نحسیِ بازی‌های ساحلی برای تیم بسکتبال سه نفره بانوان! / شبنم کلاهی: تیم بسکتبال سه نفره به چین اعزام می شود اگر ...

تیم بسکتبال سه نفره بانوان که به خاطر برخی سهل انگاری‌ها فرصت حضور در بازی‌های ساحلی جهان را از دست داد، برای شرکت در بازی‌های ساحلی آسیا هم با اما و اگر فدراسیون مواجه شده است.

نحسیِ بازی‌های ساحلی برای تیم بسکتبال سه نفره بانوان! / شبنم کلاهی: تیم بسکتبال سه نفره به چین اعزام می شود اگر ...

بعد از گذشت ۵ دوره از برگزاری بازی های ساحلی آسیا و برای نخستین بار قرار است ترکیب کاروان اعزامی ایران به دوره جدید این بازی ها با حضور ورزشکارانی از بخش بانوان کامل شود.

بسکتبال سه نفره در کنار کبدی دو رشته ای هستند که بانوان ورزشکارش از طرف ستاد عالی بازی های المپیک و آسیایی سهمیه حضور در ششمین دوره بازی های ساحلی آسیا به میزبانی سانیا چین را کسب کرده اند. این سهمیه با لحاظ کردن پوشش مناسب ورزشکاران در این دو رشته و همچنین عملکرد اخیر آنها که قابل توجه بوده، به فدراسیون‌های مربوطه اختصاص پیدا داده شده است.

اولین سهمیه بازی های ساحلی آسیا برای بانوان بسکتبال سه نفره

در کبدی سهمیه اعزام به بازی های ساحلی آسیا به هر دو تیم مردان و بانوان اختصاص داده شده اما در بسکتبال فقط بازیکنان تیم بانوان صاحب این سهمیه شده اند با این حال اعزام‌شان از طرف فدراسیون قطعی و صد درصد نیست.

مشخص نبودن وضعیت تقویم فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در رابطه با رقابت های انتخابی المپیک و مسائل مالی دو دلیل عمده ای است که فدراسیون بسکتبال به خاطر آنها فعلا تصمیم قطعی برای استفاده از سهمیه خود در بازی های ساحلی نگرفته است.

فیبا مانند دیگر فدراسیون های جهانی و به دلیل ادامه بحران کرونا در جهان، تقویم خود را به حالت تعلیق درآورده و در مورد رقابت هایی که پیش از این منتفی شده بودند هم برنامه ریزی دوباره ای نکرده است مانند رقابت های انتخابی المپیک که حضور در آن برای تیم سه به سه بانوان ایران هم مصوب شده بود.

این تیم بعد از اینکه نتوانست از طریق رنکینگ جهانی صاحب سهمیه المپیک شود، حضور خود در مسابقات گزینشی را قطعی کرد. قرار بود مرحله نخست این رقابت ها اسفندماه سال گذشته به میزبانی هند برگزار شود. حتی طبق قرعه کشی صورت گرفته تیم ایران در گروه B این مسابقات با ژاپن، اوکراین، ترکمنستان و استرالیا همگروه شد. بانوان بسکتبالیست ایران برای رویارویی با این تیم ها اردوهایی را هم برگزار کردند اما به خاطر کرونا تمام برنامه‌های‌شان برای اعزام و رقابت با حریفان‌شان منتفی شد.

حالا قرار است فیبا برنامه جدیدی برای مسابقات انتخابی المپیک ارائه دهد، فدراسیون بسکتبال هم مصمم به اعزام تیم سه نفره بانوان ایران به این رقابت هاست و به همین دلیل در مورد حضور در بازی های ساحلی آسیا به قطعیت نرسیده است.

نحسیِ بازی‌های ساحلی برای تیم بسکتبال سه نفره بانوان! / شبنم کلاهی: تیم بسکتبال سه نفره به چین اعزام می شود اگر ...

شبنم کلاهی: تیم بسکتبال سه نفره به چین اعزام می شود اگر ...

شبنم کلاهی سرپرست دبیری فدراسیون بسکتبال در گفتگو با در این مورد توضیح داد: بازی های ساحلی آسیا به نوبه خود مهم است اما برای ما رقابت های انتخابی المپیک اهمیت بیشتری دارد به خصوص که تیم سه نفره بانوان نیمی از مسیرِ کسب سهمیه سهمیه را طی کرده بود و در آستانه اعزام به هند با منتفی شدن مسابقات مواجه شد.

وی ادامه داد: منتظر ایمیل فدراسیون جهانی و اطلاع از وضعیت مسابقات در ماه های آینده هستیم. دستورالعمل و برنامه های تقویم فیبا برای ما ملاک و معیار برنامه ریزی داخلی است. باید اطمینان داشته باشیم که بازی های ساحلی آسیا با زمان مصوب فیبا برای رقابت های انتخابی المپیک همزمان نیست یا اعزام تیم به چین مشکلی برای آماده‌سازی تیم اعزامی به انتخابی المپیک ایجاد نمی کند.

سرپرست دبیری فدراسیون بسکتبال در واکنش به سوالی که در رابطه با ترکیب تیم اعزامی به بازی های ساحلی آسیا و انتخابی چین مطرح شد و اینکه «آیا ترکیب تیم اعزامی به این دو رویداد یکسان است که ممکن است باعث لغو یکی از آنها شود؟»، خاطرنشان کرد: در مورد ترکیب تیم در هر یک از این مسابقات هنوز تصمیم گیری نشده است. در این زمینه با یک خرد جمعی و لحاظ کردن نظرات کادر فنی و نایب رئیس بانوان، نتیجه نهایی حاصل می شود اما به هر حال همیشه مسائل مالی تعیین کننده است و در واقع این موضوع است که باعث می شود حتی اگر بازی های ساحلی آسیا و انتخابی المپیک همزمان نباشند، مجبور به اولویت بندی و اهم و فی الاهم شویم.

کلاهی تاکید کرد: احتمال اینکه فدراسیون برای اجرای تمام برنامه های خود با کمبود مالی مواجه شود، وجود دارد به همین دلیل نگاه اولویتی به اعزام ها خواهیم داشت. تیم سه به سه بانوان درصورت عدم تداخل بازی های ساحلی و انتخابی المپیک، به هر دو اعزام می شود البته در صورتیکه از نظر مالی، حمایت لازم صورت بگیرد در غیر اینصورت مجبور به گزینش می شویم.

نحسیِ بازی‌های ساحلی برای تیم بسکتبال سه نفره بانوان! / شبنم کلاهی: تیم بسکتبال سه نفره به چین اعزام می شود اگر ...

نحسیِ بازی های ساحلی برای بسکتبال بانوان
به گزارش ، فدراسیون بسکتبال در حالی اعزام تیم سه به سه بانوان به بازی های ساحلی آسیا را مشروط به عدم تداخل زمان بازی ها با انتخابی های المپیک و همچنین مسائل مالی کرده که این تیم سال گذشته به خاطر فرصت شرکت در بازی های ساحلی جهان را هم به راحتی از دست داد.

برای حضور در اولین دوره بازی های ساحلی جهان که ابتدا قرار بود به میزبانی سن دیگو آمریکا برگزار شود، تیم بسکتبال سه نفره بانوان کسب سهمیه کرده بود اما به خاطر موضع کمیته ملی المپیک برای حضور محدود در بازی ها - با توجه به میزبانی آمریکا و لحاظ کردن مشکلات احتمالیِ اعزام - این تیم از فهرست اعزام شوندگان به آمریکا کنار گذاشته شد.

همزمان هم پیشنهاد داده شد که تیم بسکتبال مردان ایران جایگزین بانوان برای بازی های ساحلی جهان شود اما مسئولان برگزار کنندگان بازی ها با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه البته لغو میزبانی آمریکا و تغییر محل برگزاری بازی ها به قطر، باعث تغییر موضع کمیته ملی المپیک نسبت به تعداد رشته های اعزامی و برداشته شدن محدودیت ها شد اما به خاطر مکاتبه ای که پیش از آن شده بود، و اینگونه این تیم از شرکت در اولین دوره بازی های ساحلی جهان بازماند. این بازی ها مهرماه سال گذشته برگزار شد.

ششمین دوره بازی های ساحلی ۸ تا ۱۶ آذرماه زیر نظر شورای المپی آسیا (IOC) در سانیا چین برگزار شود.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها