ایران می‌تواند مانند اروپا برق را جایگزین گاز کند

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: باتوجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران در بخش برق، می‌توانیم همچون کشورهای اروپایی برق را جایگزین گاز کنیم.

ایران می‌تواند مانند اروپا برق را جایگزین گاز کند

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: باتوجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران در بخش برق، می‌توانیم همچون کشورهای اروپایی برق را جایگزین گاز کنیم اما برای این کار لازم است زیرساخت‌هایی فراهم و از ظرفیت‌ها به صورت بهینه استفاده شود.

ابراهیم خوش گفتار با اشاره به چالش‌ها و دغدغه‌های بخش خصوصی در صنعت برق، اظهار کرد: علی‌رغم تغییر نرخ ارز، وزارت نیرو تغییر قیمت برق از خریدار برق را انجام نداد، علاوه بر این وارت نیرو از سال ۱۳۹۳ به بعد درحالی که قیمت فروش برق در شبکه را به مشترکان دو تا سه برابر کرد اما قیمت خرید برق از خرید نیروگاه خصوصی تغییری نداشت و این در شرایطی است که برای این مساله هم قانون و هم مصوبه شورای اقتصاد وجود داشت.

به گفته وی به دلیل اینکه وزارت نیرو به نوعی رقیب بخش خصوصی است و با وجود این سه مشکل، هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست، البته درحال حاضر مشکل چندانی وجود ندارد اما تبعات این مساله در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص می شود.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان این‌که در انرژی‌های تجدیدپذیر قرار بر این بود که افزایش ۵۰۰۰ مگاوات تا پایان برنامه صورت بگیرد که به ۹۰۰ مگاوات بیش‌تر نرسید، گفت: نمی‌توان بخش خصوصی و دولتی را در رقابت با یکدیگر قرار داد، به اعتقاد من باید بخش خصوصی از صحنه خارج شود و تمام برق در اختیار دولتی‌ها قرار بگیرد.

خوش گفتار افزود: سرمایه گذاری در صنعت برق اکنون صرفه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد و تمایل چندانی از سوی این بخش برای سرمایه گذاری در صنعت برق نیست، درواقع مشکل ما این است که یکسری قوانین پس از گذر از مراحل متعدد تنظیم شده اما زمانی که به مجری می‌رسد، انجام نمی‌شود که نتیجه این مساله در آینده مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به بند دو اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: وزارت نیرو اعلام کرده که ۱۵ درصد نیروگاه‌سازی در اختیار دولت و مابقی در اختیار بخش غیر دولتی قرار بگیرد، در قانون برنامه سوم تا ششم نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته اما به دلیل اینکه وزارت نیرو حاکم بوده، با شعار این‌که تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت، این اتفاق نیفتاده است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه مشکل ما در کشور این است که همه چیز به صورت بخشی‌نگری پیش می‌رود، اظهار کرد: در فصل تابستان گفته می‌شود که برق مصرف نکنید و در فصل زمستان به کاهش مصرف گاز توجه می‌شود؛ این در شرایطی است که اگر دو وزارتخانه با یکدیگر رقابت نداشته باشند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

خوش گفتار با بیان اینکه اگر سبد مصر انرژی برق شود، نه تنها کنترل در مصرف صورت می گیرد، بلکه در آن شرایط با ساخت نیروگاه نیاز گرمایش و سرمایش نیز به وسیله انرژی الکتریکی برطرف خواهد شد، تصریح کرد: این ظرفیت به طور کامل در ایران وجود دارد که همانند کشورهای اروپایی بتوانیم از برق برای حل نیازها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در بحث توربن‌سازی است و قابلیت ساخت ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات نیروگاهی را دارد، این در حالی است که اکنون ظرفیت مپنا خالی است به گونه‌ای که اگر تاکنون می‌توانست ۲۰ توربین در سال تولید کند، این عدد به ۵ توربین کاهش یافته است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه علاوه بر این راندمان نیروگاه‌ها بسیار پایین بوده و نیروگاه‌هایی در کشور فعال هستند که بعضا بیش از ۴۶ سال از عمر آن‌ها گذشته است، گفت: اگر شرایط این چنین نبود و می‌توانستیم برق و یا گاز بیشتری را صادر کنیم، اتفاقات بهتری رقم می‌خورد.

خوش گفتار تصریح کرد: سندیکای تولیدکنندگان برق حدود یک سال و نیم است که از وزارت نیرو وقت دیدار می‌خواهد اما فرصتی به آن داده نمی‌شود و این مساله در هیج جای دنیا نیست که بخش خصوصی که ۵۰ درصد برق کشور را تامین می‌کند، وقتی برایش نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مشکل در بخش مدیریت بسیار زیاد است، گفت: به طور مثال در بخش آب گفته می‌شود که مدیریت مصرف داشته باشید، اما نیروگاه‌ها یکی از عوامل پرمصرف آب هستند.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه وزارت نیرو برق تمام نیروگاه‌ها را وارد بورس کرده است، گفت: یک رگولاتور مستقل باید بین بخش خصوصی و دولتی حاکمیت داشته باشد تا وضعیت فعلی سر و سامان یابد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها