مشاور اسبق روحانی:

انتظار نداشتم قالیباف به دولت بد و بیراه بگوید / مجلس فقط در نظام پارلمانی در راس امور قرار دارد

مشاور اسبق روحانی گفت: من انتظار داشتم که دیگران هم مثل روحانی سعی کنند رابطه دولت و مجلس وارد سیر تعاملی شود اما آنچه که مشاهده کردیم چیزی بجز این بود.

انتظار نداشتم قالیباف به دولت بد و بیراه بگوید / مجلس فقط در نظام پارلمانی در راس امور قرار دارد

روزنامه آرمان نوشت: با آغاز به کار نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در همین ابتدای کار شاهد برخی متلک پرانی‌ها یا تخریب‌ها علیه دولت بودیم که واکنش‌هایی را با خود به همراه داشت، چراکه در حال حاضر تمام توجه به نحوه عملکرد نمایندگان در مجلس یازدهم است و نزاع لفظی و زودهنگام با دولت برای شرایط امروز کشور اخبار خوشی به همراه ندارد.

اکبر ترکان مشاور اسبق روحانی در این خصوص معتقد است: «من انتظار داشتم که دیگران هم مثل روحانی سعی کنند رابطه دولت و مجلس وارد سیر تعاملی شود، اما آنچه که مشاهده کردیم چیزی به جز این بود. رئیس مجلس جدید به جای آنکه سعی کند در همین ابتدای کار سعی داشته باشد با دولت صلح کند و اولویت‌های کشور را در نظر بگیرد شروع به تیکه پرانی به رئیس‌جمهور و هیات دولت کرد و به دولت الفاظ خسته و فرسوده را نسبت داد و فهرستی از بدوبیراه را نثار دولت کرد، من این رفتار را نپسندیدم. »

با توجه به شعار اصلی نمایندگان مجلس یازدهم که بازگشت جایگاه مجلس به راس امور بوده است فکر می‌کنید آنها بتوانند از پس این مهم بربیایند؟
کسی می‌داند مجلس در راس امور است از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ یک روش اداره نظام‌های سیاسی نظام‌های ریاستی هستند، این نظام‌ها رئیس‌جمهور محور هستند. روش دیگری هم وجود دارد که پارلمان محور هستند. ده سال اول انقلاب و با قانون اساسی اول کشور ایران پارلمان محور بود بدان معنا که رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد، رئیس‌جمهور نخست وزیر انتخاب می‌کرد و نخست وزیری که انتخاب می‌شد هیات دولت را برمی‌گزید و به مجلس معرفی می‌کرد و از مجلس رای اعتماد می‌گرفت در قانون اساسی اول آمده بود که وزرا در مقابل مجلس مسئول هستند که به این مدل از اداره کشور می‌گویند مدل پارلمانی اما این روش به ده سال اول انقلاب محدود شد و فقط در این پروتکل مجلس در راس امور قرار دارد پس از اینکه اصلاح قانون اساسی در ایران صورت گرفت این ماده که موجب می‌شد مجلس در راس امور باقی بماند هم تغییر پیدا کرد، به‌طوری که گفتند وزرا در مقابل مجلس و رئیس‌جمهور مسئول هستند، وقتی وزرا در مقابل مجلس و رئیس‌جمهور مسئول می‌شوند نظامی نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی را تجربه می‌کنیم، چراکه اگر نظام پارلمانی بود وزرا باید فقط در مقابل مجلس پاسخگو می‌شدند که در آن صورت مجلس در راس امور بود.

با این وجود معتقدید امکان عملی برای تثبیت و تقویت جایگاه مجلس وجود ندارد؟
امروز تک‌تک وزرا در قبال رئیس‌جمهور پاسخگو هستند در نتیجه هیات دولت را رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند و برای آنها یکجا رای می‌گیرد در آن روش تا وقتی که نیمی از وزرا تغییر نکردند، دیگر رای اعتماد برای آنها نمی‌گیرد و رئیس‌جمهور عزل و نصب می‌کند مگر آنکه کل کابینه تغییر کند. در حال حاضر ما سیستم خاصی را تجربه می‌کنیم و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم در این سیستم مجلس در راس امور باشد. نباید جملات را بدون ادله کافی به زبان بیاوریم. اینکه برخی نمی‌دانند مجلس در چه شرایطی در راس امور است و فقط شعار می‌دهند، جالب است و این افراد باید بدانند گزاره مجلس در راس امور است تعارف کردن یا قربان صدقه مجلس رفتن توسط هیچ‌فردی نبوده و اداره کشور به این روش بوده است. اما برخی فکر می‌کنند مجلس در راس امور یک شعار است و از سازوکار آن مطلع نیستند. در روشی که مجلس در راس امور باشد رئیس‌جمهور نخست وزیر تعیین می‌کند اما خودش در امور اجرایی دخالتی ندارد. امروز کشور به روش پارلمانی اداره نمی‌شود و باید این موضوع را درک کنیم.

بنابراین راهی برای تغییر این روند در حال حاضر وجود ندارد.
دوباره بازگشتن به سیستم پارلمانی مستقیما تغییر قانون اساسی است و مجلس نمی‌تواند قانون اساسی را تغییر بدهد آقا یکبار در این مورد صحبت کرده‌اند اما نظر قطعی اعلام نکرده‌اند و همه چیز بستگی به‌نظر ایشان دارد.

دوباره بازگشتن به سیستم پارلمانی مستقیما تغییر قانون اساسی است و مجلس نمی‌تواند قانون اساسی را تغییر بدهد آقا یکبار در این مورد صحبت کرده‌اند اما نظر قطعی اعلام نکرده‌اند و همه چیز بستگی به‌نظر ایشان دارد

در چنین شرایطی اولویت مجلس یازدهم را رسیدگی به چه موضوعاتی می‌دانید؟
اعتبارنامه‌ها نباید تصویب شوند و مواردی که برای نمایندگان به‌عنوان خطا یا تخطی از قوانین مطرح شده، باید از طریق شورای نگهبان و کمیسیون‌های مربوط به اعتبارنامه‌ها پیگیری شود. اگر فردی آلودگی مالی یا اخلاقی دارد، نباید وارد مجلس یازدهم شود. ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و نمی‌توانیم نمایندگانی را که یکبار امتحان خود را به این شکل پس داده‌اند بازهم در مجلس پذیرا باشیم. مجلس باید فقط به وظایف خود بپردازد و به هر طریق ممکن و ناممکنی جلوی برخی عزل و نصب‌ها توسط نمایندگان و دخالت مجلسی‌ها در این امور گرفته شود. مجلس حق نظارت دارد اما نه اینکه برای عزل و نصب‌ها فامیل بازی کند و بخواهد اقوام خود را بر کرسی‌ها بنشاند، در این پروسه تعدادی از نمایندگان ممکن است در اعتبارنامه با مشکل مواجه شوند و این باعث می‌شود برخی از بحث‌های سیاسی از سر گرفته شود و سرآغاز تنازعات مجلس هم همین موضوع باشد.

احضار نمایندگان یا رسیدگی به تخطی‌های مالی آنها به‌طور واضح و شفاف را از اولین دستور کارهای مجلس نام بردید. اما نمایندگانی از مجلس دهم هنوز در مجلس یازدهم باقی هستند فکر می‌کنید بازهم شاهد برخی عملکردها باشیم؟
۹۰ نفر از نمایندگان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند اما عده‌ای از آنها با روش‌های مختلف برگشتند. اما برای اعتبارنامه بازهم احضار می‌شوند و باید از خود دفاع کنند. من بارها گفته و اشاره کرده‌ام که باید جلوی لابی‌ها و دلالی‌های نمایندگان به هر نحوی گرفته شود، چراکه مجلس دهم این راه را بیش از پیش باز کرد، مجلس دهم به‌صورت بی‌سابقه‌ای در امور اجرایی مداخله کرد و نمایندگان مجلس در مناطق خود در عزل و نصب مدیران دخالت‌های بیجای بسیاری داشتند، البته که این نوع مداخلات در زمان‌های پیش هم در مجلس وجود داشته است اما هیچ‌گاه به این گستردگی صورت نگرفته بود. دوره دهم مجلس اما بیشترین دخالت را در این زمینه داشت درواقع پس از انتخابات نمایندگان به جان دستگاه‌ها افتادند که برخی مدیران را عوض کنند و جایگزین آنها را از همراهان خودشان انتخاب کردند و حتی این موضوع به شرکت‌ها هم رسید و نمایندگان به شرکت‌ها هم در لابی فشار آوردند درنهایت در دوره اخیر مجلس دخالت نمایندگان به حد اعلای خود رسید.

چه راهی را برای جلوگیری از تکرار برخی موضوعات مجلس دهم و ابهامات پس از آن به مجلس جدید پیشنهاد می‌کنید؟
مجلس آینده اگر می‌خواهد حرمت مجلس حفظ شود و ضایعات مجلس دهم زدوده شود باید جایگاه مجلس را حفظ کنند و در چارچوب اختیارات نمایندگی قدم بردارند و فقط در جایگاه قانونگذاری و نظارت قرار بگیرند. مجلس یازدهم باید از مداخله در امور شرکت‌ها و عزل و نصب‌ها پرهیز کند و نزدیکان خود را در جایگاه‌های دولتی جای ندهند این بهترین موقعیت برای احیای مجلس و جایگاه آن است. قانون به نمایندگان این اختیار را به آنها نداده بود و آنها با فشار سیاسی که به دولت می‌آوردند کار خود را پیش می‌بردند. قاعده این است که اگر می‌خواهیم کشور سالم باشد باید اجازه این دخالت را ندهیم. لذا مجلس جدید باید کمیته‌ای را تشکیل دهد و به محض اینکه این گزارش‌ها به او می‌رسد با قاطعیت آن نماینده را مواخذه کند و او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، وگرنه تبدیل به فساد می‌شود. با این مسائل باید سخت‌گیرانه برخورد شود. الان مجلس از اعتبار افتاده است، خیلی‌ها می‌گویند مجلسی که ۹۰ نفر آن رد صلاحیت شوند، قانون‌گذاری‌اش دیگر چه وجاهتی خواهد داشت؟ مجلس جدید باید به تجربه مجلس دهم توجه کرده و اجازه تکرار برخی موارد را ندهد و اعتبارنامه افرادی را که خدشه‌ای به عملکردشان وارد است تصویب نکند و در مورد مداخلاتی هم که نمایندگان در امور مجریه می‌کنند، سختگیرانه وارد شود. در دوره آقای احمدی‌نژاد، ایشان اجازه دخالت به نماینده را نمی‌داد.

برخی شرایط امروز مجلس شورای اسلامی را به یک نهاد دسته چندم تصمیم‌گیر تشبیه می‌کنند، این قیاس را تا چه ‌اندازه منطقی و حقیقی می‌دانید؟
مجلس تصمیم‌گیر است چه کسی گفته مجلس تصمیم‌گیر نیست؟ کسی که علم به شرایط کشور داشته باشد نمی‌تواند این گفته را تایید کند، چراکه امروز در کشور چندین نهاد تصمیم‌گیر وجود دارد شورای مصلحت مصوبات مستقل دارد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی هم به همین شکل. شورای نگهبان هم در بسیاری موارد قوانین را تایید نمی‌کند و مصوبات مستقل دارد این بدان معناست که اعضای شورای نگهبان می‌توانند وارد ماهیت قانون‌گذاری شوند و اعلام کنند با قوانین مخالف یا موافق باشند. آیا مخالفت یا موافقت آنها با قوانین از وظایف آنهاست؟ خیر اما این مراجع وارد ماهیت قانون‌گذاری می‌شوند. اشکال دیگری که امروز وجود دارد این است که تعریف قانون، آیین‌نامه و مقررات با یکدیگر قاطی شده است در بعضی موارد مسائلی که مجلس به‌عنوان قانون تعریف می‌کند با ماهیت قانون و قانون‌گذاری متضاد است، تعاریف آیین‌نامه، قانون و مقررات با یکدیگر متفاوت است. آیین‌نامه را دولت تصویب می‌کند، قانون را مجلس و مقررات را وزیر اما در برخی موارد دیده‌ایم که نمایندگان موضوعاتی را به‌عنوان قانون تصویب می‌کنند که از جنس مقررات است.

با این حساب چه راهکاری برای تغییر این شرایط وجود دارد؟
در شرایط امروز ضرروت وجود دارد که باری دیگر در بسیاری موضوعات بازتعریف صورت بگیرد و ما بررسی کنیم به چه مواردی می‌توان قانون گفت یا مرجع تشخیص قانون مشخص شود و این موضوع هم کاملا مرتبط به مجلس است و همه باید بدانند تصویب قانون کاملا در حیطه اختیارات قانون است. آیین نامه‌ها نباید توسط مجلس تصویب شوند، تکلیف مقررات هم مشخص شود و براساس این تعریف مقررات بار دیگری بازتعریف شوند. چهل و دو سال است که ما هفته‌ای سه روز قانون تصویب می‌کنیم که حجم عظیمی از آنها قانون نیست و تعاریف مشخص و واضحی از آنها وجود ندارد.

شرایط تعامل دولت و مجلس را با توجه به اظهارات برخی نمایندگان در آغاز کار مجلس به چه شکل پیش بینی می‌کنید؟
من انتظار داشتم که دیگران هم مثل روحانی سعی کنند رابطه دولت و مجلس وارد سیر تعاملی شود اما آنچه که مشاهده کردیم چیزی بجز این بود. رئیس مجلس جدید به جای آنکه سعی کند در همین ابتدای کار با دولت صلح کند و اولویت‌های کشور را در نظر بگیرد شروع به تیکه‌پرانی به رئیس‌جمهور و هیات دولت کرد و به دولت الفاظ خسته و فرسوده را نسبت داد و فهرستی از بدو بیراه را به دولت نسبت داد، من این رفتار را نپسندیدم. پاسخ دعوتی که دولت از مجلس یازدهم داشت این رفتار نبود و نباید با دولت با این لحن سخن می‌گفتند، چراکه روحانی از مجلس جدید دعوت به همکاری داشت اما آنها به شکل دیگری پاسخ دادند که مورد انتظار نبود. برهمین اساس باید از امروز به آنها هشدار داده شود که براساس مصالح کشور قدم بردارند و اجازه ندهند تنازعات سیاسی، دغدغه‌های مردم را کم‌اهمیت جلوه دهد، اما در نهایت دولت باید مقاومت کند و نباید با این حرف‌ها مماشات کند.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • عبدالله
    0

    جناب ترکان لطفا تفسیر به رای نکنید. مجلسی که می تواند وزرا وحتی رئیس جمهور را استیضاح کند . مجلسی که می تواند به وزیر پیش نهادی رای اعتماد ندهد. مجلسی که باخرد جمعی اداره می شود. باید که در راس امور باشد. اینقدر با الفاظ بازی نکنید و یادتان باشد کجا بودید و کجا هستید.

  • ایرانی
    0

    اقای ترکان ماملت هم انتظارنداشتیم اینهمه سواستفاده ازبیت المال ازدولت به اصظلاح امیدو تدبیر بخصوص شخص شماراشاهدباشیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چرا توان شنیدن حرف حقو ندارید اگه قرار باشه یه آدم دزدرانت خور مثل قالیباف بخواهد حق مردم بگیره خیلی عجیب و غریبه خدا انشااله کسی که باعث شد اینها جایگاه دا.ر بشوند لعنت کنه که همش بر خلاف نظر مردم عمل میکد

  • دیدار
    0

    باسلام. اکبر ترکان از کی تا حالا مفسر قانون اساسی شده اند. مجلس همیشه در راس امور است نه فقط ده سال اول.( یعنی با گفته ایشان پس از رحلت امام ره حرفهای ایشان تفسیر میخواهد؟ نه تنها وزرا بلکه رییس جمهور و سایر مسئولین پاسخگو به ملت هستند. ( مجلس اثاره ملت است). دوران وزارتها و مسئولیتهای متعدد ایشان در دهه اول و دهه های بعدی مشخص و عملکردها هم معلوم است.

    نظرات شما -
    • قلی دون
      0

      آقای اثاره(عصاره)درسته با سواد!مجلسی که با بیست درصد آرا انتخاب شده باز هم عصاره کل مردمه؟!!!

  • ع
    0

    شما تدبیر و امیدی ها با عملکردشان نه تنها به ملت بد و بیراه گرفتید بلکه باعث مرگ و بی خانمانی و بی سرپرستی جمع کثیری شده اید اکنون موقع گردن کلفتی نیست موقع پاسخگویی است ..

  • داودی
    0

    اقای ترکان این حرف دل ملت ایران است در راس امور اجرایی مملکت چرا باید کسی که قادر و توانایی اداره انرا ندارد پا بگذارد اداره این مملکت کار هر کسی نیست کشوری با این همه ذخایر و نعمت های خدا دادی چرا 70 در صد ملتش زیر خط فقر میباشند چرا جوانان ما پس از فارغ التحصیلی بیکار میباشند چرا کسی که سی سال برای این مملکت زحمت کشیده دارای عروس و داماد و نوه و نتیجه هست وحشت داره از امدن فرزندانش به منزلش چرا تمام تصدی های دولتی با رانت و فامیل بازی صورت میگیرد چرا رئیس دولت میاید در تلویزیون ملی با گردن افراشته و افتخار میگوید فلان پرونده اختلاس و دزدی دست من بود من جوانمردی کردم به جریان نیانداختم چه کسی این حق را به او داده قانون و دین و مردم ؟ چرا تمام اقوام نسبی و سببی ایشان در شغل های حساس این مملکت مشغول کارند و این همه گزارشهای تکان دهنده از عملکرد این بستگان در جامعه پر شده است چرا و چرا و چرا های بسیار دیگر اقای ترکان شما ورزشکار هستید از شما میپرسم تا کسی خاک تشک کشتی را نخورده باشد ایا میتواند مربی ورزش کشتی شود البته میفرمایید خیر در صحنه سیاسی و اجرایی مملکت هم همین است هرکس بهتر از دیگران میداند قابلیت و استعدا های چه کارهایی را دارد کسی که توانایی ندارد و حتی اگر هم نمیگذارند شرح وظایفش را انجام دهد یا باید استعفا دهد ویا مبازره کند کسی که وارد کارزار سیاست میشود جانش را در کف دستش گذاشته والا باید برود سراغ مشاغل دیگر شاه و هویدا چطور این مملکت را اداره میکردند انها هم مثل من و شما بودند ولی سیاست و کیاست بلد بودند ومشاورین زبده و برجسته داشتند شما خوب میدانید اگر عناد و دشمنی با روحانیت نمیکردند الان هم انها سرکار بودند بله یک اشتباه یک خطا از مسئولین کلان و سطح بالا مملکت را دگرگون میکند شما ببینید 40 سال است این همه خطا و اشتباه و مماشات و بی تفاوتی ایران عزیز را به این روز که میبینید انداخته یا کاربلد نیستیم ویا مشاورین خائن و بی سواد در اختیار گرفته ایم اقای ترکان مردم درد دارند مایوس شدند چرا این همه از الام و درد های خود را به تلویزیون های معاند خارج نشین میفرستند علتش اینست که در ایران صدا و سیمای ما سیاست گذاری های اشتباه و غلط را میپیماید و مردم امیدی به صداو سیمای ایران ندارند ما همه میدانیم مجری و برنامه ساز تلویزیون هیچ کاری از دستش بر نمیاید ولی مردم از فرط درد و مشکلات و به امید و ارزو این کار را میکنند اقای ترکان این مملکت یک انقلاب سفید در سطوح مختلف و پاک سازی دستان ناپاک بر اقتصاد و سیاست این مردم صبور را میطلبد والا 40 سال حرافی و زیاده گویی نتیجه ای در بر نداشته است .

  • حر
    0

    اما ویدئو های انتخاباتی عکسشو میگه .اقای روحانی از لوله کردن مردم توسط قالیباف می گفت!

  • محمدی
    0

    مشدی ترکان یادتون میادسال ۹۲؟؟؟؟ هرچی ازدهنتون اومد نثار دکتراحمدی نژادجون همدم مستضعفین کردید؟؟؟من که خوب یادمه حالا بشنوید وببینید که حقتونه بیشترازاینم حقتونه

  • مسعود
    0

    دروغ که نگفته این مملکته ساختیدالان هم که داریدزمین سوخته تحویل رییس جمهوربعدمیدید.

  • ناشناس
    0

    فعلا که در این مدت کوتاه همه اش به شعار وگنده گوئی گذشته است .خدا آخر وعاقبتمان را بخیر کندو

  • ایرانی
    0

    نمایندگان فعلی مجلس اول وظیفه خود را بدانند بعدا ابراز وجود بکنند شخص اول مملکت رهبر است که عملا مردم در انتخاب آن نقش مستقیم ندارند ونفر دوم رئیس جمهور است که مستقیم از طرف مردم انتخاب میشود نفر سوم رئیس مجلس است که آنهم مستقیم از طرف مردم انتخاب نمی شود و مردم تا حالا چند بار هم به ایشان نه گفتند حالااین طور نیست که مجلس بتواند در مقابل دولت ابراز وجود بکند متاسفانه بی لیاقتی روحانی پست ریاست جمهوری و جایگاه آنرا ضعیف کرده والا رئیس جمهور به لحاظ قانونی مجری قانون اساسی است و این طور نیست که مجلس بتواند با دولت برخورد کند مگر اینکه وزرا خوب عمل نکنند آقای قالیباف میخواهد پاسخ مناظره ها را بدهد که نمی تواند همین آلان هم بین مردم جایگاهی ندارد

    نظرات شما -
    • حامی
      0

      خخخخخخخخ خودت فهمیدی چه چرتی گفتی؟ فقط ببین چند نفر باهات موافقند

  • حسام
    0

    هفت سال به دروغ و نیرنگ قالیباف رو تخریب کردید حالا انتظار نداشتید ؟؟؟ فرش قرمز براتون پهن کنه ؟؟؟؟

  • مصطفی ثانی
    0

    با سلام خدمت دست اندرکاران سایت خبرفوری بر خود لازم دانستم که از نوشته های بسیار زیبا و در عین حال مطابق با واقعیات جامعه و حقیقت زندگی مردم که توسط کاربر گرامی جناب آقای داوودی نوشته شده است سپاسگزاری نمایم واقعیت این است که حرف های زده شده توسط جناب داوودی حرف دل اکثریت ملت فهیم ایران است ملتی که از دروغ، از فریب، از وعده های پوچ خسته شده‌اند و دیگر تاب و توان این همه مشکلات اقتصادی را که فقط و فقط از بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح در کشور به وجود آمده است را ندارند مردم خسته‌اند برادران، مسئولین، آقایان روحانی مردم خسته اند صدای شکستن استخوان مردم زیر بار فشار اقتصادی به گوش میرسد به گوش باشید، به خود بیایید تا زمانی که چرخ مملکت معیوب گردد هیچ اتفاق مثبتی حاصل نمی شود بیایید یک بار فقط یکبار خود را جای مردی بگذارید که شباهنگام با دست خالی شرمنده زن و بچه خود می شود به خدا سخت است فقر سخت است زندگی کردن زیر بار مشکلات اقتصادی داد مردم را درآورده است این مملکت غنی و پر از ثروت است اما چرا حال و روزمان بدین‌گونه است جواب این سوال در نوشته های جناب داوودی به خوبی عیان است. یا حق

    نظرات شما -
    • حامی
      0

      تا 1400 با روحانی

  • مردم
    0

    چرا از هوادار دولت مصاحبه میگیرید؟ کدوم بقالی میگه ماست من ترشه؟؟ وقتی از هوادار یک دولت شکست خورده در همه زمینه ها مصاحبه میگیرید همین میشه دیگه . راستشو بگو چند گرفتی بنویسی؟؟؟؟؟

  • مردم
    0

    امیدوارم همانطور که استخوان های ملت خرد شد استخوان های دولت هم خورد بشه.هر چند که تحملش رو ندارند و اعلان جنگ کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها