بیروت؛ اتاق باروت یا شهر صلح/ ایران و ترکیه بر سر لبنان با یکدیگر درگیر می‌شوند؟

اگر اردوغان بخواهد در لبنان نفوذ کند بعید نیست با مشکلات بیشتری مواجه شود. شاید در این صورت دوستی نسبی ترکیه و ایران تبدیل به دشمنی شده و حتی مشکلات بیشتری از لیبی دامن اردوغان را بگیرد.

بیروت؛ اتاق باروت یا شهر صلح/ ایران و ترکیه بر سر لبنان با یکدیگر درگیر می‌شوند؟

به گزارش خبر فوری ، تحولات منطقه به سمتی پیش می‌رود که شرایط سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. ریشه این تحولات در دو چیز است:

1. به هم ریختن اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه

2. سوء استفاده و توسعه طلبی ترکیه

پیش از این در گزارش‌های خبر فوری اشاره شده بود که اردوغان بر اساس دکترین احیای امپراتوری عثمانی به دنبال گسترش دایره نفوذ خود در کشورهای منطقه (شمال آفریقا و خاورمانه) است( اینجا بخوانید).

اردوغان در دو جبهه سعی کرد چتر نفوذ خود را پهن کند. این دو منطقه شامل آسیای صغیر و کشورهای عربی مدیترانه و شمال آفریقا است. رئیس جمهور ترکیه بعد از تلاش بی نتیجه در سوریه و منطقه کوبانی جهت تشکیل نیروهای متحد خود و استقرارشان به آفریقا رفت و سعی کرد مانند زمان سلاطین عثمانی کشورهای آفریقایی دریای مدیترانه را به تصرف خود در آورد( اینجا بخوانید).

امپراتوری عثمانی از همان ابتدا قلمرو خود را حول دریای سیاه و مدیترانه توسعه داد؛ به طوری که در اوج شکوفایی و کشورگشایی، دریای مدیترانه مانند یک حوضچه بزرگ در وسط قلمرو آن قرار داشت. حال، ترکیه نوین به دنبال نفوذ در همین مناطق است.

اردوغان سعی دارد نفوذ خود را در دو مرحله به تثبیت برساند. او ابتدا نیروهای طرفدار خود را از طریق اعراب موتلف، به صورت گروههای چریکی و مبارز به خصوص در مناطق مرزی و استراتژیک تشکیل می‌دهد و سپس با فرستادن ارتش خود به مناطق مرزی سعی می‌کند قدرت نیروهای نفوذی خود را تثبیت نماید.

آنچه در لیبی رخ داد دقیقا همین بود. در حالی که مدت کوتاهی بود که درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و قوای دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز السراج متوقف شده و دو طرف مشغول مذاکرات غیر رسمی برای پایان نبرد بودند، انتشار اخباری مبنی بر آماده سازی پایگاه‌های هوایی معیتیقه و الوطیه در غرب طرابلس برای ورود جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه به خاک لیبی خشم مقامات مصری را برانگیخت.

گفته می‌شود ارتش ترکیه که پیش از این با ارسال ناوگان بزرگی از پهپادهای تهاجمی خود نقش زیادی در پیشروی‌های گسترده نیروهای دولت وفاق لیبی داشت، قصد دارد با ایجاد زیرساختهای لازم تعدادی از جنگنده‌های F16 خود را به خاک لیبی منتقل کرده تا دو هدف مهم رجب طیب اردوغان یعنی هلال نفتی شرق لیبی و پایگاه هوایی الجفره در مرکز این کشور را به تصرف نیروهای تحت حمایت خود در بیاورند( اینجا بخوانید).

آنچه در سوریه نیز رخ داد شبیه همین بود. اردوغان از طریق جذب گروههای شورشی در ادلب توانست پایگاهی برای خود تشکیل دهد و بعد با ارسال تجهیزات نظامی این گروهها را تقویت کند. سپس به بهانه به خطر افتادن منافع ملی ارتشش را به شمال سوریه ارسال کرد.

نفوذ در بیروت؛ ورود به خط قرمز ایران

با این حال، آنچه امروز ترکیه در آن قدم گذاشته فراتر از لیبی و سوریه است. طبق اعلام وبگاه المیادین، با افزایش تظاهرات مردمی(موج دوم) در بیروت و اعتراض به دولت بابت فشار اقتصادی، افزایش قیمت دلار و به خصوص تبعیض، عده ای شروع به آتش زدن برخی مراکز کرده و چند اتوموبیل را منجر کردند. المیادین به نقل از برخی منابع، معتقد است که این افراد توسط ترکیه حمایت می‌شده اند.

المیادین مدعی است که ملیت همه این افراد لبنانی نبوده و شامل اعراب فلسطین، سودان، سوریه و ... هستند. این افراد توسط گروههای حمایت شده توسط ترکیه آماده شده و دستور گرفته اند. گزارش المیادین باعث شده بسیاری خطر نفوذ ترکیه در لبنان را هم حس کنند. با این حال، به نظر می‌رسد لبنان تفاوت بسیار زیادی با سوریه و لیبی دارد. لبنان یک کشور دموکرات و تا حدی حزب محور است که حتی در سالهای پرالتهاب جنگ داخلی و یا جنگ با اسرائیل فرآیندهای انتخاباتی و حزبی را فراموش نکرد. چنین کشوری نمی‌تواند وارد معرکه ترکیه شود. به جز این، نباید فراموش کرد که اردوغان و ترک‌ها در لبنان محبوب نیستند و نمی‌‍توانند اقدامات فراگیری در این زمینه انجام دهند.

با وجود این، خطر بزرگتر این است که اگر ترکیه به گسترش نفوذش در قسمت های جنوبی یعنی لبنان، فلسطین و حتی سوریه ادامه دهد احتمالا مجبور است وارد رقابت های سیاسی و مستشاری با ایران شود. نقشه استراتژیک خاورمیانه تا پیش از این دو رنگ داشت: رنگ موتلفین ایران و رنگ موتلفین آمریکا. حالا ترکیه نیز می‌خواهد وارد این بازی شده و رنگ خود را در این نقشه به نمایش بگذارد.

بسیاری از استراتژیست‌ها معتقدند که لبنان نقطه مرکزی تقابل این گروهها و ائتلافها در خاورمیانه است و می‌تواند مانند بمبی عمل کند. اگر اردوغان بخواهد در این قسمت نیز نفوذ کند بعید نیست با مشکلات بیشتری مواجه شود. شاید در این صورت دوستی نسبی ترکیه و ایران تبدیل به دشمنی شده و حتی مشکلات بیشتری از لیبی (مخالفت های مصر و فرانسه با ترکیه) دامن اردوغان را بگیرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • مری
    0

    خدانکنه ایران عزیزمان روزی بیدروپیکرشود این کفتاران درنده وخودفروشان داخلی ایران راپاره پاره میکنند.

  • محمد
    0

    اردوغان خیلی خر تشریف دارند

  • سینا مهدوی
    0

    اردوغان برای برپایی مجدد امپراطوری عثمانی خواب های زیادی برای ایران، عراق، سوریه، لبنان، جمهوری آذربایجان و حتی یمن و لیبی دیده دستگاه های امنیتی باید حواس شون جمع باشه..

  • لینچان
    0

    ورود ما به عراق سوریه یمن افغانستان لبنان ... مشروع است و گسترش مرزهای فرا سرزمینی جهت مقابله با تهدیدات ،بدور از مرزهای سرزمینی هست ورود ترکیه به سوریه شمال عراق و لیبی در جهت احیا حکومت عثمانی و ورود آن به لبنان خط قرمز ایران!(نه لبنان) است. یه سوزن به خود یه چوالدوز به اردغان!

  • علی
    0

    جرج فلویدبازیگر پورن وخلافکار در کشور ی که دشمنه میشه معترض معترضهای ایرانی میشن اغتشاشگر ولبنانیها که یه کشور دوست ماست معترضاش میشن آشوب گر سیاست دقیقا همینقدر کثیفه

  • مرتضی
    0

    ملت بیدار شوید این خردوغان ادم حیله گری است و باور کنید از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نمیکند کلا این ترکیه بدترین کشور دنیاست و تمام همسایگانش عاصی هستن از یونان بگیرید تا عراق و ایران و ارمنستان و حتی جمهوری آذربایجان

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      در پاسخ به کامنت محمد خر خودتی فعلا که می بینی موفقه

    • ل
      0

      پان ترک ها وارد می شوند و ادعای موفق هم دارند خخخخه

  • آقا
    0

    این لفظ احیای امگراطوری عثمانی بیشتر ساخته غرب هست تا به دولت مقتدر و اسلامگرا از طرف باقی کشورها فشار وارد شه ...مثل کشور خودمون سیاستهای خاصی داره ..چون منافعش رو دودستی تقدیم ما نمیکنه یه عده جز فحش دادن کار دیگه ای نمیکنن

  • وطنخواه
    0

    توان اینونداره که براخودش هژمونی درست کنه بحث ایران بسیارمتفاوته اقتصادترکیه بسیارآسیب پذیره همونطورکه شاهدیدتوسوریه پوزش بخاک مالیده شده هرجای دیگه هم که یکطرف تاکیدمیکنم یکطرف قضیه ایران باشه اونجازورش نمیرسه اینوترکیه باگوشتوخون میفهمه هرچندلیبی ایرانوسپاه عزیزدخالتی نداره بخاطراون جولان میده هرچندتواوج عثمانی هم وجبی ازخاک ایرانونتونست بگیره هنوزهم تواین خاک مردانی هستن که باخونشون کثافتایی مثل این آدموبشورن

  • سید
    0

    جالب همه دوست دارن در خاورمیانه امپراتوری بزرگشان را احیان کنند: اردوغان و ترکیه احیای امپراتوری عثمانی، اسرائیل نیل تا فرات، داعش احیای خلافت عباسی، عربستان سیطره بر تمام کشورهای عربی، ایران هم متهم به احیای امپراتوری پارسی، آمریکا هم خود را همکاری دنیا می بیند، روسیه و انگلیس احیای استعمار خود در این منطقه، جالب این تقابل هم بیشترش به نفع کشورهای غربی و تضعیف کشورهای اسلامی خواهد شد. اردوغان ابتدا باید از فلسطین شروع کند و این کشور را از اسرائیل پس بگیرد باقی دنیا پیش کش!!!

  • امیر علی
    0

    اردوغان رو میشه اینطور تصویر کرد که برای رسیدن به هدف اش که معمولا مانند روباه دنبال اهداف نامشروع هست مثلا کشورگشایی،گردن کلفتی،یاغی گری همان چیزی که در سوریه انجام میده جلوگیری از بازگشت یه کشور مستقل به حالت عادی ، حاضره از مادرش هم بگذره ،تاسف باره که یه عده در داخل کشور ما هم خیلی ازش تعریف و تمجید میکنن و اکثرا هم پانترکسیم هستند .اردوغان رو فقط کسی میتونه به خوبی بشناسه که زندگی سیاسی اردوغان رو ریز به ریز مطالعه کنه یه شخصی که علاقه زیادی به حکومت داره و همه چیزشو پاش میده .

  • ح.م
    0

    شماها کشوری که ۸ سال صبح شب ایران بمباران کرد و نزدیک ۱ میلیون شهید داد و مملکت و این جنگ چه عقب ماندگی که ایجاد کرد میگین دوست و برادر و به کشوری که در دوران جنگ و بعد اون از ایران حمایت کرد و حتی در دوران تحریم ازرامریکا حمایت نکرد میگین دشمن ۰همه ما میدونیم که این حرفها از روی کینه هست که از ترکها دارن بعضی ها ۰نه منطق نه حرف نه وطن دوستی ۰ادم وطن دوست میدونه کی دشمن کی دوست فقط فقط تعصب و کینه،

    نظرات شما -
    • لزگی اذری
      0

      ترکیه فقط دنبال منافعش بوده وگرنه دلش به حال من وتو ایرانی نسوخته ،از ترکیه کشوری نامرد تر ندیدم یه زمانی با بشار اسد دوست و برادر بودن اما تا اوضاع سوریه بهم ریخت از پشت خنجر زد ودر مورد لیبی ،و عراق هم داستان همینه دوست عزیز فقط منافع انسانهایی در کار نیست این فقط در مورد دولت نامردان ترکیه است حساب مردمش سواست

  • سید محمد
    0

    ترکیه کشوری با تمدن چند هزارساله اکثر در آمد ترکیه توسعه گردشگری است و تقریبا این را همه دنیا میدانند ترکیه در مبحث گردشگری بسیار جدی عمل میکند و خود ترکها نمیگزارند یک جنگ باعث از بین رفتن اقتصاد کشورشان بشود این ماجرای جنگ برسر لبنان میتواند کبریتی باشد که ایران بکشد لبنان تاکنون چه کار مهمی درحق ایران کرده اقتصاد مملکتمان برسر سوریه بفنا رفت و پس از باز گشایی و پاکسازی دمشق و حلب اولین کنسولگری کنسولگری سعودی بود که باز گشایی شد آن هم به دستور مقامات سوری و بشار اسد با تقدیم این همه شهید رسما سوریه ای ها به قیمت کمی مارا فروختند به سعودی ها عراق نمونه دیگر از کشورهای چون سوریه ای ها اولین کشوری که مرز خود را با ایران در شیوع کرونا بست و فی الحال اجازه میدهد گروهای پ ک ک و دیگر گروهای ضد نظام ایران از اقلیم کردستان هر چند وقت یکبار اقدام به عملیات نظامی کنند که خوشبختانه مرزبانان غیور پاسدارانی از جنس سپهبد شهید سلیمانی هستند آنها را به عقب نشینی باز میدارد برای استغفارات عراق مثل آب خوردن میباشد که این گروها را در مرزهای مشترک پاکسازی کند

    نظرات شما -
    • ماه گل
      0

      جهت اطلاع عرض کنم چند هزار سال تمدن باستاتی ترکیه مربوط به ایران و یونان و روم است نه این توحش چهارصد ساله عثمانیسم و جمهوریت ترکیه نوین

  • فرهاد
    0

    حتما از فردا باید بگیم‌ مرگ بر ترکیه!!!

  • هر کس
    0

    ناشی هستند و زیاد هم نمی تونند با ایران رودرو شوند چون مانند سوریه درس حسابی خواهند دید که همه تروریست ها را در مرزهاشون جمع کردیم که یا باید بروند در ترکیه یا جای دیگر یا اینکه اخرش کشته می شوند

  • سلام
    0

    سلام برادران عزیز الان امریکاهم ایران راتحریم کرده کشورهای اطراف هم به خاطرغربی هادرتلاشند نه برای ایران اگراینابدانندکه ایران وضعیتش خرابه کلا توسط غربی هاکشورماروداغون میکنن به امیداردغوان وبشاراسدنباشید مواظب کشورخودمان وناموس مان باشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها