حال یکدیگرند امنیت شغلی هم که نیست با چه امیدی تشکیل خانواده بدهند جوانان در جلوی چشم پدر و مادرشان پیر می شوند و این بد ترین چیزیسیست که نظاره گرند فرصتها سوخته و خاکستر شدند همه چیز باند بازی و زد و بند شده همه دوست دارند تشکیل خانواده بدهند و یک روال طبیعی را طی کنند اما دریغ و افسوس یک جوان با یک کار ثابت ماهی با خوش خیالی هر چه تمام‌تر دو میلیون کنار بگذارد در سال بیست میلیون در ده سال دویست میلیون و کمی بیشتر یک تورم خورده نه جدول قرار می گیرد هیچ می‌شود و پوچ

  • نرگس
    0

    مهم ترین دلیلش ازدواج نکردن جوون هاست که البته دلیل اونم مشکلات شدید اقتصادی هست من دوتا پسر جوان دارم ‌که با درامد کمی که دارن فقط میتونن خرج خودشون روبدن کجا میتونن خرج رن وبچه وکرایه خونه بدن اونهایی که حرف مفت میرنن وبچه وکشور جوان میخوان حقوق دوملیون هشتصدی که تعیین کردن رو منصفانه بگن میشه باهاش ازدواج کرد وبچه آورد وخرج اونها روبا کرایه خونه داد اگه کشور جوان میخواهین یه کم از دزدی ها وبی عدالتی ها کم کنین وشرایط کار وازدواج جوانها رو فراهم

  • غ
    0

    گول این حرفاواین آمارهارونخورید،مطمئن باشیدبچه زیادبیاریدهیچ آینده ای نخواهدداشت وضعیت الان جووناروببینیدکه دارن ازبیکاری،اعتیاد،افسردگی وناامیدی رنج میبرن ایران روباکشورهای دیگه مقایسه نکنیداینجاهیچ کسی به دادتون نخواهدرسید اینجاآقازاده داره،دزدداره وبی عدالتی وجودداره بزاریدهمینجورجمعیت کمو کمتربشه تاباقی پولی که ازچپاول ودزدی اگه موندبه همه برسه

  • ریحانه علی زاده
    0

    واللا من بچه نمیخوام چون علاوه برمشکللت مالی واقتصادی من شخصا باید بشینم به بچم درس یاد بدم مدرسه ها هم توخونه شده قبلا بچه ها تومدرسه درس یاد میگرفتن الان باید پای به پای بچه پدر ومادر بشینن باهاش درس بخونن

  • رضا زینالی
    0

    صدرصد پای اقتصاد در میان است یکیش من بخدا نمیذارم خانمم بچه دار شه دولت یه یارانه میداد به بچه اونم داره متوقف میکنه من یه بچه دارم بخدا به خرج اون یکی بچه نمیرسم چطور بگم خانمم یکی دیگه دنیا بیار.. باور کنین پول یه وزیت دکتر هم نداریم

  • وفا
    0

    گرانی و نبود کار و اعتیاد از دلایل مهم نداشتن انگیزه برای زاد ولد

  • رضا
    0

    یعنی دولت نمیدونه مشکل چیه خخخ؟؟؟؟ وقتی کارگر کار می کنه حقوقش با تاخیر میدن ادم شرمنده زن و بچه اش نمیشه ؟با این حقوقای کم و تورم شدید که هروقت قراره بری بیرون از خونه بابت هرچی باید پول داشته باشی چه لزومی داره بچه های بی گناه درگیر این مساعل اقتصادی کنیم پدر بی پولی بسوزه که ۹۰درصد مشکلات همه پوله ۸۰ میلیون جمعیت داریم با این همه ثروت نفت و گازومعادن و وسعت جغرافیایی همه تو خونه های ۴۰ متری زورکی به زور تازیانه قسط کوفت وزهرمار داریم زندگی می کنیم لزومی نداره بچه های کوچیک درگیر این مشکلات کنیم برید به اونایی که دستشون به دهنشون میرسه بگید ایران از این معزل پیری نجات بدن که ایران فقط مال اوناس و ارث پدریشون هست .

  • پروانه دویران نژاد
    0

    واضحات را توضیح بدیم!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گوش شنوا هست؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! حل کننده مشکلات مردم داریم؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

  • مهسا
    0

    تو کشورای دیگه دولت خونواده ها رو حمایت مالی میکنه که بچه دار بشن اینجا جوونا ندارن که ازدواج کنن بعد بچه دار شدنشون چیه،به جهنم که کشور پیر میشه به درک مرده شور مملکت بی قانون وبی ثبات پر فساد رو ببره

  • مهدی عمادی
    0

    نمیدونم چرا متوجه نیستید من کارمند هستم و به ازای هر بچه دولت مبلغ ۱۸ هزار تومان پرداخت میکنه آیا با این پول کسی میل به بچه دار شدن داره

  • محمد
    0

    جمعیت مناسب برای فلات ایران حداکثر 30 میلیون نفر هست ما برای جمعیت بیشتر از این مقدار آب و غذا در آینده نزدیک نخواهیم داشت پس همون بهتر که روند کاهش جمعیت را در این سرزمین خشک پی بگیریم

  • عباس جانقربان
    0

    با این درآمدها امکان سیرکردن شکم خودمان را بزوز داریم در می آوریم تا وقتی عده ای مملکت را قبضه خود و ارث پدرشان میدانند و با داغ کردن پیشانی و گرفتن تسبیح در حال غارت مملکت هستند جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم راهی جز مهاجرت به دیگر کشورها را ندارن بنده سی سال شبانه روزی کار کردم و خرج فرزندانم کردم و آنها را به بهترین دانشگاههای دولتی فرستادم به امید روز پیام که عصای دستم شوم ولی شد برای جونم چون کار نبود و فرزندانم با سی سال سن جلوی چشمم بیکار نشسته بود در خانه در حالیکه بورسیه شرکت نفت بود ولی بجای استخدام آنها شرکت نفت نمایندگان مجلس را بعد از اتمام نمایندگی استخدام میکرد و چون چاه نفت شخصی نداشتم با فروش خانه روانه دیار غربت کردم تا در آنجا راهی برای بقای خود پیدا کرده و خودم سر پیری دربدر شده تا تاوان فرزند آوریم را بدهم چون این مملکت فرزندان امثال من را برای بردگی کردن آقازاده و گذاشتن جلو گلوله میخواهد نه برای افتخاراتش

  • پریسا
    0

    الان من دوتا بچه دارم سال به سال باید دنبال خونه باشم بچه ها رو از این بنگاه به اون بنگاه برای پیدا کردن خونه .آخرشم یه خونه خرابه با اجاره بالا و رهن که فقط سقف با لا سر همین خوب بچه لباس میخواد تفریح غذا میخواد اگه من که دوتا بجه دارم بتونم تمام نیازشون واقعی شون برای زندگی فراهم کنم یه نفر دیگه ام میگه منم میتونم وقتی زن ها مردها میبینن که اونهای که بچه دارن ولی شرایط نگهداری ندارن به خودشون میگن ما هم فقط با بچه آوردن فقط یه بچه اضافه میشه به بچه های که پدر مادر هاشون نمیتونن نیازشون بر طرف کنن دولت یا نظام خونه بدن به زن وشوهر ها بعد بچه بخوان کار ایجاد کنن بعد بچه بخوان نه خودشون تو کاخشون زندگی شاهانشون داشته باشن بعد از ما توقع افزایش جمعیت برای چی بچه بیشتر داشته باشیم تا بشن مثل خودمون حسرت خور یه خونه ندار ویه بیکار دیگه

  • شامیتی
    0

    آقا جان عزیز دل برادر چرا خودتونو به کوچه علی چپ زدید مردم شیوه نگاهشون به زندگی عوض شده فقط همین .

  • Maryam.ka
    0

    باسلام .قطعاخیلی ازخانواده های ایرانی هستن که تمایل به فرزندآوری بین ۲تا۴بچه رادارندامااولامشکل اقتصادی شدیددومابیکاری خیلی از جوانان ومردان ایرانی که نان آور خانواده هستندوتورم نگرانی بادرآمدهای خیلی کم وناچیزباعث شده که قیدبچه داری رابزنندمثلاخودبنده یه دونه بچه دارم وسن بارداری مون هم داره به ۴۰سال میرسه خودم دوست دارم ۲تافرزندداشته باشم اما همسرم بیکاره ومجبوریم به یک دونه بچه اکتفاکنیم

  • علی اقاجانیان
    0

    مگه کسی احمقه تو این شرایط اقتصادی و اجتماعی بچه بیاره

  • شایان
    0

    اصلا خانواده ای وجود نداره .من خودم جوانم مگه خر کلم رو گاز گرفته برم زن بگیرم.تو این بی پولی و فاجعه ی اقتصادی

  • احمد
    0

    سلام با این گرونی کی بچه میاره قدیم ارزانی بود طرف هفت هشت تا بچه میاورد اصلا هم مشکلی نداشت ولی الان چی جنس ها هرروز ساعت میزنه طرف کارگر مستاجر کار نداره کرایه خانه نمیتونه بده دیوانه هست بچه بیاره لوازم خانگی صد برابر شده من کارگر باید سه ماه کار کنم و هیچی نخورم که بتونم یک یخچال بگیرم مگه مغز خر خوردم برم ازدواج کنم خودم را بدبختر کنم با این شرایط نه کسی دیگه فکر ازدواج میکنه نه فکر بچه حق هم دارن پولداراش که میلیاردی هستن دو تا بچه بیشتر نمیارن بعد از کارگران انتظار دارین برین بابا دلتون خوشه خودتون که رو گنج خوابیدین راست میگین شماها خودتون بچه زیاد بیارین برای چی خودتون این همه سرمایه دارین بیشتر از یک یا دوتا بچه نمیارین

  • فاطمه یزدان پرست
    0

    سلام به نظر من سه دلیل عمده باعث کاهش نرخ رشد جمعیت است.۱-راحت طلبی و فرار از زحمات فرزند پروری ۲-مشکلات اقتصادی ۳-نگاه غلط جامعه به فرزند آوری

  • محمد
    0

    والا بچه مخواهیم داشته باشیم ولی نشد بااین خرج مخارج بیمارستانها کی جرات میکنه دنبال دعوا درمان بشه پس سکوت .......

    نظرات شما -
    • تنها
      0

      خوش بحالت که بچه نداری ،واقعا درسره ،من سه تا دارم ،موندم که حتی یه ارزوی کوچیک وخیلی ساده را هم نتونستم براشون براورده کنم

  • نصیری
    0

    زاد ولد بستگی دولت دارد

  • حسین
    0

    معلومه من تو همین دوتاش موندم باز میخوام سومی رو بیارم آینده ی همین دو تا رو نمیدونم چی میشه با این وضع اقتصاد و مملکت خراب ما

  • مرضیه کریمی
    0

    سلام علت کاهش رشد جمعیت بخاطر نازائی زوج های جدید میباشد نه مسئله اقتصادی و نه چیز دیگه ای: ینطر من برای حل بحران جمعیت بدنبال درمان نازائی باشید

    نظرات شما -
    • رئیس پنیر
      0

      خودت نازایی دیگران جمع نزن جوون‌ها کار ندارند خونه ندارند ازدواج عقب افتاده علت اش همینه

  • مر مر
    0

    با سلام من میخوام بدونم این چند سال اخیر که جزء جوان ترین کشورها بودیم چه تاج گلی به سر جوانانمان زدیم بیشترین شغل ها که توسط افراد مسن اداره می شود تازه بازنشسته گان که بهتر استخدام می شوند هم در مسئولان هم در مشاغل پایین چون نباید حق بیمه بدهند پس در کشور ما جامعه جوان به چه دردی می خوره

  • مهدی
    0

    با این گرانی و تورم و بی خانمانی گناه مان گردن شما.

  • محمد
    0

    با سلام متاسفانه دولت هیچ برنامه حمایتی بابت تشویقی به اوردن فرزند بیشترندارد مردم هم که توان اینکه بتونن بچه به دنیا همه امکانات براش فراهم کنن من خودم ۳ تا بچه دارم واقعن همیشه شرمنده هستم هیچ کاری نمی تونم براشون انجام بدم

  • رضا
    0

    اینکه خدا روزی میدهد درسته ولی مسولین مملکت نمیزارن هرسال همه چیز گرونتر بدتر از سال قبلش .

  • سامان نخبه بیکار
    0

    وقتی افراد یک جامعه متوجه بی عدالتی گسترده و نابرابری اجتماعی میشن خود به خود و ناخوداگاه به سمت تخریب جامعه پیش میرن ، میگن اگر میخواید بدون درگیری نظامی کشوری رو نابود کنید ناعدالتی و نابرابری رو در اون کشور افزایش بدید خواهید دید که جامعه به سمت خودتخریبی تدریجی پیش خواهد رفت من بارها میتونستم از ایران برم هر بار جوابم منفی بود و رد میکردم میگفتم میخوام به کشورم خدمت کنم به مردمم کمک کنم خدا بهم استعداد داده میخوام برای این مردم ازش استفاده کنم ای دریغا که برای مدیران پشیزی ارزش نداشت و الان بیکارم و شرمنده مادرم ،سال ۸۹سیستم ضد خواب راننده رو ساختم و جز افرین کمکی به من نکردن بعدها امریکاییها سیستم مشابه ساختن و میلیون ها دلار درامد کسب کردن اینجا کسی ارزش قائل نشد نه برای خودم نه پروژهام رتبه یک خوارزمی ،المپیاد، برگزیده همایش بسن المللی،پژوهشگر بزتر، جزو هشت فرد برگزیده علمی و...، حالا واقعا فکر میکنید من با این وضعیت بیکاری ناامیدی میتونم ازدواج کنم، فقط اقازاده ها میتونن ازدواج کنن ایرانم بمونه واسه ژنای خوب

  • بنده خدا
    0

    با توجه به اینکه اکثریت جامعه ایرانی کارگران وکارمندان و روستاییان هستند، ولی متاسفانه در آمارها اقشار مرفح و پر درآمد وافراد با تحصیلات عالیه را که اکثرا دنبال عشق وحال وتفریح و گردش وآسایش و... هستند را لحاظ میکنند ودر نظر میگیردندکه ازدیاد جمعیت و فرزند آوری را مانع عشق وحال و خوشگذرانی وتفریح وگردش میدانند و در روزهای خوشی وبخور بخور سر سفره ملت وانقلاب حاضر هستند ولی در سختیها و جنگ و...یا در کانادا و سوییس و.. هستند و سرمایه هاشون در دبی و... هست، که فقط شناسنامه ایرانی دارندو نیاز بفرزند ندارند درنهایت چندتا گربه وسگ گرون قیمت میخرند،، ...واما قشر مستضعین ( روستاییان وکارگران و کارمندان ومستمری بگیران) با توجه به سیاستهای غلط خصوصی سازی و قوانین استخدامی کشوری که هیچ گونه امنیت شغلی ندارند و وبا توجه به آمارهای دروغین که ازاول انقلاب (حدود چهل ویک سال) همیشه تورم بالای 25 %بوده و در مواقعی هم مثل سال96که تورم حدود 300 % بوده را به غلط 20 %اعلام کردند وطبق قانون نانوشته حقوق ودستمزد حدود10 الی18%افزایش یافته!! و اکثریت بدنه جامعه و حقوق بگیران هر ساله 15درصد فقیر تر شدند واین داستان غم انگیز از اول انقلاب ادامه پیدا کرده که هم اکنون حقوق ودستمزد مصوب سالانه حدود 300%زیر خط فقر میباشد که این نشانگر مرگ ومیر عدل وعدالت هست برای جامعه اسلامی (زاد و ولد و فرزند آوری و تعلیم وتربیت بخوره تو سر من)

  • نرگس زاده احمدی
    0

    با سلام خدمت شما مشکل اصلی مردم عدم درامدکافی-عدم رفاه-عدم دلخوشی-عدم حوصله و بی اعصاب بودنه که تمایلی به فدزرندآوری ندارند مهمتر از همه که خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهمه نداشتن خونه مناسب و مستاجر بودن که هیچ علاقه‌ای به آوردن فرزند ندارن-خواهشا رسیدگی کنید من خودم به نوبه یه فرد تحصیل کرده راه کاری درمورد خونه دار شدن دارم که دوست دارم اینو با دولت در میان بزارم البته اگه گوش کنید خوشحال میشم ضرر نداره بشنوید بهتر است.ممنون میشم

  • جواد سلطانی
    0

    من با چند تن از همکاران مسن صحبت کردم و آنها اظهار کردند که کاش بیش از دو فرزند داشتند اما افسوس که در حال حاضر کاری نمی توانند انجام بدهند، به صراحت گفتند قسط و وام و قرض ها یک روز تمام می شود و شما اینها را بهانه فرزند آوری نکنید که پشیمان می شوید.

  • سید
    0

    سلام تو ایران همیشه خانواده‌هایی زیاد بچه داشتن که از طبقات پائینی جا معه بودند ولی توانایی تامین بچه‌ها را داشتن ( حداقل ها)ولی الان تو این شرایط هرکس بزور خودشو می تونه تامین کنه واینکه مردم دیگه مثل قدیما نیستن که بشه گولشون بزنی هرکس به اندازه کافی از اوضاع مملکت آگاه است وزندگی تو این جامعه بخودی خود سخت است حالا یک بچه بی گناه هم بیاری تو این شرایط که بخواد زندگی کنه و برا خودش زندگی بسازه واقعا جک

  • M
    0

    در ایران بچه دار شدن ظلم به بچه است

  • احمد زارع
    0

    سلام.. روزبخیر... این چه سوالی ست که میپرسید

  • مهدی هاشم زاده
    0

    تا زمانی که قدرت عقل و تفکر در سیاست های کشور جایی ندارد ما هم شاهد سقوط های این چنینی هستیم.... ایران بدون داشتن سیاست های داخلی و مردم نگر فقط به دنبال جنگ و ستیز و گذاشتن اکثر زمان و وقت خود برای کشوری همچون آمریکا است.... تا زمانی که قدرت تفکر سیاستی را کسی وارد دولت نکند ما شاهد سقوط های بزرگتر از این خواهیم بود...

  • حمید
    0

    راحت طلبی عدم احساس مسئولیت والا درزمان گذشته که وضع مالی مردم خوب نبودولی بچه دوست داشتندوباکمترین امکانات زندگی می کردندراضی هم بودندامروزچشم هم چشمی فرصت یک زندگی خوب روازهمه گرفته

  • ابوالفضل
    0

    وقتی توخارج بچه به دنیا میادبهش دولت حساب بازمیکنه ولی توکشور مانه درگذشته برروی دیوارهای خیابان هاوکوچه شهرداری هامی نوشتندفرزندبیشترزندگی بهترولی دولت دیدجمعیت کشورداره زیادمیشه سیاست کاهش جمعیت روپیش گرفتوبه همین خاطربرروی دیوارهای خیابان هامی نوشتندفرزندکمتردردسرکمترویکی ازدیگرمشکلاتی باعث کاهش نرخ رشدجمعیت شداختلاف طبقاتی براثروضعیت اقتصادی است واین اختلاف طبقاتی باعث شددهک های اقتصادی ازیکدیگرفاصله زیادی بگیرندوبه نظربنده دراین دوروزمونه اصلی ترین چیزی که باعث کاهش نرخ رشدجمعیت شدهمین وضعیت اقتصادی استواین وضعیت اقتصادی باعث شدمیل زوج هابه فرزندآوری کمترشود

  • آریا مهری
    0

    یکی نیست به این آقای مثلا متخصص بگه، مرد حسابی تو طبیعت هم وقتی حیوانات دچار کمبود غذا و آب و استرس میشن. زاد و ولد رو متوقف میکنند،و اگر هم زاد و ولدی صورت بگیره، ماده متولد میشه،،،شما چه توقعی از انسانه مثلا اشرف مخلوقات داری، چرا انقدر شعار میدی.،،تا حالا مستاجری کشیدی،،، تا بحال صاحب خانه ای بهت گفته با دو تا بچه بهت خونه نمیدم،،، اکثرا به تازه عروس و داماد با حداکثر یه بچه خونه میدن،،، یه کم از عالم حپروت بیا بیرون، تو واقعیت زندگی کن

  • محمداسماعیل رسولی
    0

    با سلام عملکرد دولتهای به ظاهر اصلاح طلب ودر واقع خاین به نظام ومردم وکشور با سیاست های دیکته شده غربیها یعنی اربابانشان مخصوصا در زمینه اقتصاد امید به زندگی حداقلی را از مردم علی الخصوص جوانان منجمله ازدواج را گرفته وراه حل اصولی ان اعطای تسهیلات بلاعوض یاحداقل وام بدونه بهره وبدونه گیروگورهایی مثل ضامن وحتی اعطای مسکن رایگان به ازدواج اولیها

  • بوشهر
    0

    با سلام متاسفانه دولت هن از نظر فرهنگی و‌عرفی و‌هم از نظر اقتصادی به امر فرزاداوری لطمه زده .وقتی محدودیت خدمات رفاهی و اقتصادی اعمال میشه کسی میل به فرزداوری نداره از یطرف هم جوری تبلیغ شده که داشتن مثلا سه فرزند به بالا یک امر زشت و‌عقب افتاده نمود میکنه ...جای بسی تاسف داره

  • رضا خردمند
    0

    سلام برای من 100% عامل اقتصادی در میان هست.

  • بزرگخو
    0

    باسلام مگه مسئولین یادشون رفته تقریبانیم قرن تو مخ مردم خوندن که *فرزند کمتر و زندگی بهتر *حالا این نتیجه اون جلوگیریها و تزریق این افکار خیانت باره.. درست یادمه پسرخاله خودم که متولد ۶۸ هست وفرزند چهارمه فقط تونستن با پارتی بازی شناسنامه بگیرن ولی ازدفترچه بسیج و کوپن و کاملا ازحمایت دولت محروم بود وحتی بیمارستانها پذیرش نداشتن ناخواسته تو خونه بدنیا اومد.وقتی اینچنین وبا تمام تلاش رو فرهنگ و رفتارطبیعی انسان تاثیر گذاشتن و زندگی جمعی و خانوادگی بزرگی متشکل از پدرو مادر بزرگها ودرکنار نوه ها و ...تغییر پیدا کرد واکثر خونه ها و محل زندگی افراد بر اساس اون فرهنگ غلط تغییر پیدا کرد و حیاطها حذف شدن و خونه ها حداقل ۱۵۰ متری چند نفره به قوطی کبریت تبدیل شده و حتی همین هم برای جوانها غیرقابل دسترسی شده ودر نهایت اینکه خیانت به فرهنگ ایرانی باعث عدم ازدواج به موقع و این نتیجه تاسف باره...!!

    نظرات شما -
    • کارگر
      0

      شیر مادر حلالت،

  • هادی
    0

    وقتی فرزندی به اعضای یک خانواده اضافه میشه بجز اضافه شدن هزینه فرزند تازه متولد شده و تعلیم وتربیت و... در آینده نچندان دور یک عروس و داماد و چند نوه هم به اعضای این خانواده اضافه خواهد شد، بنظر من دولتمردان ومسئولان وکارشناسان بجای احساس نگرانی الکی کاری انجام بدهند... مثلا وقتی فرزندی به خانواده شخصی اضافه میشود ماهانه به اندازه (نفقه قانونی یک نفر) به پایه حقوق پدر خانواده اضافه کنند و برای تولد هر نوه برای پدر بزرگ ومادربزرگهای مستمری بگیر آن نوزاد بمیزان 10% اضافه کنند!! (این یعنی عدالت اجتماعی) واگر این سیستم جوابگو نبود یقینا باید از مردم جامعه تست نازایی گرفت

  • حسن امینی
    0

    نگران نباشید تا 30 سال دیگه متولدین 50 و 60 که خیلی هم زیادن با فقر و پراید تلف میشن با این شرایط سخت تا اون موقع نمیمونن تا پیر بشن

  • رها
    0

    خودتان بهتر میدانید که وضع اقتصادی ومشکل مسکن وبیکاری باعث پایین آمدن ازدواج وبالا رفتن طلاق شده و تازه زوجهای خوشبخت هم بیشتر از یک فرزند نمیخواهند شعار دادن کاری را درست نمیکند با این وضع پیش بروید نسل ایرانی از بین خواهد رفت مدام میگویید مردم ما از همه جای دنیا آب، برق، گاز بیشتر مصرف میکنند شما برای همین جمعیت جوابگو نیستید آنوقت با جمعیت بیشتر چه خواهدشدجز نگرانی و بدبختی اکثر ایرانیها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتن و زیر خط فقر زندگی میکنند وهر چه زمان میگذره فاصله طبقاتی بیشتر میشه با این شرایط چطور جمعیت به سوی پیری نرود ولی این دلیل بر بیشتر عمر کردن نیست چون بطور نسبی طول عمر اروپاییان و آمریکا خاور دور میانگین سنی بالاتری دارن

    نظرات شما -
    • هر کس
      0

      در خانواده های فقیر فرزند اوری بیشتر است

  • انصاف
    0

    من خیلی ازخانواده هارومیشناسم که چنددختروپسردارندکه همه ازسن ازدواج گذشتن وپولی برای آغازیک زندگی مشترک ندارن وبزورخرج ومخارج خودوپدرمادرشون رومیدن الان تعدادمستاجرهادوبرابرشده روزبه روزداره گرونی زیاد میشه فرزندآوردن زیاددراین شرایط کمترازخودکشی نیست پس گول نخوریدویک طفل معصوم روکه هیچ آینده روشنی نداره نیارید

  • طیبه ذاکری
    0

    حداقل پول یارانه رو بیشتر کنن تا شاید....؟

  • محمد
    0

    باسلام من به عنوان یک جوان معتقدم چرا زیر ساخت های اجتماعی کشور اینقدر ضعیف عمل میکند الان برای یک جوان شرایط یک زندگی مثل یک رویاست داشتن خانه ماشین کارودرآمد وداشتن فرزندان به خدا که در حق جوانان اچآف شده کی الان به فکر جوانان این کشور هست آخه وقتی منه ده ۶۰ هنوز بعد از سی اندی سال نه خانه ونه کار ثابت دارم چه جوری می تونم فرزندآوری زیاد داشته باشم آخه چرا واقعا مشکلات جونان رو حل نمی کنند تا ببینیم واقعا تا ۳۰ سال آینده ما کشور پیری هستیم یاکه خیر بلکه جوان تر از همین زمان خودمان امیدوارم این مشکل ریشه ای حل شه تاکه در آیند دچار بدترین شرایط نباشیم انشاالله باتشکر

  • ادم اضافی
    0

    سلام ،بنده هرچی رو که میخواستم بگم همه نوشتن ،واقعا با این اوضاع واحوال مگه میشه ،من خودم سه تا بچه دارم که تا همین امروز هرکسی میبینه میگه واقعا اینا بچه های خودت هستند ،فکر میکنن که من خواهرشون هستم ،از وقتی ازدواج کردم نفهمیدم عشق یعنی چی تا اومدم از عشق بفههم سه تا بچه داشتم وتا اومدم از مادر شدن لذت ببرم بزرگ شدند ،والان پسرم دوسال هستش که توی عقد هست وتا روی سرش توی قسط وقرض به خاطر چند تیکه جهیزیه فرو رفته ،ما خودمون هم که چند ساله ورشکسته شدیم وبه صفر برگشتیم ،دارو ندارمون را از دست دادیم ودوتا دختر دم بخت که یکی کنکوری هستش ،وکلی بدهی بانکی وعقب افتاده ،هیچ پس اندازی نداریم ،هنوز برای پسرمون هیچ کاری نکردیم ،پسرم از اینکه ازدواج کرده بشدت پشیمانه ،به خرج خورد وخوراکمون هم موندیم تا چه برسه بقیه ی خرجها ،من خودم بعداز شیش سال تونستم برای خودم یه لباس در حد چهل تومن بخرم ،تمام لباسهای بچه هام وخودم کهنه شده ،مگه میشه با یارانه وسیصد تومن حقوق زندگی کرد ،ما فقط بعضی وقتها با کمک مالی دیگران زندگی مون را میگذرونیم ،حالا شما بگید ما با این همه بدبختی باید چکار کنیم ،از بی کفنی زنده ایم

  • مهرزادکرمی
    0

    سلام. بطور قطع شک نکنید اقتصاد عامل اصلی و مشهود در جریان رشد درصد جمعیت پیر کشورمان است.قطعا خانواده ها جهت فرزند آوری ، ۸۰ درصد از نگاهشان به اقتصاد خانواده است که این نگاه نگاهی نگران به اقتصاد کشور است که خود به نوعی ایجاد ترس و دلهره و اضطراب را در دل خانواده ها میکارد.

  • مهرزادکرمی
    0

    اقاجان....اگه الان متوجه این خطر شدیم که ۳۰ سال دیگه قراره دامنگیره جامعه امون بشه. پس فکر راهکار باشید. شعار بسه دیگه. از مسکن دایمی که حرف نمیزنیم چون دیگه تو خوابم نمیبینیم خونه دار بشیم. ِحداقل بزارید از رهن و اجاره اش بگیم. وقتی رهن و اجاره مسکن تو مملکت ما برابری میکنه با ارتفاع برجهای دبی و ابوظبی و .... اینجوری سربه فلک کشیده. بلانسبت شما مگه مغز خر خوردیم که بخواهیم ازدواج کنیم و فرزند بیاریم؟؟؟؟مگه دیوانه ایم؟؟؟ مگه عقلمون رو از دست دادیم؟؟؟ اصلا میخوام همچین ازدواج و فرزند آوری نباشه... فرزندمگه جا و مکان برای زندگی نمیخواد؟مگه زن خونه برای زندگی نمیخواد؟؟؟؟اقا راهکار بدید. رااااااااااااهههههکاااااااااررررر!!راهکار به مردم بدید. فرزند آوری که کاری نداره!!! سختم نیست.

  • اعظم افشار
    0

    من یکی از قربانیان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر " هستم و همیشه با داشتن تنها دو فرزند احساس ضعف میکنم..اون سال ها که میتونستیم فرزند بیاریم پزشکان و دولتمردان گاها بی تدبیر شعار سر دادن و امروز کاسه چکنم دست گرفتن...سیاست های سخت تشکیل خانواده و شرایط سخت اقتصادی تاب و توان جوانان را سلب کرده کاش میشد ریشه ای این معضلات حل بشه

  • مسعود سعیدی
    0

    خونتون آباد یعنی واقعا معلوم نیست علت چیه؟

    نظرات شما -
    • نا
      0

      چرا میدونن فقط میخوان ببینن حلوا نمک داره یانه کی دزدی میکنه اگه بخوان به ما فکر کنن دزدیاشون عقب میفته اخه

  • محمد
    0

    بله دیگه.. اون جمله آخرتون دیگه خیلی شیرینه! "موضوع جمعیت و ساختار آن، تلخ‌تر از کرونا است، اما می‌توان آنرا با شهد تولد فرزندان در ایران زمین شیرین ساخت." فرزند بیاریم که کشور ضعیف نشه و جوون بمونه و مسئولین عزیز همچنان بر مسند قدرت باشن و الباقی ماجرا. من یه جوون 28 ساله هستم به چه امیدی و چه حراتی برم ازدواج کنم وقتی دولت و مملکتم هییچ حمایتی از من نمیکنه؟ نفرین بر همتون

  • مدینه پوزش
    0

    سلام دقیقاً پای اقتصاد در میان است دولت با گذاشتن بنای گرانی دست همه رابرای گرانی کالا باز کرده مردم برای فرزند اوری نیاز به پول هنگفتی برای هزینه پزشکی مراقبت قبل از تولد وبعد از تولد جوانی که با هزار بد بختی شکمش را سیر میکند چگونه هزینه فرزند را تامین کند

  • یک مادر
    0

    مگه غیر از اینه که یک بچه وقتی بدنیا میاد خرج داره پدر و مادر خرج خودشونرو نمی تونن دربیارن اونوقت برای بچه ... البته فک کنم زیادی خوش بین بودم اول بزارید پدر و مادر شکل بگیره بعد به بچه فک کنید کی میتونهبا این شرایط دزدی حق مردم ازدواج کنه وقتی یه عده دزد دارن حکومت میکنن چه انتظاری هست بمیرید همه تون بمیرید با نسلتون

  • منیژه
    0

    برای چی بچه دار بشن این مردم بیچاره شدن از تورم از نداری از افزایش هر روز قیمت ها چرا پای یه نفر دیگه رو به زندگی باز کنن زندگی تو کشوری که هیچ آینده ای توش دیده نمیشه جوان های کشورمون انگیزه دارن ؟کار دارن ؟درآمد دارن ؟این وسط بچه میخوان چیکار . اگه مسولین میگن بچه بیارید به فکر منافع خودشونن کجا مسولین به فکر مردم بودن که این دومیش باشه اخه خدارو شکر که مردم به این سطح از شعور رسیدن که تا وقتی که نتونن خودشون رو درست اداره کنن پای یه بی گناه دیگه رو باز نکنن به این جهنم . تا فردا نشه مثل کودک کار تو مترو مثل کودک کار خیابونا که تا کمر تو آشغال دونی هستن ادم دلش کباب میشه . خدایا خودت به داد مردم ایران برس به داد جوان های مملکتم . آمین

  • محسن آذری
    0

    اصلا وضع مملکت خوب همه شاد و خندان همه سلامت همه تو بهترین شرایط آیا محیط زیست مهم نیست؟ نمیبینیم دنیا تو چه وضعیه؟ تو بهترین شرایط دنیا تا ۲۰ سال آینده دیگه جای زندگی نیست و این مشکل فقط با کاهش جمعیت حل میشه و ما همه به نوبع خودمون به این امر کمک خواهیم کرد تا حداقل جمعیت ایران به زیر ۱۵ ملیون نفر کاهش پیدا کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها