چرا ویروس کرونا باعث هجوم و فعالیت بیشتر موش‌ها شده‌است؟

قرنطینه به دلیل ویروس کرونا باعث بسته شدن رستوران‌ها و خانه ماندن مردم شده است. این ماجرا عوارض بسیاری دارد از جمله این که موش‌ها ناچار می‌شوند به دنبال منابع غذایی تازه‌ای بگردند و رفتار‌های خود را تغییر بدهند.

چرا ویروس کرونا باعث هجوم و فعالیت بیشتر موش‌ها شده‌است؟

بنا بر هشدار اخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ ایالات متحده (سی‌دی‌سی) موش‌ها و جوندگانی که در جستجوی غذا هستند ممکن است "رفتار‌غیر‌معمول و تهاجمی" نشان بدهند.

در این هشدار اشاره شده است که بسته شدن رستوران‌ها "به ‌ویژه در مناطق شلوغ و تجاری باعث کاهش غذا برای موش‌ها شده است."

سی‌دی‌سی اضافه می‌کند: "موش‌ها با مواد غذایی و دور‌ریز‌های این مؤسسات و مکان‌ها زندگی می‌کنند."

این پستانداران گرسنه در جستجوی منابع جدید غذایی فعالیت بیشتری می‌کنند و در نتیجه در سراسر جهان بیشتر به چشم می‌آیند.

برای مثال منطقهٔ فرنچ‌کوارتر در نیواورلئان در ماه فوریه هزاران هزار بازدید کننده در آن رفت‌و‌آمد می‌کردند و به کلوپ‌های موسیقی و بار و رستوران می‌رفتند.

موش

اما فقط چند هفته بعد، همهٔ مکان‌های عمومی و تفریحی در مراکز گردشگری ایالت لوئیزیانا به دلیل ویروس ناچار به تعطیلی شدند. و موش‌ها همه از لانه‌های خود بیرون آمدند هم‌چنان که در شهر‌های دیگر ایالات‌متحده مانند واشنگتن و نیویورک هم این اتفاق افتاد.

سی‌دی‌سی هشدار می‌دهد: "سازمان‌های بهداشت محیط و برنامه‌های مبارزه با موش‌ها با درخواست خدمات بیشتر روبرو شده است و گزارش‌هایی از فعالیت بیشتر و رفتار غیر‌معمول و تهاجمی موش‌ها گزارش شده است".

بنا بر اظهار نظر رابرت کوریگان، جونده‌شناس مشهور آمریکایی این رفتار تهاجمی موش‌ها نسبت به انسان‌ها نیست، بلکه نسبت به موش‌های دیگر یا برای ورود و یافتن سوراخ و راهی به مکان‌هایی است که موش‌ها بتوانند در آن غذا پیدا کنند.

کوریگان به بی‌بی‌سی گفت: "البته نمی‌توان گفت که موش‌ها به آدم‌ها حمله نمی‌کنند و آنها را گاز نمی‌گیرند".

هم‌نوع‌خواری

نیواورلئان در ماه فوریه هزاران هزار بازدید کننده داشت

حداقل یک سوم جمعیت جهان در ماه‌های اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ـ ۱۹رفتار‌های خود را تغییر داده است.

در کشور‌های مختلف، قرنطینه باعث محدود شدن زباله‌هایی که موش‌ها از آن تغذیه می‌کردند شده است و در نتیجه موش‌ها هم ناچار خود را با این وضعیت سازگار می‌کنند.

در ماه آوریل، انجمن ملی دفع آفات بریتانیا اخطار کرد که "بسته شدن مدرسه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز گردشگری و مکان‌های عمومی دیگر برای رعایت اصول فاصله‌گیری اجتماعی عواقب و نتایج نا‌خواسته‌ای هم خواهد داشت".

این انجمن بریتانیایی می‌گوید که وقتی غذا در دسترس جانوران موذی نباشد، این جانوران در ساختمان‌های خالی زاد‌آوری می‌کنند و به جستجوی غذا می‌روند و به دلیل احتیاج‌شان جسورانه‌تر رفتار می‌کنند.

زباله

موش‌ها از روی ناچاری به موش‌های دیگر و حتی موش‌های گروه خودشان حمله می‌کنند.

کوریگان که به عنوان مشاور کنترل جوندگان با مؤسسات و سازمان‌های بهداشتی ایالات متحده و سایر کشور‌ها همکاری می‌کند، می‌گوید: "موش گرسنه نسبت به موش‌های دیگر بسیار مهاجم است".

کوریگان می‌گوید در مناطقی که موش‌ها به طور معمول به آسانی غذا پیدا می‌کردند، حالا این امکان دیگر وجود ندارد و کارشناسان شواهدی مبنی بر تهاجمات و هم‌نوع‌خواری در میان آنها مشاهده کرده‌اند که در مواقع گرسنگی شدید مثل این روزها در میان جانوران دیده می‌شود.

"آنها به هم حمله می‌کنند و همدیگر را می‌کشند و می‌خورند".

استاد سازگاری

کوریگان در مصاحبه‌ٔ خود با بی‌بی‌سی گفت: "موش‌های گرسنه ممکن است مدتی در محله‌ای پرسه بزنند و پس از آن به محله‌ٔ دیگری که در آن هرگز موش دیده نشده است، بروند".

این کارشناس اشاره می‌کند که این جوندگان "پستانداران شگفت‌انگیزی" هستند، در یافتن منابع غذایی ماهرند و دندان‌های نیرو‌مند آنها هر مانعی مثل در و پلاستیک و توری‌های محافظ را ناکارامد می‌کند.

او می‌گوید: "آنها همه‌جا هستند، اگر چنین مهارتی در سازگاری نداشتند نمی‌توانستند اینطور در تمام جهان پخش شوند".

هر چند دیدن موش‌های بیشتر به معنی آن نیست که شهر‌ها را موش برداشته است. در حقیقت به نظر کوریگان حالا بهترین زمان برای استفاده از روش‌های جدید مهار جانوران موذی است.

موش

چرا موش‌ها مهمان ناخوانده‌اند؟

گروهی از موش‌های سرگردان و گرسنه می‌توانند همه‌چیز را خراب کنند، خانه‌ها و املاک را ویران کنند و باعث گسترش بیماری شوند.

کوریگان می‌گوید: "آنها می‌توانند به اتاق بچه‌ها یا آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها راه پیدا کنند".

به طور رسمی موش‌ها ناقل ۵۵ عامل بیماری‌زای مختلف هستند هرچند هنوز گزارشی مبنی بر انتقال کووید ـ۱۹ موش‌ها دریافت نشده است.

آنها هم‌چنین با جویدن چوب و کابل‌های برق باعث بروز آتش‌سوزی‌هایی می‌شوند.

چطور موش‌ها را از خانه‌ دور کنیم؟

یکی از راه‌های دور کردن موش‌ها این است که سوراخ‌ها و درز‌های نزدیک زمین را بپوشانید. هم‌چنین هر لوله و راهی که موش‌ها بتوانند از آن وارد شوند.

در داخل خانه، همه‌جا را طوری تمیز و مرتب نگه دارید که موش‌ها جایی برای پنهان شدن نداشته باشند.

خیلی مهم است که موادغذایی را در ظرف‌هایی نگهداری کنید که در برابر موش‌ها نفوذ‌ناپذیر باشد.

و کوریگان پیشنهاد می‌کند که اگر در داخل خانه موش دیدید از کارشناسان کمک بگیرید. "اگر ناگهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در خانهٔ خود موش دیدید، خلاص شدن از دست آنها کاری نیست که از عهدهٔ خود شما برآید".

منبع: بی بی سی

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها