۱۵۰۰ تن از محصول گل محمدی شهرستان اسکو فرآوری نمی‌شود

فرماندار شهرستان اسکو گفت : ۱۵۰۰ تن از محصول تولیدی گل محمدی در شهرستان فرآوری نمی‌شود و شهرستان از ارزش افزوده بالای آن محروم است.

۱۵۰۰ تن از محصول گل محمدی شهرستان اسکو فرآوری نمی‌شود

بابک رضی منش، با بیان اینکه شهرستان اسکو با سطح زیرکشت ۷۰۰ هکتار گل محمدی رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در این شهرستان متعلق به روستاهای گنبرف، کردآباد، مجارشین و عنصرود است.

وی، افزود: حدود ۲۲۰۰ تن گل محمدی با سهم ۶۰ درصدی نسبت به تولید استان و با عملکرد ۳.۴ تن در هکتار از باغ‌های شهرستان اسکو برداشت و روانه واحدهای تولیدی و بازار مصرف می شود

فرماندار شهرستان اسکو، در ادامه مهم‌ترین برنامه شهرستان را ارتقای بهره وری در باغات گل محمدی و افزایش میزان تولید محصول در هکتار دانست و افزود: اصلاح گلستان‌ها به منظور ارتقای کیفیت با روش‌های علمی در باغات پایلوت شهرستان در حال اجرا است و این امکان وجود دارد که تا هفت تن در هکتار برداشت گل محمدی داشته باشیم.

وی، گفت: با توجه فرصت یک ماهه برای چیدن گل محمدی "اول تیر تا پایان تیرماه" و حداکثر ظرفیت ۵۰۰ تن در کارخانه صنعتی و ۲۰۰ تن در واحدهای گلاب گیری سنتی و واحدهای خانگی، شهرستان در حال حاضر ظرفیت فرآوری ۷۰۰ تن از محصول تولیدی گل محمدی خود را دارد.

رضی منش، ایجاد و حمایت از صندوق خرد زنان در روستاهای شهرستان را در توسعه کشت و فرآوری محصول گل محمدی مهم دانست و افزود: با ارائه تسهیلات و حمایت ویژه گام های بلندی برای جلوگیری از خام فروشی این محصول مهم برداشته شده است.

فرماندارشهرستان اسکو، در ادامه خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی گل محمدی این شهرستان به ۱۰ کشور از جمله کره جنوبی، عراق، عربستان، ترکیه، بحرین، عمان و چند کشور دیگر صادر می شود و با عنایت به کاربرد گسترده گل محمدی در صنایع غذایی، داروسازی، عطرسازی و بهداشتی و آرایشی و ارز آوری بالای این این محصول و تضمین بازار فروش برای شهرستان واجد اهمیت است.

وی، ادامه داد: ۱۵۰۰ تن از محصول تولیدی گل محمدی در شهرستان فرآوری نمی‌شود و شهرستان از ارزش افزوده بالای آن محروم است و باید تلاش کنیم تا با ایجاد و استقرار صنایع تبدیلی امکان فرآوری کل تولید گل محمدی شهرستان را فراهم کنیم.

رضی منش، سهم ۳۲ درصدی فرآوری گل محمدی از میزان کل تولید گل این محصول را غیر قابل قبول دانست و گفت: باید برای بهرمندی از ارزش افزوده بالای این محصول با ایجاد و بسترسازی برای حضور و فعالیت سرمایه گذران تلاش کنیم.

وی، افزود: این حجم از تولید گل محمدی حداقل نیازمند ایجاد سه کارخانه فرآوری دیگر است تا ارزش افزوده محصولات را افزایش دهیم که یکی از اهداف جشنواره گل محمدی این است که اجازه ندهیم گل محمدی به صورت خام از شهرستان خارج شود و ارزش افزوده محصولات برای شهرستان باقی بماند و در این زمینه آماده ارائه تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران هستیم و همچنین زمین رایگان دولتی در اختیار آنان قرار دهیم.

فرماندار شهرستان اسکو، در پایان گفت: از متقاضیانی که خواهان سرمایه گذاری در قسمت صنایع تبدیلی نظیر گلاب گیری و اسانس گیری هستند حمایت می‌کنیم و راه اندازی صنایع فراوری محصول گل محمدی و ایجاد ارزش افزوده در این محصول در اولویت برنامه‌های بخش کشاورزی شهرستان قرار دارد و یقینا با شهرک صنعتی شهید نیرومند شهرستان اسکو فرصتی بی‌نظیر برای فراهم کردن حضور سرمایه گذران در این حوزه است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها