کار آبرسانی به ۶۵ روستای استان مرکزی تا آبان‌ماه امسال به پایان می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه کار آبرسانی به ۶۵ روستای استان مرکزی تا آبان‌ماه به پایان می‌رسد از مصرف ۷۰ درصد آب توزیعی در شبکه توسط نیمی از مشترکان خبر داد.

کار آبرسانی به ۶۵ روستای استان مرکزی تا آبان‌ماه امسال به پایان می‌رسد

یوسف عرفانی‌نسب، ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره ه مشترکان پرمصرف استان اظهار داشت: نیمی از مشترکان ما 70 درصد از آب تولیدی را مصرف می‌کنند که فشار بسیاری را به مجموعه آب و فاضلاب وارد می‌کند.

وی افزود: علی‌رغم مشکلاتی که در استان بود، سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان اعتبار دولتی داشتیم که متاسفانه تخصیص آن به طور میانگین حدود 28 درصد و رقم بسیار کمی بود اما با تمام این تفاسیر توانستیم 55 پروژه را به اتمام برسانیم که در شهر و روستا متفاوت بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: شاخص‌ترین موضوعات شهری، ایستگاه‌های پمپاژ محلات و دلیجان بود که به اتمام رسید و در حوزه روستایی هم دو مجتمع شامل مجتمع شمال شرق آشتیان و فاز نخست مجتمع سردار سلیمانی در ساوه را توانستیم به اتمام برسانیم که از پروژه‌های مهم بودند.

عرفانی‌نسب بیان کرد: امسال هم به طور قطع پروژه‌هایی تعریف شده و شاخص‌ترین موضوع امسال افتتاح پروژه‌های آبرسانی به 65 روستا در پویش هر هفته الف و ب ایران است که به احتمال زیاد در هفته سوم آبان‌ماه با حضور وزیر نیرو انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته پویشی تحت عنوان #هر هفته الف ب ایران در وزارت نیرو راه افتاده که در این راستا ممکن است هر استان در سال دو یا سه بار هم‌زمان با آماده شدن پروژه‌های صنعت آب و برق میزبان وزیر نیرو باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی عنوان کرد: البته تلاش می‌کنیم تا یک‌ سری از پروژه‌های آبرسانی شهری را هم هم‌زمان با افتتاح پروژه‌های روستایی به اتمام برسانیم ان‌شاءالله موضوع ابلاغ اعتبارات هر چه سریع‌تر قطعی شود و بتوانیم این پروژه‌ها را هم به آن 65 روستا اضافه کنیم.

عرفانی‌نسب افزود: ممکن است در سفر وزیر نیرو به استان پروژه آبرسانی به رینگ شمالی شهر اراک از سد کمال صالح هم از سوی آب منطقه‌ای آماده افتتاح باشد، تلاش می‌شود که همه این پروژه‌ها آماده شوند اما شاخصی که برای استان تعیین شده و مکلف به اتمام آن هستیم همان 65 روستاست.

وی تصریح کرد: در حوزه فاضلاب در 8 مورد از مراکز شهرستان‌ها کار فاضلاب انجام شده و نزدیک به 69 درصد از جمعیت استان هم تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، البته ظرفیت تصفیه فاضلاب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان 74 درصد بوده و اگر بتوانیم کار توسعه شبکه را پیش ببریم ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها پاسخگو است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ای که در حوزه فاضلاب امسال دنبال می‌کنیم این است که فاز سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک را به اتمام برسانیم، قول مساعدی هم داده شده و پیمانکار هم اکنون مشغول کار است، اگر در حوزه اعتباری به مشکلی برنخوریم جزو پروژه‌های سال آخر دولت فعلی است که ان‌شاءالله آن را به اتمام برسانند.

عرفانی‌نسب ادامه داد: در تصفیه‌خانه فاضلاب شازند هم مشغول به کار هستیم و طرح تکمیلی تصفیه‌خانه خمین را هم در دست اقدام داریم و پیمانکاران مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: موضوع مهمی که معمولا در فصل تابستان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد بحث کیفیت و گندزدایی آب است، در استان مرکزی 25 آزمایشگاه در شهر و روستا در نقاط مختلف داریم که کار گندزدایی آب را انجام می‌دهند، در واقع با شروع فصل گرما حساسیت شرکت در رابطه با کیفیت آب هم بسیار بیشتر می‌شود و حدود 521 نقطه در نقاط مختلف کار گندزدایی و کلرزنی آب را انجام می‌دهند که به صورت مایعی و گازی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: با شیوع ویروس کرونا نیروهای شبکه بهداشت در خط مقدم بودند اما مجموعه‌هایی مانند شرکت آب و فاضلاب هم که شاید فعالیت آنها در راستای تلاش برای تامین پایه اصلی بهداشت که همان نعمت آب است بود خیلی دیده نشدند.

عرفانی‌نسب تصریح کرد: درحال حاضر در کل استان 6 روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و این 6 مورد هم روستاهایی هستند که پایه ثابت موضوع کیفی دارند، برای مثال در روستایی در جاده فراهان آب شرب با کیفیت را در تانکر مستقر در آنجا خالی می‌کنیم و مردم از آن برداشت می‌کنند.

وی بیان کرد: هیچ منبع پایداری وجود نداشته که مشکلات این روستاها تاکنون باقی مانده است و در واقع تا شعاع 5 تا 10 کیلومتری آنها آب با کیفیت متاسفانه پیدا نکرده‌ایم، اما در کلِ روستاها برنامه خاص آن روستا را داریم که اگر این مقطع از سال را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم تعداد روستاهای با آبرسانی سیار در گذشته بسیار زیاد بوده و برای مثال در سال 97 تعداد 150 روستا در تابستان به صورت سیار آبرسانی می‌شد که این تعداد در سال 98 بسیار کاهش یافت و اکنون هم روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند جزو مواردی هستند که نمی‌شود برای آنها کاری کرد.

مدیرعامل شبکه آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: اما نکته مهم این است که روستاهایی داریم که هنوز تحت پوشش نیامده‌اند و مشکلات خاص خود را دارند، یک برنامه بسیار خاص در استان تعریف کرده‌ایم اما متاسفانه همکاری نشد، اکنون جمعیت تحت پوشش روستایی استان 86 درصد و شهری 99.9 درصد بوده و آن یک درصد ممکن است حاشیه‌هایی باشند که موضوع قانونی دارند و ما محدودیتی در تحت پوشش قرار دادن جمعیت شهری نداریم.

عرفانی‌نسب عنوان کرد: تعرفه آب شهر و رستا نسبت به قبوض دیگر کمتر بوده، در حوزه روستایی حق انشعاب 170 هزار تومان است.

وی افزود: مقاومت مردم در حوزه روستایی برای تحت پوشش آمدن زیاد است، در استان مرکزی هم‌اکنون ضریب بهره‌مندی روستایی 86 درصد و میانگین کشوری 75 درصد بوده که نشان می‌دهد به نسبت دیگر مناطق وضعیت استان بهتر است اگرچه ما رضایت کامل نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: مشکل دیگری که در فصل تابستان در روستاها با آن رو به رو می‌شویم جمعیت شناوری است که با ساخت ویلا در برخی از روستاها به این مناطق می‌روند ضمن اینکه سبزیکاری و آبیاری باغچه را هم دارند.

عرفانی‌نسب بیان کرد: درمجموع در فرهنگ روستایی باغچه و استفاده از آب برای فعالیت‌های اقتصادی هم وجود دارد که از حالت شرب به نوعی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: 84 درصد مشترکان ما خانگی هستند و بیشترین مصرف هم در این بخش اتفاق می‌افتد، درمجموع 90 درصد آب موجود در بخش کشاورزی، 5 درصد در بخش شرب و 4 یا 5 درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی عنوان کرد: کار خوبی که شهرداری‌های استان انجام دادند این بود که آب را از آب شرب جدا کردند، چاه‌های آب خامی دارند که از طریق آنها آبیاری فضای سبز را انجام می‌دهند به جز مناطقی که امکان اجرای آب خام وجود ندارد که اگر این اقدام نمی‌شد شاید وضعیت خوبی در حوزه آب شرب نداشتیم.

عرفانی‌نسب افزود: درمجموع 35 میلیارد تومان مطالبات از مشترکان داریم که 15 میلیارد تومان آن از بخش خانگی و 21 میلیارد تومان آن هم از بخش‌های عمومی، اداری، نظامی و انتظامی و بخش کوچکی هم در صنعت است.

وی تصریح کرد: کیفیت آب استان کیفیت قابل قبولی است به جز شهر اراک و فرمهین که خوشبختانه فاز آبرسانی به رینگ شمالی شهر اراک از سد کمال صالح هم به پایان رسیده و فکر می‌کنم قرارداد رینگ جنوبی هم امسال منعقد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: در فرمهین هم ایستگاه برداشت قرار داده‌ایم که مردم به صورت شبانه‌روی می‌توانند برداشت آب داشته باشند، در ساوه هم شبکه دوم داریم و وضعیت کیفی آن بسیار بدتر از شهرهای دیگر بود که با سرریز سد ساوه بعد از چندین سال که معجزه‌ای بود وضعیت کیفیت بهتر شده اما استفاده از شبکه دوم به فرهنگی در این شهر تبدیل شده است.

عرفانی‌نسب ادامه داد: در چند نقطه روستایی مشکل داریم و در 30 نقطه آب‌شیرین کن نقطه‌ای مستقر شده که مردم از آنها برداشت می‌کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها