تجهیز ۸۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ابهر به سامانه‌های نوین آبیاری

رئیس جهادکشاورزی ابهر گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰۰ هکتار از اراضی آبی کشاورزی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

تجهیز ۸۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ابهر به سامانه‌های نوین آبیاری

مجید قزوینیان با اشاره به ضرورت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و نیز توسعه و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب چاه‌های آب شهرستان ابهر، اظهار کرد: با همراهی دولت در حمایت مالی و فنی از کشاورزان در راستای نیل به تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار، سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به ازای اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای و موضعی مبلغ ۱۷۵ میلیون ریال، اجرای آبیاری بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و اجرای سیستم کم‌فشار ۷۵ میلیون ریال به متقاضیان اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، تسهیلات به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که متقاضیان و بهره‌برداران می‌توانند برای تشکیل پرونده و عقد قرارداد اعطای تسهیلات بلاعوض آبیاری به مدیریت جهادکشاورزی ابهر مراجعه کنند، افزود: با شروع فعالیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان ابهر از سال ۱۳۹۷ آزادسازی مبالغ و اعتبارات بلاعوض آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار در این شهرستان انجام ‌می‌شود که با تحقق این امر، دیگر نیازی به مراجعه به مرکز استان نیست.

این مسئول با اشاره به اهتمام جدی برای حرکت کشاورزی ابهر به سمت شیوه‌های نوین آبیاری، ادامه داد: تاکنون بیش از ۸۰۰۰ هکتار از اراضی آبی کشاورزی شهرستان ابهر به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

قزوینیان با تاکید بر این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری با افزایش کمک‌های بلاعوض دولت به این بخش اقبال به تجهیز اراضی به این سامانه‌ها افزایش یابد، اضافه‌ کرد: امیدواریم با توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در ابهر شاهد تحولی بزرگ در توسعه اقتصاد کشاورزی منطقه و رونق تولید باشیم.

وی با بیان این‌که بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها