در پنجمین سالروز امضای توافق هسته ای، خبرفوری شکست غرب از شرق در بازی دیپلماسی را بررسی می کند

قرارداد 25 ساله با چین، جایگزین برجام / ترامپ، پای اژدها را به خاورمیانه باز کرد

5 سال پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک که به اختصار «برجام» نامیده می شود، حالا نه فقط خبری از این توافق نیست، بلکه حرف و حدیث ها درباره یک توافق دیگر به گوش می رسد: قرارداد 25ساله با چین!

قرارداد 25 ساله با چین، جایگزین برجام / ترامپ، پای اژدها را به خاورمیانه باز کرد

چطور شد که پس از 5 سال، از میان شش کشوری که توافق هسته ای را با ایران به امضا رسیده بودند، تنها یکی از آنها موفق شد به امضای یک قرارداد راهبردی با ایران نزدیک شود؟ آیا چینی ها با هدف دستیابی به همین قرارداد، پا پیش گذاشتند و به توافق هسته ای پیوستند؟

پایان برجام، آغاز قرارداد 25 ساله

پنج سال پیش درست در چنین روزی، سرانجام پس از ماه ها انتظار، وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه در کنار محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار گرفتند تا توافق هسته ای را به نهایی کرده و اجرای ان را اعلام کنند. هرچند اجرای این توافق ماه ها زمان برد، اما حالا پس از پنج سال، نقض این توافق چنان شده که عملا از برجام جز نامی باقی نمانده است. نامی که البته هنوز برای بسیاری رای‌آور است و برای بسیاری رای‌ریز.

براساس خبرهایی که تاکنون به طور پراکنده از توافق 25ساله ایران و چین منتشر شده است، درست در همان روزهایی که برخی از ایرانیان در خیابان ها امضای برجام را جشن گرفته و به پایکوبی می پرداختند، دیپلماتهای ایرانی و چینی بین تهران و پکن در آمد و شد بودند تا یک قرارداد دیگر را به نتیجه برسانند. قراردادی که این روزها می توان فهمید که احتمالا جایگزین برجام بوده است.

براساس اطلاعاتی که وجود دارد، علی لاریجانی در سال 97 و در جریان سفر به چین، نامه ای را به دست مقامات این کشور رسانده که در آن، مفاد قراردادی راهبردی مورد اشاره قرار گرفته بود. قراردادی که در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران درباره کلیت آن توافقات اولیه صورت گرفته بود.

در سال 97 و در اوج سرخوشی دونالد ترامپ از خروج از برجام و آغاز راهبرد فشار حداکثری بر ایران و درست در همان روزهایی که جان بولتون به رفقای تروریست خود در پاریس وعده می داد انقلاب ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید، تهران و پکن به توافقی رسیدند که براساس آن، چین و ایران وارد سطحی تازه از توافقات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی می شدند.

آمریکا، بازنده یک توافق نفتی

واشنگتن که گمان می برد با فشار نفتی می تواند تهران را به زانو درآورد، معتقد بود که مقامات کشورمان تا پیش از انتخابات 2020 مجبور می شوند از ترس فشارهای اجتماعی که گوشه ای از ان در دی 96 و آبان 98 رقم خورد، به مذاکره دوباره با کاخ سفید روی اورده و توافقی تازه را جایگزین برجام کنند.
او از این واقعیت بی خبر بود که تهران با پیش بردن سطحی تازه از همکاری های بین المللی، به جای آمریکا در حال مذاکره با جدی ترین رقیب ترامپ است: چین!
براساس برخی خبرها که رسانه های غربی مدعی شده و البته مقامات کشورمان آن را تایید نکرده اند، ایران و چین قرارداد صادرات روزانه ۱.۳ میلیون بشکه نفت خام را با ۱۰ درصد زیر قیمت بازار منعقد کرده اند. این نفت، توسط نفتکش های ایرانی حمل خواهد شد و تحویل ارتش چین می شود تا به نیازهای بزرگترین مصرف کننده طلای سیاه پاسخ دهد.

براساس خبرهای غیررسمی منتشر شده، بخشی از پول نفت به ایران برای پرداخت مبادلات بین دو کشور بصورت یوان در چین می ماند و بخش دیگر بوسیله طرف چینی بصورت پالت های اسکناس دلار در ایران تحویل بانک مرکزی می شود.

گفته می شود، انگیزه طرف چینی از ورود به این معامله، پاسخ به دخالت های آمریکا در امور هنگ کنگ است که اخیرا درگیر اعتراضات گسترده ای با تحریک و هدایت آمریکایی ها شده و علاوه بر تهدید تمامیت ارضی چین، می تواند منجر به کاهش ۱۰تا ۲۰ درصدی تولید ناخالص ملی چین شود.
انگیزه مهم ایران نیز دور زدن تحریم های آمریکا و انعقاد یک پیمان همکاری مفید در شرایطی است که حتی روسها از پذیرش تهران در پیمان شانگهای تردیدهایی داشتند.

گردش به شرق، در دوران بدعهدی غرب

حسن روحانی پیش از آنکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، به اصلاحات چینی علاقه داشت. به عقیده مخالفانش، او مانند اصلاح طلبان، موافق اصلاحات به سبک گورباچفیسم نیست و به جای آن، ترجیح می دهد مانند چین، اصلاحات با حفظ چارچوب های نظام سیاسی صورت گیرد. همان روندی که او در کتار «چین نو» توضیح داده است.

با این وجود بعید به نظر می رسد که حسن روحانی علاقه مند بوده باشد که قرارداد راهبردی با چین، جایگزین برجام شود. این قرارداد با توجه به عواملی که آن را پیگیری می کرده اند، احتمالا از سوی افرادی پیش برده شده که چندان به آینده توافق هسته ای خوش بین نبوده و روزهایی که امروز در ان قرار داریم را 5 سال پیش می دیده اند.

حالا با شکست پروژه برجام، دولت روحانی نیز در کنار همان طیفی قرار گرفته که روی نیمکت ذخیره ها، قراردادی را جایگزین برجام کرده بودند تا در روز مبادا از آن به عنوان یک برگ برنده برای عبور از شرایط فشار استفاده کنند.

می‌گویند در مثل مناقشه نیست و بر همین اساس، می‌توان در تحلیل رفتار روحانی گفت که این شرایط درست شبیه پشت کردن مصدق به آمریکا و چراغ سبز به شوروی پس از دعوای نفتی با بریتانیا و شبیه به رویگردانی رضاشاه پهلوی نسبت به انگلیس و جایگزین کردن آلمانهاست.

تهران که در اوج اجرای برجام از روسها برای تثبیت برتری خود در منطقه استفاده کرد و در یک جنگ نیابتی تمام عیار، بر رقبای منطقه ای پیروز شد، حالا در اوج تحریم و کرونا، از چینی ها برای شکست نهایی ترامپ استفاده می کند. رئیس جمهور آمریکا باید به زودی پاسخگوی این پرسش منتقدانش باشد که چرا با برهم زدن برجام، ایران را در کنار چین قرار داد و در شرایطی که روسها به خاورمیانه بازگشته است، باعث شد تا پای چین هم به این منطقه باز شده و حالا شرق دور و نزدیک در کنار هم، جایگزین غربی هایی شوند که در حال خروج از غرب آسیا هستند.

ابرقدرت جدید، درحال یارگیری

چین کشوری کهن است اما شانس زیادی برای ابرقدرتی در جهان نداشته است. در زمان امپراطوری کهن، زیر سایه ژاپنی ها بود و در اوج قهرمانی مائو، زیر سایه لنین و استالین در روسیه قرار داشت.
در سالهای اخیر رشد شتابان ژاپن باعث شده تا همه، برتری اقتصادی این کشور را به رسمیت بشناسند اما پکن تا به امروز سیاست درون گرایی را در حوزه بین الملل پیش برده و وارد یارگیری در عرصه جهانی نشده است.

با این حال به نظر می رسد فشارهای آمریکا در دوره ترامپ باعث شده است تا پکن زودتر از همیشه به دنبال نزدیک شدن به دولتهای همسو باشد. چین در منطقه غرب آسیا که انبار انرژی جهان است، به دنبال یک متحد قابل اعتماد است و در دوره ای که اعراب به غرب نزدیک شده اند، چه گزینه‌ای بهتر از ایران؟

چین به واسطه رقابت سنتی با هند، به پاکستان نیز نزدیک است و در جدال دو کره، تلویحا از کره شمالی حمایت می کند. بنابراین اگر بخواهیم پازل متحدان چین را کامل کنیم، هنوز قطعات گمشده بسیاری وجود دارد. اینکه ایران یکی از این قطعات خواهد شد یا نه، در آینده روشن می شود و جنجال های این روزها در ایران بر سر قرارداد 25 ساله، نشان می دهد که بسیاری در داخل کشور، منافع خود را در این قرارداد نمی بینند. با این همه فعلا آنچه روشن است، پیام واضح تهران به کشورهای غربی است که به برجام عمل نکردند. پیام این است که اگر به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنید، پای اژدها به خاورمیانه بازمی شود. موضوعی که خوشایند آمریکا و متحدان اروپایی اش نیست.

چرا احمدی نژاد قرارداد را افشا کرد؟

در این میان در داخل ایران یکی از مهمترین سوالات این است که چه شد محمود احمدی نژاد، قرارداد 25 ساله را رو کرد و جنجال به راه انداخت؟ مگر او ژست ضدآمریکایی نمی گیرد؟ پس چرا مانع از امضای بی سروصدای یکی از مهمترین قراردادهایی شد که منافع آمریکا را تهدید می کند؟

از یاد نباید برد که به لحاظ تاریخی، احمدی نژاد نگاهی مثبت به شرق نداشته است. در خاطرات دانشجویان پیرو خط امام در سال 58 آمده است که در اوج تلاش دانشجویان برای تسخیر سفارت آمریکا، احمدی نژاد معتقد بود که باید سفارت شوروی را تسخیر کرد. بنابراین محمود احمدی نژاد برخلاف آنچه در دوران ریاست جمهوری اش نشان داد، تمایلات شرق گرایانه ندارد.

افزون بر این، به نظر می رسد که احمدی نژاد که امیدوار است در اوج چالش های اقتصادی، در سال 1400 دولت را به دست یک رئیس جمهور همسو با خود بسپارد، قرارداد 25 ساله را برگ برنده دولت روحانی می داند که ممکن است فشارهای موجود را کاهش داده و محبوبیت رقبا را در انتخابات بالا ببرد.

هرچه هست، فعلا روحانی که نماد غرب گرایی شناخته می شد، نیم نگاهی به شرق دور دارد و احمدی نژاد که شهره به غرب ستیزی است، خوراک رسانه ای برای رسانه های غربی فراهم کرده است. وقتی غبارها فروبنشیند و جزئیات این قرارداد و فرجام برجام روشن شود، معلوم خواهد شد بالاخره چه کسی به غرب خدمت کرده و چه کسی پشت ایده نزدیکی به شرق ایستاده است.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • علیرضا
    0

    عالی بود واین قراداد حمل ونقل جهانی رو متغیر میکنه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بلانصبت .....

  • علی محمد صادقیان
    0

    لعنت به هرچی بدذات و مغرض

  • کاربر ناشناس
    0

    هر قرار داد که با هر کشوری ببندند برای مردم ایران هیچ اثری ندارد همیشه مشکلات هست و تموم نمیشه .

  • جعفر
    0

    مردم تا 4 ماه صبر کنید مطمن باشید مشکلات و اتفاقات بد در کشور تمام خواهد شد و مردم شرایطشان متحول خواهد شد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      وای خدا از زبونت بشنوه یعنی از شر اینا خلاص بشیم بریم زیر نظر چین وچین بهمون حکومت کنه من یکی نذری میدم

  • لینچان
    0

    اینا از اونا پدرسوخته ترن راه حل : نه کاملا شرقی نه کاملا غربی تا وقتی که بتونی رو پای خودت وایسی

  • بدبخت
    0

    این قرارداد تاثیری در تایید افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن بعد از چهل روز دارد؟

  • سورنا
    0

    خب واگذاری مملکتم ک تقصیر امریکاست یعنی مقصر پیدا کردن تو نظام ما فوق العادس کشورو میفروشن میندازن گردن امریکا خب قرارداد ببندین چ ایراد داره منتها 25 ساله نبندین اگ واقعا قصد فروش همیشگی کشورو ندارین// مگ نمیگین بزودی امریکا افول میکنه دیگ چ دلیلی برا بستن قرارداد بلندمدت و دور زدنش دارید

  • Mahdi heybati
    0

    تا گوساله گاو شود....

  • ناشناس
    0

    این نه یک قرارداد که یک تفاهم نامه برای دلخوش کنک داخلی ایران است چین اگر قرار بود از ما نفت بخرد خریدش را قطع نمی کرد نویسنده سعی دارد که با یک مشت حرفهای خنده دار ژورنالیستی داستان سرایی کن

  • X
    0

    امیدواریم این قرار داد اونطور که می گویند زندگی مردم را متحول کند.چین کشور بزرگ و غول اقتصادی هست . اگر با ایران به یک توافق نهایی برسد خیلی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور ما حل خواهد شد

  • رضا مهدوی
    0

    سلام البته ما از مذاکرات و نحوه مذاکرات این دولت خاطره خوشی نداریم واینکه چطور چین حاضر شده با توجه به به خطر افتادن منافعش از طرف آمریکا حاضر شده با ایران فرداد طولانی مدت ببندد البته آمریکا بخصوص ترانب نشان داده نمی تواند تحمل کند که غیر از خودش کشور قدرتمند اقتصادی در دنیا وجود داشته باشه با توجه به اینکه چنین به نفت ایران احتیاج داره و غیر از ایران هیچ کشور دیگه نمیتونه به چین بابت تحویل به موقع نفت اطمینان حاصل کنه چون کشورهای عربی که دارای ذخایر نفتی هستن ولی استقلال سیاسی ندارن ودر مواقع ضروری با یک دستور امریکا ارسال نفت به چین متوقع میکنن در واقع چین فهمیده امریکا تحمل پیشرفت اقتصاد چین نداره و ترامب با شروع تحریمهای چین به این کشور ثابت کرد که برای پیشرفت اقتصادی واقتصادی ونیاز که به نفت داره باید سراغ کشورهای مطمین بره فقط امیدواریم دولت همانند مداکرات در برجام صعیف عمل نکرده باشه کلن همکاری کشورها خوبه وپایان دادن به یکجانبه گرای که میگوید یا برمایید یا با ما دیگه در دنیای امروز جوابگو نیست خوبه انشالله که خیر باشه

  • Sogend
    0

    یکی از بنده های قرداد حذف دلاره

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      اینکه احمدی نژاد‌این قرارداد را رسانه ای کرد یک سناریو هست. احمدی نژاد در چارجوب نظام نقش می آفریند البته بنظرم وجود این قرارداد ضروری است

  • Sogend
    0

    یکی از بند قرار داد حذف دلار است

  • سمیرا
    0

    بنظر من ایم این قرار دادهم که سکست آمریکا رو نشون بده خوبه بشرطیکه مفادش خوب باشه نه مث برجام درضمن چیزی که فهمیدم اینه هیش دلش به حال مردم نمیسوزه فقط به فکر جناح خودشونن والسلام

  • علی
    0

    چین جنایتکار هر کاری بکنه فقط به نفع خودشه ما این وسط هیچ چی به نفعمون نیست اینکه کل کشورها ایران رو رها کنن وفقط یه چین بمونه اصلا به صلاح ایران نیست آخرش چین هم حسابی بهش نیست هر جا منفعتش باشه میره اونم خوب ایران رو بلعید ول میکنه میره چطور چین نفت رو میخره با وجود تحریم مشخص نیست حالا اگه احمدی نژاد نمیگفت که هنوزم پنهان بود ماجرا چرا چون چیزی به نفع مردم نیست

  • م
    0

    از مدیریت محترم کانال خبر فوری استدعا داریم اسم آقای احمدی نژاد را از تیتر خبرها حذف کنید که امروز هر بلایی به ایران نازل میشو از اوست کارگردان بگم بگم به نفع گروهی

  • بینام
    0

    هرچه باشه خیری به مردم نمیرسه شاید برای بقای آخوندها مفید باشد

  • رضا
    0

    ننگ بر وطن فروشان

  • میرزایی
    0

    الان قضاوت زوده تاریخ تا یک سال آینده نشون میده چه قراردادی بوده

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چین.سی.سال.مردم.آلبانی.راباحمایت.ازدیکتاتوری.بنام.انورخوجه.بدبخت.کردحالا.نوبت.ما.ایرانیان.آخوندزده.است

  • علی
    0

    زنده باد احمدی نژاد. فقط احمدی نژاد و دیگر هیچ

  • دکتر افشین
    0

    به خاطر اینکه این عوضی ها حکومت کنن و به دشمنی با امریکا و اروپا ادامه بدن حاضر شدن کشور رو بفروشن خدا میدونه چه امتیاز های دادن !!! علما هم که خوابن فتوا بدن !!!! چین به این اسانی منافعش در امریکا رو از دست نمیده که بیاد سمت ایران !!! بعدشم امریکا و اسرائیل که دارن نابود میشن !!! دیگه چرا قرارداد با این همه امتیاز و بلند مدت میبندین !!!!!!!!

  • مردمان
    0

    برجام دوم خدا میداند با این طرح چند سال سر مردم را گرم کنند البته به نفع خودشان آخرش هم هیچی به هیچی

  • هادی فراهانی
    0

    وقتی ترامپ زد زیر برجام که دید رهبری از معاملات با امریکا و ورود شرکت های امریکایی به ایران خود داری کرد و گفت امریکا در بازار ایران جایی ندارن به گفته خود ترامپ وقتی قراردادی که سودی نداشته باشه امضا کردنش اشتباه واسه همین خارج شد و دنبال یه قرارداد برای ورود شرکت‌های امریکایی و منفعت بردن از بازار بکر ایران است بنظر من اگه میخوای به چین باج بدین چرا به امریکا باج ندین؟امریکایی که کل دنیا حرفشو میخرن و اول حرف اون واسشون ملاکه

    نظرات شما -
    • عباسی
      0

      ترامپ زیر کنفرانس پاریس زد تا به جای کاهش تولید نفت برعکس اون رو سه میلیون بشکه اضافه کنه ، برای همین بعد از تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت بالا نرفت .او برای اینکه مشتری نفت ایران وونزویلا را برای خود جذب کند هردو کشور را تحریم نفتی کرد .حالا فهمیدی آمریکاچرا از این دو توافقنامه کنفرانس پاریس وبرجام خارج شد؟

    • بهنام قاسمی
      0

      به زودی در کتاب‌ تاریخ سال 1450 قرارداد ننگین 25 ساله حسن روحانی چه بود و چه کرد دلایل فروپاشی نظام حسن روحانی ( بی کفایتی سفره خواران نظام و عیش و نوش مجلسیان)

    • محمد
      0

      داداش چی میزنی ؟؟؟.امریکا تمام شرکت ها رو منع کرد و دونه دونه از ایران بیرون کشید . دوما اصلا برجام موضوعش هسته ای بود چه ربطی به شرکت های تجاری داره؟ .هر روز برای ننگ نامه برجام یه دلیل الکی میارین

  • ایمان
    0

    این قرارداد کار یک رییس جمهور نیست بعدا گندش در میاد چه کسانی پشت این قضیه هستن،یک رییس جمهور چنین قدرتی برای همچین قراردادی نداره،اگر داره پس فاتحه کشور رو بخونید

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      بالاتر از اینهم داره . برجام رو یادت نیست . وقتی روحانی با افتخار میگفت مسئولیت تمام برجام با من است و ....

  • امید رضایی
    0

    به نظرمیاد مستعمره شدن درقرن‌۲۱ اونم مستعمره چپ بین الملل مهم تراز مردم و کشور و وطن شده ، اسمش هم میشه سند راهبردی .کشورگشایان قوی ضعیف ها رو برده خودشون میکنن غارت میکنن و میخورن و فقط نون نمیری میذارن بهشون برسه ، یاد قرارداد۱۹۱۹ بخیر ...

  • محسن
    0

    از ترس عقرب جرار به مار قاشیه پناه اوردن.....

  • علی
    0

    صد رحمت به قرارداد ترکمنچای که یه قسمتی از شمال ایران رو از دست دادیم، تو این سند باید کل ایران رو به چینی ها بدیم. انقلاب کردیم که دست بیگانگان رو از ذخایر و تروت های کشور کوتاه کنیم الان کل آرمان های انقلاب رو بوسیدیم و گذاشتیم کنار.

  • هاشم
    0

    این یک قرارداد راهبردی بین دو کشور قدرتمند است و پذیرفتن اینکه ایران اسلامی در منطقه بلحاظ قرارگرفتن در نقطه استراتژیک می تواند در اینده بر معادلات منطقه تاثیر گذار باشد این قرارداد منافع دو کشور ونیز رفاه واسایش را برای ملت ما به ارمغان خواهد اورد با توجه به دیدگاه ما در خصوص خاورمیانه و حمایت از ملت مظلوم فلسطین و...... ما را بر ان می دارد تا با کشورهایی همراه شویم که می تواند به این دیدگاه کمک کند امریکا وغرب حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان هستند و چون شاکله دولت‌ها در امریکا وغرب از حمایتهای مالی سرمایه داران یهودی است و خط وخطوط وروی کار امدن دولتها در امریکا و...با یهودیان است ودربست در اختیار ان رزیم قرار دارند هیچوقت با ما همراه نخواهند شد توافقنامه برجام را اگر ملاحظه نمایید خواهید کفه ترازو بسمت امریکا وغرب بود اما دولت امریکا نتوانست از ان بهره برداری نماید وبعدها سیاسیون آمریکا وغرب خواهند دید چه زیانی دیده اند

  • بینام
    0

    اگه واقعا سود داشت که نفت و۱۰درصد زیر قیمت نمیخریدن چراماباید ضرر کنیم مملکت بی حساب کتاب ملت پدرشون دراومده بااین تورم اینا اگه کاربلدبودن که وضعمون این نبود فقط مردم عادی دارن چوب ندونم کاری اینا رومیخورن چون که دستشون به هیچ جابند نیست خدالعنت کنه هرجا ظالمیه خسته شدیم واقعا خاک برسرتان

  • عباسی
    0

    ترامپ یک تاجراست نه یک سیاستمدار او تحمل زیان را ندارد وهمیشه فکر سود درکالاهای فعلیست وآینده دور را نمیبیند.درحالی که یک سیاستمدار همیشه درحال امتیازدادن وگرفتن است ونگاهش به دور است .حال احتمالا ترامپ هرکاری میکند تا این توافق صورت نگیردحتی اگر دوباره با عذرخواهی پنهانی به برجام برگردد.

  • ایمان امینی
    0

    دوستان عزیز فیک حسابی از خواندن این مقاله به وجد اومدن و مثل همیشه انواع تحلیل های منفی و حال بهم زن و بدگمانی ها را ارائه کردن.آقا شماها نگران نباشید مردم ما 8 سال جنگیدند و شهید دادند که دشمن نتونه به آب و خاک و ناموس این کشور تجاوز کنه از این به بعد هم همینه .این اسم ها و احزاب و اینا رو هم زیاد جدی نگیرید سکان هدایت ایران در دستان رهبر عزیز در جهت صد درصد درست قرار گرفته و هرچقدر بدخواهان و دشمنان سنگ اندازی کنن تدابیر طلایی ایشان مثل همیشه باعث سربلندی و عزت بیشتر ایران خواهد شد.

    نظرات شما -
    • فقیر
      0

      مردم از دشمن نمیترسن از امثال تو میترسن که ماله کشی وطن فروشی رو انجام میدی درضمن خودتو قاطی شهید دادهها و وطن دوستا نکن امثال تو فقط تو بخور بخور از این شعارهای هیجان انگیز بلدین

    • ایمان امینی
      0

      فقیر جان ، نازنین روی صحبت من با کامنت های فیک بود .حالا شما چرا به خودت گرفتی؟نکنه تو هم آره؟

  • توحید
    0

    به نام خدا: یادمان باشد ،شعار انقلاب اسلامی ما این بود: نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی! و یادمان باشد به قول گفتنی: سگ زرد برادر شغال است

  • سید محمد علی حسینی
    0

    با این قرارداد شاخ امریکا و اروپا شکست اگر این قرارداد به سرانجام برسد عالی میشه زنده باد ایران.

  • علی
    0

    دلالان واحتکارکنندگان نگران این قراردادهستن .چون اگرقراردادبسته بشه قیمت هاهرروزپلکانی بالا نمیره تاحدودی قیمت ها ًًثابت میمونه .مردم ازدست این دلالان خون آشام راحت میشن.الان کل مملکت افتاده دست دلالان واحتکارکنندکان چندپدر

  • ناشناس
    0

    وقتی عربستان رقیب سنتی ایران درمنطقه با امریکا روابط مهم و قرارداد های مهم دارد ایران هم باید قدرت دوم جهان روابط استراتژیک و قرار داد مهم داشته باشد واین قرارداد باید از قبل برجام اجرا می شد در این جهان باید در کنار یه ابرقدرت خودرا قوی کنید

  • حمید رضا طبری
    0

    شما رو خدا هر چه زودتر این قرار داد با چین را تمام کنید بخدا مملکت خوبی داریم و این غربی ها اصلا قابل اعتماد نیستن و الان شما ببینید چه کسایی از این قرار داد با چین انتقاد میکنن سلطنت طلبها و منافقین و ضد انقلابها همه به جلز ولز افتادن چرا چون اینا ایران منزوی رو دوس دارن تا اونقدر ضعیف بشه تا به سرنوشت لیبی و قذافی دچارش کنند

  • مهدی محمدی
    0

    اقایی که نشستید این قصه رویایی رو نوشتی اگر این قرارداد قانونی وشفاف وبه نفع ایران وایرانی هست چرا درخفاع ومحرمانه احمدی نژاد فقط گفت قراردادی که به دور از چشم مردم مخفیانه امضاء شود قابلیت اجرایی ندارد اینم یادت باشه تنها رئیس جمهوری که به فکر ملت وتمامیت ارزی ایران بود همین آقای احمدی نژاد بود پس سعی نکنید مردمو گول بزنید نامه ای که توسط لاریجانی برده بشه شک نکنید که واگذاری جزیره ایرانی به چین کومنیست هست چون این خاندان دلسوز ایران نبوده ونیستند...

  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفانه ایران مدیریت بلد نیست یا باید غربی شه یاشرقی شه چون اول انقلاب بود میگفتبم نه شرقی نه غربی برای مثال کل فراغ تحصیلان ما کارمند بودند رادوست دارند یا خودشان مدیر هستند وکارخانه داری میکنند بای کارمند بودند رادوست دارند دوست دارند زیر دست مدیر کارکنند پس متاسفانه از ایران مدیر ژاپن یامالزی بیرون نمیاد کل ایران باید کارمند چین یا ژاپن یا غرب شه حرف تلخی ولی حقیقت داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها