نظارت بر نهنگ‌ها از فضا

دانشمندان اخیراً دریافته‌اند که مطالعه تصاویر با وضوح بالای نهنگ‌ها از فضا روشی امکانپذیر برای تخمین جمعیت آنها است.

نظارت بر نهنگ‌ها از فضا

اخیراً یک تیم از محققان به سرپرستی موسسه "نقشه برداری قطب جنوب بریتانیا"(BAS) طی این مطالعه تصاویر ماهواره‌ای را با داده‌های جمع آوری شده از نقشه برداری های مستقر در کشتی (traditional ship-based surveys) مقایسه کردند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است، یک گام بزرگ به سمت توسعه یک روش مقرون به صرفه برای مطالعه نهنگ‌ها در مکان‌های دورافتاده و غیرقابل دسترسی است و این موضوع به دانشمندان کمک می‌کند تا تغییرات جمعیت و رفتار آنها را تحت نظر داشته باشند.

نتایج نشان می‌دهد که میزان تخمین تراکم جمعیت نهنگ‌ها توسط ماهواره‌ها حدود یک سوم میزان تراکم تخمین زده شده توسط کشتی‌ها است اما باز هم این یک خبر مثبت است زیرا این بدان معناست که اگرچه ماهواره‌ها نسبت به کشتی ها ضریب ضعیف تری دارند، اما هنوز هم می‌توانند در همان حد نهنگ‌ها را تشخیص دهند و روشی نوین برای بررسی جمعیت نهنگ‌ها باشند زیرا می‌توان از آنها به عنوان مثال برای نظارت بر تغییرات فراوانی نهنگ‌ها، به ویژه در مناطق دور افتاده که بررسی آنجا با روش‌های سنتی سخت است، استفاده کرد.

این مطالعه در شبه‌جزیره جنوبگان که گونه‌های مختلفی از نهنگ ها در آنجا هستند، انجام شد. تصاویر ماهواره‌ای منطقه تنگه گرلاچه(Gerlache Strait) به مساحت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع طی دو روز جمع آوری شد و داده‌های آن با داده‌های جمع اوری شده در بررسی سالانه نهنگ‌های مستقر در برنامه قطب جنوب برزیل مقایسه شد.

نظارت بر نهنگ‌ها از فضا

تصاویر ماهواره‌ای وسیله‌ای مناسب برای جمع آوری حجم بالایی از داده‌ها درباره نهنگ‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند نقش مهمی در تخمین تراکم جمعیت آنها در مقیاس‌های مکانی و زمانی خاص فراهم کنند.

"کانر بامفورد"(Connor Bamford) بوم شناس دانشگاه ساوت‌همپتون(University of Southampton) گفت: در حالی که این یک روش جدید است و ما هنوز کارهای زیادی در پیش داریم، امیدواریم که این مساله زمینه را برای پیشرفت‌های بعدی فراهم کند. این فناوری جدید می‌تواند یک روش عالی در کمک به ما برای مطالعه نهنگ‌ها از راه دور باشد. مطالعه ما نشان می‌دهد که نقشه برداری‌های ماهواره‌ای می‌تواند یک روش عملی برای نظارت بر تغییرات فراوانی نهنگ‌ها باشد.

کار بعدی محققان استفاده از ابزارهای یادگیری ماشینی برای کمک به آنها در شناسایی نهنگ‌ها از روی تصاویر ماهواره‌ای است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها