یک روزنامه نگار:

مجلس یازدهم دست از نق زدن بردارد

عباس عبدی در یادداشتی نوشت: اگر اجازه نمی‌دهند که مجلس در مسیر استیضاح حرکت کند پس بهتر است از شیوه‌های دیگر مثل سوال از رییس‌جمهور یا نقد‌های آتشین علیه دولت دست بردارد.

مجلس یازدهم دست از نق زدن بردارد

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: به نظرم این مجلس باید در همین ابتدای کار آزمون خود را پس دهد. در اواسط آذر ماه سال ۱۳۹۸ یادداشتی را با عنوان «ایده انتخابات زودرس» نوشتم. منظورم انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری بود. چون با مقدماتی که برای انتخابات مجلس ایجاد شده بود از پیش نتیجه آن معلوم بود؛ بنابراین انتظار می‌رفت که با آمدن مجلس جدید شکاف درون ساختار رسمی روزافزون‌تر شود. آن یادداشت پس از اعتراضات آبان ماه سال گذشته نوشته شده بود. در آنجا چند راه‌حل ممکن را بررسی کردم و تنها گزینه معقول را انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری دانستم تا بلکه دولت و مجلسی هماهنگ با یکدیگر تشکیل شود.

نتیجه این راه هر چقدر هم بد باشد به احتمال فراوان بدتر از این شکاف عمیق موجود در ساختار قدرت نیست. پس از انتشار این یادداشت، اعتراضات بخشی از اصولگرایان تندرو بلند شد که نخیر! همین دولت باید کارش را ادامه دهد و استعفا معنا ندارد. این رفتار آنان نشان داد که چقدر در تناقض غوطه‌ور هستند و به این واقعیت آگاهی ندارند. همچنین برخی از طرفداران ساده‌اندیش دولت نیز با این پیشنهاد مخالفت کردند و گفتند که دولت محکم و استوار در حال انجام وظیفه خود است! کافی است که به این ۷ ماه گذشته نگاه کنیم که چه فرصت‌هایی را از دست دادیم.

آن ماجرا گذشت، ولی اکنون که تندرو‌های اصولگرا در مصدر کار مجلس قرار گرفته‌اند، دوباره صدای نقد و اعتراض آنان بلند شده است و برخی خواهان سوال از روحانی هستند و برخی دیگر آن را کافی نمی‌دانند در پی استیضاح او هستند. حتی شنیده می‌شود که چراغ خاموش و محرمانه درصدد جمع‌آوری امضا برای استیضاح هستند و تعدادی نیز به صورت آشکارا و تند و تیز دنبال کردن این هدف را با صدای بلند اعلام می‌کنند.

واقعیت این است که مشکلات ۷ ماه پیش کشور نه تنها همچنان به قوت خود باقی است بلکه شدیدتر نیز شده است. کرونا، تحریم‌ها، تورم و وضع اقتصادی و اخیرا مجادلات امنیتی و عملی خارجی و در نهایت شکاف میان مردم و صاحبان قدرت چنان عمیق و پیچیده شده که بدون یک ساختار مدیریتی هماهنگ قابل حل نیست.

البته وجود ساختار مدیریتی هماهنگ شرط لازم است و نه کافی. چه بسا ساختاری هماهنگ مشابه آنچه که در دولت و زمان احمدی‌نژاد بود وضع را بسیار بدتر از اینکه هست، خواهد کرد. زیرا وجود عقلانیت در چنین ساختاری لازمه عبور از بحران است. ولی ادامه وضع موجود نیز غیرممکن است و هر چه جلوتر می‌رویم، وضع بدتر و توان حل مشکلات نیز کمتر می‌شود. مثل این است که محموله‌ای را اکنون نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم و به امید آینده نشسته‌ایم بلکه گشایشی حاصل شود در حالی که با گذشت زمان هم محموله سنگین‌تر می‌شود و همه توان جابه‌جایی ما کمتر می‌شود. در نتیجه روشن است که باید تغییری اساسی در موقعیت داد.

بهترین راه‌حل گفتگو کردن برای تفاهم است، ولی این از نشدنی‌هاست. راه‌حل بعدی کناره‌گیری دولت است. اگر نپذیرفت، استیضاح هم خوب است. اگر نخواستید حداقل چند وزیر را بیندازید بلکه دولت مجبور به کسب رأی اعتماد دوباره شود و، چون نخواهد توانست کسب اعتماد کند همان جا کار را یک‌سره کنید. این مجلس باید به نحوی برای خودش اعتبار بسازد.

برای نشان دادن اینکه مجلس فقط حرف نمی‌زند و عمل می‌کند هیچ راهی جز این نیست و الا از حالا تا ماه‌های آینده باید شاهد سخنان آتشین علیه روحانی و دولت باشیم بدون اینکه هیچ خیری در آن‌ها وجود داشته باشد یا مردم از آن منتفع شوند. در صورت ادامه وضع موجود همه امورتان گره خواهد خورد. اگر لایحه بودجه این دولت را تصویب نکنید، کشور تعطیل می‌شود. اگر تصویب کنید، خواهند گفت فرق شما با دولت چیست؟

در نهایت اگر اجازه نمی‌دهند که مجلس در مسیر استیضاح حرکت کند پس بهتر است از شیوه‌های دیگر مثل سوال از رییس‌جمهور یا نقد‌های آتشین علیه دولت دست بردارید. این نق‌زدن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد، تنها اثر آن سر رفتن حوصله مردم است. متاسفانه مجلس تاکنون در بند رد صلاحیت نماینده گچساران بود که معلوم نیست اگر اینقدر حساسیت نسبت به این اتهامات دارند پس چرا در برابر دیگران سکوت می‌کنند و حتی تاکنون اتهام آقای میرسلیم را درباره یکی از نمایندگان موجود پیگیری نکرده‌اند؟ با این حال باید انتظار داشت که از این هفته و با رد اعتبارنامه آقای تاجگردون که با به کارگیری انواع شیوه‌ها انجام شد، فرصت پیدا کنند و به طور جدی به شعار اصلی خود یعنی استیضاح بپردازند.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاربر ناشناس
    0

    دیگه آش اینقدر شور شده که دولت نمیدونه چطور جلوی اینهمه شوری را بگیره و لااقل یکمی از شور شدن بیش از حد آش جلوگیری کنه آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته .

  • شهروند۱
    0

    مردم دارن نابود میشن از تورم ، اختلاف طبقاتی مسئولین ، بی برنامه گی مسئولین و باری و هر جهت در تصمیم گیری های کلان . با کدام برنامه ریزی تخصصی ، زیر ساخت های ملی و....میخواهید تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کشور را اداره کنید اگر ترامپ رای آورد که می آورد ، چی میکنید با سرنوشت این مردم‌بدبخت

  • ایرانی
    0

    یه ستونهای سست تکیه کردند کار عقلانی نیست .شما اصرار در بنا ستون سست دیگر دارید !.این دولت اصلا قوی نیست ولی جایگزینش همراهی با این مجلس نیست.ضرر را از هر جا بگیرید باید با پشوانه قوی تر باشد.اینکه تیری در تاریکی انداخته شود از سیاستهای بزدلانه است.

  • چاپلوس
    0

    این آقایان نماینده ها.... .فقط دنبال اپارتمان هستند.اپارتمان را میگیرند و ساکت می نشینند

  • محیا
    0

    گند کاریهای دولت را گردن مجلس ننداز ...اقای اصلاح طلب ....مجلس چه خوب چه بد ...تازه سر کا راومده ...داشته باش با مفسدین چکار کنه

  • حسینی
    0

    یکی برای همه ، همه برای یکی ، مشروعیت وقانونی بودن مجلس و مصوبات ان در پشت سررهبری قرار گرفتن مفهوم پیدا می کند ،مجلسی که بخو اهدیک قدم یایک نظرعلیه مواضع مقام عظمای ولایت داشته باشد مجلس انقلابی نیست پس در خصوص پیشنهاداقای عبدی تکلیف روشن است ، دردوره قبل مجلس که صحبت ازاستیضاح کردند اقا فرمود که این کار بازی در زمین دشمن است ودرپاسخ نمایندگان افراطی این دوره که خواهان استیضاح هستند اقا فرمودند که بنده معتقدم این دولت باید تاروزاخرمسئولیت کار کند پس تکلیف رو شن است ونمایندگان محترم هم باید بدانند اراده انهاذیل اراده اقا تعریف ومفهوم پیدا می کندپس به امورات دیگر بپردازند وبیهوده وقت ذیقیمت مجلس را تلف نکنند.

  • علی محمد صادقیان
    0

    داری از درد حسادت میمیری , چرندیات میبافی .

  • زاگرس انارانی
    0

    حقیقتا الان دولتی که حاکمیت داشته باشد وجود ندارد همه چیز به امان خدا رها شده ،گرانی وتورم سر سام اور در همه زمینه ها خودرو مسکن ارز سکه و.....از کجا باید گفت نه نظارتی نه بازرسیی هیچی سر جای خودش نیست از طرفی هم این دولت شانس اورده که در سال پایانی است به همین منظور به نظر مدارا کردن با این وظع بهتر از این است که با برکناری این دولت منفعل مملکت را دچار معضلات امنیتی. داخلی وخارجی کنیم این دولت که در8 سال گذشته کاری نکردنکرده حالا این سال اخرهم روش چه می شود

  • ناشناس
    0

    نق نزنین دستونو بذارین تودستهای دولت وتا میتونین پدرمردمو درارین نه عبدی. حرفتو شفاف بزن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها