فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

با بازگشت مسافران، احتمال پیک دیگری از کرونا وجود دارد

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: موارد مراجعه به تریاژ تنفسی در مراکز بیمارستانی پایتخت با شیب نزولی مواجه است.

با بازگشت مسافران، احتمال پیک دیگری از کرونا وجود دارد

در نخستین روزهای خردادماه، شمار مبتلایان به کووید19 در کشور از مرز 133هزار نفر عبور کرده و تعداد جان‌بختگان بر اثر این ویروس نیز به 7400 نفر نزدیک می‌شود.

در همین رابطه زهرا احمدی‌نژاد، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان امام خمینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت کرونایی پایتخت در آستانه تعطیلات عید فطر اظهار داشت:

آماری که ما در اختیار داریم، بیش‌تر از آمار بیمارستانی بوده و بر این اساس، موارد مراجعه به تریاژ تنفسی در مراکز بیمارستانی پایتخت طی دو، سه هفته اخیر رو به کاهش بوده و به میزان قابل توجهی شیب نزولی به خود گرفته است.

در عین حال، این آمار ممکن است که قدری گمراه کننده هم باشد. چرا که موارد با علائم خفیف، طبعا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و بر این مبنا، اگر تست برای موارد سرپایی به شکل بیش‌تری انجام بگیرد، آمار دقیق‌تری از موارد ابتلا خواهیم داشت. آنچه مسلم است، موارد سخت و شدید بیماری کرونا و مراجعات بیمارستانی به میزان قابل اعتنایی کاهش پیدا کرده است.

با بازگشت مسافران، احتمال پیک دیگری از کرونا وجود دارد

طی روزهای منتهی به اواخر هفته گذشته و در حال حاضر با توجه به تعطیلات عید فطر، شاهد افزایش سفرها به خارج از تهران بودیم که جنبه نگران کننده دوسویه‌ای پیدا می‌کند. بر این اساس، تعداد قابل توجهی از شهروندان به سایر شهرها و نقاطی که وضعیت سفید داشتند، سفر کرده و با توجه به احتمال ناقل بودن برخی از افراد، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

در عین حال، از آن جا که در حین سفر، ارتباطات افراد نزدیک‌تر بوده و حفظ فاصله اجتماعی یک و نیم تا دو متر سخت‌تر می‌شود، این امکان و احتمال هم وجود دارد که افراد ناقل بدون علامت، بیماری را به اطرافیان منتقل کرده و با بازگشت این شهروندان به تهران با پیک دیگری از ابتلا به کرونا مواجه باشیم.

کارمندان دارای علائم مشکوک 4تا6 هفته فاصله خود را با سایرین حفظ کنند

بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا از دهم خردادماه شاهد بازگشت به کار کارمندان دستگاه‌ها خواهیم بود که به نظر می‌سد با توجه به ملاحظات اقتصادی و مشکلات مربوط به تعطیلی این مراکز و اختلالات تبعی آن، این مسئله اجتناب ناپذیر باشد.

اما توصیه بهداشتی به کارمندان نیز، این است که در مراجعه به محل کار خود، مسئله مراعات بهداشت شخصی را در نظر گرفته و اگر دارای علائم مشکوکی از کرونا هستند در ابتدا توسط یک پزشک، ویزیت شده و اگر لازم بود به محل کار مراجعه نکنند.

آن دسته از کارمندانی هم که در گذشته، علامت دار بوده‌اند، حداقل طی 4 تا 6 هفته، فاصله خود را با سایرین رعایت کرده و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند. مضاف بر اینکه در ادارات و سازمان‌های بزرگ نیز این امکان وجود دارد که شاهد برگزاری دوره‌های غربالگری و بررسی علائم بالینی افراد باشیم.

بازگشایی اماکن مقدسه در شرایط فعلی زودهنگام است

در خصوص بازگشایی اماکن مقدسه بعد از عید فطر هم، مشکل عمده این است که اولا با اماکن، عموما سرپوشیده مواجه هستیم و در ثانی، حفظ فاصله اجتماعی در آن، معنا و مفهمومی پیدا نمی‌کند. این اقدام تنها در صورتی با ضریب خطر کمتر قابل اجرا خواهد بود که رفت و آمد شهروندان به شکل جدی کنترل شود و اصلا نمی‌دانیم که چنین فرضی، اساسا عملیاتی تلقی می‌شود یا خیر!

حال اگر هم قرار بر این بوده که اماکن مقدسه بازگشایی شود، دست کم باید از بازگشایی صحن اصلی جلوگیری بعمل بیاوریم. چرا که تماس‌های در این صحن‌ها بسیار نزدیک بوده و به هر حال، آداب و رسومی هم در بحث زیارت آن مرسوم بوده که احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

ضدعفونی کردن سطوح در این اماکن شاید روی کاغذ، شدنی باشد. اما واقعیت این است که در عمل نمی‌توان در فواصل زمانی کوتاه سطوح را به شکل مرتب ضدعفونی کرد.

رعایت فاصله اجتماعی در اماکن مقدس، بی‌معناست

با این همه باید گفت که بازگشایی اماکن مقدسه در شرایط فعلی زودهنگام است. از آن جا که کنترل پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز به مراتب سخت‌تر از ادارات بوده و عملا، جداسازی و حفظ فاصله اجتماعی در آن بی‌معنا خواهد بود.

امری که در بیماری کرونا به عنوان یک ویروس قابل انتقال از طریق تماس نزدیک و دراپلت، بسیار مخاطره‌آمیز و نگران کننده خواهد بود.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها