راه‌اندازی دامداری ۵هزاررأسی در همدان نیازمند تلاش صادقانه مسئولان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه دامداری ۵هزاررأسی در منطقه کبودرآهنگ همدان ۱۰ سال معطل مانده است گفت: راه‌اندازی این واحد نیازمند تلاش صادقانه مسئولان است.

راه‌اندازی دامداری ۵هزاررأسی در همدان نیازمند تلاش صادقانه مسئولان است

ظاهر پورمجاهد، صبح امروز در بازدید از یک واحد دامداری در منطقه کبودرآهنگ اظهار داشت: بنایی ساخته شده و تجهیزات موجود در این مکان نیز نصب شده اما حمایت صادقانه و دلسوزانه همه مسئولان را طلب می‌کند تا این واحد راه‌اندازی شود.

وی، با تأکید بر اینکه این منابع در اصل متعلق به استان و کشور است، بیان کرد: امروز باید ضمن حمایت از تولید‌کننده این طرح در جهت احیای آن قدم برداریم و سریع‌تر به مرحله تولید برسیم.

پورمجاهد، با اشاره به مشکلات به‌وجودآمده در سال‌های گذشته بین بانک و این واحد تولیدی، گفت: از ابتدای سال 98 موضوع به‌صورت شفاف مطرح و در آن مالک 26 شعیر، یکی از بانک‌ها اعلام شد.

وی، با تصریح به اینکه به‌گفته رئیس این بانک در همدان برطرف کردن مشکل از اختیارات استان خارج و در حد کشوری است، عنوان کرد: البته مدیرعامل این بانک هم دارای نگاه مثبتی به این موضوع است، اما به‌دلیل شرایط به‌وجودآمده و کمتر برگزار شدن جلسات، جلسه این واحد تولیدی از بهمن ماه سال گذشته برگزار نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، با اشاره به حضور آیت‌الله شعبانی و مدیران استانی در این بازدید، ابراز کرد: همه ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا از منابع موجود به‌نحو احسن در جهت تحقق جهش تولید استفاده کنیم.

پورمجاهد، تصریح کرد: این نکته نیز حائز اهمیت است که سرمایه‌گذار پس از حل این مشکل، برای راه‌اندازی، نیازمند تزریق سرمایه در گردش است که در این حوزه هم همکاری مسئولان را می‌طلبد.

وی، با بیان اینکه در نخستین فرصت گزارشی از روند این واحد تهیه و جلسه‌ای با مدیرعامل این بانک برگزار خواهیم کرد، گفت: از امروز صبح تلاش بنده و همه مسئولان در این است که با نیت حل مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، از حمایت‌های استاندار همدان در راه‌اندازی و کمک به واحد‌های تولیدی خبر داد و گفت: مقرر شد در بازه زمانی 6 ماه این واحد تولیدی تعیین تکلیف شود.

مسئول این واحد تولیدی، نیز با اظهار اینکه "کلنگ این واحد در سال 85 زده شده اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است" اضافه کرد: کنار تجهیز مجموعه گاوداری، تعداد 70 واحد خانه پرسنلی نیز برای اسکان افراد شاغل به‌همراه خانواده در مجموعه ساخته شده که متأسفانه امکان استفاده از آن به وجود نیامده است.

وی، افزود: در سال 88 علی‌رغم سختی‌های زیاد و سرمای سخت این محدوده پروانه بهره‌برداری را اخذ کردیم و با همکاری مدیر وقت بانک همدان مقرر شد 2000 رأس گاو آبستن را برای شروع کار خریداری کنیم اما با تغییر مدیریت این مهم محقق نشد.

مسئول این واحد تولیدی، با بیان اینکه "اگر در سال 88 مجموعه شروع به کار می‌کرد، امروز به حدود 11 هزار رأس گاو و در حدود 40 محصول لبنی از طریق ایجاد کارخانه کنار گاوداری دسترسی داشتیم"، گفت: مدیر وقت بانک نظر مساعدی با طرح‌های بزرگ در استان نداشت و طرح‌های بزرگ استان نیز به‌سمت بانک‌های دیگر رفتند و کار خود را ادامه دادند اما مشکل ما عدم وجود سرمایه‌ برای خرید دام بود.

وی، با تأکید بر اینکه موتور محرکه ما خرید دام است اما بانک این اجازه را نداد" مطرح کرد: آن زمان مبلغ مورد نیاز برای خرید دام 3 میلیون تومان بود اما با سخت‌گیری‌هایی که صورت گرفت ایجاد اشتغال متوقف شد.

از آن سال تا امروز درگیر مشکل بانک برای بهره‌برداری این گاوداری هستیم و تاکنون با وجود آنکه 3 نفر از مدیران عامل بانک هم از اینجا بازدید کرده‌اند اما اتفاق خاصی نیفتاده است.

مسئول این واحد تولیدی، با یادآوری عدم رغبت ورود سرمایه گذاران به عرصه تولید، بیان کرد: بسیاری از افراد سرمایه‌دار، علاقه‌مند به دلالی و خرید و فروش ملک و زمین هستند و کمتر وارد عرصه تولید و خصوصاً دام‌داری می‌شوند.

وی، با اشاره به سرمایه‌گذاری 9میلیاردی توسط یکی از سرمایه‌گذاران در این واحد تولیدی، عنوان کرد: با وجود آن که از طرف بانک قول مساعدت با سرمایه‌گذار داده شده بود اما دوباره بانک اعلام کرد که باید ارزش بِروز ملک را برای تهاتر بررسی و قیمت‌گذاری کنیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه اگر این سرمایه‌گذار را هم از دست دهیم، دیگر کسی را برای ورود در این عرصه پیدا نخواهیم کرد، گفت: حتی اگر امروز هم این توافق صورت گیرد، نیازمند سرمایه‌ای در حدود 100 میلیارد تومانی هستیم تا بتوانیم به سطح تولید 125 تن شیر برسیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • احمد
    0

    جناب مسئول اونهایی که فعال هستند رو نگهدار
    راه اندازی بقیه پیش کش حرف مفت نزنید صنعت دامداری مرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها