کووید-۱۹، مشکلی بیش از یک بیماری تنفسی است

پژوهشگران

کووید-۱۹، مشکلی بیش از یک بیماری تنفسی است

پژوهشگران "دانشگاه کلمبیا" (COLUMBIA UNIVERSITY) در بررسی جدید خود دریافتند که کووید- ۱۹، مشکلی بیش از یک بیماری تنفسی است.

"آکریتی گوپتا" (Aakriti Gupta)، از پژوهشگران این پروژه، پس از چند روز مراقبت و بررسی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ گفت: من در بررسی‌های خود مشاهده کردم که لخته شدن خون در این بیماران زیاد پیش می‌آید، حتی بیمارانی که به دیابت مبتلا نیستند، قند خون بالایی دارند و آسیب قلبی و ریوی در بسیاری از آنها دیده می‌شود.

وی افزود: پزشکان باید کووید- ۱۹ را یک بیماری چند سیستمی ببینند. لازم است که توجه داشته باشیم بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ علاوه بر لخته شدن خون، آسیب قلبی‌، کبدی و مغزی را نیز دارند و پزشکان باید علاوه بر درمان مشکلات تنفسی، این آسیب‌ها را نیز درمان کنند.

"کارتیک سگال" (Kartik Sehgal)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در همان چند هفته نخستین شیوع کووید- ۱۹، موارد بسیاری از ترومبوز را مشاهده کردیم که بیش از حد انتظار ما بود. این مشکل می‌تواند پیامدهای بسیاری برای بیمار به همراه داشته باشد.

نظر پژوهشگران این است که شاید لخته شدن خون، به خاطر حمله ویروس به سلول‌هایی باشد که در رگ‌های خونی جای گرفته‌اند. هنگامی که ویروس به سلول‌های رگ خونی حمله می‌کند، التهاب افزایش می‌یابد و خون لخته شدن را آغاز می‌کند. لخته‌های خون می‌توانند در سراسر بدن حرکت کنند و به اندام‌ها آسیب برسانند.

وی افزود: دانشمندان سراسر جهان سعی دارند به نحوه مختل شدن مکانیسم‌های بیولوژیکی بدن توسط ویروس پی ببرند. ما امیدواریم که این کار بتواند به ارائه درمان‌های موثرتر، دقیق‌تر و ایمن‌تری برای کووید- ۱۹ در آینده نزدیک کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها