آیا صرفاً فتوای امام خمینی، مستند «اعدام به دلیل تکرار شرب خمر» است؟

برخی حکم صادر شده اخیر را مبنی بر اعدام به دلیل تکرار شرب خمر، مستند به فتوای امام خمینی(س) در «تحریرالوسیله» دانسته اند.

آیا صرفاً فتوای امام خمینی، مستند «اعدام به دلیل تکرار شرب خمر» است؟

در روزهای اخیر، اعدام فردی در زندان مرکزی مشهد به جرم نوشیدن چندباره مشروبات الکلی، واکنش های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. در همین راستا، در مباحث حقوقی ای که در این رابطه مطرح شد؛ برخی این حکم را مستند به فتوای امام خمینی(س) در تحریرالوسیله دانسته اند.

این در حالی است که دست کم بر سر اینکه این مسأله حکمی فقهی بوده و همه فقها آن را قبول دارند، اجماع وجود دارد.

از سوی دیگر، به دنبال انتقادها از صدور چنین حکمی، دادگستری خراسان رضوی ضمن اطلاعیه ای اعلام کرد که فرد اعدام شده، ۲۰ مورد محکومیت طی ۲۲ سال از جرائم مربوط به مواد مخدر تا تعقیب به دلیل تهدید به آدم ربایی داشته است.

روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی همچنین در ادامه اطلاعیه خود به جرم های صورت گرفته توسط این فرد اشاره کرده و نوشته است: اتخاذ رویه های ناصواب و نادیده انگاشتن اصول اخلاقی و تقطیع واقعیت در زمینه انتشار این گونه اخبار با اهداف مغرضانه، نمی‌تواند حقیقت را از چشم تیزبین افکار عمومی پنهان نماید.

بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد

در همین زمینه، یک عضو شورای عالی قضایی در دهه شصت با اشاره به اینکه حدّ شرب خمر 80 ضربه شلاق است، گفت: بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد.

آیت الله مرتضی مقتدایی در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: بر اساس نظر فقها، حد شرب خمر ظاهراً 80 ضربه شلاق است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که "در چه صورت حد فقهی شرب خمر اعدام است؟" گفت: اعدام در اثر تکرار است؛ نه اینکه حد شرب خمر اعدام باشد. حد شرب خمر 80 ضربه شلاق است. اما اگر کسی حد خورد و مجدد همان گناه را مرتکب شد، تکرار آن اعدام دارد.

وی با اشاره به فضاسازی رسانه های بیگانه در زمینه نظر امام در مورد حد شرب خمر، گفت: بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد. این مورد پیدا نشد که کسی حد بخورد و تکرار کند؛ نه اینکه اگر اتفاق افتاده بود اعدام نمی کردند.

حد شرب خمر یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارند

آیت الله جواد فاضل لنکرانی نیز در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: نظر فقها در خصوص حد شرب خمر این است که هرکس شرب خمر داشته باشد 80 تازیانه حد دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در مورد حدّ تکرار شرب خمر، گفت: از نظر فقها حکم این است که اگر کسی برای بار سوم گناه کبیره مرتکب شد و در این سه بار استحقاق حد پیدا کرد و حد هم بر او جاری شد، بار چهارم باید اعدام شود. در مورد همه گناهان کبیره همین طور است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً در خراسان برای یک نفر حکم اعدام صادر شده است، گفت: ممکن است این فرد جرم ها و محکومیت های دیگری هم داشته و نمی شود همین طور اظهار نظر کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این موضوع اختصاص به نظر مبارک حضرت امام ندارد و یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارند.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محمدی
    0

    پس بزنید دست دزدان واختلاسگران بزرگ روو بسم الله بزنید دست طبری رو بسم الله شراب بخوری ضرربه بدنه شلاق یااعدام چی ضرر به چیه؟؟؟

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      اگه بنا باشه دست دزدان و فاصدین اقتصادی قطع بشه که الان نصف آقازاده‌ها قطع دست بودند...حکمتی هست..

  • محمد
    0

    خوبه که همیشه به فقه و حدیث در همه پرونده ها توجه بشه و همه افراد با همین معیار تشویق یا تنبیه بشن ولی در موارد اینچنینی که فرد قدرت خاصی ندارد و اصلاً از مردم عادی است حد قانون سفت و سخت اجرا میشه ولی در مورد اختلاسگران و بانکها و سودجویان و مخصوصاً مقامات حتی در بیشتر مواقع اجازه تحقیق هم داده نمیشه و اگر فردی تخلفی را هم اشکار کنه اون فرد اشکار کننده محاکمه میشه ولو اون شخص نماینده مجلس باشه و در بالای نظام همه از یکدیگر حمایت میکنند و اجازه رسیدگی به پرونده های فساد را نمیدهند میگن آمریکا نژاد پرستی داره ولی نژاد پرستی واقعی اینجاست که افراد پولدار و صاحب قدرت هرکاری تو مملکت میکنن بدون اینکه حتی پرونده ای برای اونا تشکیل بشه ولی افراد عادی برای شرب خمر اعدام میشن...

  • علی
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم حکم بالا صحیح است حتی حکم داریم که هرکس سه بار علنی روزه خواری کند محکوم به مرگ خواهد بود .واین از احکام الهی است وهیچ شبه وشکی در ان وجود ندارد.

    نظرات شما -
    • نسترن
      0

      بسم الله الرحمن الرحیم چطوری داعشی

  • ایرانی
    0

    تکرار دزدی قطع کردن دست دزد است طبری چه کار می کرد که مستحق این حکم باشد که نکرده اگر راست می گویید ما اعدامش را نمی خواهیم فقط قطع دست تا عبرت دیگران در انضار عمومی

  • بهروز
    0

    آقا ما این حکم‌تون رو به دیده قبول داریم اما چرا حکم قطع دست دزدان و فاسدان اقتصادی اجرا نمیشه؟؟ یک بام و دو هوا که نمیشه...موبایل خانومم رو با زور و وحشیانه ازش زدند من رفتم اداره آگاهی و پیگیر سرقت و تشکیل پرونده بودم وقتی برگشتم دیدم تمام صندوق عقب ماشینم و مدارک زیر آفتابگیر ماشین رو یکجا زدن..اونم جلوی آگاهی استان و شهر...داریم به کجا میریم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها