۱۴ هزار دانش‌آموز گلستانی در معرض ترک تحصیل قرار دارند

آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش گلستان می‌گوید بیش از ۱۴ هزار دانش‌آموز گلستانی در سایه شیوع کرونا در آستانه ترک تحصیل قرار دارند.

۱۴ هزار دانش‌آموز گلستانی در معرض ترک تحصیل قرار دارند

از اسفندماه که کرونا در کشور و به تبع آن در استان‌های مختلف از جمله گلستان شیوع پیدا کرد، فعالیت‌های آموزشی نیز مانند بسیاری از فعالیت‌ها، کسب و کارها و واحدهای صنفی و خدماتی به شدت تحت تأثیر قرار گرفت.

البته پیش از شیوع کرونا مدارس برخی استان‌ها از جمله گلستان به علت شیوع آنفلوآنزا جسته و گریخته تعطیل می‌شدند اما از ابتدای اسفندماه پارسال تا پایان سال تحصیلی مدارس دیگر بازگشایی نشدند. فقط در مقطع یک ماهه برای رفع اشکال دانش‌آموزان مدارس بار دیگر فعال شد که خانواده‌ها نگران از سلامتی فرزندان‌شان استقبالی از آن نکردند.

کرونا همه را مجبور کرده که سبک و شیوه فعالیت‌های روزانه از برنامه‌های ورزشی گرفته تا تحصیل و حتی تغذیه تغییر دهند. در این بین "شاد" نیز برای آموزش مجازی دانش‌آموزان آماده شد اما همه دانش‌آموزان و حتی معلمان دسترسی به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند نداشته و ندارند.

احسان گوهری‌راد مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: طبق بررسی‌های کارشناسان ما حدود 5 درصد از دانش‌آموزان استان هیچ گونه دسترسی به شبکه شاد یا برنامه‌های رادیو و تلویزیونی ندارند که حدود 14 هزار دانش‌آموز را در مقاطع مختلف تحصیلی شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: با تغییراتی که در شیوه‌های آموزش بعد از شیوع کرونا ایجاد شده، خطر ترک تحصیل این 14 هزار دانش‌آموز بسیار جدی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: روستاهایی در مناطق مرزی مراوه تپه و گنبدکاووس یا مناطق کوهستانی رامیان و آزادشهر داریم که تحت پوشش اینترنت نیستند. حتی بخشی از این دانش‌آموزان در شهرستان گرگان هم هیچ وسیله‌ای برای استفاده از شبکه شاد و غیره ندارند.

با اینکه اداره کل فناوری اطلاعات استان قرار است تا پایان مردادماه همه مدارس استان را به اینترنت پرسرعت متصل کند اما مشکل این 14 هزار دانش‌آموز برطرف نخواهد شد.

گوهری‌راد گفت: باید از دستگاه‌های مختلف و خیران برای تهیه تجهیزات موردنیاز این دانش‌آموزان کمک بگیریم یا از طریق بسته‌های آموزشی و کلاس‌های کم جمعیت جریان آموزشی را برقرار کنیم.

سرنوشت دانش‌آموزانی که عمدتاً در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند برای سال تحصیلی جدید مشخص نیست، هر چند روند ثبت نام دانش‌آموزان در سایر مناطق هم نشان می‌دهد برخی خانواده‌ها یا در انتخاب مدارس مردد هستند و یا برای حفظ سلامت فرزندان‌شان تاکنون اقدام به نام‌نویسی در مدارس نکرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: برای ثبت نام پایه اول ابتدایی در برخی شهرستان‌ها مشکل داریم که البته همه آن به علت کرونا نیست. بخشی از دانش‌آموزانی که قبلا در مدارس غیردولتی درس می‌خواندند خانواده‌هایشان بین ثبت نام در مدارس دولتی یا غیردولتی مردد مانده‌اند.

گوهری‌راد با اشاره به برگزاری مانور آغاز سال تحصیلی جدید در 25 مردادماه گفت: این طرح ابتکاری استان گلستان است و می‌خواهیم کم و کاستی‌های احتمالی را بررسی کنیم. تصمیم براین شده تا همه کادر اجرایی از مدیر تا معلمان به جز دانش آموزان در مدارس حضور داشته باشند تا اگر نواقصی وجود داشت، فرصت داشته باشیم تا 15 شهریورماه که آغاز رسمی سال جدید تحصیلی است آنها را برطرف کنیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها