۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان

آتش‌سوزی جنگل‌های شهرستان کوهدشت از ۳ روز گذشته آغاز شده‌ است و در حالی مدت زمان حریق به حدود ۷۲ ساعت می‌رسد که شعله‌های آتش هم‌چنان جان حیات‌وحش و بلوطستان را تهدید می‌کند.

۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان

آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت، چندسالی‌ست که از بهار آغاز شده و تا تابستان ادامه پیدا می‌کند و صدها هکتار از منابع‌طبیعی این شهرستان در جدال نابرابر با آتش از بین رفته‌است.

استمرار حریق در جنگل‌های کوهدشت در حالی آتش نیستی را دوباره بر جان گونه‌های گیاهی و حیات‌وحش این منطقه انداخته که در سال گذشته 347 هکتار از اراضی ملی این شهرستان دچار حریق شده‌است.

حکایت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوهدشت به دو و یا سه سال اخیر منحصر نمی‌شود، بلکه در حریق کوه‌های چنگری در سال 94 که به مدت سه شبانه‌روز در حال گسترش بود گونه‌های گیاهی کمیابی مانند بلوط، پسته وحشی، کیکم و زالزالک و بیش‌از هزار هکتار از این پوشش گیاهی از بین رفت، اما این در حالی بود که از سوی مراجع رسمی وسعت آتش‌سوزی 800 هکتار عنوان شد.

استمرار آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت

آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت در حالی هم‌چنان نفس بلوطستان را بی‌رمق کرده‌است که مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد با بیل و شاخه خشکیده درختان آتش را خاموش می‌کنند و حالا در حریق مراتع کوه گاچال صعب‌العبور بودن منطقه بر وسعت آتش‌سوزی افزوده‌است.

مصطفی رضایی مدیرعامل انجمن مردم‌نهاد آوای باران که خود برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها به کوه گاچال اعزام شده‌است در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید که در این حریق جنگل‌های بلوط خاکستر شده و جان حیات‌وحش نیز در خطر است.

به گفته او بوی بلوط‌های سوخته و دود کوه گاچال را فرا گرفته و حجم آتش‌سوزی آن‌قدر گسترده‌است که به‌سختی می توان به لهیب‌های آتش نزدیک شد و آن را با شاخ‌وبرگ خشکیده درختان خاموش کرد.

انارستان در تهدید آتش

رضایی اعلام می‌کند که مراتع کوه گاچال صعب‌العبور است و کمبود امکانات نیز تاکنون مهار آتش‌سوزی را دشوار کرده‌است و در روز گذشته طی تماس با مدیرکل بحران لرستان درخواست اعزام بالگرد را داده‌ایم.

مدیرعامل انجمن مردم نهاد آوای باران معتقد است که کمبود امکانات اطفای حریق سال‌هاست که مراتع و جنگل‌های کوهدشت را تهدید می‌کند، اما تاکنون و با وجود درخواست‌های مکرر هم چنان نیروها باید باید با دست خالی برای مهار آتش سوزی‌ها اعزام شوند.

رضایی می‌گوید که هم‌اکنون باغداران منطقه کوهنانی نگران گسترش آتش‌سوزی به‌سمت انارستان هستند و با تراکتور و حفر گودال راه این حریق را سد کرده‌اند، اما باغات واقع در منطقه برآفتاب سیاب با تهدید جدی مواجه هستند.

فرود اضطراری بالگرد

ماشاءالله نعمتی فرماندار کوهدشت می‌گوید که مناطق بحرانی این شهرستان صعب‌العبور است و و در روز گذشته در پی درخواستی که داشتم، با پیگیرى ستاد مدیریت بحران استاندارى و مدیرکل منابع‌طبیعى بالگرد به منطقه طرهان اعزام شد.

به گفته او نیروها پس‌از سازماندهى به مناطق بحرانى در بخش طرهان اعزام شدند که خوش‌بختانه با تلاش همه نیروهاى عمل‌کننده در میدان حریق مهار شد، اما هنوز هم‌چنان در چند نقطه شاهد دود ناشى ازاین آتش‌سوزى هستیم.

به گفته او بالگرد اعزامی به کوهدشت در روز گذشته به‌دلیل گرما مجبور به فرود اضطراری شده‌بود، اما در این فرود خوش‌بختانه دچار سانحه نشد و هم‌اکنون نیز نیروها در سلامت کامل هستند.

نیروها در حال پایش منطقه

فرماندار کوهدشت معتقد است که میزان و وسعت حریق مراتع گاچال پس‌از پاک‌سازی و خاموش‌سازی کامل محل توسط کارشناسان منابع‌طبیعی اعلام می‌شود و هم‌اکنون نیروها براى پایش منطقه و اطمینان کامل از اطفای حریق نیروها مشغول خاموش‌کردن نقاط شعله‌ور هستند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع طرهان در حالی پس‌از 72 ساعت و پس‌از مهار دوباره شعله‌ور شده‌است که مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان در شامگاه گذشته مهار حریق در این مناطق را اعلام کرده و از دستگیری عاملان این آتش‌سوزی عمدی خبر داده‌است.

آتش هم‌چنان می‌تازد

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته نیروهای بومی ساکن در منطقه کوهنانی هم‌چنان شعله‌های آتش بر فراز کوه گاچال گسترده‌است و متمرکزترین انارستان ایران را نیز با 2 هزار و 500 هکتار تهدید می‌کند.

جاسم گرانمایه دهیار روستای ده کرم‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت می‌گوید که آتش‌سوزی کوه داگله و منطقه گاچال در کوه گَور از سه روز گذشته آغاز شده و با وجود تلاش نیروهای مردمی، منابع‌طبیعی و بسیج هم‌چنان آتش در این منطقه شعله‌ور است.

او معتقد است که 60 درصد کوه داگِله از گرخشاب تا روستای احمدخان و منطقه گاچال در کوه گَور به‌سمت چله‌بان به‌طور کامل از بین رفته و لهیب این حریق به‌سمت روستاهای چله‌بان و گرخشاب نیز کشیده شده‌است و مهار آن از دست نیروهای اعزامی با توجه به وسعت حریق خارج است.

وسعت حریق فعلاً مشخص نیست

دهیار روستای کرم‌علی می‌گوید که در روز گذشته بالگرد و نیروهای منابع‌طبیعی از لرستان به بخش طرهان اعزام شده‌اند، اما تجهیزات آنان جوابگو نیست و به‌دلیل صعب‌العبور منطقه امکان مهار این حریق وجود ندارد و ما درخواست اعزام نیروهای مردمی را داریم.

از سوی دیگر برخی از نقاط در کوه گاچال در حالی هم‌چنان خاموش نشده‌است که وسعت آتش در این منطقه در روز گذشته 10 هکتار اعلام شده‌است، این در حالی‌ست که یاسر فرهادی بخشدار کوهنانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید که با توجه به مهارنشدن این حریق هنوز امکان برآورد خسارت و میزان وسعت آن وجود ندارد.

جنگل‌های لرستان از نظر وسعت پس‌از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار دارد و بیش‌از 150 نقطه بحرانی در سطح جنگل‌ها و مراتع این استان شناسایی شده‌است تا خطر حریق 750 هکتار از اراضی این استان را در غیاب امکانات اطفای حریق به تلی از خاکستر تبدیل کند.

۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها