مشکل تامین آب روستاهای هرمزگان با احداث آب شیرین کن ها برطرف شود

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل تامین آب روستاهای هرمزگان با احداث آب شیرین کن ها برطرف شود.

مشکل تامین آب روستاهای هرمزگان با احداث آب شیرین کن ها برطرف شود

حسین رئیسی، دوشنبه شب در دیدار با مدیران شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه مسئله آب باید اولویت اول مسئولین در تمام سطوح باشد اظهار داشت: از آنجایکه مردم شرق هنوز با نیازهای اولیه زندگی درگیر هستند، پس از همین رو نگاه به کمبود آب به صورت ملی باشد و با همدلی و حمایت وکمک همه جانبه می‌توان همه مشکلات مردم به خصوص نیازهای اولیه به مانند آب شرب را برطرف کرد.

وی، به مشکلات موجود در بحث آبرسانی به شهرستان سیریک به خصوص روستاها پرداخت و گفت: برای رفع کمبود آب شرب روستاها در بودجه استان ردیف اعتباری دیده شود و همچنین از محل صندوق توسعه برای توسعه و ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی درخواست تخصیص اعتبار صورت بگیرد و سهم بسیار مناسبی هم برای روستاهای استان هرمزگان برای بودجه سال آینده تعیین خواهد شد که برای بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی استان آب شرب پایدار تأمین می‌شود

رئیسی، با بیان اینکه تولید آب به اندازه جمعیت موجود تولید نمی‌شود افزود: هر چند که در طول این چند سال توسعه شبکه آبرسانی در شرق استان انجام شده ولی این موضوع در راستای افزایش جمعیت منطقه عملی نشده است.

وی، به ظرفیت‌های آبی در منطقه اشاره‌ای کرد و افزود: شرق استان جدا از آب دریا از آب شیرین بالایی از قبیل رودخانه‌های فصلی و سد جگین برخوردار است، که با مهار این آب‌ها می‌توان بخش عظیمی از آب کشاورزان و آب شرب روستاهای شرق نیز تأمین کرد.

نماینده مردم شرق استان هرمزگان، در مجلس گفت: نکته بسیار مهم در مسئله رفع کمبود آب احداث آبشیرین کن است که دولت برای منطقه مصوب کرده، ولی از این چند آب شیرین کن تنها یکی در شهر سیریک توانسته به مدار وارد شود.

وی، یکی از مشکل بزرگ شبکه‌های آبرسانی روستاهای سیریک را پرت شدید آب دانست و افزود: عوامل ایجاد پرت آب مواردی چون فرسودگی شبکه‌های تولید و آبرسانی و کنتورهای خراب مشترکین است که لازم است شرکت‌های آبفار در این خصوص برنامه ریزی های جامع و بلند مدتی داشته باشند تا بتوان به بهترین نحو خدمت رسانی کرد.

نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم میناب، رودان، بشاکرد، سیریک و جاسک با تاکید بر به‌کارگیری توان دستگاه‌های اجرایی، مدیریت استان و ظرفیت تمام نمایندگان استان برای به بار نشستن پروژه‌های ضروری آبرسانی به روستاهای استان تأکید کرد و افزود: پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب برای مردم شرق ضروری است با اجرای این پروژه‌های نگرانی مردم برطرف می‌شود

طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرا در شرق استان، باری است که به مشکلات ما می‌افزاید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در ابتدای این نشست ضمن تبریک موفقیت حسین رئیسی در کسب آرای مردم گفت: به منظور رفع مشکل کمبود آب در استان هرمزگان، باید یک مجموعه قویی تشکیل دهیم تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود و با سرعت بیشتری اجرایی کنیم

امین قصمی، ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب در اول سال ۹۹ علت کندی سرعت در رفع مشکلات آب در استان عنوان کرد و افزود: به منظور تأمین آب شرب روستاهای جاسک از ظرفیت سد جگین برخوردار هستیم و همچنین از تصفیه خانه آب جاسک توانسته ایم روستاهای نزدیک کوه مبارک آبرسانی کنیم.

قصمی، با بیان اینکه ۱۷ روستای جاسک از هیچگونه شبکه آبرسانی برخوردار نیستند گفت: برای تأمین آب شرب این چند روستا از سد جگین برنامه ریزی هائی شده است، و در همین راستا اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان جهت پروژه آبرسانی به جاسک و بشاکرد دیده شده است.

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان، گفت: ما در تأمین آب شرب جمعیت فعلی منطقه کمبودهایی داریم در صورتی که دولت با اجرای دیگر طرح‌ها در قالب طرح توسعه سواحل مکران، منجر به افزایش جمعیت در منطقه شده، بدون اینکه پیش بینی‌هایی به منظور تأمین آب شرب این افراد دیده باشند.

وی، اضافه کرد: به منظور رفع کمبود آب شرب روستاهای سیریک ظرفیت خط انتقال آب از جاهای آب راونگ به شهرستان سیریک افزایش خواهیم داد و در همین راستا قصمی تصریح کرد: یک حلقه چاه به جاهای آب راونگ اضافه کرده ایم و همچنین از ظرفیت آب شیرین کن‌ها استفاده می‌کنیم و در ۲ ماه آینده یک فاز از آب شیرین کن زیارت با تولید بیش ۳ هزار و پانصد هزار لیتر آب وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان، اضافه کرد: در سال گذشته در امر آبرسانی با حمایت استاندار هرمزگان و دیگر مسئولین استانی و با برنامه ریزی صحیح و دقیق با افتتاح آب شیرین کن سیریک و آبرسانی از سد جگین و تا حدودی از مشکلات آبرسانی در روستاها یا برطرف گردید و یا کم شد و در کل رضایت نسبی حاصل شده است.

وی، اضافه کرد: تعرفه آب تانکرها به سال گذشته بر خواهیم گرداند، و اینکه برای جلوگیری از خاموشی جاهای آب راونگ یک دستگاه دیزل برای تأمین برق جاها فراهم کرده ایم

بیشترین اعتبار جهت آبرسانی به روستاهای هرمزگان اختصاص پیدا کرده است

رئیس کارگروه آبرسانی آبفا کشور اعلام کرد: بیشترین اعتبار جهت آبرسانی به روستاهای استان هرمزگان دیده شده است.

مهدی خان احمدی، با بیان این مطلب که میزان تولید آب بیش از نسبت استاندارد جمعیت کنونی در شرق استان هرمزگان است گفت: باوجود این‌که میزان استاندارد سرانه مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر است، اما سرانه مصرف روستاهای شرق استان هرمزگان بالای ۲۳۸ لیتر در شبانه‌روز عنوان شده و با توجه به‌اینکه جمعیت روستاییان شرق استان هرمزگان بیشتر از شهر نشینان است، می‌توان نتیجه گرفت که حجم عمده‌ای از آب توسط روستایی‌های شرق استان هرمزگان مصرف می‌شود.

خان احمدی، مهمترین کار در امر آبرسانی به روستاها را مدیریت مصرف دانسته و بیان کرد: مدیریت انتقال توزیع آب در مسیر خط انتقال لازم است و در ادامه تصریح کرد: از آنجایکه مشترکین اول خط انتقال آب برداشت آب بیشتری نسبت به مشترکین آخر خط انتقال دارند.

وی، در ادامه تاکید بر استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و استان قدس رضوی داشت و اضافه کرد: برای کوتاه مدت از این ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات کمبود آب شرب روستاهای سیریک استفاده کرد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها