روزی که معلوم شد عامل بمب‌گذاری هفتم تیر نفوذی بوده! / محمدرضا کلاهی به روایت یک مقام آگاه

محمدرضا کلاهی یکی از مسئولین تشکیل جلسه بوده و مامورین بدین ترتیب او را بازدید بدنی نکرده‌اند و به احتمال زیاد وی بمب‌ها را در داخل ساک دستی به سالن سخنرانی حمل کرده است.

روزی که معلوم شد عامل بمب‌گذاری هفتم تیر نفوذی بوده! / محمدرضا کلاهی به روایت یک مقام آگاه

شامگاه دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۶۰، درست هشت روز پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران، اعلام شد که عامل بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی مردی به نام محمدرضا کلاهی بوده که پس از منفجر کردن بمب‌ها ناپدید شده است و ماموران در صدد دستگیری او هستند. همچنین اعلام شد که نامبرده یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بوده که ماموریت داشته در دفتر مرکزی حزب نفوذ کند.

روزی که معلوم شد عامل بمب‌گذاری هفتم تیر نفوذی بوده! کلاهی در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی دو بمب کار گذاشته بود: یکی در زیر تریبون سخنرانی و بمب دیگر پای ستون سالن. هردوی این بمب‌ها منفجر شد و شمار زیادی از رجال پارلمانی، دولتی و اعضای حزب جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

محمدرضا کلاهی به عنوان کارمند ساده حزب جمهوری اسلامی در آن حزب رفت و آمد می‌کرد، به همین خاطر هم فرصت کافی داشت تا بمب‌ها را کار بگذارد. یک مقام آگاه در سپاه پاسداران که فردای آن روز این اطلاعات را به خبرنگار اطلاعات می‌داد، در تشریح بیش‌تر ماجرا گفت: «عمل بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی از نظر سازمان‌دهی پیچیده و کاری مهم نبوده، بلکه محمدرضا کلاهی که توانسته بود اعتماد اطرافیان را تا حدودی جلب کند و کارمند دفتر حزب باشد، (یا هرکس دیگر) می‌توانسته دست به چنین کاری بزند.»

روابط‌عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست محمدرضا کلاهی را به مراکز سپاه، کمیته‌ها، دادگاه‌های انقلاب اسلامی معرفی نمایند. متن اطلاعیه بدین شرح بود:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امت هوشیار و مسلمان ایران

همان‌طور که مطلعید یک بار دیگر آمریکای جنایتکار جنایت هولناکی را علیه جمهوری اسلامی به انجام رسانید و در هفتم تیرماه چنگال خون‌آلودش را به خون بیش از هفتاد و دو تن از مظلوم‌ترین فرزندان این امت آغشته ساخت. در پی این عمل ظالمانه و ضدانسانی تحقیقات در مورد مسببین این انفجار شروع شد و در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که این عمل وحشیانه توسط سازمان آمریکایی مجاهدین خلق تدارک دیده شده و یکی از افراد موثر در این جنایت فردی به اسم محمدرضا کلاهی است که مشخصات نامبرده بدین شرح اعلام می‌گردد:

محمدرضا کلاهی، فرزند حسن، متولد ۱۳۳۸، دارنده شناسنامه شماره ۱۲۵۱ دانشجوی سال اول رشته برق دانشگاه علم و صنعت ایران و دارای دیپلم ریاضی از دبیرستان بامداد که واقع در خیابان جمهوری اسلامی خیابان گلشن می‌باشد که نامبرده در حین وقوع حادثه متواری شده است، لذا از امت بیدارمان خواهانیم با مشاهده نامبرده در هر نقطه، بلافاصله مراکز سپاه، کمیته‌ها و دادگاه‌های انقلاب اسلامی را مطلع نمایند. (اطلاعات، سه‌شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۶۰)

در تماسی که صبح روز سه‌شنبه ۱۶ تیر ۶۰ خبرنگار اطلاعات با یکی از مسئولان حزب جمهوری اسلامی گرفت، مشخص شد که کلاهی حدود ۵ ماه پیش از واقعه، به طور مرموزی وارد تشکیلات استان حزب شده بود.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که «وی چگونه موفق به بمب‌گذاری شده است؟» گفت: «وی یکی از مسئولین تشکیل جلسه بوده و مامورین بدین ترتیب او را بازدید بدنی نکرده‌اند و به احتمال زیاد وی بمب‌ها را در داخل ساک دستی به سالن سخنرانی حمل کرده است. ما هیچ‌گونه مشخصاتی فعلا از محل سکونت وی نداریم. ضمنا کلاهی پرونده خود را در بایگانی حزب به سرقت برده و به دوستان خود می‌گفته که یک اطاق اجاره‌ای دارد. وی آدرس این اطاق را نیز اشتباه داده است. به هر حال ما چهار آدرس از شخص مزبور در دست داریم که هم‌اکنون مشغول تجسس و پیگیری ماجرا می‌باشیم که متعاقبا اطلاعات جدید را به اطلاع امت قهرمان ایران خواهیم رساند.»

گفتنی است؛ محمدرضا کلاهی که ظاهرا به بهانه خریدن بستنی برای حضار پس از کار گذاشتن بمب‌ها در دفتر حزب جمهوری اسلامی از محل متواری شده بود، ابتدا به فرانسه گریخت و بعد به عنوان پناهنده و با نام مستعار «علی معتمد» به هلند رفت، او در تمام این مدت هویت واقعی خود را پنهان کرده بود حتی همسر افغانش هم تا سال ۲۰۰۰ فکر می‌کرد او علی معتمد است.

در نهایت «علی معتمد» (یا به احتمال زیاد همان رضا کلاهی صمدی) در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ (برابر ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) در سن ۵۶ سالگی در شهر آلمیره هلند در خیابان از نزدیک هدف گلوله دو مرد ناشناس قرار گرفت و در بیمارستان جان سپرد. او در این شهر به عنوان برق‌کار در شرکت برق‌رسانی اینکو کار می‌کرد.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سید علی
    0

    دیگه چرا می گی دو فرد ناشناس ؟ احتمالا دو فرد ناشناس او را شناسایی کرده بودند و دخلش را آوردند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها