تفاوت افسردگی زنان و مردان چیست؟

یک روان شناس به بررسی تفاوت افسردگی در مردان و زنان و پرداخت.

تفاوت افسردگی زنان و مردان چیست؟

یک روان شناس به بررسی تفاوت افسردگی در مردان و زنان و پرداخت.

فرشته کریمی زاده در خصوص دلایل افسردگی زنان و مردان بیان کرد: علت بروز افسردگی در مردان و زنان تفاوت چندانی با هم ندارد و ممکن از مسائل گوناگونی نظیر عوامل ژنتیکی، شناختی و اجتماعی ناشی شود اما علائم و نوع بروز افسردگی در آنها با هم متفاوت است که این امر دلایل گوناگونی دارد.

این روان شناس افزود: یکی از عوامل مهم تفاوت علائم افسردگی مردان و زنان تربیت سنتی پسران است، چرا که در کودکی به آنها آموزش داده شده است که نباید احساسات خود را بروز دهند و همین امر موجب می شود، آنها در سنین بالا تر و مواجهه با افسردگی حرف زدن درباره آن را را ضعف بدانند و به جای بیان بی میلی و بی انگیزگی خود، ناراحتیشان را با اعمالی نظیر دست کشیدن از فعالیت های مورد علاقه خود، گوشه گیری و پرخاشگری بروز دهند.

وی در این خصوص ادامه داد: این در حالی است که زنان بر اساس فرهنگ جامعه احساسات خود را به راحتی بروز می دهند و هنگام مواجهه با افسردگی دوست دارند درباره مشکلاتشان با سایر افراد صحبت کنند.

این روان شناس عنوان کرد: یکی از معضلات در افسردگی مردان این است که آنها کمتر از زنان باور دارند که افسرده هستند و به همین دلیل به سختی به پزشک مراجعه می کنند در حالی که زنان در مواجهه با افسردگی راحت تر از مردان برای درمان به سراغ روانپزشک می روند.

کریمی زاده گفت: هنگامی که زنان افسرده می شوند، بیشتر خودشان را سرزنش می کنند و احساس غم، بی تفاوتی و بی ارزشی دارند، در حالی که مردان افسرده به سرزنش اطرافیانشان می پردازند، و خشمگین و تحریک پذیر می شوند.

وی ادامه داد: زنانی که دچار افسردگی می شوند، دلواپس هستند و احساس ترس می کنند و می کوشند از هر درگیری فاصله بگیرند، اما مردان بدبین می شوند و نسبت به هر چیزی گارد می گیرند ودرگیری ایجاد می کنند.

کریمی زاده با بیان اینکه اکثر زنان در این دوران برای درمان خود به غذا خوردن و افزایش ارتباط با دوستان و همچنین ایجاد روابط عاشقانه روی می آورند، افزود: بیشتر مردانی که دچار افسردگی می شوند، با تماشای تلویزیون، ورزش کردن و رابطه فیزیکی می کوشند، مشکلات خود را فراموش کنند.

منبع: میزان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها