10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، گفت: با انجام مطالعات و جمع‌آوری مستندات لازم 10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت.

10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت

نادر فلاحی، امروز در بازدید از مسجد جامع تاریخی روستای خمس خلخال اظهار کرد: برای ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی، فرهنگی، مذهبی و باستانی در مناطق مختلف شهرستان خلخال اقدام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال اقدام است.

وی، با بیان این ‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، گفت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه مورد میراث‌فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

فلاحی، با بیان اینکه پروژه بازسازی و مرمت مسجد تاریخی جامع روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال اجرا می‌شود، تصریح کرد: مسجد جامع روستای خمس دومین مسجد تاریخی این روستا است که عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی آن با مشارکت اعضای هیئت امنای مسجد امسال اجرا خواهد شد.

وی، با بیان اینکه پیش از این کار عملیات بازسازی و مرمت مسجد عبدالرزاق این روستا از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل اجرا شده است، عنوان کرد: مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور بوده که در دوران قاجار احداث شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حل مشکل پروژه هتل آپارتمان در منطقه نمونه گردشگری امامزاده عبدالله شهر کلور مرکز بخش شاهرود را یادآور شد و افزود: با واگذاری این پروژه نیمه‌کاره از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به شهرداری کلور این پروژه تکمیل خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها