اورژانس هوایی چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی اورژانس هوایی در آینده‌ای نزدیک در استان خبر داد.

اورژانس هوایی چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

محمد حیدری در نشست خبری رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه، ضمن‌ قدردانی از اصحاب رسانه در اطلاع‌رسا‌نی و انعکاس خدمات کادر درمان در دوران کرونا اظهار داشت: اصحاب رسانه در این‌ دوران نقش پررنگی در یاری سیستم درمان و اقدامات مثبتی در فرهنگ‌سازی در جلوگیری از شیوع کرونا ایفا کرده‌اند.

وی تصریح‌کرد: اورژانس هوایی به توجه به صعب‌العبور بودن مناطق کوهرنگ‌ و اردل یک ضرورت در استان‌ محسوب می‌شود که با توافق دانشگاه علوم‌ پزشکی استان به زودی اورژانس هوایی استان با یک‌ بالگرد اختصاصی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: اورژانس استان در 18 پایگاه اورژانس شهری‌ و 33 پایگاه جاده‌ای فعالیت دارد که 45 درصد از پایگاه‌های استان با مشارکت خیرین‌ ساخته شده است و 11‌ پایگاه نیز در سال جاری در‌ حال ساخت و تکمیل هستند.

محمد حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت حضور خانم‌ها در ماموریت‌های اورژانس برای امداد به بانوان، امسال فوریت‌های پزشکی خانم‌ در دانشگاه‌ها تربیت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میانگین کشوری برخورداری پایگاه‌های کشوری از نیروهای عملیاتی 10‌ نفر و در استان 6 نفر است افزود: برای کمبود نیرو در پایگاه‌های استان‌ امسال نیروهای مورد نیاز جذب خواهند شد.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح‌کرد: از 60‌ هزار مورد تماس‌های اورژانس در 4 ماهه نخست امسال، 8 هزار مورد منجر به ارسال آمبولانس و 500‌ مورد مربوط به بیماران کرونا و 8 هزار مورد مشاوره و مابقی سایر موارد بوده است که برای جابجایی بیماران کرونایی بین‌ مراکز درمانی برای همه شهرستان‌های ده گانه استان، آمبولانس ویژه کرونا اختصاص یافته است.

حیدری تاکید کرد: علیرغم دشوار‌بودن انجام‌ عملیات اورژانسی با وسایل حفاظت فردی‌، اورژانس استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون‌ با جدیت خدمات‌رسانی کرده است و 6 نفر از نیروهای عملیاتی به کرونا مبتلا شدند.

وی‌با اشاره به اینکه 15 درصد از تماس‌های اورژانس استان‌ را مزاحمت‌های تلفنی تشکیل می‌دهد، گفت: مزاحمت‌های تلفنی منجر به کاهش سرعت خدمات‌رسانی به امدادخواهان‌‌ می‌شود.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در حال حاضر از 81 دستگاه آمبولانس در استان 51 مورد فعال و بقیه رزرو هستند و یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس ویژه 10‌ بیمار برای حوادث ویژه وجود دارد و تنها بیمارستان صحرایی اورژانس استان‌ نیز با 36 تخت بیمار به عنوان یکی از بهترین بیمارستان‌های‌ اورژانس کشور به شمار‌ می‌رود.

حیدری از متمرکزشدن‌ مرکز پیام‌ شهرکرد و لردگان‌ با مدیریت‌ مرکز حوادث شهرکرد خبر داد و بیان کرد: میانگین زمانی اورژانس کشور برای امدادخواهی هر حادثه در ماموریت‌های شهری 8 دقیقه‌ است که در استان به 5 دقیقه کاهش یافته و حوادث جاده‌ای‌ با میانگین 14 دقیقه‌ای با تلاش نیروها به 9 دقیقه دراستان کاهش یافته است.

وی تعداد ماموریت‌های عملیاتی سال گذشته‌ را مجموعا ‌42 هزار ماموریت بیان‌ کرد و افزود: با توجه به شیوع کرونا 15 هزار ماموریت در 4ماهه‌ سال قبل به 13 هزار در مدت مشابه سال جدید رسید‌ و 4 هزار و 500 ماموریت تصادفی‌ نیز به دوهزار و 500 ماموریت کاهش یافت‌.

حیدری افزود: ماموریت‌های قلبی نیز 500‌ نفر کاهش داشت اما بیماران تنفسی از 550‌ نفر در سال گذشته به 650‌مورد در سال جدید افزایش یافت و حوادث غرق‌شدگی نیز در 4 ماهه اول سال با توجه به کاهش مسافرت‌ها در پی شیوع کرونا، از 30‌مورد سال قبل به 13 مورد رسید.

وی با اشاره به اجرای سیستم‌ اتوماسیون عملیاتی با اعتبار 15 میلیارد ریالی‌ برای حذف برگه‌های ثبت کاغذی و ارائه خدمات الکترونیکی در سال گذشته افزود: اختصاص تلفن همراه به هر دستگاه آمبولانس برای ارائه اطلاعات الکترونیکی و آگاهی بیمارستان نزدیک به امدادخواه از شرایط ویژه جهت ارائه خدمات بهتر در سال جاری است.

حیدری خاطرنشان کرد: تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم جی‌پی‌اس جهت شناسایی موقعیت و راهنمایی توسط اپراتور، راه‌اندازی سامانه اینترنتی برای تشخیص مکان دقیق بیمار‌ به ویژه در مناطق روستایی تا یک‌ ماه دیگر همزمان‌ با سراسر کشور، راه‌اندازی تامین‌ سلامت از راه دور برای مشورت گرفتن از پزشک بیمارستان و جذب همیار اورژانس در مهدکودک‌ها و همچنین از جوانان به صورت داوطلبانه با ارائه آموزش‌های تخصصی و کمک‌های اولیه از اقدامات‌ در سال جاری است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها