گیمرهایی که به خاطر بازی، جان‌شان را از دست داده اند

بازی مرگ «گیمرها»!

قتل در شانگهای به دلیل باخت، قتل یک پیرزن در ویتنام برای درآوردن هزینه‌ بازی آنلاین، یا نوجوانی که به خاطر ۵۰ ساعت بازی بی‌وقفه جانش را از دست داد، نشان میدهد اعتیاد به بازی‌ آنلاین تا چه حد میتواند روی انسان اثر بگذارد.

بازی مرگ «گیمرها»!

تقریبا بدون استثنا همه قبول دارند که سخت ترین شغل در جهان کار در معدن است. اما به تازگی خبری در فضای مجازی از بازنشستگی جوان 23 ساله ای منتشر شده که به دلیل فشارهای زیاد ناشی از هشت سال بازی رایانه ای رخ داده است. جیان ژیائو که از او به عنوان اسطوره بزرگ بازی های رایانه ای در چین یاد می‌شود گفته مشکلات جسمی که انجام این بازی ها بر او تحمیل کرده، علت کناره‌گیری اش بوده است. اما چه کسی فکرش را می کرد که روزی انجام بازی های رایانه ای به جایی برسد که عوارض آن باعث شود یک جوان 23 ساله بعد از هشت سال آن قدر سلامتی اش به خطر بیفتد که مجبور شود به توصیه پزشکان خود را بازنشسته کند. در ادامه کمی درباره درآمد و مشکلات جسمی و روانی گیمرهایی که به بازی اعتیاد پیدا کرده اند و تعداد آن ها در جهان نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

تعداد گیمرهای جهان
بازی مرگ «گیمرها»!

از بین جمعیت هفت میلیارد و 800 هزار نفری جهان حدود 2.4 میلیارد نفر گیمرهایی هستند که بازی های ویدئویی را به صورت آنلاین بازی می کنند. نکته جالب دیگر این آمار که سال گذشته اقتصاد آنلاین منتشر کرده، این است که نزدیک به نیمی از این گیمرها را خانم ها تشکیل می دهند و سن 61 درصد آن ها زیر 36 سال است و با توجه به آماری که سال 94 روزنامه هفت صبح از آمار 1.2 میلیارد نفری گیمرها داده بود می توان نتیجه گرفت که بازی های ویدئویی توانسته طیف جوان را از هر دو جنسیت به خود جذب کند. این در حالی است که بازی کردن در خارج از ایران به دلیل وجود قوانین کپی رایت بسیار پر هزینه تر از سرگرمی های مشابه همچون سینماست. زیرا برای دیدن فیلم حدود ۱۰ دلار و برای خرید یک بازی حدود ۶۰ دلار نیاز است ولی با این حال هر روز علاقه مندان به دنیای بازی با اشتیاق بیشتری به این صنعت روی می آورند.

در این میان آمار تعداد گیمرهای کشورمان هم قابل توجه است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده از مرکز ملی بازی های رایانه ای در سال 97 بیش از 28 میلیون گیمر در ایران وجود دارند که از این میان هشت میلیون کودک ایرانی زیر 12 سال کاربر بازی های رایانه ای هستند و روزانه 13 میلیون ساعت با این بازی ها سرگرم می شوند.

درآمد گیمرها
بازی مرگ «گیمرها»!

تا چند سال قبل اگر به کسی می‌گفتید می‌خواهید با گیمر بودن پولدار شوید، به شما می‌خندید اما شاید برایتان جالب باشد بدانید چند سالی می شود که دنیای گیمر ها با این که کوچک است و کسی یک گیمر را نمی شناسد اما به اندازه یک ورزشکار یا هنرمند معروف پر درآمد است. در برخی کشورها از جمله چین و کره جنوبی به مسابقات گیمینگ نگاه متفاوت و ویژه ای دارند. اما درآمد گیمرها فقط از بردن در مسابقات نیست بلکه بیشترین درآمدشان از فروش پخش زنده بازی هایشان (Live Stream) است. وقتی بیننده های پخش زنده بازی یک گیمر زیاد باشند، او می تواند از طریق تبلیغ یا حامی های مالی درآمد خوبی کسب کند اما رسیدن به این درآمدهای رویایی کار بسیار دشوار و مشکلی است. البته فروش اکانت های بازی هم یکی از روش های درآمد زایی گیمرهاست. به عنوان مثال هنوز هم حتی در کشورمان خیلی ها برای این که در یک بازی شاخ به حساب بیایند حاضرند پول بدهند و بازی با لول بالا خریداری کنند که می توان به بازی کلش آف کلنز که تا همین چند وقت پیش اکانت ها با لول بالا چندین میلیون تومان خرید و فروش می شد، اشاره کرد.

اما مروری بر درآمد چندنفر از گیمرهایی که معروف هستند نشان می دهد آن ها درآمدهای بالایی از همین طریق به دست آورده اند. بنابر تخمین موسسه تحقیقاتی eMarketer، سال گذشته (2019) شرکت‌های مختلف حدود ۳/۳ میلیارد دلار برای تبلیغات محصولات شان روی اینفلوئنسرهای گیم خرج کرده‌اند. به چند نفر آن ها که در سال گذشته بیشترین درآمد را داشته اند اشاره می کنیم. ۱.Tyler Blevins ملقب به Ninja، درآمد سال گذشته: ۱۷ میلیون دلار 2. Felix Kjellberg ملقب به PewDiePie، درآمد سال گذشته: ۱۵ میلیون دلار 3. Preston Arsement ملقب به Preston، درآمد سال گذشته: ۱۴ میلیون دلار و...

مشکلاتی که گریبانگیر گیمرهاست
بازی مرگ «گیمرها»!

بازنشسته شدن جوان 23 ساله به خاطر عوارض ناشی از هشت سال بازی با رایانه نشان می دهد این بازی ها به شدت به روح و جسم انسان صدمه می زند. جیان ژیائو در حساب کاربری خود در شبکه سینا ویبو که در چین بسیار محبوب است بعد از اعلام بازنشستگی اش در 23 سالگی نوشته: «به علت شب بیداری‌های مداوم طی سالیان گذشته و رژیم غذایی چرب و همچنین تحت استرس فراوان بودن، سال گذشته متوجه شدم که به دیابت نوع 2 مبتلا شده‌ام. وضعیت روانی من دیگر به خوبی گذشته نیست... دکتر هشدار داده که اگر به این وضعیت ادامه دهم عواقب جدی برایم خواهد داشت.»

اعتیاد به بازی های رایانه ای و مشکلات جسمی و روحی که در پی آن رخ می دهد، یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه بشری پیش روست که 2.4 میلیارد نفر آن گیمر به شمار می آیند. سازمان جهانی بهداشت «اختلال بازی‌های رایانه ای» را یک وضعیت تهدید‌کننده سلامت روانی و اختلال رفتاری خوانده است.
چین با داشتن بیشترین گیمر در جهان برای کنترل عوارض ناشی از شب بیداری هایی که علل زمینه ساز مشکلات جسمی کودکان در آینده خواهد بود، اقدام به وضع قوانینی کرده است که می توان به منع بازی آنلاین بین ساعت 22 تا 8 صبح برای کاربران زیر 18 سال اشاره کرد.

کور شدن چشم یک دختر 21 ساله چینی به خاطر ساعت ها بازی بدون وقفه، قتل در شانگهای به دلیل باخت در یک بازی آنلاین گروهی، قتل و غارت یک پیرزن 81 ساله در ویتنام برای درآوردن هزینه های بازی آنلاین، نوجوانی که پدر و مادرش را در آمریکا به خاطر گرفتن دسته بازی اش به ضرب گلوله کشت یا نوجوانی که به خاطر 50 ساعت بازی بدون وقفه جانش را از دست داد ، تنها نمونه هایی است که نشان می دهد اعتیاد به بازی های آنلاین تا چه حد می تواند روی جسم و روح انسان اثر بگذارد.

منبع: خراسان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها