عجیب‌ترین فرمان‌هایی که تابحال ساخته شده‌اند + تصاویر

نگاهی به عجیب‌ترین غربیلک‌های فرمان در تاریخ صنعت خودروسازی می‌کنیم.

عجیب‌ترین فرمان‌هایی که تابحال ساخته شده‌اند + تصاویر
تقریبا از زمان ساخت اولین خودرو‌ها در اواخر قرن نوزدهم، یک فرم گردی شکل به فرمان خودرو‌ها داده شد تا هدایت آن توسط راننده آسان‌تر باشد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های جدید، صنعت خودروسازی هم پابه پای آن حرکت کرد و امروزه شاهد پیشرفته شدن غربیلک‌های فرمان هم هستیم و بر روی آنان دکمه‌های مختلفی تعبیه شده تا دسترسی راننده را به امکانات مختلف خودرو آسان‌تر کند، ولی اکثر آنان طراحی گردی شکل خود را حفظ کرده و تقریبا از یک فرم مشابه استفاده می‌کنند.

با این حال، در تاریخ صنعت خودروسازی محصولاتی هم وجود داشته و دارند که از فرمان‌های عجیب و غریب و به زعم خودروسازان، از طراحی نوآورانه برای غربیلک فرمان استفاده کرده اند که بسیاری از آنان خودرو‌های کانسپت بوده و با گذشت سال‌ها فراموش شده اند و برخی دیگر که شانس رسیدن به مرحله تولید را داشتند، در همان مدل خلاصه شده و برای آیندگان خود چیزی به ارث نگذاشته اند. حال امروز در سه بخش جداگانه، سعی داریم نگاهی به عجیب‌ترین غربیلک‌های فرمان در تاریخ صنعت خودروسازی داشته باشیم که برخی از آنان یک طراحی جالب و آینده نگر دارند و برخی دیگر کاربردی بودن فرمان را به چالش می‌کشند.

- شورلت اسپینر ۱۹۴۰

بدون سیستم‌های کمک کننده برقی و هیدرولیکی، استفاده از فرمان در ماشین‌های دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی بسیار سخت بود، با این حال شورلت یک پاسخ نوآورانه برای سختی استفاده از فرمان خودرو‌های قدیمی داشت و آن هم اضافه کردن یک اسپینر داخلی بر روی غربیلک فرمان بود که با هزینه ۱۲.۵۰ دلاری بر روی فرمان نصب شد که از لحاظ تئوری چرخاندن فرمان را آسان‌تر می‌کرد، هرچند این ویژگی تنها برای ۲ سال بر روی خودرو‌ها عرضه شد.
عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

شورلت اسپینر ۱۹۴۰

- مسرشمیت KR۲۰۰)۱۹۵۵)

مسرشمیت، شرکت تولید کننده آلمانی هواپیما بود که در سال ۱۹۲۳ میلادی تاسیس و در سال ۱۹۶۸ میلادی هم تعطیل شد. در کنار تولید هواپیما، کمپانی مسرشمیت شانس خود را برای تولید اتومبیل هم امتحان کرد و نتیجه آن تولید خودروی KR۲۰۰ شد که در دهه ۵۰ میلادی اقتصادی‌ترین خودروی موتور عقب به شمار می‌رفت، اما این خودرو یک ویژگی جالب دیگری هم داشت و آن هم فرمان آن بود که شبیه به "یوک هواپیما" طراحی شده است.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

- مسرشمیت KR۲۰۰)۱۹۵۵)

- فورد ادسل تله تاچ ۱۹۵۷

به دلایل بسیار زیادی، ادسل برای فورد یک فاجعه به تمام معنا بود!. در واقع ادسل می‌خواست که خود را باهوش‌تر از خودروسازان دیگر نشان دهد، به همین دلیل تجهیزاتی نوآورانه در محصولات خود استفاده می‌کرد، همچون انتخاب دنده‌های اتومبیل که از طریق دکمه‌های فشاری در مرکز فرمان قرار گرفته بود و نه تنها یک فاجعه به تمام معنا در بحث ارگونومیک بود، بلکه الکتریسیته‌های آن هم به طرز باورنکردنی غیرقابل اعتماد بودند.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

فورد ادسل تله تاچ ۱۹۵۷

- سیتروئن ID۱۹ )۱۹۵۹)

سیتروئن ID۱۹، تنها خودروی سیتروئن در لیست کلی نخواهد بود، زیرا این شرکت فرانسوی دائما در تلاش بود تا نوآوری جدیدی ارائه دهد و مرز‌های طراحی را جابجا کند!. با گذشت سال ها، سیتروئن بسیاری از غربیلک‌های فرمان تک ستون را ارائه کرد، اما قطعا فرمانی که می‌بینید یکی از بهترین تلاش‌های این شرکت برای ساخت فرمان تک ستون به شمار می‌رود، دیگر نگوییم که ستون مرکزی آن شبیه به لوله‌های پلاستیکی طراحی شده است!.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

سیتروئن ID۱۹ )۱۹۵۹)

- پلیموث فیوری ۱۹۶۰

فرمان‌های مربعی شکل به دلایلی اشتباه، با معرفی خودروی "آستین الگرو (بریتیش لیلاند) " در سال ۱۹۷۳ میلادی به شهرت جهانی رسید، درحالی که یک دهه قبل از آن خودروی "پلیموث فیوری" از فرمان مربعی شکل با دو رنگ مختلف استفاده می‌کرد و به دلایلی کاملا مشخص، هدایت اتومبیل با آن به هیچ وجه برای رانندگان آسان نبود.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

پلیموث فیوری ۱۹۶۰

- شورلت تستودو ۱۹۶۳

فرمان مربعی شکل را شاید بتوان قابل استفاده توصیف کرد، اما فرمان مستطیل شکل چیزی نیست که با آن بتوان یک اتومبیل را هدایت کرد و خوشبختانه این فرمان برای خودرویی طراحی شد که در همان مرحله کانسپت باقی ماند و هیچگاه به مرحله تولید نرسید. شورلت تستودو، در سال ۱۹۶۳ میلادی با ایده‌های نوآورانه همچون فرمان مستطیل شکل و تنها ۱ درب یکپارچه با سقف خودرو معرفی شد.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

شورلت تستودو ۱۹۶۳

- (Ford Wrist Twist (۱۹۶۵

دهه پنجاه و شصت کانون خلاقیت در بین سازندگان خودرو بود و اینکه بسیاری از ایده‌های بد را برای عملی کردن امتحان کردند تا یک خودروساز پیشرو در زمینه طراحی و نوآوری باشند. یکی از آنان غربیلک فرمان عجیب فورد موسوم به " Wrist Twist" بود که از لحاظ تئوری مانورپذیری راحت تری برای کاربران داشت. ستون اصلی ثابت بود و تنها غربیلک‌های کوچک اطراف اهرم همچون فلکه آب امکان چرخیدن داشتند.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

(Ford Wrist Twist (۱۹۶۵

- مازراتی بومرنگ ۱۹۷۱

مازراتی بومرنگ شاید در ظاهر خود یک طراحی جذاب و تهاجمی داشته باشد، اما در داخل کابین بویژه غربیلک فرمان خود یک فاجعه تمام عیار است!. زیبایی شناسی این طراحی وحشتناک است و شرایط وقتی بدتر می‌شود که وارد موضوع ارگونومی آن می‌شویم. نکته جالب توجه در رابطه با طراحی این مجموعه، قرار گرفتن تمامی کلید‌های عملکردی بویژه راهنما و برف پاکن در داخل غربیلک فرمان است. خوشبختانه از این خودرو تنها ۱ دستگاه تولید شده است.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

مازراتی بومرنگ ۱۹۷۱

- آستین الگرو ۱۹۷۳

خودروی آستین الگرو آنقدر جمع و جور طراحی شده بود که با استفاده از غربیلک‌های فرمان معمولی امکان دیدن تمامی اطلاعات صفحه کیلومتر برای رانندگان وجود نداشت، به همین دلیل باید یک تغییر بنیادین صورت می‌گرفت و به همین منظور یک غربیلک فرمان مربعی شکل با ستون مرکزی خیلی کوچک طراحی شد. البته این نوع غربیلک فرمان تنها برای ۱ فصل عرضه شد و پس از آن با یک غربیلک فرمان گردی شکل معمولی جایگزین شد.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر
آستین الگرو ۱۹۷۳

- استون مارتین لاگونا ۱۹۷۷

استون مارتین لاگونا یک صفحه کیلومتر دیجیتالی داشت و برای نشان دادن تمامی اطلاعات آن به راننده، نیاز بود که یک فرمان مناسب برای خودرو طراحی شود. اینجا بود که طراحی مینیمالیستی بکار آمد و یک فرمان خیلی ساده و تنها با یک ستون اصلی رو به پایین طراحی شد و پیش روی راننده قرار گرفت.

عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند + تصاویر

استون مارتین لاگونا ۱۹۷۷

منبع: خودروبانک

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها