تاثیرات منفی محدودیت‌های کرونایی بر سلامت روان نوجوانان

متخصصان علوم اعصاب می‌گویند کاهش تماس رو در رو بین نوجوانان و دوستانشان در طول همه‌گیری کرونا ممکن است عواقب طولانی مدت را به دنبال داشته باشد.

تاثیرات منفی محدودیت‌های کرونایی بر سلامت روان نوجوانان

متخصصان اعلام کرده‌اند اگرچه استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرات منفی فاصله اجتماعی را تا حدودی جبران کند اما با توجه به حساسیت مرحله نوجوانی در زندگی، فواصل اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی ممکن است بر رشد مغزی، رفتار و سلامت روان نوجوانان تاثیر منفی بگذارد.

از همین رو متخصصان انگلیسی خواستار بازگشایی مدارس به عنوان اولویت پس از کنترل شیوع کرونا شده‌اند.

نوجوانی و جوانی که کارشناسان آن را دوره‌ای بین ۱۰ تا ۲۴ سالگی تعریف کرده‌اند، مرحله‌ای است که افراد برای ورود به دوره بزرگسالی آماده شده، در آن آسیب پذیر بوده و تمایل دارند وقت بیشتری را با دوستان خود به نسبت خانواده‌شان بگذرانند.

این دوره همراه با تغییرات عمده هورمونی و بیولوژیکی، زمان مهمی برای رشد مغز است. همچنین دوره‌ای از زندگی است که بیشتر مشکلات روحی و روانی به احتمال زیاد در آن بروز می‌کنند.

پروفسور سارا جین بلاکمور، از گروه روانشناسی در دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید شیوع کروناویروس باعث به هم ریختن همه این موارد شده است.

به گفته وی، به دلیل تأثیر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیاری از جوانان در سراسر جهان در حال حاضر فرصت کمتری برای تعامل رو در رو با همسالان خود را دارند. این اتفاق در زمانی از زندگی آن‌ها رخ داده که این امر برای رشدشان بسیار مهم است.

وی اظهار داشت که حتی اگر محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی موقتی باشد، چندین ماه بخش اعظمی از زندگی یک جوان را تشکیل می‌دهد. از همین رو ما از سیاست‌گذاران می‌خواهیم که در این زمان به سلامت و بهزیستی جوانان توجه فوری داشته باشند.

در این مطالعه متخصصان خواستار تحقیقات بیشتر برای درک تأثیرات "محرومیت اجتماعی" بر روی نوجوانان شده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته بر حیوانات آزمایشگاهی نشان داده در صورت از بین بردن تماس‌های اجتماعی در میان این حیوانات، رفتارهای اضطرابی در آن‌ها افزایش و عملکرد مغزی مربوط به یادگیری و حافظه در آن‌ها کاهش می‌یابد. به گفته متخصصان، این امر به دلیل عدم تجربه برای یادگیری اجتماعی است.

اما ارتباط اجتماعی از طریق رسانه‌های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا بازی‌های آنلاین هنوز هم برای نوجوانان و جوانان امکان‌پذیر است. برای مثال ۶۹ درصد از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۵ ساله در انگلیس در رسانه‌های اجتماعی عضو بوده و فعالیت دارند.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده فعال از رسانه‌های اجتماعی مانند پیام دادن یا گذاشتن پست‌های مختلف در شبکه‌های مجازی باعث افزایش بهزیستی می‌شود و به حفظ روابط شخصی کمک می‌کند این در حالی است که تصور می‌شود استفاده غیرفعال از رسانه‌های اجتماعی مانند پیمایش و پیگیری اخبار، تأثیر منفی بر بهزیستی افراد می‌گذارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها