«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که از حاشیه خسته است

انتشار موزیک ویدئوی رسمی حامد زمانی پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردنش با حواشی و نیز دفاع داغ محسن چاوشی از یک پست اعتقادی، از مهمترین رویدادهای موسیقایی فضای مجازی در هفته گذشته بود.

«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که از حاشیه خسته است

فضای مجازی در این سه چهار ماهه اخیر که جناب ویروس کرونا یکی از متفاوت‌ترین دوران زندگی ما انسان‌های قدرنشناس روی زمین را رقم زده است، تبدیل به آش شله قلمکاری شده که همه ما آدم‌ها در هر پست و مقامی که هستیم به تنوع آنچه در اندیشه و ذهن ما می‌گذرد تلاش می‌کنیم تا از این شرایط بیشتر از قبل برای بیان منویات و یا دستاوردهای شخصی و کاری خود از آن استفاده کنیم.

تلاشی که در برخی موارد که نام بردن از شاخ‌هایش هم جایز نیست و منجر به اقداماتی مذبوحانه، غیراخلاقی و هنجارشکن می‌شود. در برخی از موارد نیز سرمنشا بروز رویدادها و اتفاقاتی بدیع، جریان‌ساز، هدفمند و در جهت روحیه خودباوری مردم برای مقاومت در برابر شرایط سخت شده است. اتفاقاتی که در وجوه هنری آن می‌توان ساعت‌ها به بحث و بررسی پرداخت که چگونه یک ویروس جهانی توانسته این چنین انسان‌ها را زمین‌گیر کند و در یک فضای مجازی ایجادکننده اتفاقاتی باشد که اگر قبل از ماجرای کرونا کمی بیشتر روی آن متمرکز می‌شدیم، چه بسا در ساختار و کیفیت زندگی و فعالیت‌ها تاثیر شاهد شرایط متفاوت‌تری بودیم.

در این مجال آنچه می‌تواند مورد توجه و تمرکز بیشتری قرار گیرد بروز برخی اتفاقات توأم با چاشنی حاشیه است که در همه حوزه‌ها کم و بیش وجود داشته که علی‌القاعده حوزه موسیقی در صدر آن قرار داشته و دارد. به طوری که همین اتفاقات پرچالش «حاشیه» را بیشتر از «متن» جلوه‌گر کرده و دستاوردهای مثبت فعالیت‌های موسیقایی در فضای مجازی را در مقاطعی هم کمرنگ کرد.

«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که از حاشیه خسته است

گزارشی که می‌خوانید، منتخبی از فعالیت‌ها، اتفاقات و حاشیه‌های حوزه موسیقی در فضای مجازی طی روزهای گذشته در است که لزوما مهم‌ترین آنها محسوب نمی‌شود، اما به حضور خوانندگان و افرادی که میان مردم از شهرت بیشتری برخوردارند، بیشتر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

محسن چاوشی و یک مجادله اعتقادی

فضای مجازی و به تبع آن محافل رسانه‌ای حوزه موسیقی در هفته گذشته به شکلی خاص تحت‌تأثیر التهاب و تنش اینستاگرامی میان محسن چاوشی و همسر یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی قرار داشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که مهشید حامدی، همسر ابراهیم حامدی از خوانندگان لس‌آنجلس‌نشین پس از اینکه محسن چاوشی همزمان با شب‌های قدر شعری در خصوص امیرالمومنین(ع) را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشت، به او حمله تندی کرد و او را خواننده حکومتی خواند که از کلماتش «بوی تعفن، عقب ماندگی و وحشیگری» می‌بارد.

همین کلمات توهین‌آمیز بود که گویی خون محسن چاوشی را به جوش آورد تا با انتشار متنی بلند و شعرگونه در دفاع از اصول و اعتقاداتش پاسخی صریح به این گستاخی بدهد.

چاوشی هوشمندانه در متن شعرگونه خود، از آن دسته خوانندگان خارج‌نشین من جمله ابراهیم حامدی که برای کنسرت به عربستان سعودی سفر کردند و علیه اعتقادات ملی و دینی مردم ایران موضع گرفتند، به‌شدت انتقاد کرد تا باردیگر ثابت کنند بر سر اعتقادات و اصول خود، اهل تعارف و محافظه‌کاری نیست، حتی اگر لازمه‌اش ریسک به چالش کشیدن اعتبار یکی نمادهای اصلی جریان موسیقی فارسی در خارج از کشور و انتقاد صریح از عملکرد ضد ملی او باشد.

این واکنش خیلی زود مورد توجه رسانه‌های رسمی قرار گرفت و بسیاری از روزنامه‌های سراسری فارغ از جناح و رویکرد سیاسی در صفحه نخست خود به آن پرداختند. وجه مشترک این پرداخت رسانه‌ای هم تحسین صراحت و واکنش بی‌لکنت چاوشی در مواجهه با یک توهین مجازی علیه اعتقادات ملت ایران بود.

«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که از حاشیه خسته است

محسن چاوشی اما از این مرحله پیش‌تر نرفت و پس از توهین‌های مجدد همسر ابراهیم حامدی، این بار پاسخی نداد تا این مجادله مجازی با سکوت و درایت چاوشی در مدیریت این سبک هیجانات فروکش کند.

حامد زمانی؛ بازگشت به میدان، خسته از حاشیه‌ها

حامد زمانی از جمله خوانندگانی است که طی سال‌های گذشته چه در حوزه برگزاری کنسرت‌ها، چه در بیان منویات و اندیشه‌های سیاسی اجتماعی خود با حاشیه‌های متعدادی روبه رو بوده است. او به معنا و مفهوم مطلق کلمه یک خواننده جنجالی است که برخی از مواقع به دلیل مواضع تند و تیزی که اتفاقات پیرامونی اش داشته همواره در معرض انواع و اقسام هجمه‌هایی بوده که او را به عنوان یک خواننده پرحاشیه معرفی کرده است.

این خواننده که عمده فعالیت‌هایش متمرکز بر تولید آثاری با مضامین انقلابی و بعضاً سیاسی - انتقادی همراه بوده است، در تازه ترین فعالیت خود اقدام به انتشار نماهنگ «بدون مرز» کرد که محتوای اصلی آن در ارتباط با روز جهانی قدس است. یک نماهنگ تقریباً با کیفیت که اگر نگوییم «تنها» اما قطعاً «یکی از» بهترین نماهنگ‌های تولید شده با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین طی سال‌های اخیر است.

این کلیپ که پیمان طالبی شاعر،حامد زمانی آهنگساز و نیما نورمحمدی تهیه کننده آن است با نمایش تصاویری از اجرای برخی خوانندگان لس آنجلسی در کنسرت‌های اخیر کشور عربستان آغاز و با تصویر معروف اهدای گل یک فرزند شهید مدافع حرم به حاج قاسم سلیمانی حین اقامه نماز جماعت، برخورد افراطیان با مسلمانان هندی ، دیدار رییس جمهور هند با دونالد ترامپ، جنایات رژیم صهیونیستی در برابر مردم فلسطین وتصاویری از مبارزات مردم در برابر این اقدامات ظالمانه ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که تولید کنندگان کلیپ تلاش می‌کنند تا در ادامه ضمن اهمیت برشمردن نقش فرآن در وحدت مسلمان‌های دنیا روایت تصویری را از آزادی قدس همراه با صدای خواننده را به مخاطبان نمایش دهند.

نماهنگ «بدون مرز» تازه‌ترین ساخته حامد زمانی

یکی دیگر از ویژگی‌های این نماهنگ دو زبانه بودن آن است که کلیپ را تبدیل به نماهنگی بین المللی کرده و در آستانه روز جهانی قدس به عنوان یکی از آثار ماندگار این حوزه در سال‌های اخیر معرفی کرده است.

بنیامین بهادری؛ حاشیه‌های دنباله‌دار یک «کودکانه»!

بعد از جنجال آفرینی‌های تمام نشدنی بنیامین بهادری خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ در برنامه «دورهمی» با اجرای ترانه بازسازی شده «کودکانه» یا همان «بوی عیدی» معروف که سال‌ها پیش با ترانه شهیار قنبری، آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و خوانندگی مرحوم فرهاد مهراد تولید و تبدیل به یکی از مهمترین قطعات موسیقی دهه‌های اخیر موسیقی پاپ کشورمان شد، این خواننده همچنان به حاشیه‌سازی خود ادامه می‌دهد.

بهادری با برگزاری یک نشست رسانه‌ای مجازی که خبرنگارانش قبلا انتخاب شده بودند و به غیر از یک یا دو خبرنگار شناخته شده و معتبر حوزه موسیقی، خبرنگار دیگری در این برنامه رسانه‌ای حضور نداشت به ارائه توضیحات نصفه و نیمه‌ای پرداخت که غیر از معذرت‌خواهی وی از خالقان اصلی ترانه و ملودی و قول تکرار نشدن این اشتباه دستاورد دیگری نداشت، زیرا این پیش‌بینی وجود داشت که حاشیه‌های جدید تری برای بنیامین پدیدار شود.

«خاص»بودن به سبک محسن چاوشی/بازگشت خواننده‌ای که از حاشیه خسته است

این اتفاق هم افتاد و پوران گلفام همسر مرحوم فرهاد مهرداد چند روز بعد از این عذرخواهی با انتشار بیانیه‌ای تند بر سر بازخوانی بنیامین از ترانه «کودکانه» از پیگیری حقوقی برای آنچه از آن به عنوانی «بی اخلاقی» یاد کرد، خبر داد.

در این بیانیه آمده بود: «برای اطلاع مردم سرزمین‌مان و آنان که فرهاد را دوست دارند / در نوروز امسال در رسانه ملی!!! آهنگی به نام «کودکانه» (که بعدتر معلوم شد فقط نامش کودکانه بود) پخش شد. در همان ایام دوستانی تماس گرفتند و سوالاتی را مطرح کردند که مرا شگفت‌زده کرد. من تا آن روز حتی نام این خواننده را نشنیده بودم. تصور می‌کردم تلویزیون آهنگ فرهاد را با همان شعر و با صدای شخص دیگری پخش کرده اما وقتی متن کلماتی که به جای شعر اصلی گنجانده شده بود را خواندم و دیدم که شعر و آهنگی چنان فاخر به چنین ابتذالی کشیده شده است، سخت شوکه شدم، به خصوص که خواننده مدعی است از من هم اجازه داشته است و امروز چنان بهت زده‌ام که به رغم اختلاف نظرهای بسیار با این دو هنرمند، صمیمانه کنار آنها ایستاده‌ام و معتقدم که علاوه بر آقایان قنبری و منفردزاده این یک اهانت نابخشودنی به فرهاد هم هست، فرهادی که وسواس بسیار زیادی در مورد سوءاستفاده از حقوق معنوی آثارش داشت. و حرف آخر : من تا روزی که زنده‌ام در مقابل افرادی این چنین بی‌اخلاق خواهم ایستاد، به هر قیمتی.»

اما انتشار این بیانیه هم با واکنش شهیار قنبری ترانه‌سرا که گفته می‌شد اختلافاتش با بنیامین تمام شده، مواجه و وی در پاسخی تند به پوران گلفام نوشت: «نه شعر از فرهاد عزیز است و نه موسیقی. چرا باید به خانم گلفام بربخورد؟ همین خانم سال‌هاست حقوق ما را زیر پا گذاشته است».

به هر حال داستان بنیامین بهادری که همواره علاقه زیادی به تولید حاشیه و جنجال آفرینی دارد، تا اینجا ادامه پیدا کرده و باید دید در روزهای آینده این روند در چه شکل و شمایل جدیدی به روند خود پایان خواهد داد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    یه نکته درباره نماهنگ بدون مرز یه اشتباه تایپی گویا در یک قسمت متن خبر هست نیما نورمحمدی تنظیم کننده کار هست نه تهیه کننده اصلاح بفرمایید تهیه کننده این نماهنگ خود حامد زمانی هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها