ضدعفونی‌کننده‌های نانو ماندگاری بیشتری در محیط دارند

کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان گفت: ضدعفونی‌کننده‌های نانو نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی ماندگاری بیشتری بر محیط دارند.

ضدعفونی‌کننده‌های نانو ماندگاری بیشتری در محیط دارند

کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان گفت: ضدعفونی‌کننده‌های نانو نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی ماندگاری بیشتری بر محیط دارند.

علیرضا نعیمی از کارشناسان شرکت دانش بنیان نانو ایده پرداز سبز، در این خصوص افزود: این شرکت ضدعفونی‌کننده‌های نانو حاوی نانوذرات نقره را تولید می‌کند. در این ضدعفونی‌ کننده‌ها از نانوذرات نقره و پراکسیدهیدروژن استفاده می‌شود. ترکیب این دو موجب رهایش رادیکال‌های آزاد می‌شود که این رادیکال‌ها می‌توانند به ساختار میکرواورگانیسم‌ها آسیب زده و محیط را تمیز کند.

وی گفت: در ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی به دلیل تبخیر سریع الکل، اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌ها کوتاه‌تر از نمونه‌های نانویی است، این در حالی است که در ضدعفونی‌کننده‌های نانویی حتی با تبخیر محلول هنوز نانوذرات در محیط وجود دارند که می‌توانند در از بین بردن مواد بیماری‌زا موثر باشند.

نعیمی اظهار داشت: چین یکی از کشورهای موفق در مقابله با کرونا بود. این کشور از ضدعفونی‌کننده‌های نانویی نیز برای ضدعفونی‌ معابر، بیمارستان‌ها و منازل استفاده کرد. براساس ادعای سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی آمریکا ضدعفونی‌کننده‌های دارای فرمولاسیون‌ نانویی می‌توانند برای مقابله با ویروس‌هایی نظر H۱N۱، کرونا و آنفلوانزا به کار روند.

کارشناس شرکت دانش بنیان ایده پرداز سبز، از تولید ۱۰ تُن ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات در ماه توسط این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا مراحل دریافت مجوز تولید این ضدعفونی‌کننده را آغاز کرد و با توجه به نیاز به نتایج آزمایشگاهی و طی مراحل اداری، دریافت مجوز زمان زیادی برد، ولی در نهایت مجوزهای لازم دریافت و در حال حاضر تولید انبوه ضدعفونی‌کننده‌ حاوی نانوذرات نقره آغاز شده است.

نعیمی خاطرنشان کرد: حتی بعد از فروکش کردن تب کرونا نیز قطعا جامعه نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده دارد. بنابراین ظرفیت بالایی برای تولید ضدعفونی‌کننده‌های نانو در کشور وجود دارد و این شرکت با عزم راسخ به دنبال توسعه این فناوری خواهد بود.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها